handdator

Visa fullständig version : Hur hinna hämta upp stången i frivändningar?


Daniel_S
2006-03-21, 18:36
Jag skulle träna lite styrkevändningar idag, men började i stället leka lite med "fulldjupsvändningar". Ganska snabbt insåg jag att det förlängda draget låter mig lasta på lite mer vikt än vanligt, men problemet var att jag inte "hann" sänka mig tillräckligt lågt för att hämta stången. När jag hade mitt syrkevändmax + 5kg så behövde jag knappt böja benen, och att inte dra med full kraft förstörde all teknik. När jag lastade på ännu mer så hann jag inte ner under stången.

Om det nu finns något som de flesta vanligen inte tänker på så berätta gärna. Annars var det en jäkligt skojig övning, det tyckte säkert de andra på gymmet också när jag drog upp stången med full fart i underkäken... som sagt, att inte dra med full kraft förstörde min fenomenala teknik :)

Osten80
2006-03-21, 18:54
Annars var det en jäkligt skojig övning, det tyckte säkert de andra på gymmet också när jag drog upp stången med full fart i underkäken... som sagt, att inte dra med full kraft förstörde min fenomenala teknik :)

Tyvärr har jag inga tips till dig, men jag känner igen det där med att drämma stången i käken. Lyckades med att pushpressa 80 kilo rakt upp i underkäken med följden att det svartnade för ögonen och jag fick lägga mig på golvet en stund innan jag kunde köra vidare.
Ibland är man klantig :D

Mehdi
2006-03-21, 20:13
När jag hade mitt syrkevändmax + 5kg så behövde jag knappt böja benen...

Vänta nu... körde du inte "fulldjupsvändningar" nyss? Jag får inte ihop det med att inte böja benen, annars kan jag säkert ge en kommentar.

Daniel_S
2006-03-21, 21:35
Det fanns en viktgräns där jag inte längre kunde gå djupt för att ta upp stången. Efter att jag slutat dra upp lätta vikter till underkäken, så kunde jag "hålla" den på rätt plats så jag hann ner. Men på större vikter fick jag lita på min snabbhet för att komma ner, vilket då inte gick.

Efter att ha checkat lite i spegeln, har jag kommit fram till att vikter jag lyckas få upp i brösthöjd så lyckas jag hämta. Men om vikten inte kommer upp högre än en 10-15 cm ovanför naveln så hinner jag inte ner, fast det inte är lång väg.

Som det verkade idag så kändes det inget vidare att träna med lätta vikter, för det blev mer bicepscurl när jag gick ner, än att tävla mot tyngdkraften (upp till ca. 80 kg). Kring 90 drog jag stången för högt upp så att det blev mer eller mindre raka ben. Runt 100 kom stången upp till en sån höjd att jag borde ha hunnit fånga den (gick inte med raka ben längre), men icke.

Mina lyft på 90 kg såg säkert mycket intelligenta ut, fångade med nästan raka ben följt av en djup front böj :D

Mehdi
2006-03-22, 01:46
Det fanns en viktgräns där jag inte längre kunde gå djupt för att ta upp stången. Efter att jag slutat dra upp lätta vikter till underkäken, så kunde jag "hålla" den på rätt plats så jag hann ner. Men på större vikter fick jag lita på min snabbhet för att komma ner, vilket då inte gick.

Efter att ha checkat lite i spegeln, har jag kommit fram till att vikter jag lyckas få upp i brösthöjd så lyckas jag hämta. Men om vikten inte kommer upp högre än en 10-15 cm ovanför naveln så hinner jag inte ner, fast det inte är lång väg.

Som det verkade idag så kändes det inget vidare att träna med lätta vikter, för det blev mer bicepscurl när jag gick ner, än att tävla mot tyngdkraften (upp till ca. 80 kg). Kring 90 drog jag stången för högt upp så att det blev mer eller mindre raka ben. Runt 100 kom stången upp till en sån höjd att jag borde ha hunnit fånga den (gick inte med raka ben längre), men icke.

