handdator

Visa fullständig version : Onyttigt pålägg


hofman
2002-10-24, 12:24
Jag vill veta vilka smörgås-pålägg somär onyttiga samt vilka som är nyttiga........

Jag håller på att "jobba" bort magen , äta lite nyttigare "fettfattigare"

Så som Ost o korv vet jag inte är så bra men resten då? :eating:



:bpump:

Måste även fråga en annan sak ang Gröna Nyckelhål, att alting är relativt vet ju alla men när det kommer till dessa gröna nyckelhål så verkar det vara super relativt ......
Allså man kan hitta en Ost med 17% fett som har grönt nyckelhål, mendans ett bröd med 2% fett har ett grön nyckelhål. Hade brödet varit 12% -igt på fett så är jag säker på att det inte hade haft grönt nyckelhål.

Vad är kriterierna för Gröna Nyckelhål?
Om det är fett-halten , borde man då inte sätta gränsen vid exempelvis 5% oavsett livsmedel??

Tacksam om någon kan kasta lite ljus över denna fråga :thumbup:

Sverker
2002-10-24, 14:05
Vad är kriterierna för Gröna Nyckelhål?

För att få nyckelhålsmärkas måste korven, osten, färdigrätten ha en lägre fetthalt än motsvarande " orginal ". Halterna minns jag inte.

När det gäller bröd måste det innehålla en högre andel fibrer än " orginalet ".
Kan inte halterna här heller.


Kommer osökt in på Digestivekex som är gjorda på Grahamsmjöl men kan innehålla 25 % fett:D

hofman
2002-10-24, 17:32
Originally posted by Sverker
Vad är kriterierna för Gröna Nyckelhål?

För att få nyckelhålsmärkas måste korven, osten, färdigrätten ha en lägre fetthalt än motsvarande " orginal ". Halterna minns jag inte.

När det gäller bröd måste det innehålla en högre andel fibrer än " orginalet ".
Kan inte halterna här heller.


Kommer osökt in på Digestivekex som är gjorda på Grahamsmjöl men kan innehålla 25 % fett:D

Det är ju lite missvisande då med gröna nyckelhål..........fettsnålare än orginalet men ändån onyttigt, dock ändå med en "nyttigstämpel" *hmm*

Max
2002-10-24, 18:26
Mina favoriter:

Makrill: perfekt
Tonfisk: fina fisken
någon av "den gröna slaktarens" pålägg, fint som omväxling
5% ost: typ 32% protein:eating:

Glöm bara inte att välja rätt bröd också:nono:


Lycka till med deffen förresten:kickass:

Stickboy
2002-10-25, 09:58
gör någon "röra" av keso eller kesella

skinka, kalkon, kyckling är helt ok som pålägg

tänk på att inte äta för lite fett

focus
2002-10-29, 17:57
Stickboy har rätt. Ät inte för lite fett, men undvik att äta pålägg som korv. Det finns kalkonbröst/pastrami som är mager, kesella som du kan krydda efter egen smak. Det är inte bara fett utan även kolhydrater som gör dig tjock. Dra in på mackor, framför allt på kvällen innan läggdags.

hofman
2002-10-29, 19:24
För lite fett tror jag inte det blir då jag än äter smör samt att nån onyttig sak då o då smiter ner :nono:
Ost o korv åkte ut för ett tag sen
Äter mest skinka, vet visserligen ej hur nyttigt / onyttigt det är

Mallan
2002-10-30, 09:07
Det finns mjukost med 1% fetthalt.

Som tidigare nämnts, Gröne Jägaren gör fettsnala palägg som skinka, kalkon, kyckling etc. Dock innehaller rökta palägg ganska mkt salt som i sin tur kan binda vatten.

Lättvarianten av messmör innehaller endast 2% fett.
http://www.milko.se/

Abba har ju gjort palägg med mackrill, tonfisk liknande leverpastej. Fettprocenten ligger runt 15%, därav är ca 6% mättat..
Här hittar du även lättvarianten av Kalles Kaviar.
http://www.abba.se/

Olika kesovarianter är utmärkt. Använd tex pumpernickel, knäckebröd-Wasa sport
*Skivade tomater, keso & peppar
*Keso, lite mackrill & lök
*Keso, oliver & tonfisk
*en lite sötare variant; Keso & ananas eller äpple/kanel.

Crawen
2002-11-06, 22:00
Jag brukar typ bara köra gurka på mina mackor, mye vatten, så det blir inte torrt iaf. Sedan har jag för mig att jag hörde från någon att magen har ganska svårt att smälta gurka, det borde väl vara bra för fettförbränningen, eftersom magen får arbeta mer...eller är jag helt ute och velar?

hofman
2002-11-07, 09:54
Originally posted by mallan
Det finns mjukost med 1% fetthalt.

Som tidigare nämnts, Gröne Jägaren gör fettsnala palägg som skinka, kalkon, kyckling etc. Dock innehaller rökta palägg ganska mkt salt som i sin tur kan binda vatten.



Är det bra eller dåligt att saltet binder vatten? Vad får det för effekt?

Sverker
2002-11-07, 10:59
Kroppen är fantastisk på att balansera vatten / natrium / kalium i de allra flesta fallen.
Problem uppstår först, och det kan bli farligt !, när man tränar hårt i mycket varmt klimat, när man manipulerar med vätskedrivande eller andra mediciner eller när man dricker avjonat vatten.

Normalkosten i Sverige ger oss ca 6 - 8 g koksalt.
De flesta rökta charkvaror innehåller 2 - 4 % salt så du kommer kanske upp i 10 - 15 g koksalt per dag då.
För att bli av med överskottet måste man givetvis dricka. Dricker man inte blir kroppen inte heller av med natrium och håller kvar vatten i kroppen.

Förenklat ( mycket förenklat ) måste man dricka 0.5 L vatten för varje 10 g koksalt man äter.
Man måste också dricka 0.5 L vatten för varje 100 g protein man äter. Detta för att kunna utsöndra den bildade urean. Något att tänka på när man äter 200 - 300 g protein per dag !

Tur att vi har en trend nu att dricka mycket vatten. :)