handdator

Visa fullständig version : Alternativmetoder mot smärta döms ut (DN)


Nina L
2006-03-22, 07:07
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=530848&previousRenderType=6

"Det finns inga vetenskapliga belägg för att så kallade alternativa metoder som akupunktur, healing eller massage ger någon effekt vid långvarig smärta. [...] Sådant som utredningen har funnit vetenskapliga belägg för, som därför bör användas i sjukvården vid långvarig smärta, är i stället metoder som sjukgymnastik och kognitiv beteendeterapi."

Vad säger ni om saken?

King Grub
2006-03-22, 07:12
Tummen upp för alla försök att få bort pseudovetenskap.

H.Emanuel
2006-03-22, 07:14
Smärtproblematik måste ändå vara något av det jävligaste, särskilt för dem som aldrig blir trodda, eftersom man inte hittar något fel. Inte ovanligt att dessa bollas mellan psykiatrin och smärtkliniker och ingen kan göra något.
Det sägs att det värsta är att ha smärtområde i ansiktet, varför vet jag inte?
Det finns de som blivit hjälpta av alternativa behandlingar och de som inte har blivit det.

H.Emanuel
2006-03-22, 07:19
Akupunktur har använts i österlandet med framgång i tusentals år. Vi börjar ta till oss det och andra metoder därifrån alltmer. Akupunktur används exempelvis inom missbruksvården för att dämpa abstinens. Om några år till så kör vi det fullt ut och det är välkommet. Vi här är så jävla insnöade på medicinering och samtal, vilket inte heller hjälper alla.

Nina L
2006-03-22, 07:22
Tummen upp för alla försök att få bort pseudovetenskap.Jag delar din åsikt.

Börje H
2006-03-22, 07:40
Jag tycker också att det finns alltför många som skor sig på människors olycka vad gäller långvariga smärtor. Patienterna söker varje lilla halmstrå för att bli kvitt sina problem och är beredd att testa allt bara för att "det kan väl inte skada iallafall". Och "det fungerade för mig så kanske det fungerar för dig". Mycket likt kosttillskottmarknaden för övrigt *rolleyes*
Däremot så likställer jag inte rena flams och tramsmetoder som healing och magnetbehandling med akupunktur.

H.Emanuel
2006-03-22, 07:45
Däremot så likställer jag inte rena flams och tramsmetoder som healing och magnetbehandling med akupunktur.
Som jag! Men för många år sedan gjorde vi nog det här. Så det har gått framåt. Jag förstår att folk söker alternativa vägar, eftersom de traditionella ändå inte hjälper, trots all vetenskap. Just smärtproblem är svårt. Smärtkliniken säger att det är psykiskt, psykiatrin säger att det är fysiskt och ingen behandling hjälper. vad gör man?

Nitrometan
2006-03-22, 08:38
Akupunktur har använts i österlandet med framgång i tusentals år. Vi börjar ta till oss det och andra metoder därifrån alltmer. Akupunktur används exempelvis inom missbruksvården för att dämpa abstinens. Om några år till så kör vi det fullt ut och det är välkommet. Vi här är så jävla insnöade på medicinering och samtal, vilket inte heller hjälper alla.
Men tydligen hjälpte det inte mot kronisk smärta.

SBU - Statens Beredning för medicinsk utvärdering

SBU:s projektgrupp startade 2001 med sitt uppdrag att utvärdera samtliga behandlingar mot långvarig, icke cancerrelaterad, smärta.

Med långvarig smärta menas kontinuerlig eller återkommande smärta som har varat längre än sex månader. Projektgruppen har bestått av 15 personer.

Efter utvärderingen kan de konstatera att alternativmedicinska metoder saknar vetenskapligt stöd. Det innebär inte att det är bevisat att de inte fungerar. Men det finns inga hållbara belägg för att metoderna fungerar och därmed bör de inte användas i sjukvården.