Mina lyft på 90 kg såg säkert mycket intelligenta ut, fångade med nästan raka ben följt av en djup front böj :D

Tjao mitt råd är att köra fulldjupsvändningar hela tiden oavsett vikt. Grejen är, precis som du beskriver, att vid en vikt så orkar man helt enkelt dra upp stången tillräckligt högt upp för klara sig på sina inte-böja-på-benen-vändingar. Mao kräver situationen att man börjar böja på benen och möta upp stången på en helt annan höjd, vilket kräver en helt annan teknik och styrka.
Det låter lite rått att börja med "fulla vändningar" vid 100kg om jag får säga det själv, för innan har du "bara" värmt upp med lite gymnastik :D

En rolig övning är att hålla stången vid navelhöjd, gå upp tår och försöka slinka in under stången för att fullfölja en vändning. Övningen simulerar stången en nedstigande riktning vid den höjden, jämfört mot vanliga drag fortsätter stången röra på sig uppåt vid den höjden vilket ger dig mer tid att slinka in under då den måste först stanna upp och sedan sjunka. Det gäller att jobba sig in under stången aktivt.

Daniel_S
2006-03-22, 08:41
Bra att problemet gick fram trots yr beskrivning. Precis som du poängterar med att jobba sig neråt aktivt, så kändes det för mig helt inaktivt. Det blir att satsa lite extra på just detta momentet nu, så kanske 1x kroppsvikten sitter snart.

Mehdi
2006-03-22, 19:58
Bra att problemet gick fram trots yr beskrivning. Precis som du poängterar med att jobba sig neråt aktivt, så kändes det för mig helt inaktivt. Det blir att satsa lite extra på just detta momentet nu, så kanske 1x kroppsvikten sitter snart.

Vad väger du? Glömde fråga det sist. Hur som helst är du uppe på bra vikter för att vara icke-tävlande.

Daniel_S
2006-03-22, 20:44
Jag är några kilo under hundra, men avrundar uppåt. Jag är för tillfället lite besatt av att få upp kroppsvikten, därför testade jag lite nytt igår :)

Timme
2006-03-22, 21:43
Jag måste bara säga att frivändningar är nästan det roligaste jag provat på gymmet! Visserligen har jag fina blåmärken på nyckelbenen sedan mitt absolut förtsa frivänds pass. Men visst tusan är det svårare att köra fulla frivändningar än vad styrkevändninga är men det är väl bara för oss att träna och öva på det :)

Har ni några bra film klipp på fulla frivändningar så man kan kolla lite teknik? Skulle ni kunna lägga upp några klipp i tråden?

Hmmm, är det inte bra att träna styrkevändningar eller power cleans om man vill bli stark i fulla frivändningar? Pyrros dimas körde ju mängder med power cleans i det klippet jag har.

Mehdi
2006-03-22, 22:17
Jag har en del klipp som kanske slinker upp på såsmåningom. Pyrros var/är förvisso duktig på att lyfta, men jag tycker inte han representerar en idealisk bild över hur lyften ska se ut. Det jag menar är att hans teknik är väldigt person-anpassad och viker rätt mycket från 'grundtekniken' (aka optimal teknik enligt undersökningar). Pyrros har lyft flera miljoner reps med sin teknik och behärskar den bäst utav hela världen. Jag tror inte någon annan elitlyftare skulle fixa lyfta 'bra' vikter med att pyrros's teknik inprogramerad i skallen, möjligen få, men inte inte många. Orsak? Kroppslängd, muskelfästen, symmetri osv.
Det jag vill ha sagt är att Pyrros Dimas inte är en bra bild att visualisera i huvudet om man vill bli riktig duktig i lyftning. Nu är ni förstås inte tävlande OL:are så allt mitt dravel är väl inte så jätterelevant för eran del utan mest en notis.

