handdator

Visa fullständig version : Testa om du har aspergers syndrom


Krokodil
2006-03-21, 22:53
Ganska avslöjande test även om det aldrig är 100%

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

keffat_liv
2006-03-21, 23:03
vad är Asperger/HFA/PDD ?

edit: och alla andra ord som står under! jeez

Krokodil
2006-03-21, 23:11
vad är Asperger/HFA/PDD ?

edit: och alla andra ord som står under! jeezDu kan skita i första sidan, fyll i ålder och kön och klicka på "gå till frågor"

Herkulez
2006-03-21, 23:17
Din Aspie-poäng: 32
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 96
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Zafer
2006-03-21, 23:24
Din Aspie-poäng: 129
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 100
Du är mer Aspie än neurotypisk


ok? :D

Dumleman
2006-03-21, 23:25
Din Aspie-poäng: 80
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 90
Du är mer neurotypisk än Aspie

Krokodil
2006-03-21, 23:26
Din Aspie-poäng: 133
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 61
Stor sannolikhet att du är Aspie

Jishuku
2006-03-21, 23:33
Din Aspie-poäng: 49
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 104
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Tigerkotten
2006-03-21, 23:40
Din Aspie-poäng: 100
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 98
Du är mer Aspie än neurotypisk

och det menas med?

keffat_liv
2006-03-21, 23:41
Din Aspie-poäng: 100
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 98
Du är mer Aspie än neurotypisk

och det menas med?

att du har svårt för grammatik? :)

Pingu
2006-03-21, 23:43
Din Aspie-poäng: 116
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 88
Du är mer Aspie än neurotypisk

mathor
2006-03-21, 23:44
Din Aspie-poäng: 48
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 100
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Dante
2006-03-21, 23:45
Din Aspie-poäng: 103
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 84
Du är mer Aspie än neurotypisk

Tigerkotten
2006-03-21, 23:49
att du har svårt för grammatik? :)

Fråga inte mig, hade ju varit bra om man fick något svar när testet var klart. Lite smått störande att inte se direkt efter.

Men grammatik avskyr jag :)

Achryl
2006-03-21, 23:54
Din Aspie-poäng: 61
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 129
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

keffat_liv
2006-03-21, 23:55
Fråga inte mig, hade ju varit bra om man fick något svar när testet var klart. Lite smått störande att inte se direkt efter.

Men grammatik avskyr jag :)

:) hehe syftade på "och det menas med" --> och med det menas:)

Helgon1
2006-03-21, 23:55
Din Aspie-poäng: 49
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 155
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Dom där frågorna på första sidan: om man inte vet vad det är så är ju risken att man lider av det ganska liten? ;)

Krokodil
2006-03-21, 23:55
Fråga inte mig, hade ju varit bra om man fick något svar när testet var klart. Lite smått störande att inte se direkt efter.

Men grammatik avskyr jag :)Ju högre aspie-poäng du får ju högre risk är det att du har asperger/drag av asperger.

Från autism.se

"Asperger syndrom

Asperger syndrom har kommit att bli en allmänt accepterad beteckning för funktionshinder hos personer med i regel normal begåvning och med följandegemensamma svårigheter:
begränsad förmåga till socialt umgänge
speciella begränsade intressen
tvångsmässighet och speciella rutiner
tal-, språk- och kommunikationsproblem
motorisk klumpighet
Personer med Asperger syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att förstå deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade eller ouppfostrade.
Trots normal intelligens har personer med Asperger syndrom stora brister vad gäller

förmåga att intuitivt förstå och reagera på hur andra tänker och känner
förmåga att få sammanhang och mening i sina upplevelser
förmåga att organisera sin tillvaro
Detta leder framför allt till problem i kontakten med andra människor, men också till stora generella anpassningsproblem och svårigheter att klara av vardagens, skolans och yrkeslivets krav.

Tolkia
2006-03-21, 23:59
Obs. bara att ovanstående inte betyder att alla som är lite kufiska eller mindre socialt begåvade har Aspergers syndrom. Bara ett stilla påpekande, eftersom det finns en så stark tendens att sätta diagnoser på allt som inte faller inom en tämligen snäv ram.

