handdator

Visa fullständig version : Tyska kosttillskott


250cc
2002-10-23, 18:21
hej.
jag undrar om någon känner till märket Suxes (http://www.123sports.de/sh/pd1730233442.htm) , Total Nutrition eller PerfectNutrition. Hur är deras kvalitet jämfört med t ex. Fairing eller Eiselt?

Mallan
2002-10-23, 19:42
Jag kan ju ge mig pa en vild gissning/försök till svar da jag för tillfället befinner mig i Tyskland...

Pratar med jämna mellanrum med andra träningsfanatiker om bl.a. kosttillskott.

*Kan börja med att säga att de som är intresserade av kvaliteten och innehallet i burken inte gärna använder sig av "de egna märkena".
Fairing och AST är nagra av de märken jag vet används här där jag tränar.

*De burkar jag har studerat lite innehaller en ganska hög fett- och kolhydratsprocent jämfört med Fairings "Whey Hydro" och Eiselts "Protec" eller "Hi-Whey".
Här spelar det alltsa roll vad du har för syfte med proteinet, ren proteindrink eller mer at gainer hallet.

*Majoriteten av personerna som tränar pa gymet bryr sig kanske inte sa mkt om vad det igentligen finns för alternativ utan tar det som finns att köpa just där (man säljer proteindrinkar över disk). Tva saker som är viktiga: att det smakar bra och är billigt.

*Vet att vissa ingredienser, som finns i de svenska tillskotten, kommer fran just Tyskland och de är av mkt hög kvalitet.
Fragan är om de själva använder sig av denna höga kvalitet eller istället väljer att sälja den till andra länder för att tjäna lite x-tra kosing?!?!?

Alltsa, tillbaka till din fraga.
Läs igenom innehallet pa burkarna, jämför det med ditt syfte och krav.
Om du har rad att chansa är det ju bara att prova och utvärdera själv!

:thumbup:

250cc
2002-10-23, 20:27
Tack så mycket för svaret.
Men det jag undrar var om man kunde lita på att den innehåller det som det står att den innehåller.

Mallan
2002-10-25, 08:26
Ok,

De billigar märkena är tydligen inte mkt att "hänga i gran". Kan tyvärr inte avgöra om de du nämnde är bra eller ej, men de befinner sig i den högre prisklassen...utom Susex tror jag.

Vad menar du med lita pa?!?!

Att det innehaller sämre protein än vad man lovat??!

Att de innehaller hälsovadliga ämnen!?

Sverker
2002-10-25, 08:47
Nyfiken fråga !

Finns det några nya spännande tillskott i Tyskland som kanske är på gång i Sverige ?

250cc
2002-10-29, 01:17
hej

eiselt
2002-11-07, 15:11
Är det här en bra produkt? Det är skitbilligt! Innehåller 84 % protein och smakar köttsoppa.

The frontier in Sports Nutrition....

Ingredients: MRM (mechanically recovered meat), 100 % premium grade collagen protein hyrolysates (MV<500 D), isolated prions from Irish bovine brain tissue (BSE approved by IFA).



:thumbup: Henrik

psyko_bob
2002-11-07, 16:14
Hjärnsubstans, är det högvärdigt protein i det?:booty:

z_bumbi
2002-11-07, 16:33
eiselt: Vilket märke syftar du på ? Vore intressant att få ett namn på det !

btw När slutade du tycka att maltodextrin var långsamma kolhydrater ?

eiselt
2002-11-07, 17:17
Produkten är inget för räkor!! Hörde av en säljare att det var skitbra!

"Meat Matrix - is the most advanced protein twin-matrix complex in the world. Produced in our own state-of-the-art facilities under clinical conditions. Meat Matrix contains semi-ultrafiltrated fractions of prion-peptides PPW-133 (TM) (MW~100 Daltons), which are absorbed 96 times faster then micro whey peptides and 102 times faster that alpha-ketoglutarates. The BSE-contaminated MRM (mechanically recovered meat) is the latest advancement in clinical tissue repair technology that mimics the actions of IGF-1. In fact the chemical structure is 99.97 % identical, exept for one hydrogen bond that allows the molecule to pass the gastro-intestinal tract intact, which recombinant IGF-1 obviously can not. Its now beeing used in hospitals overseas. Recent preclinical phase III studies at the Matrix Research Lab show that average an body builder can gain up to 8 pound of lean body mass (p<0.001) and at the same time increase the RMR (resting metabolic rate) with approximately 276 percent (P<0.04).