När det gäller läkemedelsbehandling är det också många som bevisligen fungerar. Men inte alla. För en knapp månad sedan visade en stor amerikansk undersökning att glukosamin inte är bättre än sockerpiller vid artros, ledförslitning. Även SBU-utredningen kommer fram till att de vetenskapliga bevisen för glukosamin är få.

En annan läkemedelsbehandling som utredningen är tveksam till är smärtmedicin som Citodon och Panocod. De är exempel på läkemedel ur gruppen opioider som antingen omvandlas till morfin eller verkar på ett likartat sätt som morfin.

Sådant som utredningen har funnit vetenskapliga belägg för, som därför bör användas i sjukvården vid långvarig smärta, är i stället metoder som sjukgymnastik och kognitiv beteendeterapi.

Bra när de gör riktiga utvärderingar så att drabbade kan få adekvat behandling i framtiden.

skaparn
2006-03-22, 09:06
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=530848&previousRenderType=6

"Det finns inga vetenskapliga belägg för att så kallade alternativa metoder som akupunktur, healing eller massage ger någon effekt vid långvarig smärta. [...] Sådant som utredningen har funnit vetenskapliga belägg för, som därför bör användas i sjukvården vid långvarig smärta, är i stället metoder som sjukgymnastik och kognitiv beteendeterapi."

Vad säger ni om saken?

Läs även detta:

http://www.sbu.se/www/index.asp

Det verkar ha blivit fel i DN
I medierna har det idag förekommit felaktiga spekulationer om resultat ur SBU:s rapport om långvarig smärta. Det har bl a felaktigt angivits att akupunktur inte ger någon effekt vid långvarig smärta.

I SBU-rapporten framgår tydligt att västerländsk akupunktur vid långvarig ländryggssmärta ger bättre smärtlindring än placebo. Det vetenskapliga underlaget är starkt.

Det finns också starkt underlag för att akupunkturens smärtlindrande effekt vid tennisarmbåge, smärta i nacke och skuldror resp ländrygg är jämförbara med annan behandling.

Nina L
2006-03-22, 09:09
Läs även detta:

http://www.sbu.se/www/index.asp

Det verkar ha blivit fel i DN
Det var som! Jag som trodde att man kunde lita på DN. Nu känner jag mig som Dileva i den där låten ni vet...

Jag blev förvånad angående massage, förresten.

Papi
2006-03-22, 09:27
Å ena sidan tycker jag att det är mumbo-jumbo, å andra sidan så tycker jag att om det nu funkar för någon, så kör hårt och var glad. Jag skulle i alla fall aldrig prova på "alternativa behandlingsmetoder".

Jag trodde att man länge haft vetenskapliga belägg för att akupunktur fungerar?
Jag har i alla fall alltid fått det intrycket, att akupunktur har högre trovärdighet än annan mumbo-jumbobehandling, som t ex aromaterapi och sånt trams...

Sheogorath
2006-03-22, 09:38
Akupunktur används exempelvis inom missbruksvården för att dämpa abstinens.

Det här kan jag tro på. Om man spänner fast en knarkare som ligger och trånar efter nästa sil, och helt plösligt börjar STICKA HONOM MED NÅLAR över hela kroppen, så tänker han nog inte på sin abstinens längre. "Oh, ge mig en gubb... *stick* AJ! Jag måste f... *stick* AJ! AJ! AJ! AJ!. *stick* Käften, knarkare! *stick* AJ!

Så ska dom tas. Akupunktur! :hbang:.

Nitrometan
2006-03-22, 09:40
Jag blev förvånad när de rapporterade att de inte hade funnit nån effekt av akupunktur.

Men sen tänkte jag att det var en seriös långtidsstudie så de borde ju ha rätt.

Än en gång bevisas det att journalister kan missuppfatta och skriva fel.