Pingu
2006-03-22, 00:01
Obs. bara att ovanstående inte betyder att alla som är lite kufiska eller mindre socialt begåvade har Aspergers syndrom. Bara ett stilla påpekande, eftersom det finns en så stark tendens att sätta diagnoser på allt som inte faller inom en tämligen snäv ram.

Precis, tester för sådanahär saker görs inte på en förmiddag

jwzrd
2006-03-22, 00:13
Din Aspie-poäng: 127
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 80
Du är mer Aspie än neurotypisk

Tigerkotten
2006-03-22, 00:14
Vad är neurotypisk då?

Jag hade så jämt mellan båda (2p skiljde bara)

Krokodil
2006-03-22, 00:16
Vad är neurotypisk då?

Jag hade så jämt mellan båda (2p skiljde bara)
Neurotypisk betyder frisk eller "normal"

Pingu
2006-03-22, 00:16
Vad är neurotypisk då?

Jag hade så jämt mellan båda (2p skiljde bara)

Vad vi i folkmun kallar för normal

Tolkia
2006-03-22, 00:21
Eller om man så vill att man inte har någon funktionsstörning typ Aspergers syndrom. "Normal" är alltid ett vanskligt ord i såna här sammanhang, för när är man lite konstig men fortfarande normal och när är man för konstig för att kunna kallas normal?

Krokodil
2006-03-22, 00:26
Eller om man så vill att man inte har någon funktionsstörning typ Aspergers syndrom. "Normal" är alltid ett vanskligt ord i såna här sammanhang, för när är man lite konstig men fortfarande normal och när är man för konstig för att kunna kallas normal?Frugan har myntat uttrycket "normalstörd" om de "normala" :)

Metal_boy_
2006-03-22, 00:28
Din Aspie-poäng: 56
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 123
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

_Robbie_
2006-03-22, 00:31
Ärligt talat, vem har tid att fylla i över hundra frågor?
Har ni inget annat viktigare att göra?

Metal_boy_
2006-03-22, 00:31
Eller om man så vill att man inte har någon funktionsstörning typ Aspergers syndrom. "Normal" är alltid ett vanskligt ord i såna här sammanhang, för när är man lite konstig men fortfarande normal och när är man för konstig för att kunna kallas normal?


Har man ingen som helst funktionstörning när man har Aspergers?

Metal_boy_
2006-03-22, 00:33
Ärligt talat, vem har tid att fylla i över hundra frågor?
Har ni inget annat viktigare att göra?


Du skulle formodligen få mest Aspie poäng av oss alla :D Seså, fyll i nu ;)

Krokodil
2006-03-22, 00:34
Ärligt talat, vem har tid att fylla i över hundra frågor?
Har ni inget annat viktigare att göra?Vi sitter och häckar på ett träningsforum kl halv ett på natten en vardag... Nope inget viktigare för mig just nu iaf. :D

Tolkia
2006-03-22, 00:36
Har man ingen som helst funktionstörning när man har Aspergers?
Que? :confused: Aspergers ÄR ju en funktionsstörning
Det kanske var lite många inlägg på samma tema emellan. Vad jag menade var att "neurotypisk" kan sägas betyda "normal", som Pingu m.fl. skrev, men att det är ett lite vanskligt ord, eftersom betydelsen är så vid/oprecis. Man måste ju inte ha Aspergers för att inte vara "normal", å andra sidan kan man vara ganska konstig och ändå vara "normal" (jag skulle vilja säga att man kan vara betydligt konstigare än vad många anser/tror).

Krokodil
2006-03-22, 00:36
Har man ingen som helst funktionstörning när man har Aspergers?
Jo, AS är ju en funktionsstörning.

Metal_boy_
2006-03-22, 00:38
Que? :confused: Aspergers ÄR ju en funktionsstörning
Det kanske var lite många inlägg på samma tema emellan. Vad jag menade var att "neurotypisk" kan sägas betyda "normal", som Pingu m.fl. skrev, men att det är ett lite vanskligt ord, eftersom betydelsen är så vid/oprecis. Man måste ju inte ha Aspergers för att inte vara "normal", å andra sidan kan man vara ganska konstig och ändå vara "normal" (jag skulle vilja säga att man kan vara betydligt konstigare än vad många anser/tror).


