handdator

Visa fullständig version : Hur borde jag agera? AAS på gymet?


oksiv1
2006-03-21, 09:50
Vet inte om det är min sak att öht bry mig om detta.
Jag har börjat på ett relativt nyöppnat gym, gymet i sig är inte mycket att hurra för. Få stänger och fria vikter samt mycket folk.
Benträningen är dock en fröjd då ingen av gymets besökare verkar bry sig om den sortens träning, med andra ord kan jag sitta i bencurlen i två timmar utan att vara i vägen *screwy*
Dock blir det mycket jobbigare när jag ska köra bänk, den är alltid upptagen. Så allra helst skulle jag vilja att alla discobyggare försvinner där ifrån. Japp, egoist är jag.
Men nu verkar det som jag kan få chansen.
Jag hör att det talas väldigt mycket om AAS på gymet och vissa killar planerar olika kurer osv. Än så länge är detta folket väldigt trevligt men jag borde jag prata med personalen på gymet?
Eller kanske ska jag byta gym?
Vad tycker ni?

Piranha
2006-03-21, 09:53
Sköt dig själv och skit i andra.

Dom snackar ju trots allt bara om det villket mig veterligen än så länge är lagligt.

Du lär inte bli poppis om du springer som en skvallerbytta till personalen och säger du har hört att dom stora killarna på gymmet pratade om AAS.

o.z.z
2006-03-21, 09:54
ja om du golar så lär du inte bli så populär om de får reda på det, jag skulle bytt gym.

Dumleman
2006-03-21, 09:56
Du kan ju skicka ett anonymt email till personalen, då har de ingen aning om vem som skvallrar :).

oksiv1
2006-03-21, 09:57
Sköt dig själv och skit i andra.

Dom snackar ju trots allt bara om det villket mig veterligen än så länge är lagligt.

Du lär inte bli poppis om du springer som en skvallerbytta till personalen och säger du har hört att dom stora killarna på gymmet pratade om AAS.

Nä någon golare vill man ju inte gärna vara.
Sen är det inte de stora killarna på gymmet som sanckar, finns inga stora för övrigt. Utan det handlar om shitkids i 18-20 årsåldern.
Men jag borde kanske byte gym istället... Men mest för att jag inte vill trängas vid stängerna.

Farzan
2006-03-21, 09:57
vad är AAS? ursäkta min okunskap. :)

oksiv1
2006-03-21, 10:01
vad är AAS? ursäkta min okunskap. :)

Anabola Androgena Stereoider tror jag det står för.

Piranha
2006-03-21, 10:05
Grejjen är den att de kan snacka om vad de vill på gymmet, prata om det är inget brott.

Om du ser dem ha med eller använda, ja då kan du agera.

Sen att du inte gillar dem som person och vill sätta åt dem lyser igenom rätt bra.

Farzan
2006-03-21, 10:05
Anabola Androgena Stereoider tror jag det står för.

Ouch, ja men sånt är illa.

Problemet är att de är trevliga. Om de vore idioter kunde man med gott samvete säga till personalen. Men är de trevliga är det en helt annan sak.
Men ändå, doping är illa men samtidigt, det är väl på eget ansvar om de vill riskera att förstöra sin kropp?

Du har ett svårt val framför dig.

bubbe
2006-03-21, 10:11
antagligen kommer det inte hända speciellt mycket om du talar med personalen, dom kan ju alltid slänga ut dessa personer men tror inte dom kommer göra det utan konkreta bevis på användning. Inte heller säkert dom har som mål att lokalen ska vara dopingfri.

Sök dig någonstans där man eftersträvar en dopingfri träning. gsk/gkk är bra val tycker jag.

oksiv1
2006-03-21, 10:20
Grejjen är den att de kan snacka om vad de vill på gymmet, prata om det är inget brott.

Om du ser dem ha med eller använda, ja då kan du agera.

Sen att du inte gillar dem som person och vill sätta åt dem lyser igenom rätt bra.

Fan, lyser det igenom så tydligt? ;)
Men helt ärligt så är det trevliga killar men jag ändrade snabbt uppfattning när snacket började. Dock lär det märkas ganska tydligt när de väl kommer till kritan om man säger så. Om så blir fallet tar jag ett snack med personalen och sedan byter gym...

TrasMannen
2006-03-21, 10:23
Dom kanske inte ens är alvarliga? Klart man kan skämta om AAS med polarna ibland.

oksiv1
2006-03-21, 10:40
Kommentarer som:

-Jag kommer växa som fan

-Jag fick dom skitbilligt

osv osv...

Men som sagt, jag sköter mitt!

Piranha
2006-03-21, 10:41
Fan, lyser det igenom så tydligt? ;)
Men helt ärligt så är det trevliga killar men jag ändrade snabbt uppfattning när snacket började. Dock lär det märkas ganska tydligt när de väl kommer till kritan om man säger så. Om så blir fallet tar jag ett snack med personalen och sedan byter gym...


Gymet kanske kommer ge dem en varning , men jag tror inte det är själ nog att kicka ut dem.

Sen kommer dem givetvis undra hur det gick till och vad varningen baserades på.

Garnax
2006-03-21, 10:57
Byt gym till ett som passar dig bättre.

Eller så ber du ägarna att skaffa en bänk till. Säg att den är populär
och används av många långt oftare än t.ex benmaskinerna.

Du kan ju lägga till att ett par skivor till inte skulle skada.
Har samma problem på mitt gym. Finns för dåligt med tunga skivor
så man kan omöjligt få på mer än 420kg i benpressen.
Drabbar inte mig :) men vännen jag är där med störs sig varje
gång på detta.

Grahn
2006-03-21, 11:19
Agera? tja du kan ju säga till dem att snacka om sånt ngn annan stans så slipper du ju höra det.

Nina L
2006-03-21, 11:24
Folk får gärna använda steroider för min del. Men de kan gott hålla tyst om det, speciellt inför andra som inte känner till något om det eller har med saken att göra. Vad du skall göra beror på vilken personlighet du har. Vissa säger ifrån, vissa drar, och vissa skickar anonyma mejl.

Bolio
2006-03-21, 11:24
Hur påverkas du negativt av att andra diskuterar steroider? Psykotisk värld vi lever i. Du får nog leta bra länge om du ska hitta ett riktigt gym där steroider inte förekommer.

jwzrd
2006-03-21, 11:31
Hur påverkas du negativt av att andra diskuterar steroider? Psykotisk värld vi lever i. Du får nog leta bra länge om du ska hitta ett riktigt gym där steroider inte förekommer.

AAS är olagligt för nästan alla att bruka, han vill kanske inte ta dit sin morsa och låta henne höra vad det snackas om där han tränar helt enkelt. Alla får inte halvsegel så fort något som slutar på lon, non eller ron nämns.

Bite
2006-03-21, 11:35
Vad är vitsen med att diskutera sånt öppet på gymet där andra bevisligen hör allt. Det är coolt?

Dissector
2006-03-21, 11:36
Jag själv skulle inte bry mig ett skvatt. Jag är väl rätt liberal när det gäller steroider (åtminstone när det gäller seriöst tränande, ogillar mer dom som drar grejerna för att palla slåss på stan). Däremot om det är störigt folk som är ivägen kan det kanske vara ett litet knep för att få bort dom. Gör som du känner är mitt tips. Klart dom inte blir glada över att bli bortkörda iaf så håll dig anonym är väl ett tips. Jag själv skulle nog inte gjort något dock. Men jag förstår att det är lite tråkigt att inte kunna använda de stänger man behöver o.s.v, så, gör vad du känner att du vill, men överväg det väl :)

Kebab-Arne
2006-03-21, 11:40
Vad är vitsen med att diskutera sånt öppet på gymet där andra bevisligen hör allt. Det är coolt?

Alla personer är inte alltid så smarta med vad de säger och till vem.

Du har ju iaf nåt att skylla på när folk är starkare och större än dig. :D

Bite
2006-03-21, 11:43
Alla personer är inte alltid så smarta med vad de säger och till vem.

