handdator

Visa fullständig version : Anlag för fettma


dr_stein
2006-03-21, 22:22
Jag hör ofta om tjocka som har anlag, eller har fettma som en sjukdom och inte pga deras levnadssätt (påstår de iaf). Hoppas ni fårstår vad jag menar, ni har säkert hört om det också. Ofta talas det även om dålig ämnesomsättning, kan det verkligen förekomma att det påverkar så hemskt mycket? Eller är det bara en dålig ursäkt?

keffat_liv
2006-03-21, 22:29
Det stämmer

Magnus
2006-03-21, 22:31
detta TROR jag... bara e ursäkt

Cerberus
2006-03-21, 22:36
Tror att en del har svårare att bli av med fettet men för de flesta är det bara en dålig ursäkt för att inte röra på arslet och ändra livsstil.

Tolkia
2006-03-21, 22:53
Jag tror att du kommer att få en miljarrrrrd svar att det bara är en dålig ursäkt som de Förtappade Fettona kommer med, det är vad jag tror.

Själv är jag, på tämligen goda grunder, övertygad om att svaret inte är antingen eller.

olle lindblad
2006-03-21, 23:07
Att tro att alla som är feta har fel på ämnesomsättningen är knappast rimligt. Vissa har det, men för det stora flertalet har jag svårt att se att det skulle ha andra orsaker än för mycket mat och för lite motion.

goggen
2006-03-21, 23:17
tror at fedme er i de fleste tilfellene for mye mat og for lite mosjon. for noen tiår siden var det mye mindre fedme enn det er i dag, og genene har ikke forandret seg på så kort tid.

Endumen
2006-03-21, 23:18
Att tro att alla som är feta har fel på ämnesomsättningen är knappast rimligt. Vissa har det, men för det stora flertalet har jag svårt att se att det skulle ha andra orsaker än för mycket mat och för lite motion.


Fetma uppstår av en mängd olika orsaker, det är olika från fall till fall. Dock kan vissa riskfaktorer vara:

*Anlag för fetma (jag jag anlag, min mormor och morfar var tämligen välgödda)
*Stress (i det industrialiserade samhället vi lever i är det svårt att hinna med att äta på ett korrekt sätt)
*Sjukdom (som åldersdiabetes som gör det svårare för äldre folk att hålla kosten)

Det finns en massa orsaker till, men som sagt, man kan aldrig peka på någon särskild

keffat_liv
2006-03-21, 23:19
Det har gjorts studier på apor om detta, där man givit dem lika mycket energi osv där vissa har lagrat mer fett än andra. Vissa har även haft mycket svårare att gå ner i vikt än andra.

Daniel-san
2006-03-22, 08:53
Jag hör ofta om tjocka som har anlag, eller har fettma som en sjukdom och inte pga deras levnadssätt (påstår de iaf). Hoppas ni fårstår vad jag menar, ni har säkert hört om det också. Ofta talas det även om dålig ämnesomsättning, kan det verkligen förekomma att det påverkar så hemskt mycket? Eller är det bara en dålig ursäkt?

Min egen uppfattning är att det är en kombination av både arv och miljö. Anlagen för att lagra fett skiljer sig säkert i många fall inte så mycket från en magrare person, däremot troligen desto mer vad gäller homeostatiska reglermekanismer i form av hungerkontroll, adaptativt rörelsemönster och psykisk respons på olika energiintag.

Den sociala biten innebär ju förstås en stor bit i kakan. En miljö som befrämjat onyttig kosthållning, inaktiva dagliga rutiner m.m. leder otvivelaktigt till större benägenhet att utveckla fetma. En familj- och bekantskapskrets som nedvärderar motion och uppvärderar Så Ska Det Låta is not good for you.

olle lindblad
2006-03-22, 09:22
*Sjukdom (som åldersdiabetes som gör det svårare för äldre folk att hålla kosten)
Att man får åldersdiabetes brukar bero på att man inte skött sig kostmässigt. Hur menar du att denna sjukdom gör det svårare att hålla kosten?

Fille.p
2006-03-22, 09:33
visst jag tror säkert att man kan ha sjukdommar med, men dom vanliga fetsäckarna har det bara som dålig ursäkt. sitter bara vid datorn kränger skräpmat osv, inte konstigt dom blir feta. och sen skyller dom bara på dåliga anlag och sjukdomar. blir nästan arg på sånt :devil:

skaparn
2006-03-22, 09:41
Själv är jag, på tämligen goda grunder, övertygad om att svaret inte är antingen eller.


Det är det med all sannolikhet inte. Jag funderar ibland på hur man genomför stora epidemologiska studier av exempelvis Diabetes typ II eller något annat vi förknippar med livsstil kombinerat med anlag. Det måste vara ett enormt problem att justera för störande faktorer ifall man vill se de strikt genetiska anlagen, och alltså kompensera för livsstil.

