handdator

Visa fullständig version : När byggs konditionen upp?


mangs
2006-03-21, 15:56
Kanske en lite flummig fråga men jag vill helt enkelt veta när man får bättre kondition,lägre vilopuls etc.

Om man jämför med muskelbygge och styrketräning så växer ju inte musklerna när man tränar utan de byggs upp mellan passen när man vilar och äter.

Fungerar det likadant när det gäller kondition eller får man snabbare resultat där. Rimligtvis borde det ju vara så att konditionen (återhämtningen) blir bättre direkt efter ett konditionspass och pulsen börja gå ner. Nästa gång man kör samma pass borde ju den pulssänkning gå snabbare. Sker detta bara pga av att blodet syresätts mer effektivt eller vad är det mer som bidrar till att man får bättre kondition?

Anledningen att jag frågar alla dessa frågor är såklart att jag ikväll skall trotsa väder och vind och gå ut och springa en runda (den första på ett halvår :em:) och ville veta hur det hänger ihop.

pumpare
2006-03-21, 16:04
En aspekt på det hela borde väl vara att hjärtat som är en muskel även den byggs upp när den vilar dvs. mellan passen. Starkare hjärta leder ju till bättre slagvolym och således bättre kondition. Sen kan man ju undra hur syreupptagningsförmågan förbättras hos musklerna?

Sniggel
2006-03-21, 16:58
Syreupptagningen i musklerna blir förbättrade genom att fler blodkärl skapas samt att fler mitokondrier(syre-fabriker) skapas i muskelcellerna.
Hjärtat får större slagvolym för att kunna pumpa mer blod per slag.
Förmodligen så sker denna uppbyggnad under vila den också, men det är bara vad jag tror.

Nitrometan
2006-03-21, 17:06
En aspekt på det hela borde väl vara att hjärtat som är en muskel även den byggs upp när den vilar dvs. mellan passen. Starkare hjärta leder ju till bättre slagvolym och således bättre kondition. Sen kan man ju undra hur syreupptagningsförmågan förbättras hos musklerna?
När vilar ditt hjärta?

Mitt slår hela tiden.

pumpare
2006-03-21, 17:24
När vilar ditt hjärta?

Mitt slår hela tiden.

Jag menade inte absolut vila, men det vilar ju relativt mellan ex. två löppass mot vad det gör under själva löppassen. Jag anstränger ju inte mitt hjärta särskilt hårt när jag sitter här och skriver

Dav0d
2006-03-21, 20:05
Nitrometan, är dina muskler under full vila på dagarna mellan passen ? Då undrar jag verkligen vad du har för jobb eller hobbies...

mangs
2006-03-21, 21:36
Nu har jag i alla fall varit ute och sprungit och det var hyffsat jobbigt. Skall ta tag i det hela nu så att jag åter igen kan flyga fram i löparspåret. Det tar väl några veckor antar jag.

shadowfire
2013-01-21, 11:43
Bumpar den här.

Skulle vara intressant att få veta mer om hur konditionsträning fungerar. Styrketräning har vi ju proteinsyntes o signaler hit o dit, men hur fungerar kondition?

När "ökar" den, vad händer i kroppen och när?

Vad händer om man konditionstränar 3 gånger på en och samma dag, sabbar pass 2 och 3 någon slags återuppbyggnad av blodkärl eller något, eller är all konditionsträning (förutsatt att musklerna i sig återhämtar och klarar av att röra sig) bara bra och bygger mer kondis? Bara hypotetiskt.

Hur snabbt kan man öka i kondition och vilka faktorer styr ökningen? Gener, vikt, grundförutsättningar osv? Ger en överviktig otränad person kraftigare ökningar i kondition än vad en vältränad marathonlöpare kan uppnå över samma tidsperiod?

Eenyaa
2013-01-21, 12:12
Kondition går relativt snabbt att bygga upp - den kan du få till hyfsad nivå på bara ett par månader. Senor och ligament däremot tar längre tid att stärka - det är dessa du ska ha i åtanke när du konditionstränar och vill se snabba resultat...dumt dumt dumt.

En kraftigt överviktig person ser förmodligen "resultat" fortare i början än en normalbyggd människa med OK grund men sedan planar det ut sig.

Morty
2013-01-21, 12:20
Bumpar den här.

Skulle vara intressant att få veta mer om hur konditionsträning fungerar. Styrketräning har vi ju proteinsyntes o signaler hit o dit, men hur fungerar kondition?

När "ökar" den, vad händer i kroppen och när?

Vad händer om man konditionstränar 3 gånger på en och samma dag, sabbar pass 2 och 3 någon slags återuppbyggnad av blodkärl eller något, eller är all konditionsträning (förutsatt att musklerna i sig återhämtar och klarar av att röra sig) bara bra och bygger mer kondis? Bara hypotetiskt.

Hur snabbt kan man öka i kondition och vilka faktorer styr ökningen? Gener, vikt, grundförutsättningar osv? Ger en överviktig otränad person kraftigare ökningar i kondition än vad en vältränad marathonlöpare kan uppnå över samma tidsperiod?


Proffsen tränar ju enormt mycket, 4h per dag i snitt är inte ovanligt och dubbelpass är med regel än undantag. Så det måste vara så att dubbelpass ger mkt goda ökningar även om jag märker en ganska tydlig "deminishing returns" på att köra en gren fler än typ 4-5x/vecka. Ökningarna är ju typ linjära om man går från 1 pass i veckan till 3 men därefter minskar de.

Önskar verkligen att jag visste mer om vad som sker i kroppen, när det sker, vad som krävs för att optimera förbättringarna etc gällande kondition och uthållighet.

Minimjölk
2014-10-10, 15:08
En bumpning är på sin plats då jag har samma frågeställning då jag så smått börjat löpträna igen. Det är ju väldig tillfredsställande att känna hur konditionen förbättras drastiskt mellan varje pass. jag springer ca vändor i veckan i högt tempo och har så här långt märkt att jag dag nr2.3 efter senaste konditionspasset har jag märkbart bättre allmänkondition än dag 0,1. Däremot så är ju välmåendekänslan som bäst de första 24h efter avslutat pass. Finns det något som helst belägg för detta? Skulle vara intressant att se vad som pågår i kroppen under några veckor när man förbättrar sitt max på 6km från tämligen usla 35 minuter till samma runda på habila 27 minuter med ungefär samma upplevda ansträngning. Helt klart har konditionen förbättrats även om såklart löpsteg och förmågan att "stå ut" med ansträngningen gör sitt till. Någon som har fler tankar eller information kring detta?
Jag har så här långt inte märkt någon direkt sänkt vilopuls men kroppen känns mycket mer avslappnad i viloläge och jag har betydligt mer ork än tidigare.

jonkii
2014-10-10, 16:08
Som du säger har löpsteg och löpekonomi en del i det hela. Självklart kan din kondition förbättras på några veckor om man börjar från en lite lägre nivå. Att vilopulsen sänks kan ta lång tid och är inte ett direkt mått på kondition.

Utöver centrala effekter så som ökad slagvolym och kontraktilitet i hjärtat (detta tar lång tid) så händer grejer så som mitokondriell biogenes, ökad kapillärisering, förändrad enzymaktivitet, fett/kolhydratsoxidationsförmåga, ökad blodvolym med mera.

hampfuz
2014-10-10, 16:35
Det är väl en process hyfsat lik den vid styrketräning?

Kondition är kroppens förmåga att ge musklerna syre. Konditionsträning förbättrar kroppens förmåga att göra det, genom att bla förstora hjärtmuskeln. Jag har för mig att även antalet kapillärer i musklerna ökar, så att syret transporteras effektivare.

Linjedomarn
2014-10-10, 18:03
En bumpning är på sin plats då jag har samma frågeställning då jag så smått börjat löpträna igen. Det är ju väldig tillfredsställande att känna hur konditionen förbättras drastiskt mellan varje pass. jag springer ca vändor i veckan i högt tempo och har så här långt märkt att jag dag nr2.3 efter senaste konditionspasset har jag märkbart bättre allmänkondition än dag 0,1. Däremot så är ju välmåendekänslan som bäst de första 24h efter avslutat pass. Finns det något som helst belägg för detta? Skulle vara intressant att se vad som pågår i kroppen under några veckor när man förbättrar sitt max på 6km från tämligen usla 35 minuter till samma runda på habila 27 minuter med ungefär samma upplevda ansträngning. Helt klart har konditionen förbättrats även om såklart löpsteg och förmågan att "stå ut" med ansträngningen gör sitt till. Någon som har fler tankar eller information kring detta?
Jag har så här långt inte märkt någon direkt sänkt vilopuls men kroppen känns mycket mer avslappnad i viloläge och jag har betydligt mer ork än tidigare.

Största ökningen beror på anpassning i just den muskulaturen som du använder vid löpningen (mitokondrier förökas, förstoras och förbättras och du får ökad kapillärisering i den aktuella muskulaturen) detta ger dig högre syreupptag i muskulturen som gör att du kan springa längre och mer intensivt utan att dra på dig laktat.

Det och rörelseekonomin (som gör att du inte behöver förbruka lika mycket syre) är de som tränas upp snabbast. Sen så är det ökad slagvolym, ökad blodvolym, bättre lungfunktion och bättre flexibilitet i metabolismen (enzymer osv ).

svenbanan
2014-10-10, 18:49
Största ökningen beror på anpassning i just den muskulaturen som du använder vid löpningen (mitokondrier förökas, förstoras och förbättras och du får ökad kapillärisering i den aktuella muskulaturen) detta ger dig högre syreupptag i muskulturen som gör att du kan springa längre och mer intensivt utan att dra på dig laktat.

Det och rörelseekonomin (som gör att du inte behöver förbruka lika mycket syre) är de som tränas upp snabbast. Sen så är det ökad slagvolym, ökad blodvolym, bättre lungfunktion och bättre flexibilitet i metabolismen (enzymer osv ).

Jag tycker det låtar som om du säger att det går snabbare att få effekt av långa distanspass än V02max intervaller.

Jag har bara hört motsatsen hävdas, dvs att springa massor med kilometer per vecka i rätt lugnt tempo tar lång tid innan man ser effekterna (främst lokala anpassningar typ kapillärisering och mitokondrietäthet), medans man snabbt ser resultat av 4x4min intervaller i plågsamt högt tempo (främst centrala effekter på lunga/hjärta).

Linjedomarn
2014-10-10, 19:23
Jag tycker det låtar som om du säger att det går snabbare att få effekt av långa distanspass än V02max intervaller.

Jag har bara hört motsatsen hävdas, dvs att springa massor med kilometer per vecka i rätt lugnt tempo tar lång tid innan man ser effekterna (främst lokala anpassningar typ kapillärisering och mitokondrietäthet), medans man snabbt ser resultat av 4x4min intervaller i plågsamt högt tempo (främst centrala effekter på lunga/hjärta).

Det är inte det jag säger. Menar bara att det är den lokala kapaciteten i den aktuella muskelaturen och rörelseekonomin är den som gör "störst" skillnad i början, nybörjarökningar om vi säger så.

Snabbaste sättet att öka den aeroba effeken är som du säger, . högintensiva intervaller typ 4x4min intervaller eller ännu kortare, typ 15/15. Det är även bästa sättet att "komma i form fort"

svenbanan
2014-10-10, 19:56
Det är inte det jag säger. Menar bara att det är den lokala kapaciteten i den aktuella muskelaturen och rörelseekonomin är den som gör "störst" skillnad i början, nybörjarökningar om vi säger så.

Snabbaste sättet att öka den aeroba effeken är som du säger, . högintensiva intervaller typ 4x4min intervaller eller ännu kortare, typ 15/15. Det är även bästa sättet att "komma i form fort"

Ållrajt. Då är jag med på noterna. Jag tror inte jag läst nåt (som fastnat i alla fall) angående "vad det är som gör störst skillnad" av lokal/central effekt. Har du möjligen nåt länktips eller "källa" där detta tas upp?

Tyvärr slutar man ju få resultat rätt snabbt också och så tappar man ju också de resultat man får från den högintensiva träningen rätt snabbt (ifall man tar en paus från tränande). Det är ju detta de missar som tror att man kan skita i distanspassen och bara köra ett par korta intervallpass i veckan och på det viset skaffa sig en bra kondition.

Linjedomarn
2014-10-11, 11:48
Ållrajt. Då är jag med på noterna. Jag tror inte jag läst nåt (som fastnat i alla fall) angående "vad det är som gör störst skillnad" av lokal/central effekt. Har du möjligen nåt länktips eller "källa" där detta tas upp?

Tyvärr slutar man ju få resultat rätt snabbt också och så tappar man ju också de resultat man får från den högintensiva träningen rätt snabbt (ifall man tar en paus från tränande). Det är ju detta de missar som tror att man kan skita i distanspassen och bara köra ett par korta intervallpass i veckan och på det viset skaffa sig en bra kondition.

Grejen är att man skiljer på aerob "effekt" och aerob "kapacitet". Där effekten då är "farten" i de ATP-producerande energisystemen(Påverkas av hjärtkapacitet , blodvolym, blodflöde) medans kapaciteten är uthålligheten i de ATP-producerande energisystemen(framförallt kapacitet hos mitokondrierna).

Så "bra kondition" är ganska subjektivt beroende vem man frågar. T.ex så har någon som kör rodd på hög nivå sjukt hög aerob effekt (Bra hjärtkapacitet) men den personen skulle inte kunna prestera speciellt bra i ett cykellopp, då personen i fråga ej har anpassade benmuskler för de arbetet(Fibersammansättning, mitokondrier, kapillärisering) dvs personen saknar den aeroba kapaciteten. Om vi då säger att denna person börjar träna cykling istället, då kommer förbättringen under tid ske framförallt perifiert (i muskulaturen) men också rörelseekonomin i arbetet.

Det är därför jag påstår att det är den lokala kapaciteten + rörelseekonomin som förbättras i första läget hos någon som tar upp konditionsträning efter att ha styrketränat några år.

Man ska alltid träna på det man vill bli bra på men det verkar som att det krävs en kombination mellan lågintensivt och högintensivt även för de som tävlar väldigt högintensivt. Det kan man se på de norska längdskidåkarna som bedriver 70-90% av deras träning låg-intensivt trots att de kommer upp i en väldigt hög syreupptagningsförmåga under tävling.


Har inga länkar eller något speciellt boktips men sånt här kan man läsa i vilken bok om idrottsfysiologi som helst. Finns även litteratur som riktar in sig på just uthållighetsidrott som kan va intressant att kolla i om man är intresserad av sådant.