Du har ju iaf nåt att skylla på när folk är starkare och större än dig. :D
Det verkar ju fjantigt att behöva skylla ifrån sig, jag nöjer mig med att bita mig hårt i läppen på gymet och skrika ut frustrationen i kudden när jag lägger mig :D

Bolio
2006-03-21, 11:45
AAS är olagligt för nästan alla att bruka, han vill kanske inte ta dit sin morsa och låta henne höra vad det snackas om där han tränar helt enkelt. Alla får inte halvsegel så fort något som slutar på lon, non eller ron nämns.

Världens sämsta argument. Unlikely scenario punk.

jwzrd
2006-03-21, 11:50
Världens sämsta argument. Unlikely scenario punk.

Det här är inte första gången du försöker få ett argument att försvinna genom att påstå att det inte fanns från början. Du förstår precis vad jag menar om du bara tänker efter lite.

Alla går inte till gymmet för att onna till underground-kultur, svettiga roid-byggare och Westside-kur-all-year-round-SL. Jag själv trivs på såna ställen (så länge jag slipper höra vem som trycker vad och hur länge Plucke varit på) på grund av intensiteten t ex, men för dem allra flesta handlar inte träning om drogmissbruk, tryck och vem som har den läskigaste testo-blicken - eller hur?

aitamaa
2006-03-21, 12:02
Snälla.. Jag förstår inte hur folk orkar bry sig om vad andra gör och snackar om? Du säger dessutom att dem är trevliga sen vips då du får höra att det snackas steroider då vänder du kappan och tycker inte om dem längre..

Patetiskt.

stenis
2006-03-21, 12:02
Vad spelar det för roll om dom preppar? Så länge dom ger fan i dig så kan väll du ge fan i dom? Vill dom preppa så låt dom preppa, sköt dig själv, brukar bli bäst så.

oksiv1
2006-03-21, 12:09
Tuffa killar som står och rycker i alldeles för stora hantlar... Sen kommer någon som inte är lika tuff och tränar med tyngre hantlar.
De tuffa killarna tränar sedan biceps 1.5h á tre pass i veckan. Dock är de inte nöjda med resultatet då den lite mindre tuffa killen också ökat. Enda utvägen är AAS.
Ungefär så känns det...
Men det hela handlar nog om att jag fortfarande vill vara starkare än dessa killar därför tycker jag det är skit då de planerar att fuska. En vacker dag är jag minst och klenast på gymmet och det vore för sorgligt.

Bolio
2006-03-21, 12:10
Det här är inte första gången du försöker få ett argument att försvinna genom att påstå att det inte fanns från början. Du förstår precis vad jag menar om du bara tänker efter lite.

Alla går inte till gymmet för att onna till underground-kultur, svettiga roid-byggare och Westside-kur-all-year-round-SL. Jag själv trivs på såna ställen (så länge jag slipper höra vem som trycker vad och hur länge Plucke varit på) på grund av intensiteten t ex, men för dem allra flesta handlar inte träning om drogmissbruk, tryck och vem som har den läskigaste testo-blicken - eller hur?

Ja, men hur stör det dem ifall andra kurar eller pratar om steroider? Vad spelar det för roll?

Bolio
2006-03-21, 12:11
Men det hela handlar nog om att jag fortfarande vill vara starkare än dessa killar därför tycker jag det är skit då de planerar att fuska. En vacker dag är jag minst och klenast på gymmet och det vore för sorgligt.

:)

datorjaevel
2006-03-21, 12:11
Snälla.. Jag förstår inte hur folk orkar bry sig om vad andra gör och snackar om? Du säger dessutom att dem är trevliga sen vips då du får höra att det snackas steroider då vänder du kappan och tycker inte om dem längre..

Patetiskt.

instämmer

datorjaevel
2006-03-21, 12:12
Vet inte om det är min sak att öht bry mig om detta.
Jag har börjat på ett relativt nyöppnat gym, gymet i sig är inte mycket att hurra för. Få stänger och fria vikter samt mycket folk.
Benträningen är dock en fröjd då ingen av gymets besökare verkar bry sig om den sortens träning, med andra ord kan jag sitta i bencurlen i två timmar utan att vara i vägen *screwy*
Dock blir det mycket jobbigare när jag ska köra bänk, den är alltid upptagen. Så allra helst skulle jag vilja att alla discobyggare försvinner där ifrån. Japp, egoist är jag.
Men nu verkar det som jag kan få chansen.
Jag hör att det talas väldigt mycket om AAS på gymet och vissa killar planerar olika kurer osv. Än så länge är detta folket väldigt trevligt men jag borde jag prata med personalen på gymet?
Eller kanske ska jag byta gym?
Vad tycker ni?

jag tycker att du är patetisk

oksiv1
2006-03-21, 12:26
Vad spelar det för roll om dom preppar? Så länge dom ger fan i dig så kan väll du ge fan i dom? Vill dom preppa så låt dom preppa, sköt dig själv, brukar bli bäst så.
Japp, ungefär det jag kommit fram till...
Nu återstår bara problemet med kön till stängerna.

norsk_gadd
2006-03-21, 12:26
Tagga ner killen, eftersom jag antar att de knappast använder det till någon tävling eller seriös proffssatsning så kommer de att pissa ut det mesta tack vare taskig inställning och okunskap. Låt de hållas. Dessutom är det inte din plats att agera polis och sätta dit folk, folk är individer och gör egna val.

oksiv1
2006-03-21, 12:27
jag tycker att du är patetisk

Härligt, du är inte ensam!

oksiv1
2006-03-21, 12:29
Tagga ner killen, eftersom jag antar att de knappast använder det till någon tävling eller seriös proffssatsning så kommer de att pissa ut det mesta tack vare taskig inställning och okunskap. Låt de hållas. Dessutom är det inte din plats att agera polis och sätta dit folk, folk är individer och gör egna val.

Jag är helt klart medveten om att folk gör sina egna val och får själva stå för dem.
Dock handlar det nu om AAS och det försigår på samma gym där jag tränar.
Men du har rätt, jag skiter i vilket och hoppas jag slipper bli erbjuden.

Dumleman
2006-03-21, 12:31
Du kan ju lägga till att ett par skivor till inte skulle skada.
Har samma problem på mitt gym. Finns för dåligt med tunga skivor
så man kan omöjligt få på mer än 420kg i benpressen.
Drabbar inte mig :) men vännen jag är där med störs sig varje
gång på detta.
Kör enbent?

michael
2006-03-21, 12:35
Hur pass väl känner du dom? Hur gamla är dom?
Om du tror de skulle få mer utav att få sin kost och träning på rätt spår kan du försöka hjälpa dom. Blir dom en fara för sig själva eller andra så gola. Dom kanske är ignoranta, men de förtjänar inte att skada sig på grund av det.

oksiv1
2006-03-21, 12:39
Hur pass väl känner du dom? Hur gamla är dom?
Om du tror de skulle få mer utav att få sin kost och träning på rätt spår kan du försöka hjälpa dom. Blir dom en fara för sig själva eller andra så gola. Dom kanske är ignoranta, men de förtjänar inte att skada sig på grund av det.

De är 20 eller strax under. Känner dem inte så väl mer än att jag tjötat med dem lite på gymet.
Är en fin tanke men jag tvivlar på att de skulle lyssna...
Jag är ju inget direkt föredömme så att säga "-Se på mig, det går jättebra utan AAS" hade blivit ganska komiskt ;)

Buckethead
2006-03-21, 12:42
Intressanta signaler den här tråden lär ge för nybörjare. Folk kommer ju aldrig ta kroppsbyggning eller styrkesporter seriöst när ingen ens försöker att motverka doping. Även fast dom som låter mest verkar vara småpojkar som tror det är dunderhonung och som slutar träna efter 6 månader så svärtar det ner alla seriösa utövare.

Skulle någon prata öppet om doping på det gymmet jag tränar så skulle jag nog uppmärksamma ägarna på det på ett eller annat sätt. Finns ingen anledning att sitta och hålla tyst. Man kan ju hoppas att RF kommer förbi och gör lite fler tester eller nåt om gymmet är anslutet till dom.

Snake
2006-03-21, 12:54
Är det bara jag eller är det inte fler AAS-trådar och diskussioner nu för tin' ? Jag är bara så jävla less på att läsa skiten.

Bolio och Jwzrd går alltid 13 ronder i varje tråd och dom ältar samma sak om och om igen. Så jävla tröttsamt att läsa.