For more info, contact Jack Fraud, BSci HM, Pathologist"

z_bumbi
2002-11-07, 18:35
eiselt: Och varför drar du upp detta fejkprotein i denna tråd ? Menar du någon särskilt som du inte kan säga öppet som vanligt ? Vilken av de produkter som nämt tidigare i tråden syftar du på ?

Och jag frågar mig fortfarande varför maltos helt plötsligt blev snabba kolhydrater ? Jag vill minnas att du har sagt att det inte räcker att läsa böcker utan man måste läsa alla rapporter för att hänga med...det gjorde du tydligen inte runt 98 ?

Grahn
2002-11-07, 18:46
Iofs rätt skoj läsning men man får väl se det som ännu en av de antydningar som aldrig backas upp om billigare konkurerande märken som det florerar av på detta forum.

Tyvärr....

eiselt
2002-11-07, 19:10
Originally posted by z_bumbi
eiselt: Och varför drar du upp detta fejkprotein i denna tråd ? Menar du någon särskilt som du inte kan säga öppet som vanligt ? Vilken av de produkter som nämt tidigare i tråden syftar du på ?

Och jag frågar mig fortfarande varför maltos helt plötsligt blev snabba kolhydrater ? Jag vill minnas att du har sagt att det inte räcker att läsa böcker utan man måste läsa alla rapporter för att hänga med...det gjorde du tydligen inte runt 98 ?

Hej!
Jag håller just på att skriva ett inlägg till dig på Muskelbyggarns forum. Det är var skarpt av dig att observera att jag i en katalog eller någon liknande skrev att maltodextrin var en långsam komplex kolhydrat. Det är väl mitt livs störst miss antar jag - men den är nog ursäktad. På den tiden hade det Glykemiska Indexet inte blivit allmänt känt och den vanliga uppfattningen var att maltodextrin var en långsam kolhydrat pga att den är komplex. Jämförbart med att jorden VAR platt förr. Forskningen går framåt hela tiden och givietvis har min kunskap också utvecklats. Jag är inte världens främsta kolhydratexpert - jag brukar ju som du vet inte rekommendera så stora mängder - men jag kan tillräcklig mycket och har tillräckligt med praktisk erfarenhet för att ifrågasätta allmäna teorier.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2002-11-07, 19:25
eiselt: Katalog och katalog, det stog i en annons i B&K från den tiden som jag läste häromdagen då kom jag ihåg att så var det vissst. När en återförsäljare frågade (På den tiden) så sa du att så var det visst utan att kolla upp det. Det var väl ganska allmänt känt när jag läste det på burkarna då jag varit på föreläsning med Paulun ungefär i den vevan och hans bok hade varit ute ett tag, kommer ihåg att jag träffade Paulun på fitnessmässan året innan så det borde varit väldigt känt t o m.

Så du var ganska mycket efter helt enkelt och då undrar jag lite i allmänhet speciellt som du alltid kritiserar märken men aldrig bevisar något och säger att du baserar allt på fakta.
Du har den ovanan att bara säga så mycket att du inte kan anklagas för ärekränkning eller nått i den stilen, precis som i den här tråden då du drog upp ett fejkprotein av någon anledning och den enda anledning jag kan hitta är att du vill misstänkliggöra de märken som diskuterades...

Har du alltså några fakta som backar upp att de tyska märkena innehåller bse ? Eller vill du bara behålla kunder ?

eiselt
2002-11-07, 20:42
Vilket år var tidningen ifrån? Jag kan ha varit långsam i det avseendet.... Dock var nog den allmänna uppfattningen vid den tiden att Maltodextrin var en långsam kolhydrat beroende på att den är "komplex" och att polymeren först måste spjälkas för att tas upp. Jag tror att det mest troliga är att uppfattningen om matlodextrin ändrades och under tiden hade vi en kvar en gammal etikett som då viade sig vara missvisande (dock har Gainerna alltid haft ett lågt GI beroende på proteinandel och typ av protein). Eiselt som företag har utvecklats ganska mycket sedan dess.... Om jag har haft fel eller varit sen på en punk så hoppas jg att du ursäktar mig?!

