handdator

Visa fullständig version : Liggande benpress!


meathead
2006-03-21, 16:48
Tjenare! Har kollat på en del liggande benpressar (man pressar vikterna rakt upp emot taket), vad blir viktbelastningen i en sådan jämfört med en 45 graders benpress? Anledning till att jag vill veta är för att jag vill inte köpa en maskin som inte tål belastningarna jag vill köra på ;)

Diggler
2006-03-21, 16:52
Ingen aning vad skillnaden blir, men rejält mycket tyngre blir det iaf. Skulle jag gissa skulle jag gissa att man lyfter c:a 60% av det man lyfter i en 45gradig.

Nitrometan
2006-03-21, 16:52
Du får multiplicera med roten ur två.

meathead
2006-03-21, 17:01
Du får multiplicera med roten ur två.

Doh... skulle aldrig skippat matematiklektionerna. Lust att vidareutveckla? *popcorn*

Sonny
2006-03-21, 17:04
Du får multiplicera med roten ur två. :laugh:

Nitrometan
2006-03-21, 17:05
Den vertikala delen av kraften i en 45-graders benpress är lika med vikten du har lastat på maskinen dividerat med roten ur två.

Kraften kan delas upp i en vertikal och en horisontal del. Men den horisontala är ointressant.

meathead
2006-03-21, 17:31
Den vertikala delen av kraften i en 45-graders benpress är lika med vikten du har lastat på maskinen dividerat med roten ur två.

Kraften kan delas upp i en vertikal och en horisontal del. Men den horisontala är ointressant.

Jo det förstod jag. Undrade mest vad roten ur 2 var. Kollade upp det. Tack ändå.

Timme
2006-03-21, 18:24
Belastas inte benen olika i de båda maskinerna? Tar inte den verticala mer på hamstrings? Eller är det ingen skillnad? Själv tycker jag att den verticala benpressen är skit cool. Jag skulle vilja ha en sådan på vårat gym.

snorre2000
2006-03-21, 20:54
Den vertikala delen av kraften i en 45-graders benpress är lika med vikten du har lastat på maskinen dividerat med roten ur två.

Kraften kan delas upp i en vertikal och en horisontal del. Men den horisontala är ointressant.

Jag skulle tagit den tyng han lastat på alltså mG och använt sinus och fått ut den motstående kateten då jag vet hur stor kraft som trycker mot mig (hypotenusan) och på så sätt fått ut en vertikalkraft. :thumbup:

petersson
2006-03-21, 20:59
Jag skulle tagit den tyng han lastat på alltså mG och använt sinus och fått ut den motstående kateten då jag vet hur stor kraft som trycker mot mig (hypotenusan) och på så sätt fått ut en vertikalkraft. :thumbup:

sin 45grader = 1/(roten ur två) :)

snorre2000
2006-03-23, 17:26
sin 45grader = 1/(roten ur två) :)

så sant som det är sagt.. Att jag inte tänkte på de :em:
roten ur två förknippar jag annars med topp och effektiv värde på växelspännings kretsar där just roten ur två är en viktig faktor. :)

bubbe
2006-03-23, 18:06
Ni har glömt friktionen om ni nu ska vara så petiga.....

Köttbullen
2006-03-23, 19:16
vem kör på en 45 gradig? klart man pressar upp i luften :booty:

snorre2000
2006-03-23, 20:36
Ni har glömt friktionen om ni nu ska vara så petiga.....

Den är obetydlig eftersom man ändå räknar på en vertikalkraft som man kan säga "saknar" friktion. Men lite är det kanske med tanke på anligningsytan på hjul/balk. Men om du känner dig manad att räkna ut denna är det Ffrik=frik. konstant. * N

Nitrometan
2006-03-23, 20:39
Ni har glömt friktionen om ni nu ska vara så petiga.....
I vilken av benpressmodellerna tror du att friktionen är störst?

Jag tror inte att det är så stor skillnad att man behöver bry sig om det.

bubbe
2006-03-23, 21:11
I vilken av benpressmodellerna tror du att friktionen är störst?

Jag tror inte att det är så stor skillnad att man behöver bry sig om det.

Jag tippar på den lutande variantet!

tror inte jag heller, men det var så fint presenterat med exakta matematiska formler så varför inte ta med den lite jobbigare delen friktion. Sen kan ju grejerna vara dåligt skötta också.

snorre2000
2006-03-24, 16:37
Jag tippar på den lutande variantet!

tror inte jag heller, men det var så fint presenterat med exakta matematiska formler så varför inte ta med den lite jobbigare delen friktion. Sen kan ju grejerna vara dåligt skötta också.

Jag är mattens och fysikens ur fader :cool: . Jag tippar på att friktions konstanten( egentligen inte är konstant utan ett maxvärde.) är störst på mer liggande där en större kraft ligger på balken från hjulen, och har en mer horisontell kraft.