Metal_boy_
2006-03-21, 13:00
Är det bara jag eller är det inte fler AAS-trådar och diskussioner nu för tin' ? Jag är bara så jävla less på att läsa skiten.

Bolio och Jwzrd går alltid 13 ronder i varje tråd och dom ältar samma sak om och om igen. Så jävla tröttsamt att läsa.


Men likförbannat har du svårt att hålla fingrarna i styr? :)

Grahn
2006-03-21, 13:04
Är det bara jag eller är det inte fler AAS-trådar och diskussioner nu för tin' ? Jag är bara så jävla less på att läsa skiten.

Bolio och Jwzrd går alltid 13 ronder i varje tråd och dom ältar samma sak om och om igen. Så jävla tröttsamt att läsa.

Det går i perioder, har funnits tider då det var rätt livliga legaliserings debatter och det har funnits tider med mindre. Dock tror jag inte jag sett någon tid med så mycket pollar som just nu innan.

Krokodil
2006-03-21, 13:13
Vem vet, de kanske babblar en massa dynga för att verka tuffa. Inte speciellt begåvat oavsett.

Jag skulle bara garva åt dem så länge det inte ligger kanyler e.dyl och skräpar i omklädningsrummet. Eller de försöker fylla småkillarna med idéer.

Metal_boy_
2006-03-21, 13:24
Kommentarer som:

-Jag kommer växa som fan

-Jag fick dom skitbilligt

osv osv...

Men som sagt, jag sköter mitt!


Du missförstår! Det där är nybörjare som pratar proteinpulver och kreatin! :laugh:


Edit: möjligtvis också några värdelösa kapslar med flashig etikett :laugh:

Diggler
2006-03-21, 13:27
Jag tycker att du skall ta en rejäl moralisk ståndpunkt här. Strunta i att säga tii personalen. Lyssna i smyg på vad de säger och ha lite koll på vad de gör inne på gymmet. Pratar de bara om det eller preppar bara så struntar du i det, men börjar de langa prepp till småkillar så ringer du polisen.

jwzrd
2006-03-21, 13:30
Jag tycker att du skall ta en rejäl moralisk ståndpunkt här. Strunta i att säga tii personalen. Lyssna i smyg på vad de säger och ha lite koll på vad de gör inne på gymmet. Pratar de bara om det eller preppar bara så struntar du i det, men börjar de langa prepp till småkillar så ringer du polisen.

:thumbup:

Lasse Kongo
2006-03-21, 13:32
Ingen fara, det är säkert mest fake bara, så strunta i det, sköt dig själv och skit i andra.

Tolkia
2006-03-21, 13:33
Intressanta signaler den här tråden lär ge för nybörjare. Folk kommer ju aldrig ta kroppsbyggning eller styrkesporter seriöst när ingen ens försöker att motverka doping.
Intressantast är nästan tonen i vilken man svarar i den här typen av trådar, eller attityden mot den som har undringar av den här typen, omni så vill. Kan man inte tala om för någon att man har en annan åsikt utan att börja förolämpa personen i fråga är det nästan så att man behöver se över sitt ordförråd. Eller möjligen sin uppfattning om vad som är "tufft".

bubbe
2006-03-21, 13:38
Jag tycker fortfarande du ska skita i det gymet du tränar på, ifall man kan öppet gå runt och skryta med vilka prepp man har handlat så kommer det troligtvis inte att ändra sig för att du talar med personalen. Det värsta med det stället är ju att om en grupp 20åringar stöter ihop med andra som yngre som tränar och preppet blir en väg för även dessa då dom snackar hej vilt om vilka fantastiska resultat dom har fått. Märks ju redan på dig oksiv hur påverkad du har blivit av deras snack, jag menar inte att du nu tänker börja utan hur du känner att det ända sättet att få resultat skulla vara på samma sätt.

Slottskogsvallen GKK
Stigs center GSK

Bolio: klart som fan andra blir påverkade av sånt snack, speciellt om det är något sorts skryt. Visst vissa som är redan målinriktade i sin träning och vet hur dom ska fortsätta tar ännu mer avstånd, men hur många ungdomar vet det? Dom kommer snarare känna som oksiv att den enda vägen att "vara bäst" för det handlar mycket om att vara bäst för oss som tränar, är genom att ta hjälp av skiten.

Bolio
2006-03-21, 13:41
Bolio: klart som fan andra blir påverkade av sånt snack, speciellt om det är något sorts skryt. Visst vissa som är redan målinriktade i sin träning och vet hur dom ska fortsätta tar ännu mer avstånd, men hur många ungdomar vet det? Dom kommer snarare känna som oksiv att den enda vägen att "vara bäst" för det handlar mycket om att vara bäst för oss som tränar, är genom att ta hjälp av skiten.

Är oksivs problem att han kan bli frestad att kura?

oksiv1
2006-03-21, 13:46
Är oksivs problem att han kan bli frestad att kura?
Nej, jag anser inte att det är ett problem.
Jag har varit frestad av att kura men läste på och har sedan dess beslutat mig för att det aldrig ska bli aktuellt. Det är inget för mig helt enkelt.
Dock har min nyfikenhet lärt mig en del om AAS och därför anser jag att det är sorgligt att dessa killar öht funderar på dessa droger. Hoppas att de kommer till samma insikt som mig dock kan det vara svårare när det handlar om en grupp och grupptryck.

Bolio
2006-03-21, 13:47
Nej, jag anser inte att det är ett problem.
Jag har varit frestad av att kura men läste på och har sedan dess beslutat mig för att det aldrig ska bli aktuellt. Det är inget för mig helt enkelt.
Dock har min nyfikenhet lärt mig en del om AAS och därför anser jag att det är sorgligt att dessa killar öht funderar på dessa droger. Hoppas att de kommer till samma insikt som mig dock kan det vara svårare när det handlar om en grupp och grupptryck.

Varför upprör det då dig att andra pratar om att kura på gymmet?

bubbe
2006-03-21, 13:49
Varför upprör det då dig att andra pratar om att kura på gymmet?

Mig upprör det också ifall någon hade pratat med mig på mitt gym, men dom hade också fått svar, vilken skit det är.

bubbe
2006-03-21, 13:53
Mig upprör det också ifall någon hade pratat med mig på mitt gym, men dom hade också fått svar, vilken skit det är.

Fast till sist är det vuxna människor som gör ett eget val, men dom får inte göra det på det stället jag tränar. Precis som ingen ska få sitta hemma hos mig och ta amfetamin.

Diggler
2006-03-21, 13:57
Man får ju skilja lite på folk och folk när det gäller aas. Är det någon trygg 37-åring som vill putsa förra årets Oktoberkåsan placering eller dylikt med att dopa sig är det inte mycket att våndas över. Däremot bör man nog dra öronen åt sig när det står finniga sextonåriga grabbar och diskuterar ryssfemmor.

oksiv1
2006-03-21, 13:59
Varför upprör det då dig att andra pratar om att kura på gymmet?

Just för att jag kommit till den insikten att AAS är bajs.

oksiv1
2006-03-21, 14:01
Man får ju skilja lite på folk och folk när det gäller aas. Är det någon trygg 37-åring som vill putsa förra årets Oktoberkåsan placering eller dylikt med att dopa sig är det inte mycket att våndas över. Däremot bör man nog dra öronen åt sig när det står finniga sextonåriga grabbar och diskuterar ryssfemmor.
Nu är dom inte särskilt finniga och något äldre än sexton och vilka preparat det talas om vet jag inte men jag tycker ändå utvecklingen är oroande och vill helst inte att det händer på mitt gym.
Men jag är nog bara löjlig om man ska tro merparten som skrivit i denna tråden.

Bolio
2006-03-21, 14:02
Just för att jag kommit till den insikten att AAS är bajs.