Kolla din Hotmail så får du mer fakta om Vp2. Vet inte om du själv brukar använda den produkten?

Anledningen till att jag skrev den där fejkgrejen var att folk kan gå på vad som helst. Känner du igen typen av innehållsdeklaration från ett visst företag kanske? Jag rekommendera hellre Twinlab eller Fairing som jag vet har schysta produkter.

När jag inte säger något fullt ut så beror det på att jag anser att det inte är mitt ansvar att berätta hela sanningen. Sår ett frö så att säga.

Jag kritiserar bara märken som jag vet inte har något som kallas kvalitetskontroll trots att de påstår det. Eller om de medvetet lurar eller vilseleder sina kunder. Jag tycker att det är den värsta konkurresen gentemot Eiselt och den seriösa målsättning som vi har. Vad motiverar oss att satsda på kvalitet och uteckling om kunder väljer att handla där det är billigast? Eiselt har utvecklats i rätt rikning och vi tänker behålla den kursen och satsa mer och mer på uteckling och kvalitet.

Mvh
Henrik

Peter
2002-11-07, 21:22
År 2000 hade ni kvar den reklamen i alla fall, kanske senare men det vet jag inte säkert.

Jag har några frågor angående Max Gainer:

1 Reklamen skriver ni att den är framtagen för att ge oslagbara ökningar i muskelmassa med minal fettökning. Ni skriver då att mer än 25% protein ger sämre muskeltillväxt, anser du fortfarande att 25% protein är något magiskt tal? I en annons från år 2000 står att man bara blir fet om det innehåller mer kolhydrater och att man inte ökar alls om gainern innehåller mer protein. Stämmer verkligen det?

2 Byttes maltodexrinet ut mot fruktos under år 2000?

eiselt
2002-11-07, 21:37
1 Reklamen skriver ni att den är framtagen för att ge oslagbara ökningar i muskelmassa med minal fettökning. Ni skriver då att mer än 25% protein ger sämre muskeltillväxt, anser du fortfarande att 25% protein är något magiskt tal? I en annons från år 2000 står att man bara blir fet om det innehåller mer kolhydrater och att man inte ökar alls om gainern innehåller mer protein. Stämmer verkligen det?

SVAR: Det baserar sig på två studier (har inte referens med de finns bla annat i Mauro DiPascuales bok om Protein och Aminosyror). Att man BARA blir fet är nog lite överdrivet, men man kan definitivt förvänta sig att sannolikheten att man lägger på sig med fett är större ju mer kolhydrater det finns i produkten. Den som inte håller med mig behöver inte använda vår produkt (även om det finns en studie som delvist bevisar sambandet och där idrottsforskarna blev förvånade själva).

2 Byttes maltodexrinet ut mot fruktos under år 2000?

SVAR: Vet ej. Tror att att det var något år tidigare. Kan tänka mig att vi inte vi hade en tidsperiod då produkten inte stämde överrens med våra värderingar inom företaget. Den förra bladningen vara bra, även med maltodextrin, men den blev ännu bättre med fruktos.

FINE / END

Peter
2002-11-07, 21:46
Det var mest påståendet att man inte ökar alls om gainern innehåller mer än 25% protein som jag tyckte var lite konstigt.

Spelar inger roll egentligen vilket år ni bytte från maltodexrin till fruktos vara bara det att i två olika annonser med några månaders mellanrum det året så stod det helt plötsligt 30% fruktos istället för maltodextrin. Ville bara veta om ni verkligen hade bytt eller om det bara var fel i någon text.

tack för snabbt svar
Peter

eiselt
2002-11-07, 22:10
Det var mest påståendet att man inte ökar alls om gainern innehåller mer än 25% protein som jag tyckte var lite konstigt.

SVAR: Nej, men det får inte vara för lite kolhdrater om en "hard gainer" ska gå upp ordentligt. Men för mycket leder till att man lättare lägger på sig fett. Lagom är någonstans runt 25%. Faktum är att vår ligger på 27.5 %. 25% är en garanterar minsta gräns.