Tolkia
2006-03-22, 09:43
visst jag tror säkert att man kan ha sjukdommar med, men dom vanliga fetsäckarna har det bara som dålig ursäkt. sitter bara vid datorn kränger skräpmat osv, inte konstigt dom blir feta. och sen skyller dom bara på dåliga anlag och sjukdomar. blir nästan arg på sånt :devil:
En sak som jag undrar när jag ser kommentarer som den ovan (som är i gott sällskap, så Fille.p skall inte känna sig ensam påhoppad) är hur alla som uttalar sig om hur "fettsäckarna" är, tänker och agerar egentligen har fått den kunskapsbank de sitter på? Rör ni er i miljöer där ni träffar vansinnigt många feta personer, eftersom ni har så bra koll på vad "alla" säger och vad "alla" ursäktar sig med? Jag måste säga att en TÄMLIGEN stor del av de feta personer (och för den delen av de måttligt överviktiga) som jag själv träffat och träffar har varit väl medvetna om att mindre mat och mer motion skulle ge ett tydligt utslag på vågen och sällan snackar särskilt mycket om sina "dåliga gener". Vísst händer det, men då har det oftast varit egenskapen "liiiite lättare att lägga på sig" och "liiiite svårare att skala bort" som avsetts, inte "dömd av mina gener att vara För Alltid Fet.

Tolkia
2006-03-22, 09:47
Det måste vara ett enormt problem att justera för störande faktorer ifall man vill se de strikt genetiska anlagen, och alltså kompensera för livsstil.
Jag skulle vilja säga att det är mer eller mindre omöjligt, vilket är ett sabla problem när man läser den här typen av studier. Ett annat problem som dyker upp när man undersöker just kostrelaterade faktorer (tack för att jag inte jobbar med sådana ...!) är att de som svarar i undersökningnarna tenderar att inte svara som sanningen är. Samma problem finns när man frågar folk hur mycket alkohol de dricker och hur mycket det röker, förmodligen även om man frågar hur mycket porr de konsumerar eller om de någonsin drar nytta av vilket kön de tillhör. Man brukar prata om det som "socialt lämpliga/olämpliga svar" - och de är ju i prinicip omöjliga att kompensera bort, för hur skall man veta när man bör anta att försökspersonerna ljuger?

Lizard
2006-03-22, 10:46
För att understödja Tolkias argument så är vi alla en produkt av vår historia och jag tror det är ytterst få härinne som fått en alltigenom god uppväxt. Upplevelser och etiketteringar i tidiga barnaår ristas in i själen och trots att du vägra erkänna det så styr det ditt handlande för evinnerlig tid.

Varför vill du sätta på så många och så snygga brudar hela tiden? För att du har ett fysiologiskt behov av det eller för att visa för dig och andra att du är värd något? Att du är värd så mycket du kan få ha sex med någon som egentligen är bättre än dig.

Varför går du och styrketränar? För att vara en hel människa som vandrar mellan intellektuell och kroppslig stimulans eller för att våga visa dig två veckor på stranden utan att känna dig dum?

Varför blir du tjock? För att du känner dig utanför och övergiven sen du var liten och eftersom du tror att du inte är värd mer än att vara ensam och övergiven så gör du dig det genom att äta. Det är i alla fall en tröst medan du håller på....

Lizard

haiduc
2006-03-22, 10:54
Inte orkat läsa igenom hela topicen.. Men jag tycker det verkar rimligt att om en fet mamma får ett barn så lär hon troligen ut samma levnadssätt till barnet som gjort henne själv överviktig.
Ingen som ser ett sådant samband i en överviktig familj?

Och ALLA överviktiga jag känner äter fel, tror inte på motion, skyller sin övervikt på annat...
Sen att det finns genetiska faktorer som påverkar är väl ganska självklart, men det är fortfarande vad man stoppar i sig som är avgörande.

maRRtin
2006-03-22, 11:34
Jag har en lysande exempel hos min arbetskamrat. Han har 2 söner, varav den ena spelar fotboll och är allmänt aktiv, han är pinnsmal. Den andra sonen gillar mest traktorer och utövar ingen sport, han är ganska rejält överviktig (säkert 20kg tyngre). Antar att deras gener inte skiljer någon märkvärt utan det är just aktivitetsnivån som avgör skillnaden.

Robban
2006-03-22, 11:47
Jag kan gå upp 10 kg på 10 dagar å jag kan gå ner åtminstone 7kg på samma tid. Detta beror då inte på mina anlag utan på min kost.

dr_stein
2006-03-22, 20:25
Att det kan vara indirekt ärftligt, alltså att man ärver kostvanor osv, verkar de flesta här vara överens om. Och det är jag helt med på.