Men människor sysslar ju med massor av dumheter, varför inte bara strunta i dem och fokusera din energi på att träna istället? Att enbart träna biceps och bröst tycker jag är jättehemskt det också, men inte fan går jag runt och blir ängslig för att folk sysslar med det på gymmet. Varför ska man ta så mycket intryck utifrån?

oksiv1
2006-03-21, 14:11
Men människor sysslar ju med massor av dumheter, varför inte bara strunta i dem och fokusera din energi på att träna istället? Att enbart träna biceps och bröst tycker jag är jättehemskt det också, men inte fan går jag runt och blir ängslig för att folk sysslar med det på gymmet. Varför ska man ta så mycket intryck utifrån?
Vad tråkigt ens eget liv skulle bli om man inte tog intryck utifrån. Men jag förstår vad du menar.
Men ett annat problem om folk på ett gym börjar se mellan fingrarna är att förmodligen fler grabbar kommer dras ner i skiten även om de inte hade en tanke på det när de först entrade gymet. Ett gym som sedan blir känt för aas-brukare lär knappast bli ett trevligt gym i längden.
Förövrigt har jag ganska bra fokus när jag tränar. :D

Bolio
2006-03-21, 14:16
Vad tråkigt ens eget liv skulle bli om man inte tog intryck utifrån. Men jag förstår vad du menar.
Men ett annat problem om folk på ett gym börjar se mellan fingrarna är att förmodligen fler grabbar kommer dras ner i skiten även om de inte hade en tanke på det när de först entrade gymet. Ett gym som sedan blir känt för aas-brukare lär knappast bli ett trevligt gym i längden.
Förövrigt har jag ganska bra fokus när jag tränar. :D

:D

Det jag menar är bara att du ska lägga ner mindre tid på sånt där. De flesta gym befolkas av folk som kurar. Att småbarn "skryter" om det på gymmet är ju en del av spektaklet. Småbarn skryter om allt möjligt. Se ner på dem bara och sköt din träning och din kost så går det nog hur bra som helst. =)

myggan
2006-03-21, 14:20
Sköt dig själv och skit i andra.

Dom snackar ju trots allt bara om det villket mig veterligen än så länge är lagligt.

Du lär inte bli poppis om du springer som en skvallerbytta till personalen och säger du har hört att dom stora killarna på gymmet pratade om AAS.

håller helt med.

Sköt dig själv för fasiken, och om du inte trivs där får du väl byta gym då ?

Frågorna bör väl inte vara relaterade ?

Fartman
2006-03-21, 14:36
Håll ut, dom slutar säkert när kuren är över för att aldrig mer komma tillbaka.

Tolkia
2006-03-21, 15:15
Nu är dom inte särskilt finniga och något äldre än sexton och vilka preparat det talas om vet jag inte men jag tycker ändå utvecklingen är oroande och vill helst inte att det händer på mitt gym.
Men jag är nog bara löjlig om man ska tro merparten som skrivit i denna tråden.
Nejdå. Du är bara lite för lite PKK (Politiskt KolozzeumKorrekt) för vissa. ;)

Yankeee
2006-03-21, 15:17
Vad skulle du göra om din 19-åriga polare skulle fixa sprit från systemet?

jwzrd
2006-03-21, 15:17
:D

Det jag menar är bara att du ska lägga ner mindre tid på sånt där. De flesta gym befolkas av folk som kurar. Att småbarn "skryter" om det på gymmet är ju en del av spektaklet. Småbarn skryter om allt möjligt. Se ner på dem bara och sköt din träning och din kost så går det nog hur bra som helst. =)

Kallade du just folk som skryter om sitt kurande för småbarn? *rolleyes*

nínían
2006-03-21, 15:18
Man kan tyvärr inte begära att slippa köbildningar på gymmet bara för att man köpt ett medlemskort. Sådana förmåner finns inte. Det är bara att gilla läget och söka nya övningar eller fråga om du får köra emellan. Alternativt omprioritera dina träningstider.
Vore jag gymägare skulle jag självklart möta detta seriöst och tala om vad som gäller enligt svensk lag, men sålänge "grabbarna" är trevliga och relativt osynliga så skulle jag låta ärendet rinna ut i sanden. Dopingprov och bannlysning skulle jag se som sista alternativ. Annat vore det om de betedde sig som om de ägde gymmet och är aggresiva.

Alla som dopar sig är inte praktsvin och korkade idioter. Genomsnittet är säkerligen helt vanligt begåvade människor, och dessa har väl en smartare syn på aas och kan tona ner bruket genom att inte nämna ett knyst om det.

Att du nu vill sätta dit dessa tillsynes trevliga människor pga att de diskuterar steroider är imo rätt taskigt och som du själv beskriver det, egoistiskt. Sålänge de inte inkräktar på dig, med undantag för att de kanske låter dig köa, borde det vara lugnt?

Dumleman
2006-03-21, 15:21
Jao ser du en kvinna i parken som blir misshandlad, sköt dig själv ffs. Ser du några som planerar att spränga hela sverige, sköt dig själv ffs. Detta sköt dig själv argument är oerhört bra!

Yankeee
2006-03-21, 15:22
Jao ser du en kvinna i parken som blir misshandlad, sköt dig själv ffs. Ser du några som planerar att spränga hela sverige, sköt dig själv ffs. Detta sköt dig själv argument är oerhört bra!

Fast nu handlar det om snack.

jwzrd
2006-03-21, 15:22
Fast nu handlar det om snack.

Jag hör två grappar planera en misshandel senare. Jag hör tre grappar planera hur dom ska föra in en låda ampuller över öresundsbron. Jag hör två grappar diskutera priset på testo.

Yankeee
2006-03-21, 15:27
Jag hör två grappar planera en misshandel senare. Jag hör tre grappar planera hur dom ska föra in en låda ampuller över öresundsbron. Jag hör två grappar diskutera priset på testo.

Planera en misshandel gör väl varenda invandrare högt och tydligt dagligen på bussen?

Hur som helst, det är snack, folk snackar en ofantligt massa skit. Orka hänga upp sig och lägga sig i allt man hör.

Trance
2006-03-21, 15:31
Anser du de är jobbiga så sätt dit dem, så enkelt är det. Varför skall han bry sig om några 19-åriga wannabes som gillar att sätta sprutor i röven?

Alternativt be dem att skita i att snacka om det på gymmet, fast om du pratar med dem direkt ansikte mot ansikte så kan det ju får tråkiga följder och du blir tvungen att byta gym direkt.

jwzrd
2006-03-21, 15:35
Planera en misshandel gör väl varenda invandrare högt och tydligt dagligen på bussen?

Hur som helst, det är snack, folk snackar en ofantligt massa skit. Orka hänga upp sig och lägga sig i allt man hör.

Jag snackar inte om dig och mig nu utan om faktumet att du(?) tycker att alla bör acceptera snack om vilka kriminella saker som helst på gymmet. Acceptera är kanske inte precis det jag är ute efter, utan mer att att inte höja ögonbrynen öht.

thezet
2006-03-21, 15:39
Jao ser du en kvinna i parken som blir misshandlad, sköt dig själv ffs. Ser du några som planerar att spränga hela sverige, sköt dig själv ffs. Detta sköt dig själv argument är oerhört bra!

Nej, visst är det trams. Var och en har givetvis rätt till en egen mer eller mindre efterbliven uppfattning om huruvida ungdomar bör få laborera med droger efter egna omdömen *rolleyes* . Åsiktsfriheten får väl antas omfatta även frågan om det kan finnas en poäng med att underlätta alternativt försvåra för de kriminella nätverk som kirrar distributionen av narkotika *rolleyes* . Vad som är mest roande är ju mycket riktigt "sköt dig själv"-resonemanget när vi talar om olagliga handlingar. :sleep:

Att folk i allmänhet bryr sig för mycket om andra är för övrigt knappast ett samhällsproblem, än mindre en trend. *whatever*

Yankeee
2006-03-21, 15:44
Jag snackar inte om dig och mig nu utan om faktumet att du(?) tycker att alla bör acceptera snack om vilka kriminella saker som helst på gymmet. Acceptera är kanske inte precis det jag är ute efter, utan mer att att inte höja ögonbrynen öht.

Nu drar du lite förhastade slutsatser. Det vore en jävla skillnad om dragan och slobodan stod och snackade om hur de ska utföra nästa mord. Att ett par hormonstinna snorungar står och försöker vara tuffa genom att snacka prepp känns rätt harmlöst, ungefär som "EY JAG SKA CUTTA DEN JÄVLA SVENNEHORAN". Man garvar lite och fortsätter med vad man nu gjorde innan.

jwzrd
2006-03-21, 15:45
Nu drar du lite förhastade slutsatser. Det vore en jävla skillnad om dragan och slobodan stod och snackade om hur de ska utföra nästa mord. Att ett par hormonstinna snorungar står och försöker vara tuffa genom att snacka prepp känns rätt harmlöst, ungefär som "EY JAG SKA CUTTA DEN JÄVLA SVENNEHORAN". Man garvar lite och fortsätter med vad man nu gjorde innan.