Spelar inger roll egentligen vilket år ni bytte från maltodexrin till fruktos vara bara det att i två olika annonser med några månaders mellanrum det året så stod det helt plötsligt 30% fruktos istället för maltodextrin. Ville bara veta om ni verkligen hade bytt eller om det bara var fel i någon text.

SVAR: Det kan vara ett fel eller glapp... vågar faktiskt inte svara på det. Men om det var något fel så är sannolikheten större att det var i annonsen eftersom det alltid tar några månader att planera annonser och innan tidningen går i tryck.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2002-11-07, 22:53
eiselt:

>Dock var nog den allmänna uppfattningen vid den tiden att Maltodextrin var en långsam kolhydrat beroende på att den är "komplex" och att polymeren först måste spjälkas för att tas upp.

Jo jag vet och vissa företag t ex twinlab har ju inte fattat vitsen ännu, i alla fall inte helt.

>Jag tror att det mest troliga är att uppfattningen om matlodextrin ändrades och under tiden hade vi en kvar en gammal etikett som då viade sig vara missvisande (dock har Gainerna alltid haft ett lågt GI beroende på proteinandel och typ av protein).

Nja det var betydligt senare än när jag som lekman fick höra talas om att maltodextrin var snabbt, i samma veva som jag läste om någon som verkligen testade med blodprover en gång i halvtimmen vad som händer...ett tips för nästa utvecklingsarbete kanske ?

>Kolla din Hotmail så får du mer fakta om Vp2. Vet inte om du själv brukar använda den produkten?

Intressant test men jag köper billigaste möjliga med låg laktoshalt. Skulle kanske testat den men reklamen är så överdriven att jag började undra för ett bra tag sedan.
Varför går du inte ut med siffrorna offentligt ? Eller kanske snarare den som gjorde testet ?

(Till alla andra: Fick ett test av Eislet som är gjort på VP2 men min uppfattning är att det inte bör publiceras utan tillstånd från Eiselt och då gör jag inte det, för övrigt har jag ju ingen aning vem som gjort det så jag kan ju inte stå för siffrorna själv. Tror inte att Eislet gillar att bli mailbombad heller så tänk på det innan ni börjar fråga efter testet.)

>Anledningen till att jag skrev den där fejkgrejen var att folk kan gå på vad som helst.

Ja och så länge det inte finns några siffror så förstår jag dem nästan men du har en tendens att slänga ur dig nedlåtande kommentarer och sen aldrig backa upp dem med fakta.

>Känner du igen typen av innehållsdeklaration från ett visst företag kanske?

Nej det var därför jag frågade...

>Jag rekommendera hellre Twinlab eller Fairing som jag vet har schysta produkter.

Twinlab med kollagen ? Borde vara borta nu men i alla fall..

>När jag inte säger något fullt ut så beror det på att jag anser att det inte är mitt ansvar att berätta hela sanningen. Sår ett frö så att säga.

Det gör ju bara att jag och många fler bara uppfattar det som smutskastning vilket det strängt talat är då du aldrig visar några fakta och enligt dig så är man ju inte ens säker när man köper dyra märken, så hur fan ska jag som inte har tillgång till ett lab lösa problemt ?

I mitt fall köper jag nästan det billigaste som finns och hoppas på det bästa. :thumbup:
Då alla kompisar/bekanta gör samma sak och det funkar för dem så undrar jag lite varför man skulle köpa något annat. :confused:

>Jag kritiserar bara märken som jag vet inte har något som kallas kvalitetskontroll trots att de påstår det. Eller om de medvetet lurar eller vilseleder sina kunder. Jag tycker att det är den värsta konkurresen gentemot Eiselt och den seriösa målsättning som vi har.

Jo är man seriös så förstörs ju branchen av lycksökare utan skrupler men utan bevis så blir det som vanligt bara diskution som inte leder någonstans.

>Vad motiverar oss att satsda på kvalitet och uteckling om kunder väljer att handla där det är billigast?

Vad säger att det är dåligt där det är billigast ? Du har ju just visat för mig att så kanske inte är fallet, självklart handlar man där det är billigaste om man inte märker någon skillnad på dyrt och billigt !

