handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni helkroppskillar?


barda
2006-03-21, 21:02
Hallo!
Hur tränar ni egentligen helkroppsgrabbarna?

Jag har börjat köra halvkroppspass.
dag1: Bröst, Axlar, Triceps, Mage
dag2: Ben, Rygg, Biceps, Underarmar
Jag kör 2 övn x 3 set på varje muskelgrupp och jag håller verkligen på att avlida efter varje pass.

Känns som att sista muskelgrupperna inte blir rejält tränade eftersom jag är så slut.

H.Emanuel
2006-03-21, 21:06
Hallo!
Hur tränar ni egentligen helkroppsgrabbarna?

Jag har börjat köra halvkroppspass.
dag1: Bröst, Axlar, Triceps, Mage
dag2: Ben, Rygg, Biceps, Underarmar
Jag kör 2 övn x 3 set på varje muskelgrupp och jag håller verkligen på att avlida efter varje pass.

Känns som att sista muskelgrupperna inte blir rejält tränade eftersom jag är så slut.
Samma här. Kör helkropps och är helt död efter varje pass. Funderar på att lägga upp det på nåt annat sätt. Jag menar att man ska ju lida av träning, men till en viss gräns. Eller?

Men en fråga till dig, Hur står det till med din kondition?
Och hur äter du/sover?

barda
2006-03-21, 21:10
Samma här. Kör helkropps och är helt död efter varje pass. Funderar på att lägga upp det på nåt annat sätt. Jag menar att man ska ju lida av träning, men till en viss gräns. Eller?

Men en fråga till dig, Hur står det till med din kondition?
Och hur äter du/sover?

Ja precis, det värsta tycker jag är att jag känner mig knappt uppumpad, men ändå är jag helt färdig i kroppen.

Konditionen är inte på topp men ändå helt okey, ska nog inte spela in tror jag.
Jag äter 6ggr/dag. Dock KANSKE lite för lite kolhydrater kan jag tro.
Och jag äter protein+kolhydrater just före träning, kolhydrater just efter sen protein+kolhydrater timma 1 och 2 efter träning.

Kebab-Arne
2006-03-21, 21:21
Jag får väl falla in i ledet. Ska snart börja med 2-delat schema. Då jag tröttnat på 4-delat. Men helkropp verkar vara att ta i till att börja med, så blir 2-delat för mig.

barda: När ska du köra vader? Eller du kanske har med det i ben förresten. :em:

H.Emanuel
2006-03-21, 21:25
så blir 2-delat för mig.

Alltså träna 2 dar, vila 1? 2 dar osv?

Kebab-Arne
2006-03-21, 21:30
Alltså träna 2 dar, vila 1? 2 dar osv?

Njae, har aldrig kört träna 2, vila 1 och sånt. Skulle för mig aldrig hålla längre än några dagar.

2-delat i detta fall är samma schema som barda ska köra. Dela in kroppen i två dagar.

H.Emanuel
2006-03-21, 21:34
Njae, har aldrig kört träna 2, vila 1 och sånt. Skulle för mig aldrig hålla längre än några dagar.

2-delat i detta fall är samma schema som barda ska köra. Dela in kroppen i två dagar.
och sen inget mer den veckan eller hur menar du?

mistermr
2006-03-21, 21:34
Jag kör helkroppspass enligt två upplägg som jag kör varannan gång.

Varje övning 3 set å 10 reps dvs sammanlagt 30 reps för varje övning. Programmen körs som sagt varannan dag med en dags vila emellan.

1)
Hantelcurl
Benpress
Frenchpress
Hip abduction
Arnoldpress
Upright row (cable)
övningar för rotatorcuffarna
Hantelpress
lutande hantelpress
Cable reverse curl
Latsdrag till bröst
Latsdrag till nacke
Stående vadpress
Crunches med vikter
Ev. löpning

2)
Knäböj
Marklyft
Hantelpress
Lutande hantelpress
Latsdrag till bröst
Latsdrag till nacke
Hantelrodd
Skivstångscurl
Smal bänkpress
Crunches med vikter
Stående vadpress
Ev. löpning

Tycker det funkar bra, men enda nackdelen just nu är att jag är sjuk och inte kan utföra ovanstående favoritupplägg.

MVH

Kebab-Arne
2006-03-21, 22:20
och sen inget mer den veckan eller hur menar du?

Nej, runt 4 gånger. Så alla muskler tränas 2 ggr/vecka.

barda
2006-03-21, 22:59
barda: När ska du köra vader? Eller du kanske har med det i ben förresten.

jag kör vaderna på lördag, + lite mage och sånt som har gått sämre att träna föregående vecka. kan inte hålla mig från gymet ;)

Njae, har aldrig kört träna 2, vila 1 och sånt. Skulle för mig aldrig hålla längre än några dagar.

