handdator

Visa fullständig version : Marklyft, vad innehåller det ?


mr_ping
2002-10-24, 19:20
Hur mycket ben innehåller marklyft ungefär ?
Det känns som det är en del i början..


Har nämligen kört "halva" marklyft innan utan att gå ner så långt utan bara kört med ryggen typ... men när jag körde hela vägen så gick det inte alls lika bra.

Nån som vet på ett ungefär ?

Kjellstroem
2002-10-24, 19:35
Vad det innehåller?
märklig formulering av frågan.

Förstår dock vad du menar och det beror väldigt mycket på teknik, förmodligen mer än någon annan övning då man kan göra den på så många sätt.
När jag kör den så är det helt klart korsryggen som får mest stryk men röven min och baksida lår får en hel del träning också.
Därför ser jag alltid till att ha bra med vila mellan ryggdag och bendag.

Tycker definitivt att du ska köra hela rörelselängden, dvs ner till marken. Halva marklyft är inget bra alternativ.

Marklyft används ju inte bara för att träna ryggen utan som en allmän muskel och styrkeökare och då bör du köra med mycket vikt och hela rörelselängden. Givetvis ska du dock inte försämra utförande.

Mvh

mr_ping
2002-10-24, 21:25
Nä, självklart inte...

Jag tänkte köra "the big threes" och det är la bänk, mark och böjj va... ?


Men som sagt när jag trycker upp den från nederläge så känns det som fan i benen (min klenaste muskelgrupp). Men som sagt har bara kört marklyft EN gång (denna)... så jag lär få in tekniken bättre om ett tag :)

Lite oseriöst o ta mer i bänk än mark va...?

palme
2002-10-24, 21:28
Se till att du verkligen nöter in tekniken innan du börjar försöka dig på att maxa.
Ibland undrar man hur folk INTE bryter ryggen när de kör.

Stickboy
2002-10-25, 09:31
Självklart tar mark på benen hur mycket på fram eller baksidan
avgör din teknik.

ju mer du böjer på benen ju mer på framsidan och tvärt om för baksida.

Muskelsmurfen
2002-10-25, 10:49
Teknik är allt i denna övning.
Sätt gärna ned vikten mellan varje rep och tag om greppet. P.s.s. så får du alltid maxbelastning i "bottendraget".

mr_ping
2002-10-25, 13:33
Mmmm... som sagt det e benen (i början av lyftet alltså) det är mest problem.

NB Thug
2002-10-25, 16:02
Om jag vore som du så skulle jag slänga in chins också.

mr_ping
2002-10-26, 15:02
Varför ?

Muskelsmurfen
2002-10-26, 16:26
Chins och Marklyft är grunden i en bra rygg. Men jag undrar om man klarar av att ha chins på samma dag som Marklyft. Gör man astunga Marklyft är det ju omöjligt att göra något vettigt därefter. Man bör väl inte ta ut sig inan marklyften heller då man vill vara fräsh inför denna superövning. =)

mr_ping
2002-10-27, 01:56
Konstigt att jag typ övar på 90kg i latsmaskinen (av 100) och knappt klarar 110 i marklyft då...

Det MÅSTE ha med benen och göra!

Jugger
2002-10-29, 09:54
Förmodligen har det med korsryggen att göra. det spelar ingen roll hur stark övre rygg du har ,om du inte har en stark korsrygg, i marklyft. och korsryggen tränar du inte i latsdrag.

mr_ping
2002-10-29, 10:12
... men gör jag "halva marklyft" kan jag träna på 110kg dvs när jag inte går ner så jag måste böjja benen...

Jugger
2002-10-29, 10:27
jag kan missförstå dig nu.
men gör du halva latsdrag, bänkpress eller whatever så kan du lyfta mer än när du gör hela latsdrag, bänkpressm.m pga att det är en kortare rörelse.
så om du kan köra på mer vikt med halva rörelsen så tycker inte jag det låter så konstigt.

men visst använder man en del ben i marklyft(framförallt glutes)

mr_ping
2002-10-29, 13:28
Ryggens rörelse är lika lång tror jag, fast jag inte böjjer benen - vilket jag måste för att komma ända ner i marklyft.

Men vi får c...
Finns det nån mer övning man kan göra för korsryggen som är bra eller där man kan prova sin styrka ?