Btw, Naim Suleymanoglu är kanske en av tidernas bästa idrottare och var aktiv inom OL. Jävligt meriterad osv. Men hans teknik skiljer sig markant från andra lyftare. Bara han och Halil Mutlu (hans adept) som behärskar den tekniken. Vet inte riktigt vad för slutsats man kan dra därifrån än att ingen annan har kommit upp i elitnivå med hans teknik... =/

Naim Suleymanoglu was born to Turkish parents living in Bulgaria. Only 1.47m tall, he quickly attracted attention for his weightlifting ability. He set his first adult world record when he was only 15 years old. In 1984, at the age of 16, he became the second lifter to clean and jerk three times his bodyweight.....

http://www.olympic.org/uk/athletes/profiles/bio_uk.asp?PAR_I_ID=61224

Timme
2006-03-22, 22:25
Jag har en del klipp som kanske slinker upp på såsmåningom. Pyrros var/är förvisso duktig på att lyfta, men jag tycker inte han representerar en idealisk bild över hur lyften ska se ut. Det jag menar är att hans teknik är väldigt person-anpassad och viker rätt mycket från 'grundtekniken' (aka optimal teknik enligt undersökningar). Pyrros har lyft flera miljoner reps med sin teknik och behärskar den bäst utav hela världen. Jag tror inte någon annan elitlyftare skulle fixa lyfta 'bra' vikter med att pyrros's teknik inprogramerad i skallen, möjligen få, men inte inte många. Orsak? Kroppslängd, muskelfästen, symmetri osv.
Det jag vill ha sagt är att Pyrros Dimas inte är en bra bild att visualisera i huvudet om man vill bli riktig duktig i lyftning. Nu är ni förstås inte tävlande OL:are så allt mitt dravel är väl inte så jätterelevant för eran del utan mest en notis.

Btw, Naim Suleymanoglu är kanske en av tidernas bästa idrottare och var aktiv inom OL. Jävligt meriterad osv. Men hans teknik skiljer sig markant från andra lyftare. Bara han och Halil Mutlu (hans adept) som behärskar den tekniken. Vet inte riktigt vad för slutsats man kan dra därifrån än att ingen annan har kommit upp i elitnivå med hans teknik... =/

Naim Suleymanoglu was born to Turkish parents living in Bulgaria. Only 1.47m tall, he quickly attracted attention for his weightlifting ability. He set his first adult world record when he was only 15 years old. In 1984, at the age of 16, he became the second lifter to clean and jerk three times his bodyweight.....

http://www.olympic.org/uk/athletes/profiles/bio_uk.asp?PAR_I_ID=61224

Mycket intressant! Tack så mycket!

Men har du några bra exempel på killar som kör en mer optimal och grundläggande teknik? Någon som man kan försöka kopiera så att man gör bra ifrån sig på gymmet?

Somsagt, OL klipp är mycket efterlängtade :)

pumpare
2006-03-22, 23:39
Mycket intressant! Tack så mycket!

Men har du några bra exempel på killar som kör en mer optimal och grundläggande teknik? Någon som man kan försöka kopiera så att man gör bra ifrån sig på gymmet?

Somsagt, OL klipp är mycket efterlängtade :)

Har ett här, fast jag kan inte mycket själv om olympisk lyftning, så jag låter någon annan avgöra om det är bra eller inte.

--->>http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html <<--- klicka Clean&Jerk [video-wmv]

Är hyfsat sugen själv på att börja lyft olympiskt, fast det skulle sitta fint med någon som kan lära en ordentligt. Sen är det ju en annan sak att det är så förbannat lågt i tak på mitt gym, så det blir kanske lite knepigt *grr27*

Mehdi
2006-03-23, 00:00
Vi gör såhär istället. Kolla in bilderna jag har ringat in och notera hur dem står. Det är som första biten under nedstigning av knäböj. I den positionen är människan som starkast / effektivast. Det finns alltså ingen annan rörelse en människa kan utföra så effektivt (fysik, watt) som just explosionen från det läget.
Så OL handlar mer eller mindre om att hamna i den positionen, resten är peace of cake. Inte konstigt nog beror de flesta missade lyft på att man hamnar fel in i den positionen (läs: lutar sig för långt fram (går upp på tår för tidigt) eller lutar sig bakåt (för mkt tyngd på hälarna)).
Notera att backhoppare, höjdhoppar osv går igenom den här positionen. POWER! UP UP!


http://img57.imageshack.us/img57/8508/pos33cq.jpg

Timme
2006-03-23, 07:52
Har ett här, fast jag kan inte mycket själv om olympisk lyftning, så jag låter någon annan avgöra om det är bra eller inte.