Jag tycker så ja, och du. Men gör din morsa det? Vad sägs om dina arbetskamrater? Vanliga människor som inte lever i hardqår alltså :)

Bolio
2006-03-21, 15:51
Kallade du just folk som skryter om sitt kurande för småbarn? *rolleyes*

Ja. När har jag skrytit om att jag kurar? Tror du på fullaste allvar att jag ser det som en bedrift att injicera steroider i min rumpa? Jag nämner det hela tiden som ett skämt för att jag inte tar det på fullt så stort allt var, och jag vill gärna visa det för människor runtomkring mig. ALLA som känner mig bra vet att jag har kurat, det är inget jag döljer eller förnekar, men inte heller något jag är stolt över, det är ju ingen bedrift.

Yankeee
2006-03-21, 15:51
Jag tycker så ja, och du. Men gör din morsa det? Vad sägs om dina arbetskamrater? Vanliga människor som inte lever i hardqår alltså :)

Jag tror inte att vanliga människor fattar vad de snackar om öht. Jag har aldrig snackat prepp, men jag antar att man inte säger "jag ska köpa mig ett gäng ampuller med ANABOLA STEROIDER och spruta in i skinkan". Om någon säger "jag ska köra en 10/60" så tror jag knappast att den average icke hardcore gymmaren fattar vad det handlar om :)

jwzrd
2006-03-21, 15:52
Ja. När har jag skrytit om att jag kurar? Tror du på fullaste allvar att jag ser det som en bedrift att injicera steroider i min rumpa? Jag nämner det hela tiden som ett skämt för att jag inte tar det på fullt så stort allt var, och jag vill gärna visa det för människor runtomkring mig. ALLA som känner mig bra vet att jag har kurat, det är inget jag döljer eller förnekar, men inte heller något jag är stolt över, det är ju ingen bedrift.

Vad tror du folket på kolozzeum har för uppfattning i den frågan?

jwzrd
2006-03-21, 15:54
Jag tror inte att vanliga människor fattar vad de snackar om öht. Jag har aldrig snackat prepp, men jag antar att man inte säger "jag ska köpa mig ett gäng ampuller med ANABOLA STEROIDER och spruta in i skinkan". Om någon säger "jag ska köra en 10/60" så tror jag knappast att den average icke hardcore gymmaren fattar vad det handlar om :)

Och det tror jag inte någon vanlig byggare heller fattar, 10/60 är och har alltid varit forumkunskap. Men jag tror det är många som hört orden deca eller ryssar nog många gånger för att veta att det är något man dopar sig med.

Yankeee
2006-03-21, 15:57
Och det tror jag inte någon vanlig byggare heller fattar, 10/60 är och har alltid varit forumkunskap. Men jag tror det är många som hört orden deca eller ryssar nog många gånger för att veta att det är något man dopar sig med.

Jaja, men du fattar vad jag menar ffs.

oksiv1
2006-03-21, 15:58
Vilka rabalder det blev...
Jag har fått klart för mig att jag kommer sköta mitt om killarna i fråga sköter detta snyggt. Ser jag en trend på gymet att även annat folk utanför denna gruppen hoppar på kommer jag säga ifrån.
Sen att det ramlar in hangarounds till olika kriminella mc-gäng på gymet ibland gör inte saken bättre.
Fan, jag ska nog byta gym ändå.
Vad tror ni om Jupiter på Lunden i gbg?

jwzrd
2006-03-21, 15:59
Jaja, men du fattar vad jag menar ffs.

Nej ffsbbq.

michael
2006-03-21, 16:01
Ja. När har jag skrytit om att jag kurar? Tror du på fullaste allvar att jag ser det som en bedrift att injicera steroider i min rumpa? Jag nämner det hela tiden som ett skämt för att jag inte tar det på fullt så stort allt var, och jag vill gärna visa det för människor runtomkring mig. ALLA som känner mig bra vet att jag har kurat, det är inget jag döljer eller förnekar, men inte heller något jag är stolt över, det är ju ingen bedrift.

Varför har du då den avatar du har? Om du inte skryter om det.

Bolio
2006-03-21, 16:27
Vad tror du folket på kolozzeum har för uppfattning i den frågan?

Jag har ingen aning. Vad spelar det för roll vilka fördomar de har?

Bolio
2006-03-21, 16:28
Varför har du då den avatar du har? Om du inte skryter om det.

Jag tycker om testosteron. Får man inte tycka om något utan att för den sakens skull skryta om det? Varför har folk avatarer med bilder på byggare och lyftare utan att skryta om att de tränar?

Vic_1981
2006-03-21, 16:30
Nä någon golare vill man ju inte gärna vara.
Sen är det inte de stora killarna på gymmet som sanckar, finns inga stora för övrigt. Utan det handlar om shitkids i 18-20 årsåldern.
Men jag borde kanske byte gym istället... Men mest för att jag inte vill trängas vid stängerna.

Ja, om du byter gym för att slippa trängas är ju en sak men att byta gym för att några där tar steroider verkar skapligt idiotiskt. Du lär ha ganska svårt att hitta ett gym där ingen person använder steroider.

jwzrd
2006-03-21, 17:04
Jag har ingen aning. Vad spelar det för roll vilka fördomar de har?

Fördomar? Alla kan ju läsa vad du skriver, hur skulle det bli fördomar då menar du?

A.Pahkamaa
2006-03-21, 17:08
Så länge det gäller snack/bruk av steroider så kommer iaf inte "jag sköta mig själv och skita i andra".

Pratar dom bara om det så skulle jag be dom lämna snacket hemma. Att säga att Kalle 15 år inte påverkas av det är bullshit.

Vet jag att dom använder, eller om mycket pekar på att dom använder, så skulle jag ta kontakt med styrelsen och få dom testade.

Bolio
2006-03-21, 17:11
Fördomar? Alla kan ju läsa vad du skriver, hur skulle det bli fördomar då menar du?

Jag skryter inte. Ifall någon tycker att jag skryter har den personen en fördom om mig. Jag säger inte sakerna i syfte att skryta om dem. Det är väl ändå jag själv som måste få bestämma varför jag säger något?

jwzrd
2006-03-21, 17:14
Jag skryter inte. Ifall någon tycker att jag skryter har den personen en fördom om mig. Jag säger inte sakerna i syfte att skryta om dem. Det är väl ändå jag själv som måste få bestämma varför jag säger något?

Då handlar det snarare om att du och jag inte har samma bild av vad skryt innebär.

Bolio
2006-03-21, 17:50
Då handlar det snarare om att du och jag inte har samma bild av vad skryt innebär.

Vilken är din bild? Detta är min:

BETYDELSE: i syfte att göra intryck på ngn l. väcka beundran o. d. (självberömmande l. självbelåtet) orda (vitt och brett o. mer l. mindre sannfärdigt) om ngn l. ngt som är ägnat att höja ens anseende, t. ex. om handlingar som man utfört l. ämnar ut- föra l. händelser som man varit med om l. egen- skaper o. d. som man har (ofta i förb. med be- stämning inledd av över l. om l. nted l. (numera företrädesvis i e o. g) av, betecknande vad som är föremål för omtalandet) l. (i sht i uttr. skryta med, förr äv. av ngn) om person med vilken man på något sätt är förbunden; ofta liktydigt med: be- römma sig själv; äv. tr. (se c; jfr

hahavaffan
2006-03-21, 17:52
Dom kanske inte ens är alvarliga? Klart man kan skämta om AAS med polarna ibland.Precis. Jag brukar tala rätt högt om att kura ryssfemmor och hästhormon med polarna. Allt på skämt självklart.

michael
2006-03-21, 18:22
Jag tycker om testosteron. Får man inte tycka om något utan att för den sakens skull skryta om det? Varför har folk avatarer med bilder på byggare och lyftare utan att skryta om att de tränar?