Tolkia
2006-03-22, 09:56
Jag tycker att det är konstigt att de jämför akupunktur och massage med healing och kristaller etc. Akupunktur används en hel del i förlossningsvården och där fungerar det åtminstone på en hel del patienter, däremot är det ett problem att man inte vet VILKA det kommer att funka på och vilka inte, och att man inte vet farför det funkar ibland men ibland inte (att det funkar "om man tror på det" kan man tyvärr utesluta eftersom det är ganska många som "tror" som inte heller blir hjälpta när smärtan är större än vad man kan "tänka bort"). Man undrar vilket underlag de egentligen har haft och hur man definierar "kronisk smärta"? Till saken hör att sådan blir mer svårbehandlad ju längre den pågått, och att det finns typ en miljarrrrrrd orsaker (som såklart inte kan behandlas på samma sätt, om de alls kan behandlas).

Sedan vet jag ett inte så litet antal läkare (med erfarenhet på området) som tycker att sjukgymnastik som smärtbehandling utan förlust skulle kunna tas bort fullständigt utan förlust, så uppenbarligen varierar åsikterna.

Börje H
2006-03-22, 10:02
Jag blev förvånad angående massage, förresten.
Massage är ortoligt svårutvärderat. Nästan varje människa på hela planeten tycker om massage och mår bra av massagen, men bevisa det i kliniska studier? I skattningsskalor typ VAS-skala eller något smärtindex så blir inte resultaten signifikanta trots ett ökat välbefinnande. Jag har dagligen patienter som kommer till mig enbart med tron om att sjukgymnastik=massage, vilket det naturligvis inte är. Däremot så har jag behandlat flera smärtpatienter med just avslappnande massage för att de har mått bra av det. Inte för att det primärt påverkar smärtstimuli utan för att det ger sekundära effekter i form av avslappnad muskulatur. I kombination med kroppsmedvetande träning kan man få riktigt bra resultat. Smärtpatienter är en grupp där det alltid finns en mkt stor psykologisk komponent också. Om inte initialt så efter månader av smärta så involveras psyket.

Tolkia
2006-03-22, 10:06
Börje: :thumbup:

Hobbes
2006-03-22, 10:19
Massage är ortoligt svårutvärderat. Nästan varje människa på hela planeten tycker om massage och mår bra av massagen, men bevisa det i kliniska studier? I skattningsskalor typ VAS-skala eller något smärtindex så blir inte resultaten signifikanta trots ett ökat välbefinnande. Jag har dagligen patienter som kommer till mig enbart med tron om att sjukgymnastik=massage, vilket det naturligvis inte är. Däremot så har jag behandlat flera smärtpatienter med just avslappnande massage för att de har mått bra av det. Inte för att det primärt påverkar smärtstimuli utan för att det ger sekundära effekter i form av avslappnad muskulatur. I kombination med kroppsmedvetande träning kan man få riktigt bra resultat. Smärtpatienter är en grupp där det alltid finns en mkt stor psykologisk komponent också. Om inte initialt så efter månader av smärta så involveras psyket.

Under mitt år vid University of Calgary, så jobbade jag som forskningsassistent nere vid Foothills Hospital, där intervjuade jag den patientgrupp som genomgick denna undersökning:

“Evaluating the Effects of Cognitive-Behavioural Group Treatment and Supportive Group Treatment for Chronic Pain Management in Individuals with Multiple Sclerosis.”
Primary Investigator: Ms. Jennifer C. Garinger (PhD Candidate)

Studien vid Foothills pågick från November '04 till Augusti '05, många av de patienterna berättade om effekten av massage den fick dem att koppla. I deras fall innebar detta att smärtbilden kunde avta något.

Dock vill jag påpeka att detta inte gällde alla patienter.

Deras smärtbild var många gånger större än jag tror någon kan ens föreställa sig, 24 h om dygnet 7 dagar i veckan!