--->>http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html <<--- klicka Clean&Jerk [video-wmv]

Är hyfsat sugen själv på att börja lyft olympiskt, fast det skulle sitta fint med någon som kan lära en ordentligt. Sen är det ju en annan sak att det är så förbannat lågt i tak på mitt gym, så det blir kanske lite knepigt *grr27*


Tack så mycket! Den är fin :) Ser mycket bra ut!

Timme
2006-03-23, 07:54
Vi gör såhär istället. Kolla in bilderna jag har ringat in och notera hur dem står. Det är som första biten under nedstigning av knäböj. I den positionen är människan som starkast / effektivast. Det finns alltså ingen annan rörelse en människa kan utföra så effektivt (fysik, watt) som just explosionen från det läget.
Så OL handlar mer eller mindre om att hamna i den positionen, resten är peace of cake. Inte konstigt nog beror de flesta missade lyft på att man hamnar fel in i den positionen (läs: lutar sig för långt fram (går upp på tår för tidigt) eller lutar sig bakåt (för mkt tyngd på hälarna)).
Notera att backhoppare, höjdhoppar osv går igenom den här positionen. POWER! UP UP!


http://img57.imageshack.us/img57/8508/pos33cq.jpg


Mycket bra! Tusen tack! Men jag skulle fortfarande vilja se lite film klipp :) Jag tycker att det är så häftigt :D Så om du har några, skulle du inte kunna lägga upp dem?

På dessa bilderna så använder de väl en mer "optimal" taknik?

jwzrd
2006-03-23, 10:59
Jag har en del klipp som kanske slinker upp på såsmåningom. Pyrros var/är förvisso duktig på att lyfta, men jag tycker inte han representerar en idealisk bild över hur lyften ska se ut. Det jag menar är att hans teknik är väldigt person-anpassad och viker rätt mycket från 'grundtekniken' (aka optimal teknik enligt undersökningar). Pyrros har lyft flera miljoner reps med sin teknik och behärskar den bäst utav hela världen. Jag tror inte någon annan elitlyftare skulle fixa lyfta 'bra' vikter med att pyrros's teknik inprogramerad i skallen, möjligen få, men inte inte många. Orsak? Kroppslängd, muskelfästen, symmetri osv.
Det jag vill ha sagt är att Pyrros Dimas inte är en bra bild att visualisera i huvudet om man vill bli riktig duktig i lyftning. Nu är ni förstås inte tävlande OL:are så allt mitt dravel är väl inte så jätterelevant för eran del utan mest en notis.

Btw, Naim Suleymanoglu är kanske en av tidernas bästa idrottare och var aktiv inom OL. Jävligt meriterad osv. Men hans teknik skiljer sig markant från andra lyftare. Bara han och Halil Mutlu (hans adept) som behärskar den tekniken. Vet inte riktigt vad för slutsats man kan dra därifrån än att ingen annan har kommit upp i elitnivå med hans teknik... =/

Naim Suleymanoglu was born to Turkish parents living in Bulgaria. Only 1.47m tall, he quickly attracted attention for his weightlifting ability. He set his first adult world record when he was only 15 years old. In 1984, at the age of 16, he became the second lifter to clean and jerk three times his bodyweight.....

http://www.olympic.org/uk/athletes/profiles/bio_uk.asp?PAR_I_ID=61224

Lite sjukt är det att tre av världens bästa tyngdlyftare har en teknik man kallar Skiljd Än Ideal-Tekniken.

Mehdi
2006-03-23, 14:31
Lite sjukt är det att tre av världens bästa tyngdlyftare har en teknik man kallar Skiljd Än Ideal-Tekniken.