Förlåt Tolkia, jag läste fel :em:

Slarvigt av mig*skäms*

Metal_boy_
2006-03-22, 00:42
Jo, AS är ju en funktionsstörning.


Jo, det var det jag hoppade till lite på när jag bara läste första delen i Tolkias inlägg(slarvigt). Har en s.k låtsassyrra som har det. En unge till min morsas kompis. Hon ville att jag skulle vara hennes storebror, så va fan tänkte jag. Kunde jag väl vara, jag har ju inga småsyskon :)

Krokodil
2006-03-22, 00:44
Jo, det var det jag hoppade till lite på när jag bara läste första delen i Tolkias inlägg(slarvigt). Har en s.k låtsassyrra som har det. En unge till min morsas kompis. Hon ville att jag skulle vara hennes storebror, så va fan tänkte jag. Kunde jag väl vara, jag har ju inga småsyskon :)
Coolt! Du får många vuxenpoäng för det! :D

Metal_boy_
2006-03-22, 00:48
Coolt! Du får många vuxenpoäng för det! :D


Hehe. Det verkar va svårt för barn med det handikappet att bli accepterade i skolan också. Dom har ju svårt att veta gränser liksom och blir lätt uppfattade som jobbiga störmoment. :/

Tolkia
2006-03-22, 00:48
Coolt! Du får många vuxenpoäng för det! :D
Eller många människopoäng.

Krokodil
2006-03-22, 00:49
Hehe. Det verkar va svårt för barn med det handikappet att bli accepterade i skolan också. Dom har ju svårt att veta gränser liksom och blir lätt uppfattade som jobbiga störmoment. :/Jo, eftersom social interaktion är något de har svårt med så blir de ofta utstötta eller ensamma. I värsta fall mobbade.

Krokodil
2006-03-22, 00:51
Eller många människopoäng.
Sant! :)

Metal_boy_
2006-03-22, 01:00
Jo, eftersom social interaktion är något de har svårt med så blir de ofta utstötta eller ensamma. I värsta fall mobbade.


Jo och så är fallet här tyvärr. Det minsta man kan göra då är ju att vara storebrorsa :) Jag har sagt att hon ska säga till om dom är dumma mot henne.

PoiZoN
2006-03-22, 01:59
Din Aspie-poäng: 43
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 135
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

tossefar
2006-03-22, 02:01
Din Aspie-poäng: 43
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 135
Stor sannolikhet att du är neurotypisk
Tur att det inte var ett tjockistest, EEEE LOOOL.

PoiZoN
2006-03-22, 02:01
Tur att det inte var ett tjockistest, EEEE LOOOL.

fu tjockis!!!11

Batman
2006-03-22, 03:34
Din Aspie-poäng: 97
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 91
Du är mer Aspie än neurotypisk

Är det bra eller ? vad är vad ? jag fattar ingenting !

Nina L
2006-03-22, 06:46
Din Aspie-poäng: 51
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 113
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

KRAMPUS LÄS DETTA!! JAG HAR INTE ASPBERGERS! :)

H.Emanuel
2006-03-22, 06:53
Bara det att fungerar man i relationer, har jobb osv så bryr man sig inte om att ställa diagnos överhuvudtaget.

H.Emanuel
2006-03-22, 07:04
Det finns ett exempel på en kvinna som är framstående forskare, men som inte klarar av att hålla ordning hemma (Alltså, sanerings-läge)

Albert Einstein påstås ha lidit av Aspberger

Han soldaten som får psykbryt i Full metal Jacket (Damp)

Dustin Hoffman i Rainman

Konstnären Andy Warhol som alltid köpte likadana kalsonger för att han kände igen vad som stod på förpackningarna.

