handdator

Visa fullständig version : Vitamintillskott


TheLoser
2006-03-21, 21:29
Tänkte fråga, hur fungerar de vitamintillskott som säljs med slogan "Hela dagsbehovet i en tablett" tar kroppen upp allt i tabletten så att dagsbehovet tillgodoses eller tar den bara upp delar?

//TheLoser. btw, vart är sökfunktionen?

Tolkia
2006-03-21, 21:31
Jag kan inte bjuda på några referenser, men jag skulle tro att kroppen tar upp en mängd som motsvarar dagsbehovet om det står det på förpackningen (och tillverkaren är seriös). Det är ingen vits med att överdosera vitaminer/mineraler, för mycket och för lite skämmer allt, som det heter (det kallas inte "spårämnen" för inte).

Davil
2006-03-21, 21:34
Tänkte fråga, hur fungerar de vitamintillskott som säljs med slogan "Hela dagsbehovet i en tablett" tar kroppen upp allt i tabletten så att dagsbehovet tillgodoses eller tar den bara upp delar?

//TheLoser. btw, vart är sökfunktionen?
Ta en multivitamineral-tablett som en "försäkring" utifall du missar någon vitamin/mineral i din dagliga kost.Det finns dock ingen tablett med full antioxidantisk effekt.

TheLoser
2006-03-21, 21:41
Jag kan inte bjuda på några referenser, men jag skulle tro att kroppen tar upp en mängd som motsvarar dagsbehovet om det står det på förpackningen (och tillverkaren är seriös). Det är ingen vits med att överdosera vitaminer/mineraler, för mycket och för lite skämmer allt, som det heter (det kallas inte "spårämnen" för inte).

Fattar itne riktigt det sista här, men seadn är man ju inte ritkigt vettig iom min överdosering av vitaminer :P
Nej, jag undrade bara om det var någon mening med att ta dem då jag är förbannat dålig på att käka grönsaker.

//TheLoser

Tolkia
2006-03-21, 22:01
Tja, det finns fler än man skulle önska som tror att mer alltid är bättre, tro mig. Ang. det där med "spärämnen" har jag förmig (nu är det väl fel och så får jag på skallen som attan ...) att det heter "spårämnen" för att de förekommer i mycket små mängder (det finns bara spår av dem, typ) i marken och det som växer på den, och för att man bara behöver "spår" av dem (de är dock livsnödvändiga i denna mycket lilla mängd!).

barda
2006-03-21, 23:27
alltså om du ska börja preppa så kan jag rekommendera dig att käka massa vitaminer, annars är det nog onödigt att koncentrera sig på sånt :p
Käka ett par frukter om dagen, dricker du proteindrinkar så innehåller dom också tillsatta vitaminer.