Om man skulle säga att det nu finns personer som bara blir feta pga anlagen så skulle väl detta bero på att de förbrukar onormalt lite energi i jämförelse med andra vid samma intensitetsnivå?

Då skulle man väl kunna vända detta till en fördel om man var kunnig inom kost- och träningslära? Man skulle t.ex. kunna bulka på 2500 kcal, och detta är väl ingen större svårighet? Eller att äta en massa mat innan t.ex. ett matathonlopp och använda den som energi längre än sina konkurenter som ätit lika mycket mat?

BRÖÖÖÖD
2006-03-22, 20:39
Kan någon inte komma med en studie. Jag börjar tröttna på alla som kommer med sina egna åsikter. ;)

Lizard: Riktigt fint skrivet.

Lizard
2006-03-22, 21:37
Man skulle t.ex. kunna bulka på 2500 kcal, och detta är väl ingen större svårighet? Eller att äta en massa mat innan t.ex. ett matathonlopp och använda den som energi längre än sina konkurenter som ätit lika mycket mat? Det där är tämligen klarlagt av Howü Chrisensen och P-O Åstrand som efter vinter OS i Oslo 1952 fick i uppdrag att se över kostfrågorna för svenska skidlandslaget. Howü, som var dansk och läst på det banbrytande arbetet som en annan dansk, nobelpristagaren i fysiologi August Krogh, forskat fram nästan femtio år tidigare insåg att hemligheten inte låg i kalorierna utan i kolhydraterna. Det svenska skidlandslaget med bl a Sixten Jernberg och Assar Rönnlund började tillämpa både kolhydratladdning och kolhydratpåfyllnad under loppen vilket gav de båda herrarna OS-guld respektive silver på 5-milen i Innsbruck 1964 trots att finnarna åkte betydligt snabbare i nästan 4 mil. Janne Stefansson kom fyra.
Hela hemligheten blev avslöjad under en forskarkonferens i Toronto 1966 och därmed var det svenska övertaget borta.

BRÖÖÖÖD: De finns ett flertal studier kring fetma och arvsanlag. Till det finns det många epidiminologiska studier kring folkgruppers levnadsvanor och samstämmigt pekar de på att man ärver både anlagen för att bli fet och den sociala förmågan till det samma. Alltså är det som med alkohol; en del tål mer påverkan än andra men en bidragande orsak är i vilken utsträckning och på vilket sätt man utsätts och vilken relation man individuellt utvecklar till mat eller alkohol.
Tänk på spädbarnet som helt enkelt avlider om det inte får snutta mat. Eftersom de som senare i livet blir tjocka alltså klarat den inledande nivån så består den reflexen som odelat positiv. Men allt det efterföljande arbetet som ett barn kräver med utvecklandet av självkänsla, trygghet, samhörighet, utvecklande av kunskap och ett fungrande språ etc kanske till stora delar uteblir och då vet du som individ inte ett skvatt om ett skvatt annat än att snutta och äta fungerar i alla fall.....

Tack för beröm för övrigt.

pragmatist
2006-03-22, 23:24
Studier av tvillingar tyder på att genetiska faktorer förklarar merparten av variationen i BMI hos vuxna människor. Enligt en studie av svenska tvillingar berodde 74% av variationen i BMI hos män på genetiska faktorer, och 69% hos kvinnor. Distributionen av fett på kroppen och framför allt i bukhålan är också starkt beroende av genetiska faktorer.

Den här studien av svart amerikaner kom fram till liknande resultat:

Similarly, our study showed heritability for BMI in African-American adults at 89% in men and 73% in women. These results suggest genetic effects account for a greater portion of the variance in BMI than environmental effects among African Americans, which is similar to findings among white samples.

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/10/8/733

Genetiskt behöver för övrigt inte betyda att syskon har samma förutsättningar - överensstämmelsen för syskon är mycket lägre än för tvillingar, så skillnaden mellan syskon (eller mellan föräldrar och barn) är inget bra bevis på att gener spelar mindre roll.

BRÖÖÖÖD
2006-03-23, 06:27
Tackar

Tjabo
2006-03-23, 10:41
Här kommer en lekmannastudie, jag och en polare kör samma sorts kost, samma träning, vi låg på samma vikt för 3 månader sedan.
Han går ner i vikt och underhudsfett, jag behåller mitt späck men gainar bättre i massa/styrka..
Detta trots cardio, kan hända att jag iofs kör aningen mer på gymmet..
Han är asiat och jag "svensk"..
Gener?? Förmodligen

Apos78
2006-03-23, 12:55
Att ni låg på samma vikt måste inte betyda att ni har exakt samma energibehov. Sen är det svårt att veta om ni verkligen äter precis samma mat. Så det finns nog många andra kandidater till varför ni diffar i vikt nu. Säger med det inte att gener inte har något alls med det att göra...