>Eiselt har utvecklats i rätt rikning och vi tänker behålla den kursen och satsa mer och mer på uteckling och kvalitet.

Utvecklingen av gainern hänvisar du till två tester som finns i en bok ? Låter dyrt.... :)
OBS ! Det sista är nog mest ett skämt men eftersom mycket av all forskning publiceras så är det inte så svårt att röra ihop ett skapligt pulver bara genom att läsa lite rapporter eller beställde ni själva de rapporterna som ni baserar gainern på ?

eiselt
2002-11-08, 13:10
Hej!
Twinlab har aldrig haft kollagen vad jag vet?

Du kan du säkert få gainerstudien, under ledning av Dr. Mehis Viru, verifierad om du frågar på:

http://www.ut.ee/english/faculty/Exercise/

Denna undersökning är givetvis den som väger allra tyngst eftersom den är produktspecifik och dessutom en av de mest omfattande som gjorts (45 pers i 50 dagar, tre olika grupper). Fördelen är att studien är ganska långsiktig och fokuserad i första hand på muskelökning, fett% och styrka istället för glykogensyntes.

I övrigt är produkten baserad på vår tolkning av grundforkskningen och erfarenhet. Det är som du säger inte svårare än att man blandar ihop ett pulver och så har man en Gainers.

När det gäller fruktosinnehållet var det mest en känsla jag hade till en början, men som överraskade både mig och forskarna. När sudien gjordes hade vi egentligen ingen aning om det skulle visa sig vara sämre eller bättre än våra konkurrenters. Jag tror att den positiva effekten av Eiselts Gainer kommer från en kombination av snabba och långsamma kolhydrater som ger en långsiktig blodsockerkurva i kombination med en bra proteinbladning. Även om rent maltodextrin/dextros/ vitargo är bättre för att fylla på muskelglykogenet så är vår produkt enligt undersökningen ovan ordenligt mycket bättre i avseeende på muskeluppbyggnad och risken för att lägga på sig fett är betydligt lägre.

Nedan är ett axplock av de referenser som ligger till grund för utvecklingen av vår gainer. Jag har ju samlat artiklar vid Karolinska/ Medline sedan ca 1992 och har en ganska ordentligt referensbibliotek. I de artklar jag läst har jag sett mycket som skulla kunna tala mot vår produkt, men också mycket som talar för den. Det svaga länken i forskningen är det man ännu inte har testat.

1) Millward DJ "Role of thyroid, insulin and corticosteroid hormones on the physiological regulation of proteolysis in muscle" Prog Clin Biol Res, 1985.

2) Zawadzki KM et al" Carbohydrate-protein complex increases the rate of muscle glycogen storage after exercise" J appl Physiol, 1992.

3) Volpi E et al" Contribution of amino acids and insulin to protein anabolism during meal absorbtion" Diavetes, 1996

4) Biolo G et al" Physiologic hyperinsulinimia stimulated protein synthesis and enhances transport of selected amino acidsin human skeletal muscle." J clin invest, 1995.

5) Kleiner SM et al"Nutritionat status of nationally ranked elite bodybuilders", In J Sports Nutrition, 1994.

6) Fern B et al "Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man" Experienta, 1991

7) Dohm GL et al "Protein degradation during endurance exercise and revcovery" Med Sci Sports Exercise, 1987.

8) Henriksson J "Effect of exercise on amino acid concentrations in skeletal muscle and plasma" J exp Biol, 1991.

9) Ivy J "Dietary strategies to promote glycogen synthesis after exercise." Can J Appl Physiol, 2001.

10) Williams AG "Effects of resistance exercise volume and nutritional supplementation on anabolic and catabolic hormones." Eur J Appl Physiol, 2002.

11) Folch N "Metabolic response to small and large 13C-labelled pasta meals following rest or exercise in man." Br J Nutr 2001 .

12) Borghouts LB, Keizer HA. "Exercise and insulin sensitivity: a review." Int J Sports Med, 2000 .

13) Ivy JL "Glycogen resynthesis after exercise: effect of carbohydrate intake." : Int J Sports Med, 1998.

14) Blom PC et al "Effect of different post-exercise sugar diets on the rate of muscle glycogen synthesis." Med Sci Sports Exerc,1987.