handdator

Visa fullständig version : Finns det något bra med Atkins deiten?


aGGe
2006-03-21, 11:14
Finns det något som är bra med atkins dieten för oss kroppsbyggare`?

mina slutsatser av att bara äta fett o protein,
är att musklerna förtvinnar i takt med fettet..
och att man inte kan må bra eftersom hjärnans bränsle är just kolhydrater


men ja kan ju ha fel oxå

King Grub
2006-03-21, 11:30
Finns det något som är bra med atkins dieten för oss kroppsbyggare`?

Enligt mig: nej.

aGGe
2006-03-21, 11:33
Enligt mig: nej.



hehe bra! det var din åsikt jag ville höra.

Jag varnade en god vän till mig som startat sin deff samtidigt som mig för att köra atkins.
jag sa till honom att han skulle köra en mer traditionell diet.
dvs minska på intaget av energi. o minska lite på kolhydraterna så d blir ungefär
40/30/30 kolh/prot/fett

men inte lyssnar han på mina argument mot atkins..

han säger att han redan sett resultat, och jag tror att det handlar muskelnedbrytning och reducerat fett. vilket inte är att föredra om man är kroppsbyggare..

JLL
2006-03-21, 12:49
Finns det något som är bra med atkins dieten för oss kroppsbyggare`?

mina slutsatser av att bara äta fett o protein,
är att musklerna förtvinnar i takt med fettet..
och att man inte kan må bra eftersom hjärnans bränsle är just kolhydrater


men ja kan ju ha fel oxå

Bra är att man kan ligga lågt på kalorier och ändå må bra och att man slipper hunger och sug efter mat. Negativt är att det är svårt att orka träna och att maten är tråkig.

Cerberus
2006-03-21, 12:58
Är väl i princip värdelös? Man tar bort kroppens främsta bränsle, glukos. Varken hjärna eller träning kommer ge några vidare resultat.

pragmatist
2006-03-21, 13:01
Det finns något som kallas "Anabolic diet" som i princip är en högkalori-Atkins med mycket lite kolhydrater i veckorna (55-60% fett, 30-35% protein, bara 30-50 gram kolhydrater) och rejält med kolhydrater på helgen. Somliga som testat påstår att den ger bra resultat.

Lite väl extrem för min smak, dock.

Jay-Z
2006-03-21, 13:10
Det finns något som kallas "Anabolic diet" som i princip är en högkalori-Atkins med mycket lite kolhydrater i veckorna (55-60% fett, 30-35% protein, bara 30-50 gram kolhydrater) och rejält med kolhydrater på helgen. Somliga som testat påstår att den ger bra resultat.

Lite väl extrem för min smak, dock.

Är inte den uppbyggd kring teorin att mat kan ge sådan insulinpåverkan att det är anabolt för människan?

Fartman
2006-03-21, 14:23
Bra är att man kan äta hur mycket salami och bacon man vill.
Dåligt är att jag skulle äta så mycket att jag blev fetare.

aGGe
2006-03-21, 14:34
Bra är att man kan äta hur mycket salami och bacon man vill.
Dåligt är att jag skulle äta så mycket att jag blev fetare.


du har inte funderat på hur mkt muskler du skulle förlora?
eller hur dåligt du skulle må?
hjärnans bränsle består av kollisar..

King Grub
2006-03-21, 14:37
Bra är att man kan äta hur mycket salami och bacon man vill.
Dåligt är att jag skulle äta så mycket att jag blev fetare.

Det skulle nog inte vara lika gott efter bara ett par dagar. Det är en av dom stora anledningarna till att protein- och fettrika dieter fungerar - det är svårt att äta mycket med ett så begränsat och mättande urval av livsmedel. För dom flesta, i alla fall.

RajtanTajtan
2006-03-21, 14:39
Bra är att man kan äta hur mycket salami och bacon man vill.
Dåligt är att jag skulle äta så mycket att jag blev fetare.