Om du inte har självinsikten att inse ironin i ditt påstående med en sån avatar är det ingen mening med att försöka förklara för dig :)

Bolio
2006-03-21, 18:24
Om du inte har självinsikten att inse ironin i ditt påstående med en sån avatar är det ingen mening med att försöka förklara för dig :)

Du kan inte förklara för att det inte finns någon god förklaring.

rain
2006-03-21, 18:25
Fick lära mig redan i förskolan att inte vara en skvallerkärring, löjligt att ens fundera på det du gör.

Bolio
2006-03-21, 18:36
Vilket utmärkt argument rain!

Bönne
2006-03-21, 18:39
Har varit i samma situation, jag valde att inte bry mig - man tjänar otroligt sällan på att lägga näsan i blöt.

Trance
2006-03-21, 18:41
Moraliserar ni inte nu? Varför skulle han inte sätta dit dem/be dem att sluta, om de stör honom och han anser att deras beteende är dåligt för andra?

JaggedAxe
2006-03-21, 18:42
Precis. Jag brukar tala rätt högt om att kura ryssfemmor och hästhormon med polarna. Allt på skämt självklart.

Va? Jag skämtade inte... gjorde du!?!? *cry*

Bolio
2006-03-21, 18:44
Moraliserar ni inte nu? Varför skulle han inte sätta dit dem/be dem att sluta, om de stör honom och han anser att deras beteende är dåligt för andra?

Jag säger inte att han inte ska göra det för det är fel. Jag undrar varför han stör sig på det.

oksiv1
2006-03-21, 19:22
Jag säger inte att han inte ska göra det för det är fel. Jag undrar varför han stör sig på det.

Varför jag stör mig på AAS?
Ganska bra fråga egentligen. Egentligen skiter jag i om folk använder AAS men tycker att det är olustigt att folk på de gymet jag går sysslar med det.
Men i vilket fall, tills vidare skiter jag i det.

Ryska_raketen
2006-03-21, 19:43
Oskiv1 Du skriver att du inte vill att dom ska kura för då "kan dom gå förbi dig och du blir svagast på gymmet" Va fan är det för jävla inställning? Det är bara ditt psyke som sätter gränser!Ät och skött träningen, vilan så ska du se att resultaten kommer. Sen tror du bara för man tar steroider att man automatiskt bara blir grov som fan ?

michael
2006-03-21, 19:47
Du kan inte förklara för att det inte finns någon god förklaring.

Du säger att du inte skryter om ditt AAS bruk och skyltar med en anabol steroid som avatar. Ser du inte sambandet?

Ungefär som när bruden har PMS och skriker JAG ÄR INTE ARG för full hals. *rolleyes*

oksiv1
2006-03-21, 19:55
Oskiv1 Du skriver att du inte vill att dom ska kura för då "kan dom gå förbi dig och du blir svagast på gymmet" Va fan är det för jävla inställning? Det är bara ditt psyke som sätter gränser!Ät och skött träningen, vilan så ska du se att resultaten kommer. Sen tror du bara för man tar steroider att man automatiskt bara blir grov som fan ?


Det va ganska mycket ironi i det jag skrev om du missade det.
Har absolut inga problem med att vara minst och klenast på gymet. Tränar för min egen del och är såhär långt nöjd med mina reslutat. Iaf sedan jag la om kosten.
Håller förövrigt på att bli mindre, så det går inte riktigt ihop ;)

Ryska_raketen
2006-03-21, 20:00
Tränar för min egen del



Sköt ditt då?

oksiv1
2006-03-21, 20:01
Jaja, ska iväg nu...
Får väl se hur snacket går på gymet idag.

Ryska_raketen
2006-03-21, 20:03
Jaja, ska iväg nu...
Får väl se hur snacket går på gymet idag.


men om du nu sköter ditt, så VARFÖR BRY SIG!? Sätt in hörselproppar eller lite korv i öronen så slipper du höra en massa skit.

Bolio
2006-03-21, 20:03
Du säger att du inte skryter om ditt AAS bruk och skyltar med en anabol steroid som avatar. Ser du inte sambandet?

Du menar alltså att varje bild man har som avatar måste förhålla sig om skryt? Ifall jag har bild på en pitbull (jag älskar pitbulls), skryter jag då om att äger pitbulls, eller kan det helt enkelt inte vara så att jag vill visa att jag tycker om pitbulls? Att det är något som intresserar mig?

Tolkia
2006-03-21, 21:13
Moraliserar ni inte nu? Varför skulle han inte sätta dit dem/be dem att sluta, om de stör honom och han anser att deras beteende är dåligt för andra?
Instämmer. Bigtime. Intressant hur "moraliserande" verkar vara en beteckning som bara kan tillämpas på en viss kategori av människor, respektive en viss typ av åsikter. På vilket sätt är det mindre "moraliserande" att predika för någon att det är fel att reagera om folk snackar doping, att man är en patetisk fjant om man gör det och att man minsann skall sköta sitt och skita i andra - ingen gillar en golare - än att predika att doping är dåligt (för sådana diskussioner har vi ju haft femtioelva gånger bara under min tid här, och trådarna slutar alltid på så gott som EXAKT samma sätt - med förolämpningar och gnäll om moralism)? Det är ju inte direkt så att det finns oomkullrunkeliga bevis för att det första skulle vara mer "rätt" än det andra.

Och jag undrar fortfarande varför man inte kan kritisera eller gå emot någons åsikter utan att börja spotta invektiv?

oksiv1
2006-03-21, 22:03
En sak som slog mig.
Det verkar nästan som flertalet i denna tråden tror att det är dem jag hört på gymet *screwy*
Men chilla ner lite, jag ska som sagt hålla käften. Bara jag slipper se spridning och användning av droger på gymet.
Så om ni ser mig, sälj inte knark till mig ;)

michael
2006-03-21, 22:23
Du menar alltså att varje bild man har som avatar måste förhålla sig om skryt? Ifall jag har bild på en pitbull (jag älskar pitbulls), skryter jag då om att äger pitbulls, eller kan det helt enkelt inte vara så att jag vill visa att jag tycker om pitbulls? Att det är något som intresserar mig?

These verbs all mean to speak with pride, often excessive pride, about oneself or something related to oneself.

Så mitt svar blir ja. Om det nu inte är så att du inte är stolt över att din kropp producerar testosteron och vad den gör med dig, eller att du inte är stolt över dina pitbulls.

Ta min avatar t.ex, vad försöker jag sända för budskap? Jag är stolt över amerika såklart! Kanske har något med min nationalitet att göra. :cool:

michael
2006-03-21, 22:25
Instämmer. Bigtime. Intressant hur "moraliserande" verkar vara en beteckning som bara kan tillämpas på en viss kategori av människor, respektive en viss typ av åsikter. På vilket sätt är det mindre "moraliserande" att predika för någon att det är fel att reagera om folk snackar doping, att man är en patetisk fjant om man gör det och att man minsann skall sköta sitt och skita i andra - ingen gillar en golare - än att predika att doping är dåligt (för sådana diskussioner har vi ju haft femtioelva gånger bara under min tid här, och trådarna slutar alltid på så gott som EXAKT samma sätt - med förolämpningar och gnäll om moralism)? Det är ju inte direkt så att det finns oomkullrunkeliga bevis för att det första skulle vara mer "rätt" än det andra.

Och jag undrar fortfarande varför man inte kan kritisera eller gå emot någons åsikter utan att börja spotta invektiv?

I vissa lägen är det bättre för din hälsa att inte reagera. Tråkig men sann fakta om livet.

oksiv1
2006-03-21, 22:28
I vissa lägen är det bättre för din hälsa att inte reagera. Tråkig men sann fakta om livet.

Men att ventilera sina åsikter på ett forum borde väl knappast vara en fara för hälsan?
Ni som tror att jag tränar på ert gym, va lugna. Jag gör som Svensson och håller käft även om jag tycker det är fel.

michael
2006-03-21, 22:31
Men att ventilera sina åsikter på ett forum borde väl knappast vara en fara för hälsan?
Ni som tror att jag tränar på ert gym, va lugna. Jag gör som Svensson och håller käft även om jag tycker det är fel.

