handdator

Visa fullständig version : dålig ämnesomsättning


pecson
2006-03-21, 21:52
ja har kört deff nu ett tag och legat rätt så lågt på kalorier och kört rätt bra med cardio ( varje dag) typ 2 pass cardio och gym. men jag har inte gått ner i vikt. det ända som har hänt är att benen har växt typ 3 cm och jag har inte ens tränat dom. varför tappar ja inte fett?

mela
2006-03-21, 21:58
äter för lite kanske?

King Grub
2006-03-21, 22:01
varför tappar ja inte fett?

Du äter för mycket i förhållande till vad du förbrukar.

Att man har en "dålig ämnesomsättning" så det verkligen gör en dramatisk skillnad är sällsynt och osannolikt. Oftast är det ett underskattande av energiintaget, ett överskattande av energiförbrukningen, eller en kombination av ovanstående, som ligger bakom.

Äter för lite kan man nog direkt utesluta...

Tolkia
2006-03-21, 22:05
Dålig ämnesomsättning beror oftast på underfunktion i sköldkörteln, s.k. hypotyreos (http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=19113), vilket ger en hel del andra symptom också, inte bara svårigheter att gå ned i vikt. Det upptäcks betydligt oftare för att folk söker läkare p.g.a. att de mår så oförklarligt "allmänt dåligt" än för att de söker läkare p.g.a. proiblem med vikten. På senare tid har problemet dock fått överdrivet mycket uppmärksamhet ("Madeleine kunde inte gå ner i vikt - hade DOLD SJUKDOM").
Mår du i övrigt bra är det nog inte ämnesomsättningen det är fel på.

medelåldersamatören
2006-03-21, 22:07
Jag rekommenderar att du skaffar dig ett program som hälsovakten och börjar knapp in vad du äter och träna.

negative
2006-03-21, 22:18
äter för lite kanske?

*screwy*

Spannmål
2006-03-21, 22:46
Vad här hänt med utsagan att ämnesomsättningen går i botten vid lågt kaloriintag? Att kroppen börjar gå på sparlåga o.s.v?

King Grub
2006-03-21, 22:47
Att den är kraftigt överdriven.

Cerberus
2006-03-21, 22:49
Vad innebär ämnesomsättning egentligen? Om den är uppreglerad/nedreglerad, vad exakt är det som sker i kroppen? Kräver organen mindre energi eller vad är det som sker..?

goggen
2006-03-21, 23:13
har hørt at man får dårligere forbrenning av å hoppe over frokost, og at når man da spiser senere på dagen går det rett i fettvevet, eller gjelder det bare hvis man overspiser og ikke holder seg til normale mengder? har en følelse av at det er mye myter på det området. og hvor mye utgjør termogenesen i forbrenningssammenheng?

Fredrik_S
2006-03-21, 23:38
Att den är kraftigt överdriven.

Har du någora länkar till undersökningar på ämnesomsättningsskillnad vid lågt kaloriintag.

RajtanTajtan
2006-03-21, 23:42
Jag har för mig att jag läst nånstans att en anorektikers ämnesomsättning endast sänks med 10%.

Tolkia
2006-03-21, 23:46
Om det verkligen är så att ämnesomsättningen nedregleras dramatiskt om man äter för lite, så dramatiskt att man inte kan gå ned i vikt p.g.a. detta - förklara då för mig hur det kommer sig att människor dör av svält? "Ett par miljoner afrikaner kan inte ha fel" skulle man också kunna säga.

pragmatist
2006-03-21, 23:49
Studier av svälttillstånd (t.ex. Minnesota Semi-Starvation Study) tyder på att nedväxlingen av ämnesomsättningen till "svältläge" som mest innebär en nedreglering med 40% av grundförbränningen. Studien involverade personer som åt hälften av sitt normala kaloriintag under sex månaders tid. Om jag förstår studien rätt så innebar dock aldrig "svältläge" att viktnedgången upphörde (kaloriunderskottet var alltid större än nedregleringen).