Nej man kan inte äta hur mycket bacon och salami man vill. För att Atkins-dieten ska fungera så gäller det ju givetvis att ligga på ett energiunderskott.

pragmatist
2006-03-21, 15:57
Är inte den uppbyggd kring teorin att mat kan ge sådan insulinpåverkan att det är anabolt för människan?

Det finns nog med ett sånt element (vilket ju är tveksamt), men huvudtanken är väl att sätta fart på testosteron- och tillväxthormonproduktionen om jag förstått saken rätt.

Observera att jag inte förespråkar den, jag bara säger att den finns. :)

Cerberus
2006-03-21, 16:12
Atkins kan väl va bra för extremt överviktiga individer som rent fysiskt inte KAN röra på sig.

Olof
2006-03-21, 16:42
Det finns något som kallas "Anabolic diet" som i princip är en högkalori-Atkins med mycket lite kolhydrater i veckorna (55-60% fett, 30-35% protein, bara 30-50 gram kolhydrater) och rejält med kolhydrater på helgen. Somliga som testat påstår att den ger bra resultat.

Lite väl extrem för min smak, dock.

Det var en kanadensare vid namn Mauro Di Pasquale som låg bakom den dieten. Men uppenbarligen så ansåg han själv efter några år att den var någon höjdare och så han döpte om den till the Metabolic Diet. Är inte säker på vad skillnaden mellan Anabolic och Metabolic egentligen men det är såhär han anser att man bör käka: http://www.metabolicdiet.com/mdiet_foods.htm

Men jag undrar om det inte var Vince Gironda som var före Pasquale med grundkonceptet för hög fett och protein diet.

Fartman
2006-03-21, 17:06
du har inte funderat på hur mkt muskler du skulle förlora?
eller hur dåligt du skulle må?
hjärnans bränsle består av kollisar..

Jag har aldrig ens nästan funderat seriöst på atkins diet, så därför har jag inte funderat speciellt mycket på något av det. Varför? För att en kost utan goda kolhydratskällor ex pasta skulle vara fruktansvärt tråkig och ingenting jag skulle vilja äta varje dag, oavsett om det hade varit så att aktins var en bra diet.

King grub: Visst är det så, mitt svar var rätt mycket på skämt. Lite menat som att jag egentligen inte såg något positivt alls i dieten och samtidigt spela lite på hur många faktiskt verkar tänka. Nog har jag hört många gånger folk säga saker som "Man får äta hur mycket protein och fett man vill! Bara man utesluter kolhydrater är det lugnt! Tänk dig va skönt att äta bacon och ägg varje morgon och massor med korv och dressing till lunch!"
Att en medelsvensson som förmodligen konsumerar riktigt mycket kolhydrater i sin vanliga kost går ner i vikt när han utesluter kolhydraterna är inte så konstigt som sagt, då han/hon förmodligen har svårt för att äta såpass mycket kött och såser etc som behövs för att ersätta den förlorade energin som tidigare kolhydraterna stod för.

RajtanTajtan: Dåligt skämt som sagt. Jag är mycket medveten om att energiminus är ett måste för att gå ner, men jag har som sagt hört för många säga att man får äta HUR MYCKET MAN VILL av allt det där goda goda flottet bara man undviker kolhydraterna som pesten.

aGGe
2006-03-21, 21:06
mitt svar var rätt mycket på skämt.


skämt godtages ej då det kan missuppfattas grovt.
ähh

:eating:

hehe *innocent*

Fartman
2006-03-21, 23:45
skämt godtages ej då det kan missuppfattas grovt.
ähh

:eating:

hehe *innocent*
Jo, skämt av den mer ironiska/sarkastiska typen gör sig inte speciellt bra på internet. :D

aGGe
2006-03-22, 07:49
Jo, skämt av den mer ironiska/sarkastiska typen gör sig inte speciellt bra på internet. :D



precis. ironi har ju väldigt mkt med rösten,ansiktsutrycket och kroppsrörelser att göra *whatever*