Nej absolut inte i det här läget verkar det som.
Jag säger bara att det finns lägen där det är dumt att öppna käften(även om det är etiskt försvarbart), inte att ditt är det.

oksiv1
2006-03-21, 22:32
Nej absolut inte i det här läget verkar det som.
Jag säger bara att det finns lägen där det är dumt att öppna käften(även om det är etiskt försvarbart), inte att ditt är det.

Förstod att det va ungefär så du mena.

Bolio
2006-03-21, 22:38
These verbs all mean to speak with pride, often excessive pride, about oneself or something related to oneself.

Så mitt svar blir ja. Om det nu inte är så att du inte är stolt över att din kropp producerar testosteron och vad den gör med dig, eller att du inte är stolt över dina pitbulls.

Ta min avatar t.ex, vad försöker jag sända för budskap? Jag är stolt över amerika såklart! Kanske har något med min nationalitet att göra. :cool:

Du projicerar dig själv på mig. För mig har det ingenting med skryt eller stolthet att göra. Det har med tycke och gillande att göra. Jag tycker om testosteron och jag hade tyckt om testosteron även fast ingen annan människa var i närheten. Du kan ju bara vara stolt över att vara amerikan i relation till andra folkslag.

Tolkia
2006-03-21, 22:47
I vissa lägen är det bättre för din hälsa att inte reagera. Tråkig men sann fakta om livet.
Det är sant. Men ur en hel del av svaren i den här tråden har jag gaaaanska svårt att läsa ut någon djupt känd önskan om att trådstartaren inte skall komma till skada. Snarare då en djupt känd önskan att vara dryg.

Tolkia
2006-03-21, 22:49
För mig har det ingenting med skryt eller stolthet att göra. Det har med tycke och gillande att göra. Jag tycker om testosteron och jag hade tyckt om testosteron även fast ingen annan människa var i närheten.
Och så tycker du VÄLDIGT (observera de monstruösa versalerna) mycket om att provocera litelitelitegranna.

rickardo49
2006-03-21, 22:54
Leta efter ett friskis och svettis gym där slipper du det där garanterat och inte många som pratar med varandra. Perfekt för dig :D . Om du har en muskulös kompis kan du ta med honom då kanske säljarna kommer fram på gymmet och tycker att han ska bli ännu större...

michael
2006-03-21, 23:08
Du projicerar dig själv på mig. För mig har det ingenting med skryt eller stolthet att göra. Det har med tycke och gillande att göra. Jag tycker om testosteron och jag hade tyckt om testosteron även fast ingen annan människa var i närheten. Du kan ju bara vara stolt över att vara amerikan i relation till andra folkslag.

Ah, men du faller på att du måste visa OSS att du tycker om det :) Varför bryr du dig om att visa oss att du gillar det? Din åsikt om det som intresserar dig borde väl vara tillräckligt?

A.Pahkamaa
2006-03-21, 23:17
Fan va tuff du är bolio! :bow:

Bolio
2006-03-21, 23:32
Och så tycker du VÄLDIGT (observera de monstruösa versalerna) mycket om att provocera litelitelitegranna.

Blir du provocerad av en bild på en molekyl, hjärtat mitt? =)

Bolio
2006-03-21, 23:34
Ah, men du faller på att du måste visa OSS att du tycker om det :) Varför bryr du dig om att visa oss att du gillar det? Din åsikt om det som intresserar dig borde väl vara tillräckligt?

Det är meningen att man ska ha en avatar, och flera medlemmar härifrån startade ett slags tema där man valde bilder på olika molekyler. Jag valde testosteron.

Bolio
2006-03-21, 23:34
Fan va tuff du är bolio! :bow:

Can't argue with you there. *flex*

jwzrd
2006-03-21, 23:37
Men kom igen nu bolio, varannat inlägg från dig precis när du tagit fram gotteflaskan igen innehåller ordet tren 20 gånger. (Dom andra innehåller något om alla dom andra drogerna du testat och hur slut i huvudet du blev av dom). Det är inget annat än skryt, du vågar, det är ballt, du gillar det som händer dig, du gillar att det antagligen skrämmer några, får många att ta avstånd från dig och det bygger du en identitet på. Skrytidentiteten.

Tolkia
2006-03-21, 23:42
Blir du provocerad av en bild på en molekyl, hjärtat mitt? =)
Den där kommentaren sade väl ungefär allt som behöver sägas i den frågan.

Bolio
2006-03-21, 23:45
Men kom igen nu bolio, varannat inlägg från dig precis när du tagit fram gotteflaskan igen innehåller ordet tren 20 gånger. (Dom andra innehåller något om alla dom andra drogerna du testat och hur slut i huvudet du blev av dom). Det är inget annat än skryt, du vågar, det är ballt, du gillar det som händer dig, du gillar att det antagligen skrämmer några, får många att ta avstånd från dig och det bygger du en identitet på. Skrytidentiteten.

Nej, du projicerar bara din egen osäkerhet på mig nu. Jag är liberal till substanserna och vill att fler ska bli det. Det är du som är osäker och skryter. Och det är jävligt synd, för du är en bra kille egentligen. Det positiva är dock att det finns stöd man kan få. KBT som nämndes i en annan tråd fungerar jättebra i väldigt många fall! :)

Bolio
2006-03-21, 23:46
Den där kommentaren sade väl ungefär allt som behöver sägas i den frågan.

=)

jwzrd
2006-03-21, 23:46
Nej, du projicerar bara din egen osäkerhet på mig nu. Jag är liberal till substanserna och vill att fler ska bli det. Det är du som är osäker och skryter. Och det är jävligt synd, för du är en bra kille egentligen. Det positiva är dock att det finns stöd man kan få. KBT som nämndes i en annan tråd fungerar jättebra i väldigt många fall! :)

Den träffade dig med andra ord. Projicering är ditt nya ord?

Bolio
2006-03-21, 23:48
Den träffade dig med andra ord. Projicering är ditt nya ord?

Jag har gjort en liten jwzardiansk psykoanalys och kommit fram till att ordet passar bra i sammanhanget. ;)

jwzrd
2006-03-21, 23:51
Jag har gjort en liten jwzardiansk psykoanalys och kommit fram till att ordet passar bra i sammanhanget. ;)

Om jag hade projicerat i mitt inlägg så hade jag menat att det jag berättade för alla att du var/gjorde - egentligen gällde mig. Tycker du att jag definierar mig själv utifrån allt jag trycker?

Bolio
2006-03-21, 23:53
Om jag hade projicerat i mitt inlägg så hade jag menat att det jag berättade för alla att du var/gjorde - egentligen gällde mig. Tycker du att jag definierar mig själv utifrån allt jag trycker?

Jag "tycker" ingenting, men jag tror det.

jwzrd
2006-03-21, 23:54
Jag "tycker" ingenting, men jag tror det.

Så i och med att jag inte trycker något alls så projicerade jag mitt "ingetskap" på dig när jag försökte berätta för dig att du är en skrytsam pojke?

Bolio
2006-03-21, 23:56
Så i och med att jag inte trycker något alls så projicerade jag mitt "ingetskap" på dig när jag försökte berätta för dig att du är en skrytsam pojke?

Du har ju tryckt förut, väl? Jag trycker inte heller någonting.

Big_Vik
2006-03-21, 23:57
Hur skulle du hanterat andra liknande situationer, t.ex. snack om knark i skolkorridoren, eller lösa rykten om en kille som köper ut alkohol till 15-åringar?(Wankeees ord var värda en upprepning) Folk verkar bry sig mer om vissa olagligheter än om andra, och det kan man ju tycka är lite småambivalent? :)

I övrigt har jag inget mer att tillägga än att om Humes lag upphörde, dvs. om folk plötsligt fick access till att härleda sina moraliska aspekter och utsagor så skulle Bolio inte äga dem så jävla mycket i alla trådar :D

Tolkia
2006-03-22, 00:04
Hur skulle du hanterat andra liknande situationer, t.ex. snack om knark i skolkorridoren, eller lösa rykten om en kille som köper ut alkohol till 15-åringar?(Wankeees ord var värda en upprepning) Folk verkar bry sig mer om vissa olagligheter än om andra, och det kan man ju tycka är lite småambivalent?
Ja, inte skulle jag tycka att det var särskilt "OK", skulle du? Är det så coolt att köpa ut sprit till småungar att den som gör det är värd ditt beskydd?
I övrigt har jag inget mer att tillägga än att om Humes lag upphörde, dvs. om folk plötsligt fick access till att härleda sina moraliska aspekter och utsagor så skulle Bolio inte äga dem så jävla mycket i alla trådar.
"Äger" måste uppenbarligen vara en definitionsfråga. Med en kommentar som den här:
Jag "tycker" ingenting, men jag tror det.
skulle jag vilja påstå att den ende han äger är sig själv.