Folk med denna diagnos genomgår ofta lidande av olika slag. Alla minns säkert någon udda person i skolan tillexempel. Så att sitta här och konstatera att man har drag av ditten och datten är löjligt. Man kan ha drag av det mesta, läs om ex borderline eller antisocial personlighetsstörning, du kommer att känna igen dig i en del

nordland
2006-03-22, 07:12
Din Aspie-poäng: 36
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 158
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Antar att man få se sig själv som normal...

Nina L
2006-03-22, 07:26
Alla minns säkert någon udda person i skolan tillexempel.Uhumn. Vi hade en kille i klassen som uppförde sig mycket annorlunda, som inte förstod skämt, talade i perfekt skriftspråk och skrev extremt smått och prydligt.

H.Emanuel
2006-03-22, 07:30
Uhumn. Vi hade en kille i klassen som uppförde sig mycket annorlunda, som inte förstod skämt, talade i perfekt skriftspråk och skrev extremt smått och prydligt.
Antagligen neuropsykiatrisk diagnos. Ofta utsätts dessa ungar för svår mobbing. Jag kommer också ihåg några besynnerliga ungar i skolan, ofta jävligt inlärda på ett speciellt område.

JJ
2006-03-22, 07:42
Om man var för rastlös för att göra klart testet?

Krokodil
2006-03-22, 07:47
Om man var för rastlös för att göra klart testet?
ADD














:D

bladhet
2006-03-22, 08:59
Din Aspie-poäng: 47
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 113
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Jense
2006-03-22, 12:29
Din Aspie-poäng: 41
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 130
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Catar
2006-03-22, 12:49
Din Aspie-poäng: 65
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 83
Du är mera neurotypisk än Aspie.

Tur de iallafall :cool:

The_RobRoy
2006-03-22, 13:02
Din Aspie-poäng: 53
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 113
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

hasse36
2006-03-22, 13:05
Jag mistänker att en person med Aspergers syndrom inte skulle kunna svara korrekt på en del av frågorna.

Själv fick jag 76/78. Trodde jag skulle vara klockren Aspie.

Spinkot
2006-03-22, 13:15
Din Aspie-poäng: 84
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 71
Du är mer Aspie än neurotypisk

akAn
2006-03-22, 13:25
Din Aspie-poäng: 76
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 147
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Baan
2006-03-22, 13:34
Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 65
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 98
Du är mer neurotypisk än Aspie

mangs
2006-03-22, 13:38
Din Aspie-poäng: 68
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 117
Du är mer neurotypisk än Aspie

MasterChief
2006-03-22, 13:45
Din Aspie-poäng: 39
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 130
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

fonzie
2006-03-22, 14:13
Din Aspie-poäng: 93
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 85
Du är mer Aspie än neurotypisk

:confused:

Cerberus
2006-03-22, 14:54
Din Aspie-poäng: 111
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 106
Du är mer Aspie än neurotypisk

vad fan är aspie och neurotypisk? Jag medger att jag är en väldigt speciell person i många avseenden..

Nina L
2006-03-22, 14:55
Din Aspie-poäng: 111
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 106
Du är mer Aspie än neurotypisk

vad fan är aspie och neurotypisk? Jag medger att jag är en väldigt speciell person i många avseenden..
Du har Aspbergers.

Cerberus
2006-03-22, 14:59
Du har Aspbergers.

jo men vad innebär det mer konkret? Jag har förändrats otroligt på många år nu, i positivt avseende(av egen vilja). Självdisciplin, börjat läsa mer(kunskap är makt), känner mig ofta rätt rastlös, har behov av att göra nåt hela tiden om jag inte sover(vilket e fett skönt).

Pingu
2006-03-22, 15:00
jo men vad innebär det mer konkret? Jag har förändrats otroligt på många år nu, i positivt avseende(av egen vilja). Självdisciplin, börjat läsa mer(kunskap är makt), känner mig ofta rätt rastlös, har behov av att göra nåt hela tiden om jag inte sover(vilket e fett skönt).


Barn med Aspergers syndrom har stora brister när det gäller:

förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation
förmåga till ömsesidig dialog, att förstå ”det outtalade” och att ”läsa mellan raderna”.