Tolkia
2006-03-22, 10:42
Deras smärtbild var många gånger större än jag tror någon kan ens föreställa sig, 24 h om dygnet 7 dagar i veckan!
Det här tror jag är något som inte bör glömmas bort. Hur det är att leva med kronisk smärta är det nog svårt att få någon uppfattning om när man inte har det (man lär väl få när man arbetar med det, dock). Man brukar när man behandlar också (i alla fall av vad jag har sett) skilja på "smärta" (den fysiologiska smärtsignalen) och "lidande" (lidande som orsakas av smärtan, d.v.s. hur ont det gör, men också hur ont det gör psykiskt, socialt etc.). Det är ofta möjligt att minska lidandet även när smärtan inte kan minskas, och ofta med metoder som kanske inte är direkt smärtlindrande i sig 8typ massage, taktil stimulering, samtalsterapi, you name it etc.) men utfallet av detta är väldigt svårt att mäta.

Vad gäller KBT så är det ju inte heller direkt så att det är någon supermetod som har effekt i 100% av fallen. Långt ifrån.

Hobbes
2006-03-22, 11:02
Det här tror jag är något som inte bör glömmas bort. Hur det är att leva med kronisk smärta är det nog svårt att få någon uppfattning om när man inte har det (man lär väl få när man arbetar med det, dock). Man brukar när man behandlar också (i alla fall av vad jag har sett) skilja på "smärta" (den fysiologiska smärtsignalen) och "lidande" (lidande som orsakas av smärtan, d.v.s. hur ont det gör, men också hur ont det gör psykiskt, socialt etc.). Det är ofta möjligt att minska lidandet även när smärtan inte kan minskas, och ofta med metoder som kanske inte är direkt smärtlindrande i sig 8typ massage, taktil stimulering, samtalsterapi, you name it etc.) men utfallet av detta är väldigt svårt att mäta.

Vad gäller KBT så är det ju inte heller direkt så att det är någon supermetod som har effekt i 100% av fallen. Långt ifrån.

Intervjuerna var dels strukturerade med smärtindex och dylikt, en del bestod även av ren kvalitativ data, alltså hur skulle de beskriva smärtan i egna ord. Något som även uppskattades var även det sociala livet och egenvård. De var rätt omfattade, intervjuerna tog ca. 1-1½h att genomföra.

Jag tror jag förstår vad du menar, i många fall går ju smärtan och lidandet hand i hand. De gånger jag fick en 60%-100% minskning av smärtan de senaste 24h, var då patienten tagit smärtstillande liknande morfin.

Dock var KBT relativt outforskad som behandlingsmetod som smärtlindande i samband med MS. Studien är ju inte klar ännu utan fortsatte vid Univeristy of Manitoba, så jag vågar inte sia något om utfallet mer än att KBT verkar ha en lindrande effekt. Jag kommer att få hela studien skickad till mig så fort den är klar.

Ifall det säger något, detta är ett urval av skalor som användes: The Pain Disability Index (PDI), West Haven-Yale Multidimensional Pain Inventory (WHYMPI), utöver detta frågor såsom medicinering, smärt index speciellt framtagen för just denna studien.

Jag är alltså ingen expert på MS, utan blev erbjuden att jobba med henne på denna studie. I egen intresse läser jag emellan åt om MS och satte mig in i just MS under studiens gång. Enkelt kan jag bara skriva från hjärtat att de var mina hjältar, mödrar, fäder som alla genomgick ett helvete varje dag - på något sätt så var de starkare och mer framåt än många jag träffar i min vardag.

Nitrometan
2006-03-22, 11:08
Jag tror jag förstår vad du menar, i många fall går ju smärtan och lidandet hand i hand. De gånger jag fick en 60%-100% minskning av smärtan de senaste 24h, var då patienten tagit smärtstillande liknande morfin.
Men samtidigt så avtar effekten av opiater över tiden. Inget som man kan hålla på med i månader eller år. Tyvärr eftersom de är bra smärtdämpare.