CoKEmaN
2006-03-23, 23:04
Det har gjorts studier på apor om detta, där man givit dem lika mycket energi osv där vissa har lagrat mer fett än andra. Vissa har även haft mycket svårare att gå ner i vikt än andra.

Självklart kan det bero på anlag för fetma, men kan det inte bero på hur mycket dom rör sig också? Jag tror att personer har olika anlag för hur mycket fett som ska lagras, men tror inte att det skiljer så mycket från person till person att man kan väga 50-100kg för mycket bara på grund av generna.

Att grunda "Anlag för fetma" bara på det där verkar iallafall helt absurt. Svårt att få apor att röra sig lika lite och att få dem att använda lika mycket energi till termogenesen.
Jag skulle gärna vilja läsa om de där studierna..

Lizard
2006-03-23, 23:16
Självklart kan det bero på anlag för fetma, men kan det inte bero på hur mycket dom rör sig också? Jag tror att personer har olika anlag för hur mycket fett som ska lagras, men tror inte att det skiljer så mycket från person till person att man kan väga 50-100kg för mycket bara på grund av generna.

Att grunda "Anlag för fetma" bara på det där verkar iallafall helt absurt. Svårt att få apor att röra sig lika lite och att få dem att använda lika mycket energi till termogenesen.
Jag skulle gärna vilja läsa om de där studierna..
Varsågod. (http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-02/uosf-rtc021306.php)

Lizard
2006-03-23, 23:27
..och ännu mer varsågod... (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11886977.asp)

Anonym112
2006-03-23, 23:57
Jag hör ofta om tjocka som har anlag, eller har fettma som en sjukdom och inte pga deras levnadssätt (påstår de iaf). Hoppas ni fårstår vad jag menar, ni har säkert hört om det också. Ofta talas det även om dålig ämnesomsättning, kan det verkligen förekomma att det påverkar så hemskt mycket? Eller är det bara en dålig ursäkt?

_BARA_ en dålig ursäkt. Finns inge anlag för fetma. De är INTE en sjukdom de är bara att personen har unnat sig ett å annat, en å annan gång för mke!!!

Titta på folk i afrika. Om de bara var anlag skulle de väl finnas feta där? Men icke.

*popcorn* = fetma

Mr. Moose
2006-03-24, 08:48
http://www.scrawnytobrawny.com/course/day-1/player.html

Kolla in denna länken, den tar upp en hel del av det som diskuterats här.

Den går till John Berardi, en kille som doktorerat i näringslära. Tro nu inte att han är en klen stackare i vit rock... Kolla själva.

Claes

Nitrometan
2006-03-24, 08:50
Titta på folk i afrika. Om de bara var anlag skulle de väl finnas feta där? Men icke.
Klart det finns fetton i Afrika. Afrika är ju för fan en hel kontinent med massor av folk.

Oavsett anlag så krävs det kalorier för att bli tjock. Om du tänker på de stora delar av Afrika där det råder svält så finns det helt enkelt inte tillräckligt med kalorier för att de ska bli feta.

Sen finns det ekonomiska orsaker i ytterligare delar av Afrika. För lite pengar för att skaffa sig tillräckligt med kalorier.

skaparn
2006-03-24, 09:11
Titta på folk i afrika. Om de bara var anlag skulle de väl finnas feta där? Men icke.

Jag utgår från att det där var skrivet som ett skämt, annars så får du veckans dumstrut att bära på huvudet resten av helgen.

edit: jag förklarar inte varför eftersom nitro gjorde det bra. Dessutom är Afrika en väldigt stor världsdel, har du kollat så att det verkligen inte finns några feta i Afrika?

CoKEmaN
2006-03-24, 09:54
Varsågod. (http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-02/uosf-rtc021306.php)

Jag tror inte direkt du förstod. Jag tror fortfarande att det kan bero lite på generna. Det jag syftade på är att grunda "anlag för fetma" bara på en undersökning med apor, som jag tycker är en ganska aktiv grupp djur verkar fel eftersom att alla bör röra på sig olika mycket.

Förresten stod det mest om att man ska begränsa kaloriintaget för att inte bli tjock tyckte jag.

pragmatist
2006-03-24, 10:22
_BARA_ en dålig ursäkt. Finns inge anlag för fetma. De är INTE en sjukdom de är bara att personen har unnat sig ett å annat, en å annan gång för mke!!!

Titta på folk i afrika. Om de bara var anlag skulle de väl finnas feta där? Men icke.

*popcorn* = fetma

Det är väl ingen som påstår att det bara är anlag. Människor kan ju inte bli tjocka genom fotosyntes.

paddanboy
2006-03-24, 12:14
Anlag finns för övervikt. Men som en klok läkare sa: Det finns ingen fetma som INTE går att lösa genom bättre motionsvanor och livstil.