KG kanske känner till några nyare studier, Minnesotastudien gjordes 1950 har jag för mig.

goggen
2006-03-21, 23:50
jeg hadde for en tid siden en diskusjon med en kamerat angående måltidsfordeling, kaloriinntak og forbrenning. jeg sa at en som har et energiinntak på 3000 kalorier fordelt på få måltider 2 eller 3 har en høyere forbrenning over tid enn om man spiste 1500 kalorier fordelt på flere mindre måltider. han sto på sitt, men jeg mener den med høyest kaloriinntak har en bedre forbrenning, da jeg tror kroppen kjenner hvor mye mat den får d.v.s han trodde at den med lavt inntak og flere måltider hadde bedre forutsetninger..

Slartibartfast
2006-03-22, 00:00
Om det verkligen är så att ämnesomsättningen nedregleras dramatiskt om man äter för lite, så dramatiskt att man inte kan gå ned i vikt p.g.a. detta - förklara då för mig hur det kommer sig att människor dör av svält? "Ett par miljoner afrikaner kan inte ha fel" skulle man också kunna säga.

Precis dethär argumenterade jag också för kanske ett år sedan men neeeeeeeeeej, ingen hörde på mig inte. Då var det nedreglerad ämnesomsättning för hela slanten. *rolleyes*

Tur att folk äntligen börjat använda bondförnuftet.

Tolkia
2006-03-22, 00:05
Se "fruktos-tråden" i kostforumet (trött suck). Ett problem här (och där) är väl kanske att folk försöker använda sig av det absolut senaste inom forskningen för att "optimera" sina dieter, men inte har någon grundläggande förståelse för hur kroppen är uppbyggd och fungerar.

goggen
2006-03-22, 00:07
helt enig, hva skulle alle kostguruene på dagens arena komme med hvis budskapet er såpass enkelt å spise mindre.

Jay-Z
2006-03-22, 06:15
Studier av svälttillstånd...några nyare studier, Minnesotastudien gjordes 1950 har jag för mig.

http://jpen.aspenjournals.org/cgi/content/abstract/29/4/221

Slartibartfast
2006-03-25, 13:06
Såg ett program från UR för nån vecka sen där en ung tjej som var dansare gick igenom en komplett kroppsanalys (blev nedsänkt i vattentank osv.) Jag tror att hon hade kring 20 % kroppsfett. Läkaren konstaterade att tjejen åt nästan 1000 kcal mindre än hon "borde" äta vid sin vikt och aktivitetsnivå. De diskuterade saken och läkaren sa att orsaken till varför hon inte försvinner då hon äter så lite är att kroppen ställt in sig på sparlåga. Detta är alltså komplett nonsens?

Bör tilläggas att tjejen inte var anorektiskt på något sätt utan verkade ha en ganska typisk kropp för en aktiv tonårstjej.

goggen
2006-03-25, 14:16
har lest mye om kost, men jeg tror det er en del myter ute og går når gjelder forbrenning. f.e.k.s at om man hopper over frokost så går det man spiser senere til fettvevet, og en kompis av meg sa at en som spiste 1500 kalorier fordelt på 6 måltider hadde høyere forbrenning enn en som spiste 3000 kalorier fordelt på 3 måltider. når det gjelder senkning av forbrenningen så kan jeg ta meg selv som et eksempel. i 1995 veide jeg 130 kilo, jeg hadde ikke peiling på kosthold og sammensetting av energifordeling, men jeg spiste lite mat tipper at jeg lå på maks 1500 kalorier om dagen. på 6 måneder gikk jeg ned til 95 kilo og har holdt vekten etter det med unntak av en periode da jeg la på meg noen kilo etter røykeslutt. i dag veier jeg 95 kilo og har tillegnet meg kunnskap om kost og trening, og holder vekten bra. men jeg merket ikke at kroppen hadde senket forbrenningen noe særlig. :)

Sniggel
2006-03-25, 15:34
har lest mye om kost, men jeg tror det er en del myter ute og går når gjelder forbrenning. f.e.k.s at om man hopper over frokost så går det man spiser senere til fettvevet, og en kompis av meg sa at en som spiste 1500 kalorier fordelt på 6 måltider hadde høyere forbrenning enn en som spiste 3000 kalorier fordelt på 3 måltider.