De har även:

begränsade eller enahanda intressen, ofta med fixeringar och låsningar i beteendet och svårt med planering och organisering av tillvaron.

IATOAON
2006-03-22, 15:01
Neurodiversity version

Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 96
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 118
Du är mer neurotypisk än Aspie

*innocent*

Nina L
2006-03-22, 15:02
jo men vad innebär det mer konkret? Jag har förändrats otroligt på många år nu, i positivt avseende(av egen vilja). Självdisciplin, börjat läsa mer(kunskap är makt), känner mig ofta rätt rastlös, har behov av att göra nåt hela tiden om jag inte sover(vilket e fett skönt).
Äh, jag skojade bara. Det är inte alls säkert att du har det. Det är ju bara ett internettest.

http://www.attention-riks.nu/01_funktionshinder/undersidor/faktablad/asperger.htm

I DSM-lV, handboken som de psykiatriska läkarna använder sig av när de ska sätta diagnos på sina patienter, anges följande tecken för att personen ska få diagnosen Aspergers syndrom:


Nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:
Påtagligt bristande förmåga att använda varierade icke-verbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
Oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivå
Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
Brist på social eller emotionell ömsesidighet
Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter, vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
Omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa eller begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
Rigid fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
Stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
Enträgen fascination inför delar av saker
Störningen orsakar nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

Cerberus
2006-03-22, 15:02
Barn med Aspergers syndrom har stora brister när det gäller:

förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation
förmåga till ömsesidig dialog, att förstå ”det outtalade” och att ”läsa mellan raderna”.

De har även:

begränsade eller enahanda intressen, ofta med fixeringar och låsningar i beteendet och svårt med planering och organisering av tillvaron.

konstigt, jag upplever att jag är motsatt. Jag har lätt för att leva mig in i andras situationer och jag kan både förstå det outtalade och läsa mellan raderna...ändå var jag ärlig i testet.

Pingu
2006-03-22, 15:04
konstigt, jag upplever att jag är motsatt. Jag har lätt för att leva mig in i andras situationer och jag kan både förstå det outtalade och läsa mellan raderna...ändå var jag ärlig i testet.

Bry dig inte alltför mycket om testet, som jag skrev tidigare så tar det inte bara en förmiddag att göra ett riktigt test

Tolkia
2006-03-22, 15:06
Det där testet visar inte om man har Aspergers syndrom. Det är tänkt att undersöka om vissa drag/egenskaper/beteenden är vanligare hos personer med Aspergers syndrom än hos andra, eller vilka som är karaktärisktiska för personer med Aspergers eller något, som jag fattade det när jag läste inledningen (en annan ledtråd till detta är ju att de faktiskt frågar på första sidan om man ÄR diagnostiserad med Aspergers; vore det ett diagnostiskt test är kanske inte det det första de skulle fråga).

Jag tror knappast att du har Aspergers.

Pingu
2006-03-22, 15:09
Om jag inte minns fel så ska ca 4 av 1000 skolbarn ha aspbergers

Patriarch K
2006-03-22, 17:27
Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 92
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 124
Du är mer neurotypisk än Aspie

Hmmz...

mangemani
2006-03-22, 17:30
jag har aspergers syndrom.
vissa märkte det när jag var liten men det är nu när man blivit äldre som man själv har märkt det.

mangemani
2006-03-22, 17:34
jag har aspergers syndrom.
vissa märkte det när jag var liten men det är nu när man blivit äldre som man själv har märkt det.


kan tilläga att testet i länken inte ens är i närheten av ett riktigt aspergers test.

Nina L
2006-03-23, 07:16
jag har aspergers syndrom.
vissa märkte det när jag var liten men det är nu när man blivit äldre som man själv har märkt det.
Det var som. :) Tack för att du berättar det. Hur scorade du i testet då? Kan man ha olika mycket aspergers, eller? Jag menar... Jag har i alla fall inte märkt något på dig.

raZmus
2006-03-23, 08:23
Om jag inte minns fel så ska ca 4 av 1000 skolbarn ha aspbergers
Ja, det är det lag på! :D

Bartman
2006-03-23, 17:07
Din Aspie-poäng: 44
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 102
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Lallle
2006-03-23, 17:11
Förstår inte hur ni orkar svara på 130 frågor.

hejhopp
2006-03-23, 18:30
Fan va jobbigt test.

Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 39
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 115
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

mangemani
2006-03-23, 18:59
Det var som. :) Tack för att du berättar det. Hur scorade du i testet då? Kan man ha olika mycket aspergers, eller? Jag menar... Jag har i alla fall inte märkt något på dig.


mycket svårt att märka på en annan mäniska att personen har aspergers över nätet.
skulle du ha träffat mej i verkligheten så skulle du direkt märka att jag inte kan titta i ögonen,inte kan prata riktigt utan stammar lite då och då,koncentrations svårigheter osv osv.

har man aspbergers så har man.
fick göra ett test som inkluderade min koncentrations förmåga,mina räkne kunskaper,mitt minne och annat samt att jag fick göra en massa fysiska övningar.
läkarna sa att jag hade aspergers syndrom,om det sen finns mildare eller mer allvarligare aspbergers,det vet jag ej.

Kaboffastar
2006-03-23, 19:26
Din Aspie-poäng: 47
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 100
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Krokodil
2006-03-23, 20:12
mycket svårt att märka på en annan mäniska att personen har aspergers över nätet.
skulle du ha träffat mej i verkligheten så skulle du direkt märka att jag inte kan titta i ögonen,inte kan prata riktigt utan stammar lite då och då,koncentrations svårigheter osv osv.

har man aspbergers så har man.
fick göra ett test som inkluderade min koncentrations förmåga,mina räkne kunskaper,mitt minne och annat samt att jag fick göra en massa fysiska övningar.
läkarna sa att jag hade aspergers syndrom,om det sen finns mildare eller mer allvarligare aspbergers,det vet jag ej.
En personlig fråga... är du glad över att du fått en diagnos eller känner du dig hämmad av den?

mangemani
2006-03-23, 20:21
En personlig fråga... är du glad över att du fått en diagnos eller känner du dig hämmad av den?


faktiskt glad.
har under hela min barndom/ungdom funderat varför jag har betett mej som jag har gjort men ej kommit fram till nått svar,men nu har jag svaret och det känns förjäkligt skönt,nu vet man liksom vad man har att arbeta med,alltså vad man ska göra för att bearbeta detta.
om jag är nere osv pga detta?inte ett dugg,det är ett syndrom,ingen sjukdom,som man kan bearbeta om man vet hur.

Pingu
2006-03-23, 21:11
mycket svårt att märka på en annan mäniska att personen har aspergers över nätet.
skulle du ha träffat mej i verkligheten så skulle du direkt märka att jag inte kan titta i ögonen,inte kan prata riktigt utan stammar lite då och då,koncentrations svårigheter osv osv.

har man aspbergers så har man.
fick göra ett test som inkluderade min koncentrations förmåga,mina räkne kunskaper,mitt minne och annat samt att jag fick göra en massa fysiska övningar.
läkarna sa att jag hade aspergers syndrom,om det sen finns mildare eller mer allvarligare aspbergers,det vet jag ej.

Det finns mildare och grövre aspbergers. Minnet igen men om det inte sviker mig så har man aspbergers om iq överstiger 95, under då kallas det autism.
Inte heller ovanligt med väldigt höga iq på personer med aspbergers

MrKashchei
2006-03-23, 21:32
Din Aspie-poäng: 85
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 90
Du är mer neurotypisk än Aspie

mangemani
2006-03-23, 21:49
Det finns mildare och grövre aspbergers. Minnet igen men om det inte sviker mig så har man aspbergers om iq överstiger 95, under då kallas det autism.
Inte heller ovanligt med väldigt höga iq på personer med aspbergers


japp,eistein hade ju asperg.