Lizard
2006-03-24, 19:14
Varför jag håller på att tjabblar i den här tråden beror inte på att jag är så dum att jag inte vet att man kan ändra sin kroppssammansättning genom motion och aktivitet.
Det verkliga skälet är att det, b la otvetydigt i den här tråden, är en nedlåtande ton mot människor som är feta, runda, tjocka, kraftiga eller överviktiga.
Vad jag vill ha sagt är att det kan bero på flera orsaker som stenkastarna inte har en jädra aning om och att hjälpa någon i kampen mot fettmassan med hurtfriska kommentarer eller mästrande påpekanden bara för att stenkastarn själv råkar ha den outsägliga turen att, av skäl som han inte förtjänat av egen kraft, inte lägga på sig övervikt - ännu.

Lizard

sissa
2006-03-25, 09:59
Vad jag vill ha sagt är att det kan bero på flera orsaker som stenkastarna inte har en jädra aning om och att hjälpa någon i kampen mot fettmassan med hurtfriska kommentarer eller mästrande påpekanden bara för att stenkastarn själv råkar ha den outsägliga turen att, av skäl som han inte förtjänat av egen kraft, inte lägga på sig övervikt - ännu.

Lizard



:bow:


Jag har själv aldrig varit överviktig, har snarare varit och nosat på underviktsgränsen, men att det skulle bero på att jag har en så vansinnigt bra karaktär? Absolut inte. Jag har varit värsta soffliggaren, har ätit det jag vill äta när jag velat äta det. Sen att det uppenbarligen inte var så mkt energi spelar ju ingen roll rent "duktighetsmässigt". Jag "råkade" bara inte ha mer behov/begär.

sissa
2006-03-25, 10:08
Jag undrar faktiskt; Vad menar man med anlag (för fetma)?
Hur defineras anlag?

Det känns som folk menar lite olika med det.

Anonym112
2006-03-25, 13:32
Jag undrar faktiskt; Vad menar man med anlag (för fetma)?
Hur defineras anlag?

Det känns som folk menar lite olika med det.

Att vissa blir feta bara för dom har gener för det, och inte rår för det *screwy* Det är inte så.

sissa
2006-03-25, 13:46
Att vissa blir feta bara för dom har gener för det, och inte rår för det *screwy* Det är inte så.

Vad för gener?
Gener att man har ett större behov/begär av mat, gener att man har lättare att lägga på sig än vad en annan med andra anlag har ( som att en del har bättre gener/anlag vad gäller muskelbygge)?

( Sen tror jag inte nån tror att det enbart handlar om anlag.)

Anonym112
2006-03-25, 16:40
Vad för gener?
Gener att man har ett större behov/begär av mat, gener att man har lättare att lägga på sig än vad en annan med andra anlag har ( som att en del har bättre gener/anlag vad gäller muskelbygge)?

( Sen tror jag inte nån tror att det enbart handlar om anlag.)

Jomen folk verkar typ tro så.
Att endel helt enkelt bara föds feta *screwy*

Har ju till 92% o göra med hur man växt upp i sin familj. Är föräldrarna feta och äter fet mat själv, så lär ju sig barnet att det är "rätt". Alltid fet mat och MÅnga mellanmål. sen snacks till tv'n på kvällen osv.

Sen skyller dom på "dåliga gener" *screwy*

Gener styr ju kroppens ämnesomsättning, men inte så mke att endel bara blir asfeta sådär..
Om alla skulle träna och äta BRA skulle ingen vara fet.

Yes
2006-03-25, 17:12
Om alla skulle träna och äta BRA skulle ingen vara fet.
Struntprat!

Jag tror jag var runt 10-12 år när jag började bli en tjockis. På den tiden brukade jag spela hockey och fotboll och jag satt sällan inne och slöade framför datorn/tv;n förutom på kvällarna. Mina föräldrar har dessutom alltid varit noga med att servera bra och nyttig mat, så kostvanorna var det inget fel på.
Enda "felen" jag kan komma på är att jag kunde käka mycket och att jag kanske haft lätt att lagra in överskottsenergi som fett(istället för att, som vissa, göra sig av med det genom att bli hyperaktiva).

Nu är det självklart inte så att jag, eller någon annan tjockis, inte kan gå ned i vikt. Något som däremot bör förstås bland all denna trångsynthet är att folk har olika lätt för att bli feta och även olika svårt för att hålla sig smala. Det är ingen slump att 99% av dom som lyckas förlora ordentligt med vikt kommer återfå den, plus lite till, inom 5 år.

Anonym112
2006-03-25, 17:58
Struntprat!