2-delat i detta fall är samma schema som barda ska köra. Dela in kroppen i två dagar.

jag kör pass1 på måndag, pass2 på tisdag, sen vilar jag och kör passen igen torsdag och fredag.
Men jag får se hur det blir i fortsättningen, lär väl märka ganska fort om jag övertränar musklerna.

MilkmaN
2006-03-21, 23:01
Jag tycker att man vänjer sig, i början är man redigt slut men det blir bättre ju mer man kör. Man kan även slurpa lite kolhydrater.

Popeye
2006-03-21, 23:21
Tycker det funkar fint med en övning per muskelgrupp och träningspass när jag kör halvkropp.
Varannan dag funkar fint det med.
2-1-2 Är precis på gränsen till vad min kropp orkar med om jag äter och vilar bra. Just nu så varken äter jag bra eller får tillräckligt med vila så det blir Må, On och Fr istället.

Daniel_S
2006-03-22, 08:46
-Kasta om muskelgrupperna från gång till gång
-Satsa mer på en muskelgrupp några veckor i taget
-Kör färre set så orkar man bättre igenom passet

Någon av dessa tre brukar jag använda mig av för att jämna ut träningen mellan muskelgrupperna.

Noodles
2006-03-22, 10:01
Jag kör tre helkroppspass i veckan. Marklyft och knäböj kör jag bara en gång i veckan. Första gångerna jag provade på mina helkroppspass var jag helt slut efteråt. Redan efter någon vecka hade jag vant mig och nu känns det jättebra.

HanneZ
2006-03-22, 15:13
Jag skall sätta igång med halvkropps pass snart, ska läsa på några veckor till och sen sätta igång. Något jag undrar är om man t.ex. kör dips, ska man köra en triceps övning efter det eller räcker det med dips för att träna bröst och triceps? Samma med rygg, om man kör chin-up, ska man då köra biceps efter det?

Jman
2006-03-22, 16:22
Jag har också blivit intresserad av att köra 2 delat pass efter jag har läst en del artiklar. Det 4 delade upplägg jag kört med 2-1vila-2-1vila har fungerat bra men med några undantag.
Det jag tänkt köra är ett löpande 3 dagars schema(2-1vila) med variation på övningar varannan period. Jag kommer att anpassa antalet set och övningar så att det inte blir risk för överträning. Fokus kommer att ligga på sammansatta övningar. Kanske någon enstaka isolationövning.

Har inte bestämt mig hur schemat ska se ut i detalj ännu. Efter jag tillfrisknat från förkylningen får vi se ...

gondie
2006-03-22, 17:01
jag har också kört helskropp ett bra tag nu och tänkte dela upp det i tvåsplit, . men om man bara delar in det i över och underkropp som vissa tydligen gör, så blir det ganska lite övningar en dag och väldigt många en dag. så jag tänkte att jag kunde dela upp det i kanske ben, bröst och triceps. sen rygg, axlar, mage, biceps nästa dag. sen en dag vila. tro ni det kan funka?

Guns n hoses
2006-03-22, 17:14
Jag kör helkroppspass enligt två upplägg som jag kör varannan gång.

Varje övning 3 set å 10 reps dvs sammanlagt 30 reps för varje övning. Programmen körs som sagt varannan dag med en dags vila emellan.

1)
Hantelcurl
Benpress
Frenchpress
Hip abduction
Arnoldpress
Upright row (cable)
övningar för rotatorcuffarna
Hantelpress
lutande hantelpress
Cable reverse curl
Latsdrag till bröst
Latsdrag till nacke
Stående vadpress
Crunches med vikter
Ev. löpning

2)
Knäböj
Marklyft
Hantelpress
Lutande hantelpress
Latsdrag till bröst
Latsdrag till nacke
Hantelrodd
Skivstångscurl
Smal bänkpress
Crunches med vikter
Stående vadpress
Ev. löpning

Tycker det funkar bra, men enda nackdelen just nu är att jag är sjuk och inte kan utföra ovanstående favoritupplägg.

MVH

Herrejäääääääääääääääääävlar va många övningar :confused: :confused: :confused:


hur lång tid tar dina pass?

Kör mindre tramsövningar, och fler flerledsövningar. Så skär du ner på antalet övningar.

barda
2006-03-22, 17:36
man kanske skulle kunna skära ner och köra tex. bänkpress, axelpress, smal bänkpress + magövningar när man tränar bröst, axlar, triceps och mage.
4x6 på alla övningar.
men kan man verkligen bygga massa på så lite belastning? :|

mistermr
2006-03-22, 20:38
Herrejäääääääääääääääääävlar va många övningar :confused: :confused: :confused:


hur lång tid tar dina pass?

Kör mindre tramsövningar, och fler flerledsövningar. Så skär du ner på antalet övningar.

Det brukar ta 1-2 h. jag har klarat det en gång på 1 h 45 min (rekord).

Vad menar du med tramsövningar?

Jag tar gärna emot tips, men då får du ge exempel och inte bara säga tramsövningar.

MVH