Tjao, det är ju inte direkt normalt att vinna tre OS heller. Nog fan är dem 'udda' :D

jwzrd
2006-03-23, 14:35
Tjao, det är ju inte direkt normalt att vinna tre OS heller. Nog fan är dem 'udda' :D

Såna saker får mig att börja fundera på saker som vad som verkligen är Bra Teknik. Är det skönheten i rörelsen och elegansen man premierar eller är det att förbättra prestationen?

Daniel_S
2006-03-23, 18:49
Man får väl skilja på vad som är bra teknik för den vanlige killen och vad som är individanpassad teknik. Inom mer eller mindre alla sporter finns det en allmänt sett Bra Teknik, medan eliten är elit just för att de kunnat gå ett steg längre, bland annat teknikmässigt. Sett från åskådarplats så kunde man säga att den har bäst teknik, vars utförande skulle ge bäst resultat åt gemene man.

Det om det. Jag prövade din övning Mehdi. Sablar vad man var tvungen att gå ner snabbt för att hinna under stången, det gick inte att dra många paralleller till vad jag gjorde tidigare. Jag märkte att när man drar sig ner så snabbt så studsar man gärna upp, är det något att undvika med tanke på knäna? I knäböjen har jag alltid undvikit studsen och stannat en bit före låren tar i vaderna, nu var det lättare sagt än gjort.

Mehdi
2006-03-24, 01:15
Man får väl skilja på vad som är bra teknik för den vanlige killen och vad som är individanpassad teknik. Inom mer eller mindre alla sporter finns det en allmänt sett Bra Teknik, medan eliten är elit just för att de kunnat gå ett steg längre, bland annat teknikmässigt. Sett från åskådarplats så kunde man säga att den har bäst teknik, vars utförande skulle ge bäst resultat åt gemene man.

Det om det. Jag prövade din övning Mehdi. Sablar vad man var tvungen att gå ner snabbt för att hinna under stången, det gick inte att dra många paralleller till vad jag gjorde tidigare. Jag märkte att när man drar sig ner så snabbt så studsar man gärna upp, är det något att undvika med tanke på knäna? I knäböjen har jag alltid undvikit studsen och stannat en bit före låren tar i vaderna, nu var det lättare sagt än gjort.

Du får utnyttja studsen på rätt sätt. Vill säga, du får se till att ha 'fixerat' vikten på plats innan du når absoluta bottenläget. Dvs, ha spänning i ryggen (rak givetvis) och även i quadriceps. Man brukar säga att man bromsar in vikten i bottenläget, så ha det i åtanke för att vara med spänna och trycka emot med benen; när du har studsat klart så ska du vara med och utnyttja farten. Btw kul att höra att du engagerar dig i OL.

Daniel_S
2006-03-24, 13:31
Så med andra ord är det bara att finna sig i att man hamnar riktigt 'ass to the grass' och göra det bästa av situationen. Jag får väl var glad då att årminstone inte rörligheten begränsar mig då.

OL är helt klart intressant och motiverande just tack vare de tekniska inslagen.

Mehdi
2006-03-24, 13:47
Så med andra ord är det bara att finna sig i att man hamnar riktigt 'ass to the grass' och göra det bästa av situationen. Jag får väl var glad då att årminstone inte rörligheten begränsar mig då.

OL är helt klart intressant och motiverande just tack vare de tekniska inslagen.

En fråga bara. Använder du några knäskydd/värmare? För dem begränsar rörligheten en aningen beroende på tjocklek. Går man så djupt finns det risk att knäskydden hamnar bakom knäleden och liksom "bänder" upp den i bottenläget, typ som att en knytnäve bakom knät och försöka böja så djupt man kan..nåja :MrT:

Daniel_S
2006-03-24, 15:06
Nej, än så länge har jag varit ovillig att använda utrustning. Magnesium är ett undantag, men det är förbjudet där jag tränar :/

Jag har för mig att det du bekriver har varit uppe tidigare här, när det har varit fråga om att studsa i knäböjen. Därför var jag lite tveksam angående knäna. Däremot har man ju sett på tv och videoklipp att de som tävlar inte verkar vara skraja för just det momentet.