Jag tror jag var runt 10-12 år när jag började bli en tjockis. På den tiden brukade jag spela hockey och fotboll och jag satt sällan inne och slöade framför datorn/tv;n förutom på kvällarna. Mina föräldrar har dessutom alltid varit noga med att servera bra och nyttig mat, så kostvanorna var det inget fel på.
Enda "felen" jag kan komma på är att jag kunde käka mycket och att jag kanske haft lätt att lagra in överskottsenergi som fett(istället för att, som vissa, göra sig av med det genom att bli hyperaktiva).

Nu är det självklart inte så att jag, eller någon annan tjockis, inte kan gå ned i vikt. Något som däremot bör förstås bland all denna trångsynthet är att folk har olika lätt för att bli feta och även olika svårt för att hålla sig smala. Det är ingen slump att 99% av dom som lyckas förlora ordentligt med vikt kommer återfå den, plus lite till, inom 5 år.

Då åt du ju alltså mer mat än du borde gjort. Därav varför du blev fet ?

Yes
2006-03-25, 19:17
Då åt du ju alltså mer mat än du borde gjort. Därav varför du blev fet ?
Ja, jag måste ju uppenbarligen fått ett energiöverskott någonstans ifrån(och dåligt mat eller brist på träning var det inte). Men poängen tycks inte riktigt gå fram... det här är alltså ett exempel på att man kan bli tjock även av ett normalt och nyttigt liv(sen har jag visserligen senare käkat för mycket skräpmat, men det är en annan sak).

Jag har en kompis som jobbar på MCDonalds, där han brukar käka 2ggr/dag. Det blir såklart lite extra allt till menyerna och det går ned en hel del läsk. Hans fritid är inte speciellt aktiv, om inte krogbesök räknas. Trots det ser han smal och nästan vältränad ut. Här har vi alltså någon som trots dåliga kost- och motionsvanor ser ut att vara i tämligen god form.

Det borde stå alldeles uppenbart att det är skillnad på hur lätt det är för folk att bli feta eller hålla sig smala. En del behöver t.om. professionell hjälp, eller operationer, för att klara av att gå ned i vikt. Statistiken säger, återigen, att långsiktig viktminskning är nästintill omöjlig.

sissa
2006-03-26, 10:58
Då åt du ju alltså mer mat än du borde gjort. Därav varför du blev fet ?


Det behöver ju dock inte säga emot att vissa löper större risk att bli överviktiga än andra, att vi är olika rent genetiskt.

skaparn
2006-03-26, 13:15
Ni som hävdar att det är man kan ha genetiskt betingad övervikt, är det fysiologiska eller psykologiska faktorer som ligger bakom?
Yes skrev:
"Enda "felen" jag kan komma på är att jag kunde käka mycket och att jag kanske haft lätt att lagra in överskottsenergi som fett(istället för att, som vissa, göra sig av med det genom att bli hyperaktiva)."

Då handlar det väl om att han inte rörde på sig och använde upp den energi han intog, och knappast att man hade lättare att lagra in fett?

Ytterligare en fråga som väcks; om vi antar att vissa verkligen har en betydligt högre energiförbrukning i vila än andra, så att de kan "äta vad de vill, sitta framför datorn och ändå vara pinnsmala". Termodynamiken är obarmhärtig och stoppar de i sig en viss mängd energi och den inte lagras in som kroppsfett måste det bli värme, alternativt kan man ha något fel som gör att det bara passerar genom magsäcken. Så ni som påstår er ha träffat sådana människor, är de väldigt varma?

Elwyndaz
2006-03-26, 13:33
Ytterligare en fråga som väcks; om vi antar att vissa verkligen har en betydligt högre energiförbrukning i vila än andra, så att de kan "äta vad de vill, sitta framför datorn och ändå vara pinnsmala". Termodynamiken är obarmhärtig och stoppar de i sig en viss mängd energi och den inte lagras in som kroppsfett måste det bli värme, alternativt kan man ha något fel som gör att det bara passerar genom magsäcken. Så ni som påstår er ha träffat sådana människor, är de väldigt varma?

Jag är en sån människa, har tränat diverse sporter ända sen jag var liten, men för ca 2-3 år sen hade jag ungefär ett års uppehåll av all träning. satt bara framför datorn, hinkade coca cola (rejält) typ en kilos godis varje helg. Det enda jag gick var väl från och till busshållplatsen, till godisaffären, till kompisar ibland. Åt mycket mat, det som lagades hemma, pizza, hamburgerslask. Åt inte heller regelbundet, åt aldrig frukost tex. och ska kanske tilläga att jag inte växte märkbart heller.

Men jag gick inte upp ett gram, jag har inte märkt att jag är väldigt varm.. eller jo kanske lite het ;)

Lizard
2006-03-26, 13:43
Ni som hävdar att det är man kan ha genetiskt betingad övervikt, är det fysiologiska eller psykologiska faktorer som ligger bakom?
Yes skrev:
"Enda "felen" jag kan komma på är att jag kunde käka mycket och att jag kanske haft lätt att lagra in överskottsenergi som fett(istället för att, som vissa, göra sig av med det genom att bli hyperaktiva)."