Hobbes
2006-03-22, 11:18
Men samtidigt så avtar effekten av opiater över tiden. Inget som man kan hålla på med i månader eller år. Tyvärr eftersom de är bra smärtdämpare.

Oh, ja, utan att gå in på för mycket, det var inte alla som gjorde detta! Något som du själv påpekar hade blivit ett problem, vi vet inte hur mycket det egentligen handlade om. (Vi vet inte om vi fick reda på hela sanningen helt enkelt). I detta specifika fallet så hade denna person fortfarande kontakter inom läkemedelsbranchen, så personen ifråga var väl insatt i effekterna.

En vanlig smärtstillare som användes var helt enkelt Tylenol (http://www.tylenol.com/) den fanns i en receptbelagd version som heter Tylenol-3.

D-vitamin är även ett tillskott som kan användas emot MS (nu pratar vi inte indirekt smärtstillande längre...utan eventuell bot!Vitamin D pills cut MS risk (http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3389013.stm)

Det är mer frekvent ju längre från ekvatorn vi kommer därav tron att solen har denna inverkan, då kommer D-vitamin in i bilden.

Tolkia
2006-03-22, 15:13
Intervjuerna var dels strukturerade med smärtindex och dylikt, en del bestod även av ren kvalitativ data, alltså hur skulle de beskriva smärtan i egna ord. Något som även uppskattades var även det sociala livet och egenvård. De var rätt omfattade, intervjuerna tog ca. 1-1½h att genomföra.
Exakt. Och de måste ju vara så omfattande för att det inte finns något enkelt sätt att mäta smärta och det lidande den orsakar. Smärtan bestäms ju av så mycket mer än bara det som orsakar smärtan (d.v.s. hur ont det gör när man slår sig beror inte bara på hur hårt man slår sig), och detta "mer" blir större ju längre man går med smärtan.

Effekten av KBT tror jag handlar mycket just om att minska lidandet (det lär ju inte minska intensiteten i nervsignalerna); man "lär sig" hur man kan att leva med sin smärta på ett bättre sätt; får ett "bättre" liv, helt enkelt. Vilket i sig inte alltid är så enkelt att "lära sig".

Hobbes
2006-03-22, 15:48
Exakt. Och de måste ju vara så omfattande för att det inte finns något enkelt sätt att mäta smärta och det lidande den orsakar. Smärtan bestäms ju av så mycket mer än bara det som orsakar smärtan (d.v.s. hur ont det gör när man slår sig beror inte bara på hur hårt man slår sig), och detta "mer" blir större ju längre man går med smärtan.

Effekten av KBT tror jag handlar mycket just om att minska lidandet (det lär ju inte minska intensiteten i nervsignalerna); man "lär sig" hur man kan att leva med sin smärta på ett bättre sätt; får ett "bättre" liv, helt enkelt. Vilket i sig inte alltid är så enkelt att "lära sig".

Det är så jag tolkar KBT också, att just "upplevelsen" av smärtan minskar. Just smärtan som de upplevde varierade från "pirrande-, illande-, molnande-, stickande-,känsla" Som den beskrevs en gång i litteratur av en patient som upplevde smärtan från knät och neråt: Det är som om du hade en pjäxa av stål som sträcker sig upp till knät, som pressar emot benet och du står i 50 minusgrader utomhus! Så beskrev den personen sin smärta.

Jag läste kurser såsom "philosophy of mind", "metaphysics" och "Consciousness" (inom ämnet psykologi) vid UofC parallellt med mitt jobb på Foothills. Behöver jag nämna att de kurserna tillsammans med mitt jobb gav mig en rätt bra känsla för hur oerhört svårt detta är att beskriva.

Tolkia: Skulle du vara intresserad av forskningsresultaten så kan jag höra av mig till dig angående dem så fort jag får dem. Du verkar jobba inom samma/liknande område som jag och är kunnig på området.