handdator

Visa fullständig version : Intesnitet på Cardio?


Thorwaldsson
2006-03-22, 13:06
Har under snart en månad kört motionspass innan frukost i form av delvis jogging- och delvis promenadpass. Har en runda på mellan 7-8 km som jag brukar avverka på 40-50 minuter. Har kört dessa passen i snitt 5 gånger i veckan, och har under samma period kört med 5-6 pass styrketräning/vecka.

Det jag undrar över är om jag borde ha börjat lågt för att sedan sucessivt ökat antalet cardiopass?
Har än så länge inte märkt av några extrema resultat. Lite mindre BF möjligtvis, men en starkt förbättrad kondition.

När jag nu ändå startat en tråd så undrar jag om en sak till. Jag har haft bestämda matvanor i tre månader nu, och vikten har hela tiden legat någorlunda stabilt. Det lustiga är att sedan jag började med morgoncardion så har jag gått upp ett par kilo istället för ner, trots att jag har oförändrade matvanor.

Kan min viktökning ha att göra med en förhöjd proteinsyntes, på grund av cardion, eller måste jag (isf omedvetet) fått i mig mer energi än innan?

Cykelmannen
2006-04-17, 18:11
Mycket märkligt att du har gått upp i vikt eftersom din cardio borde ha bränt runt 3000 kcal/veckan. Enda förklaringen är att du omedvetet har fått i dig mer kost än vanligt ja.


(Jag tycker alla trådar med ett någorlunda innehåll förtjänar ett svar, därför drar jag upp den här gamla tråden)

Thorwaldsson
2006-04-17, 20:24
Tackar för svaret.

Kan nu en månad senare se att det var en tillfällig svacka. Vad det beror på vet jag fortfarande inte *screwy* Det enda jag kan tänka mig är en kombination av att ha bundit upp mer vatten samt lite för generösa middagar :) Viktändringen har under tidsperioden från dess att jag startade tråden gått åt rätt håll (-3 kg under senaste månaden).

martynj
2006-04-17, 23:31
Kan din viktökning berott på att du åt väldigt mkt kolhydrater och fick större lagring av glykogen i musklerna därefter..?

Jag kanske är ute och cyklar nu, men i lördags på min ätardag åt jag kopiösa mängder godis och gick upp rätt mkt dan efter, men gick ner nån dag senare när jag förmodligen gjort slut på reserverna igen..?