Då handlar det väl om att han inte rörde på sig och använde upp den energi han intog, och knappast att man hade lättare att lagra in fett?

Ytterligare en fråga som väcks; om vi antar att vissa verkligen har en betydligt högre energiförbrukning i vila än andra, så att de kan "äta vad de vill, sitta framför datorn och ändå vara pinnsmala". Termodynamiken är obarmhärtig och stoppar de i sig en viss mängd energi och den inte lagras in som kroppsfett måste det bli värme, alternativt kan man ha något fel som gör att det bara passerar genom magsäcken. Så ni som påstår er ha träffat sådana människor, är de väldigt varma?Det kan ju förhålla sig så att de rör på sig mer. Ett annat alternativ är att de har högre aptittröskel eller att de har en tidigare mättnadspunkt. Ytterligare en faktor, som jag tidigare berörde, är förhållandet till ätandet där många överviktiga tar ut oangenäma känslor och upplevelser i form av ätande (jmfr anorexi/bulemi t ex). Att inte uppvisa ett allmänt illamående kroppsligt ses ofta som ett friskhetstecken, men så enkelt är det knappast. Sen visar de artiklar jag länkade till att apor som sätts på diet väger lika men så fort de får normalare doser så är det några som glider upp i vikt per automation. Kroppsligt har vi en set-point och när vi rubbar den mår vi ofta ganska dåligt. Tar man bort allt tröstätande och ökar den allmäna vardagsmotionen till minst dubbla får vi ändå några individer med övervikt och några med undervikt uppenbarligen. Dessa grupper är predestinerade till en avvikande kroppsmassa och ingår i vårt genetiska arv med stor sannolikhet. Här finns det några mer eller mindre begåvade som fäller in att "alla feta kan inte vara genetiskt förklarade" eller något liknande argument och det är inte det jag skriver här heller. Vad jag försöker formulera gång på gång i denna tråd är att det undantagsvis är den överviktiges fel att han eller hon blivit fet - men att det är deras ansvar att de är det. Däremot att hjälpa en människa som lider och skäms av övervikt kräver både auktoriet och insikt. Sånt är dessvärre sällsynt hos 20-åriga killar som kommit på att de ska bli bodybuilders och inte vill vara feta själva.

Lizard

Tolkia
2006-03-26, 13:50
Tack för att du orkar skriva det vi andra inte orkar (eller inte riktigt förmår utan att tappa humöret), Lizard. Bara för kännedom.

skaparn
2006-03-26, 14:01
Det kan ju förhålla sig så att de rör på sig mer. Ett annat alternativ är att de har högre aptittröskel eller att de har en tidigare mättnadspunkt. Ytterligare en faktor, som jag tidigare berörde, är förhållandet till ätandet där många överviktiga tar ut oangenäma känslor och upplevelser i form av ätande (jmfr anorexi/bulemi t ex). Att inte uppvisa ett allmänt illamående kroppsligt ses ofta som ett friskhetstecken, men så enkelt är det knappast. Sen visar de artiklar jag länkade till att apor som sätts på diet väger lika men så fort de får normalare doser så är det några som glider upp i vikt per automation. Kroppsligt har vi en set-point och när vi rubbar den mår vi ofta ganska dåligt. Tar man bort allt tröstätande och ökar den allmäna vardagsmotionen till minst dubbla får vi ändå några individer med övervikt och några med undervikt uppenbarligen. Dessa grupper är predestinerade till en avvikande kroppsmassa och ingår i vårt genetiska arv med stor sannolikhet. Här finns det några mer eller mindre begåvade som fäller in att "alla feta kan inte vara genetiskt förklarade" eller något liknande argument och det är inte det jag skriver här heller. Vad jag försöker formulera gång på gång i denna tråd är att det undantagsvis är den överviktiges fel att han eller hon blivit fet - men att det är deras ansvar att de är det. Däremot att hjälpa en människa som lider och skäms av övervikt kräver både auktoriet och insikt. Sånt är dessvärre sällsynt hos 20-åriga killar som kommit på att de ska bli bodybuilders och inte vill vara feta själva.

Lizard

Utmärkt formulerat! Jag gillade att du tog upp det där med mättnadströskel som jag tror är väldigt avgörande. Mina frågor var faktiskt inte alls av retorisk art, utan jag ville att någon med bättre insikt skulle klargöra lite orsaker. Anledningen är att diskussionen blir tämligen poänglös om man inte inkluderar beteende i det vi benämner genetiska orsaker. Den sida som hävdar att det är den fetes eget fel har annars alltid "kcal-balans"-argumentet i bakfickan.

Sen kommer ju problemet med hur man drar gränsen mellan psykologiska faktorer och fysiologiska, aptittröskel placerar jag i en gråzon.
För övrigt kanske det bara är en lekman som gör en stor grej av att skilja de två, kroppen är ju en helhet.

Som vanligt omgärdas allt jag skriver av [tycker jag]blabla[/tycker jag].

Yes
2006-03-26, 14:25
Ni som hävdar att det är man kan ha genetiskt betingad övervikt, är det fysiologiska eller psykologiska faktorer som ligger bakom?
Yes skrev:
"Enda "felen" jag kan komma på är att jag kunde käka mycket och att jag kanske haft lätt att lagra in överskottsenergi som fett(istället för att, som vissa, göra sig av med det genom att bli hyperaktiva)."

Då handlar det väl om att han inte rörde på sig och använde upp den energi han intog, och knappast att man hade lättare att lagra in fett?
Självklart måste det finnas ett energiöverskott, annars kan det inte lagras in fett. Frågan är ju hur lätt man har för att hamna på energiöverskott och hur kroppen hanterar det. Där har vi exempelvis mättnadströskeln, som Lizard nämner, och att vissa "automatiskt" skruvar upp aktivitetsnivån. Sen vet jag inte om det finns andra saker som gör det lättare för vissa att lagra in fett. Genetiken styr i varje fall vart fettet lagras in på kroppen, och då verkar det rimligt att det har något att säga till om hur mycket fett den vill lagra.

Ytterligare en fråga som väcks; om vi antar att vissa verkligen har en betydligt högre energiförbrukning i vila än andra, så att de kan "äta vad de vill, sitta framför datorn och ändå vara pinnsmala". Termodynamiken är obarmhärtig och stoppar de i sig en viss mängd energi och den inte lagras in som kroppsfett måste det bli värme, alternativt kan man ha något fel som gör att det bara passerar genom magsäcken. Så ni som påstår er ha träffat sådana människor, är de väldigt varma?
Jag brukar inte känna efter hur varma folk är, men kanske finns det sådana skillnader. Vad jag märkt av är bara folk som plötsligt får en myrstack i byxorna efter dom tryckt i sig något onyttigt. Du vet, typen som hela tiden måste fippla och greja med någonting och har extremt svårt för att sitta still.

baldrick
2006-03-29, 20:09
Varför jag håller på att tjabblar i den här tråden beror inte på att jag är så dum att jag inte vet att man kan ändra sin kroppssammansättning genom motion och aktivitet.
Det verkliga skälet är att det, b la otvetydigt i den här tråden, är en nedlåtande ton mot människor som är feta, runda, tjocka, kraftiga eller överviktiga.
Vad jag vill ha sagt är att det kan bero på flera orsaker som stenkastarna inte har en jädra aning om och att hjälpa någon i kampen mot fettmassan med hurtfriska kommentarer eller mästrande påpekanden bara för att stenkastarn själv råkar ha den outsägliga turen att, av skäl som han inte förtjänat av egen kraft, inte lägga på sig övervikt - ännu.

Lizard

Du är Gud, Lizard! :-)

Det här är attityden som jag gillar - med detta inte sagt att det är en ursäkt för att inte röra på sig och äta nyttigt. Alla kanske inte kan bli trådsmala utan enorma uppoffringar - men alla kan gagna av nyttig mat och motion.

michael
2006-03-29, 20:50
Har du nedsatt sköldkörtel funktion så är det fullt möjligt att fettma kan vara anlagsbetingat. Finns väl även något med hunger/mättnadskänsla som ska vara anlagsbetingat. Om detta används som ursäkt för att bli/vara fet är man dock helt slut i huvudet. Man KAN göra något åt det om man har vilja, det är viljan som orsakar fetman.

Trance
2006-03-29, 20:58
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11310775&dopt=Abstract
http://www.mayoclinic.org/news2005-rst/2630.html

michael
2006-03-29, 21:11
Ah ! NEAT! det tyder ju på några saker, antingen så har dom en aktivare sköldkörtel som utsöndrar T2 T3 och T4 hormoner som ökar kroppstemperaturen, eller så har de ett överflöd av UCP1,2 och 3.(UnCoupling Protein). Jag är inte tillräckligt insatt för att veta sambandet mellan sköldkörtelhormon och UCP1,2,3. Men om det är UCP så är det ju magnifikt :) Maten blir värme snarare än användbar cellenergi. M.a.o går det åt mer organiskt material för att göra samma mängd ATP för dom individer med hög UCP aktivitet än de utan.

William
2006-03-29, 22:41
För typ ett år sen så postade jag några artiklar som tar upp rätt mycket om kopplingen mellan genetik och fetma.

Om ngn är intresserad är det bara att leta fram dom :)