Har också fått lära mig att om man äter på morgonen så uppregleras ämnesomsättningen akut och även lite för resten av dagen. Och att varje måltid uppreglerar ämnesomsättningen akut och därför borde man, om man äter många små måltider istället för flera stora, ha en större energiförbrukning under dagen. Det är förmodligen nonsens då? :D

goggen
2006-03-25, 18:23
Har också fått lära mig att om man äter på morgonen så uppregleras ämnesomsättningen akut och även lite för resten av dagen. Och att varje måltid uppreglerar ämnesomsättningen akut och därför borde man, om man äter många små måltider istället för flera stora, ha en större energiförbrukning under dagen. Det är förmodligen nonsens då? :D
king grub hadde et innlegg på et annet forum der han sa at termogenesen er energirelatert, og jeg tror at den som spiser 3000 kalorier har en høyere forbrenning over tid enn den som spiser 1500, selv på mindre anntall måltider. jeg tror heller ikke at man automatisk blir tjukk om man hopper over frokost så lenge man ikke overspiser ved de andre måltidene. :) :) :)

pragmatist
2006-03-26, 02:15
Sumobrottare hoppar över frukosten och äter bara två jättemåltider per dag, allt i syfte att hålla nere förbränningen. Om man inte vill se ut som en sumobrottare kan det alltså vara ett tips att göra tvärtom! :D

Fredrik_S
2006-03-26, 02:19
Sumobrottare hoppar över frukosten och äter bara två jättemåltider per dag, allt i syfte att hålla nere förbränningen. Om man inte vill se ut som en sumobrottare kan det alltså vara ett tips att göra tvärtom! :D

Fast det är inte så? Dom kan lika gärna äta häften så mycket fyra gånger och nå samma resultat?
Att den är kraftigt överdriven.
nästan..

King Grub
2006-03-26, 05:27
Sumobrottarnas måltider varar i fyra timmar var... ;)

Ninjasmurf
2006-03-26, 09:12
Sumobrottarnas måltider varar i fyra timmar var... ;)
plus att dom sover efter maten...

goggen
2006-03-26, 09:48
hvis man ikke spiser som en sumobryter så tror ikke jeg man går automatisk opp i vekt av å droppe frokost. men på lengre sikt kan det bli problemer etter hva jeg har skjønt med tanke insulinfølsomhet o.s.v. men igjen jeg tror det er individuelet, mange går gjennom livet uten å ha noe særlige frokostvaner og likevel holder seg slank og frisk. *flex* *flex*

Tolkia
2006-03-26, 10:41
Mycket av poängen med att inte hoppa över frukosten om man vill gå ned i vikt ligger, tror jag, på ett område som gränsar till psykologin/beteendet. Det är lätt att TRO att man sparar in frukostkalorierna om man hoppar över frukosten, men det blir i regel så att man istället äter mer på kvällen samma dag, eller möjligen dagen efter. Det är alltså inte så lätt för smarta hjärnan att lura dumma kroppen som man kanske tror. På samma sätt kan ett alltför oregelbundet ätande "lära" kroppen att det är högst osäkert när det kommer någon mat, och att det därför är bäst att ta allt man kan få när man har chansen. Med överätning som följd. Det finns studier som visar att fullt friska personer utvecklar hetsätningsbeteenden om de står på svältkost tillräckligt länge (kan tänka mig att det kollades i Minnesotastudien, t.ex.).

Sedan är det lätt att börja jämföra äpplen och päron här. Jag tror inte man kan dra direkta paraleller mellan en svältande person i Darfur och en tränande person i Sverige som vill minska på kroppsfettet. Det är helt enkelt för stora skillnader i svältnivå (afrikanen i examplet har ju dessutom ingen chans att "trilla dit" och överäta emellanåt). En sak som jag tror att man glömmer är att man faktiskt, om man inte äter vad man behöver (vilket inte bara handlar om mängd, utan även om innehåll) i viss utsträckning kompenserar för detta med att röra sig mindre på något slags "mikronivå", d.v.s. man slutar inte gå och träna, men man ger inte RIKTIGT lika mycket, man går LITE långsammare, man sitter LITE mer osv. Inte att förväxla med den överaktivitet man kan se hos svältande eller anorektiker, där kroppen i princip "vill ut och leta mat" hela tiden (något som i alla fall hos anorektiker inte varar så länge heller).

cjs
2006-03-26, 13:35
Jag rekommenderar att du skaffar dig ett program som hälsovakten och börjar knapp in vad du äter och träna.

Eller testa något som är helt gratis (länk nedan).