handdator

Visa fullständig version : litet antal set..dumt?


Mr A
2006-03-21, 15:07
Jag tänkte dra ner lite på tiden jag är på gymmet för att få mer tid till min sambo och hemmet. Kan man bygga bra med 4-6 set per muskelgrupp/vecka? 4 set på små muskelgrupper som armar och axlar och 6 set på stora som tex rygg och ben (kanske kör 8 set på ben). Eller är detta bara slöseri med tid? Dvs är det då bättre att istället lägga till fler set och spendera längre tid i gymmet?

MasterChief
2006-03-21, 15:24
Det funkar utmärkt för mig. Däremot tror jag det krävs en höjning av intensiteten och att du når failure regelbundet. Sen beror det ju på vad du har för mål...

Kotten
2006-03-21, 15:31
om du endå ska ner på gymmet gör det då så mycket om det blir 30 min extra ? :). För mig skulle det kännas som jag inte gjort ett skit om jag bara körde 4 - 6 set, fast alla är vi ju olika.

Mr A
2006-03-21, 15:32
Ok vad bra! Så du kör ungefär samma antal set?? Ja, jag har tänkt att det nog krävs en höjning av intensiteten, tex att jag inte bara kör mellan 6-8 reps per set utan istället pressar mig till failure. Plus att jag har tänkt att försöka öka vikterna till varje/vartannat pass.

Diggler
2006-03-21, 17:12
Istället för att höja intensiteten, (tex 8set som du ville köra på benen, 8 set där du pressar till failure är förbaskat slitigt, särskilt om du kör många reps (mer än 5)), kan du ju träna på halvfart, bara dra ner volymen på antal set, precis som du föreslog, och köra några perioder per år då du tränar riktigt hårt och lägger ner mer tid.

Dvs större delen av året "slöträning" för att bibehålla, och kanske tre enmånadsperioder/år där du verkligen går in för att öka och pressa dig till max.

krosus
2006-03-22, 01:09
Bli inte förvånad om du börjar öka mer än tidigare.

Att det inte känns som att man har gjort ett skit har ju inget med reslutaten att göra. Det enda som har med resultaten att göra är ju resultaten, om du förstår vad jag menar. Om mer tid i gymmet=mer muskler, varför inte träna 16 timmar/dag. Tiden är inte en viktig parameter.

Jag har gått från traditionella B&K tuggummi-pop-program till ungefär det du beskriver. Endast basövningar och få set/muskelgrupp och det var helt rätt för min utveckling.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64654

Ovanstående tråd är min favorit på det här forumet och jag är förvånad över att inte fler insett hur man tränar för resultat. Med det här upplägget har jag t ex ökat min träningsvikt (12 reps) i böj från 80 till 125 kg på tre månader. Helt ok tycker jag.

//K

barda
2006-03-22, 01:52
om jag förstått artikeln rätt så ska man köra varje muskelgrupp 2ggr/vecka enligt honom, så varför posta den här`?

Mr. Moose
2006-03-22, 04:30
Jag tänkte dra ner lite på tiden jag är på gymmet för att få mer tid till min sambo och hemmet. Kan man bygga bra med 4-6 set per muskelgrupp/vecka? 4 set på små muskelgrupper som armar och axlar och 6 set på stora som tex rygg och ben (kanske kör 8 set på ben). Eller är detta bara slöseri med tid? Dvs är det då bättre att istället lägga till fler set och spendera längre tid i gymmet?

Ungefär som jag kör fast jag kör igenom kroppen tre ggr / två veckor.

Tungt med basövningar. När du skriver 6 set, hoppas att du menar arbets setten bara. Är uppvärmningssetten inräknade i dom sex setten blir det för lite.

Det är kvalitet som gäller, inte kvantitet. Mer är inte bättre när det gäller styrketräning/bodybuilding.

Hur tränar du nu?

Prova två helkroppspass per vecka. Inte så mycket tid i gymmet och fungerade bra för mig när jag gjorde det. Dock fungerar halvkroppspass, tre ggr per vecka bäst för mig. Experimentera.

Claes

pragmatist
2006-03-22, 07:36
Det är självklart dumt att prioritera familjen framför gymmet, vad tänker du med människa?! *screwy*

Skämt å sido: det är klart det inte är slöseri med tid, frågan är om det är nödvändigt. Du kanske kan disponera om träningen så du får mer gjort på kortare tid? Använda mer superset/alternerande set till exempel.

z_bumbi
2006-03-22, 08:19
Ännu ett förslag.

Kör träningen i perioder.

Behåll basövningarna för de stora muskelgrupperna under hela året (Självklart kan man fortsätta variera dessa som de flesta gör i ett normalt träningsprogram.)

Sen väljer du ut någon muskelgrupp av de mindre eller några extra övningar för någon av de större som du kör en tidsbestämd period.
Ex
Under två månader så tränas axlarna med direkta övningar (Bänk och roddövningar sköter om underhållet den övriga tiden.)
Två månader så får armarna smisk.
Två månader några set extra på ryggen
Två månader extra för baksida lår.
Två månader när man vill prioritera familjen extra mycket och "bara" kör basprogramet.
Osv

Lizard
2006-03-22, 16:41
Många bra förslag i tråden.

Mitt tillägg blir av rent esoterisk natur: Just lift the damn weights!
Bättre att träna tämligen sällan och med korta pass och få reps än att inte träna alls.

Lizard

H.Emanuel
2006-03-23, 06:06
Ännu ett förslag.

Kör träningen i perioder.

Behåll basövningarna för de stora muskelgrupperna under hela året (Självklart kan man fortsätta variera dessa som de flesta gör i ett normalt träningsprogram.)

Sen väljer du ut någon muskelgrupp av de mindre eller några extra övningar för någon av de större som du kör en tidsbestämd period.
Ex
Under två månader så tränas axlarna med direkta övningar (Bänk och roddövningar sköter om underhållet den övriga tiden.)
Två månader så får armarna smisk.
Två månader några set extra på ryggen
Två månader extra för baksida lår.
Två månader när man vill prioritera familjen extra mycket och "bara" kör basprogramet.
Osv
Måste säga att detta lät intressant. Nu har jag kört helkropps tre ggr/v sedan slutet av dec, men då jag fått en skada så kan jag inte köra precis hela. Blev sugen att testa detta. Detta låter som ett vettigt upplägg för att prioritera vissa muskelgrupper. Detta får bli min kommande variant. Menar du att man kör en övning per musklegrupp när det gäller basövningarna?

z_bumbi
2006-03-23, 06:36
Menar du att man kör en övning per musklegrupp när det gäller basövningarna?

Kör så mycket som du brukar göra i ett delat program.

H.Emanuel
2006-03-23, 06:51
Kör så mycket som du brukar göra i ett delat program.
Nu kör jag helkropps tre ggr/v, då en övning med fyra- fem set per muskelgrupp. Om vi ponerar att jag vill prioritera underarmar i två månader tillexempel, så piskar jag dom extra, alltså med ett antal övningar/set 3 ggr/v och kör basövningarna som vanligt, alltså en övning per muskelgrupp på fyra fem set?

z_bumbi
2006-03-23, 07:24
Nu kör jag helkropps tre ggr/v, då en övning med fyra- fem set per muskelgrupp. Om vi ponerar att jag vill prioritera underarmar i två månader tillexempel, så piskar jag dom extra, alltså med ett antal övningar/set 3 ggr/v och kör basövningarna som vanligt, alltså en övning per muskelgrupp på fyra fem set?

Jag måste nog ha ditt fullständiga program för att kunna ge något förslag, jag antar t ex att du cyklar övningarna för en muskelgrupp?
Men att köra extra volym varje pass låter inte som något som är bra i längden.

Mr A
2006-03-24, 21:55
Tack för alla bra förslag och tips! Mycket intressant läsning. Bugar och bockar! Denna vecka har jag kört tre pass och kört 3-4 muskelgrupper per pass med max 20 set per pass. Har kört ca 3 övn per muskelgrupp med 2 set per övn och kört nästan alla set till failure. Måste säga att dessa passen har kännts riktigt bra fast att jag spenderat mindre en 1 timme per pass! Ska fortsätta och köra så här nu ett tag och se vad det ger.