Jonna
2006-03-23, 21:55
Det finns mildare och grövre aspbergers. Minnet igen men om det inte sviker mig så har man aspbergers om iq överstiger 95, under då kallas det autism.
Inte heller ovanligt med väldigt höga iq på personer med aspbergers

Jag trodde att även personer med autism kunde ha väldigt högt IQ?
Aspberger är väl som en lättare form av autism?

Tolkia
2006-03-23, 22:27
Jag trodde att även personer med autism kunde ha väldigt högt IQ?
Aspberger är väl som en lättare form av autism?
Jag tror att man brukar använda paraplybeteckningen "autismspektrumstörningar" för autism, Aspergers och en del annat, liknande. Tidigare kallade man Aspergers för "högfungerande autism", och jag är inte helt säker på varför man bytte beteckning, men antagligen var det väl för stora skillnader, I guess. Personer med autism har som jag har fattat det inte bara svårigheter med att förstå "reglerna" i det sociala spelet och så, utan har även svårt att förstå och få något sammanhang i vargdagen överhuvudtaget, så att de inte fungerar riktig överhuvudtaget (i alla fall inte på egen hand) medan personer med Aspergers visserligen har svårt med interaktionen med andra människor (fult men lite kul engelskt namn på det är "the geek syndrome"), men inte på andra plan.

Här är några intressanta länkar:
NeuroNätet om Aspergers syndrom (http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_aspergers_syndrom.htm)
Gunilla Gerland om autism (föreläsare med Aspergers syndrom) (http://www.certec.lth.se/lectures/gunillag/)
Riksföreningen Autism (http://www.autism.se/)

Johan86
2006-03-23, 22:52
Din Aspie-poäng: 85
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 104
Du är mer neurotypisk än Aspie


vad menas med det? :em:

Nina L
2006-03-24, 08:19
mycket svårt att märka på en annan mäniska att personen har aspergers över nätet.
skulle du ha träffat mej i verkligheten så skulle du direkt märka att jag inte kan titta i ögonen,inte kan prata riktigt utan stammar lite då och då,koncentrations svårigheter osv osv.

har man aspbergers så har man.
fick göra ett test som inkluderade min koncentrations förmåga,mina räkne kunskaper,mitt minne och annat samt att jag fick göra en massa fysiska övningar.
läkarna sa att jag hade aspergers syndrom,om det sen finns mildare eller mer allvarligare aspbergers,det vet jag ej.
Tack för svaret. Jag tycker det är intressant med människors olikheter. Vad jag tänkte att jag skulle kunna ha märkt var problem att förstå humor och problem med empatin, sånt brukar ju märkas över nätet, men det har jag som sagt inte gjort. Hoppas det är ok att jag frågar lite till. Strunta i att svara annars. :)

Har du träffat andra personer med aspergers? Blir kommunikationen i så fall lättare er emellan? Har du bättre eller sämre minne än genomsnittet?

mangemani
2006-03-24, 14:20
Tack för svaret. Jag tycker det är intressant med människors olikheter. Vad jag tänkte att jag skulle kunna ha märkt var problem att förstå humor och problem med empatin, sånt brukar ju märkas över nätet, men det har jag som sagt inte gjort. Hoppas det är ok att jag frågar lite till. Strunta i att svara annars. :)

Har du träffat andra personer med aspergers? Blir kommunikationen i så fall lättare er emellan? Har du bättre eller sämre minne än genomsnittet?


japp,har träffat 2 st...kan inte säga att kommunikationen blev nå bättre,visst,pratade en del om syndromet,men inget mer.
har nog sämre minne än genomsnittet.

ALEXPALEX
2006-03-24, 16:56
Neurodiversity version
Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 134
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 47
Stor sannolikhet att du är Aspie

wepp
2006-03-24, 18:09
Din Aspie-poäng: 19
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 88
Stor sannolikhet att du är neurotypisk


"Känner du behov av att rycka loss hudflisor från dig själv (eller andra)?"

Haha lite sjukt =)

Yip_man
2006-03-24, 18:45
Din Aspie-poäng: 71
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 102
Du är mer neurotypisk än Aspie

Polska
2006-03-25, 04:04
Din Aspie-poäng: 139
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 102
Du är mer Aspie än neurotypisk

:laugh: