handdator

Visa fullständig version : Protein - Innan eller efter uppvärmning


muffe85
2006-03-21, 12:00
Proteinintag innan träning är ju optimalast.
men frågan är, vilket är bäst mellan protein INNAN uppvärmning eller EFTER uppvärmning?
Jag brukar ha 20 min uppvärmning så det är inte 2-3 minuter vi pratar om.
Marginell effekt eller hur ligger det till?

RajtanTajtan
2006-03-21, 14:31
Proteinintag innan träning är ju optimalast.
men frågan är, vilket är bäst mellan protein INNAN uppvärmning eller EFTER uppvärmning?
Jag brukar ha 20 min uppvärmning så det är inte 2-3 minuter vi pratar om.
Marginell effekt eller hur ligger det till?

Man ska ju ta det 0-30 min innan träning enligt Grubs referenser. Då är det ju upp till dig att avgöra om du anser att uppvärminingen ingår i passet eller ej. Jag tar det 15-30 min innan jag påbörjar själva passet.

Ola Wallengren
2006-03-21, 16:32
I studien som jämför effekterna av protein/kolhydrat före eller efter träningen så är det en drink med fria essentiella aminosyror om jag inte misstar mig och de går snabbt ut i blodet med en peak efter ca 30min, vilket är snabbare än efter vassle som ger maximal koncentration av aminosyror efter ca 60min, så viss skilland är det kanske men i praktiken kanske det inte bilr några skillander i muskelupbyggande syfte.
Alltså, om man skall spekulera så kanske man skall ta en vassle drink lite före passet för att jämför med studien med EAA, men man har o andra sidan inte slagit fast precis när som det är mest fördelaktigt att ha störst inflöde av aminosyror i samband med träning.

RajtanTajtan
2006-03-21, 17:13
I studien som jämför effekterna av protein/kolhydrat före eller efter träningen så är det en drink med fria essentiella aminosyror om jag inte misstar mig och de går snabbt ut i blodet med en peak efter ca 30min, vilket är snabbare än efter vassle som ger maximal koncentration av aminosyror efter ca 60min, så viss skilland är det kanske men i praktiken kanske det inte bilr några skillander i muskelupbyggande syfte.
Alltså, om man skall spekulera så kanske man skall ta en vassle drink lite före passet för att jämför med studien med EAA, men man har o andra sidan inte slagit fast precis när som det är mest fördelaktigt att ha störst inflöde av aminosyror i samband med träning.

Men man tar ju det innan just för att det har effekt efter, och därför behöver man ju inte ta mer protein efter (utan bara kolhydrater) utan man kan vänta ytterligare en timma. Det är iaf så jag tolkat det hela.

muffe85
2006-03-21, 17:41
Min fråga är som sagt, varesig EAA eller Vassle (främst vassle eftersom det är det jag använder). Vilket som är bäst när man prioriterar styrketräningen (före uppvärmning eller efter uppvärmning) OM uppvärmningen är rätt så lång. 20-30 minuter.
Om det är marginell skillnad
Eller som det spelar roll.

Ola Wallengren
2006-03-21, 18:03
Eftersom det inte finns någon som har undersökt precis din frågeställning så blir det ju bara spekulationer, men för att förtydliga så verkar det mer logiskt att ta vassledrinken före uppvärmningen eftersom då kommer aminosyra nivåerna vara som högst under passet när blodflödet är som störst och är förhöjda i ca 2,5-3timmer framöver, så då hinner du träna, ta dig hem och sedan fylla på med protein igen.

muffe85
2006-03-21, 22:16
Eftersom det inte finns någon som har undersökt precis din frågeställning så blir det ju bara spekulationer, men för att förtydliga så verkar det mer logiskt att ta vassledrinken före uppvärmningen eftersom då kommer aminosyra nivåerna vara som högst under passet när blodflödet är som störst och är förhöjda i ca 2,5-3timmer framöver, så då hinner du träna, ta dig hem och sedan fylla på med protein igen.

Ok, tack för bra svar!
Jag förstog att det ändå är relativt marginellt men ville veta ändå.