Trance
2006-03-22, 00:11
Hur skulle du hanterat andra liknande situationer, t.ex. snack om knark i skolkorridoren, eller lösa rykten om en kille som köper ut alkohol till 15-åringar?(Wankeees ord var värda en upprepning) Folk verkar bry sig mer om vissa olagligheter än om andra, och det kan man ju tycka är lite småambivalent? :)

I övrigt har jag inget mer att tillägga än att om Humes lag upphörde, dvs. om folk plötsligt fick access till att härleda sina moraliska aspekter och utsagor så skulle Bolio inte äga dem så jävla mycket i alla trådar :D

Jag skulle gärna se att du förklarade närmare hur du menar nu, så det inte bara var synonym-ordboken som fick spel och postade. Undrar också varför du valde order access istället för tillgång?

A.Pahkamaa
2006-03-22, 00:13
Hur skulle du hanterat andra liknande situationer, t.ex. snack om knark i skolkorridoren, eller lösa rykten om en kille som köper ut alkohol till 15-åringar?

Jag skulle nog inte reagera lika starkt då det handlar om människor jag inte har någon som helst kontakt med, det du rätt i. Hade det vart mina kompisar som snackade om knark, eller om det var nån kille som köpte ut folköl till min lillasyster, ja då hade jag reagerat. Jag vill inte ha sån skit runtom mig helt enkelt, precis samma sak gäller på gymmet.

Bolio
2006-03-22, 00:14
Varför vill man inte ha folk som kurar på sitt gym?

jwzrd
2006-03-22, 00:15
Varför vill man inte ha folk som kurar på sitt gym?

För att det är olaligt? Alla får som sagt inte halvsegel av brottslighet, droger och annat skit.

Bolio
2006-03-22, 00:17
För att det är olaligt? Alla får som sagt inte halvsegel av brottslighet, droger och annat skit.

Vem får halvsegel? Varför svarade du inte på mitt föregående inlägg? Och vad spelar det för roll att det är olagligt? Bryr du dig också om folk plankar på tunnelbanan och du ser på? Går du och skvallrar till kontrollanterna då?

jwzrd
2006-03-22, 00:21
Vem får halvsegel? Varför svarade du inte på mitt föregående inlägg? Och vad spelar det för roll att det är olagligt? Bryr du dig också om folk plankar på tunnelbanan och du ser på? Går du och skvallrar till kontrollanterna då?

Det handlar inte om vad jag personligen tycker här, personligen skiter jag i alla andra på gymmet. Jag ser dom inte. Men det känns inte seriöst (med undantagsfall för tävlande byggare). Nu börjar sommarformsprepparna dyka upp dessutom.

Man kan inte ha med sig vanliga normala människor till gymmet och visa sunda ideal när grapparna bredvid snackar om deras nuvarande kur och att testot kostar 70 spänn hos grovbenke, för när då polaren tittar på mig och konstaterar att jag är dubbelt så stor och dubbelt så stark så.. är det svårt att trovärdigt motivera sig. "Jag är ju fetare än jesus" existerar inte. Dom kommer att förstå att det är ett jävla drognäste jag är på 3-4 gånger i veckan. Det är inte värderingar jag har eller som jag vill att mina normala vänner ska tro att jag har. Vanligt folk missbrukar inte droger och vistas inte i missbrukarkretsar heller.

jwzrd
2006-03-22, 00:23
Du har ju tryckt förut, väl? Jag trycker inte heller någonting.

Jo jag har tryckt förut, men jag ser inte hur jag projicerade iallafall. Jag snackar inte med någon (med 1-2 undantag kanske?) om vad jag tryckt, hur mycket osv. Det är ingens business och det är inte intressant för någon. Om det är något jag försöker identifera mig med så är det sunda ideal som inte ens inkluderar kosttillskott eftersom det i dom allra flesta fall är fegisens/snorungens doping (som dessutom bara har effekt i ytterst få fall).

Bolio
2006-03-22, 00:27
Det handlar inte om vad jag personligen tycker här, personligen skiter jag i alla andra på gymmet. Jag ser dom inte. Men det känns inte seriöst (med undantagsfall för tävlande byggare). Nu börjar sommarformsprepparna dyka upp dessutom.

Hur mycket av det som sker på ett gym är egentligen "seriöst"? Töntig du är nu. Varför är det mer oseriöst att träna uselt med steroider än att träna uselt utan steroider? Töntighetsfaktorn stiger och det bådar inte alls gott.

Man kan inte ha med sig vanliga normala människor till gymmet och visa sunda ideal när grapparna bredvid snackar om deras nuvarande kur och att testot kostar 70 spänn hos grovbenke, för när då polaren tittar på mig och konstaterar att jag är dubbelt så stor och dubbelt så stark så.. är det svårt att trovärdigt motivera sig. "Jag är ju fetare än jesus" existerar inte. Dom kommer att förstå att det är ett jävla drognäste jag är på 3-4 gånger i veckan. Det är inte värderingar jag har eller som jag vill att mina normala vänner ska tro att jag har. Vanligt folk missbrukar inte droger och vistas inte i missbrukarkretsar heller.

Okej, det här är alltså ditt enda argument? Att du inte kan ta med dina "vanliga vänner" till gymmet utan att behöva vara rädd för att de ska höra grabbarna prata om steroider och misstänka att också du kurar? Skäms du inte, jwzrd? :) Vad har hänt med dig? Var är den retoriska begåvningen som jag en gång i tiden så uppskattade? Logiken? Resonen? Skarpsyntheten? :)

Bolio
2006-03-22, 00:28
Jo jag har tryckt förut, men jag ser inte hur jag projicerade iallafall. Jag snackar inte med någon (med 1-2 undantag kanske?) om vad jag tryckt, hur mycket osv. Det är ingens business och det är inte intressant för någon. Om det är något jag försöker identifera mig med så är det sunda ideal som inte ens inkluderar kosttillskott eftersom det i dom allra flesta fall är fegisens/snorungens doping (som dessutom bara har effekt i ytterst få fall).

Bullshit. Du har skrytit i massor av trådar om att du har kurat och hur mycket du kan om steroider.

A.Pahkamaa
2006-03-22, 00:30
Varför vill man inte ha folk som kurar på sitt gym?

Bortsett från det rättsliga och det sportsliga...

Det handlar det ju inte om att Ubbe 34 ska få roidrage och kasta en hantel i skallen på någon. Det handlar om signalerna han sänder ut till grabbarna i 15 års åldern precis börjat träna.

- "Fan Ubbe preppar ju, och han har ju inte fått några biverkningar!"

Även om Ubbe har klarat av att hantera "bruket" så betyder det inte att smågrabbarna kommer göra det.

EDIT: Sen vill jag inte bli förknippad med "fuskare".

Bolio
2006-03-22, 00:31
Bortsett från det rättsliga och det sportsliga...

Det handlar det ju inte om att Ubbe 34 ska få roidrage och kasta en hantel i skallen på någon. Det handlar om signalerna han sänder ut till grabbarna i 15 års åldern precis börjat träna.

- "Fan Ubbe preppar ju, och han har ju inte fått några biverkningar!"

Även om Ubbe har klarat av att hantera "bruket" så betyder det inte att smågrabbarna kommer göra det.

Vad spelar det då för roll att det är just ditt gym som Ubbe kurar på? Sänder inte bodybuilding i sin helhet dessa signaler till ungdomarna då? Vill du förbjuda bodybuilding helt och hållet?

A.Pahkamaa
2006-03-22, 00:32
Vad spelar det då för roll att det är just ditt gym som Ubbe kurar på? Sänder inte bodybuilding i sin helhet dessa signaler till ungdomarna då? Vill du förbjuda bodybuilding helt och hållet?

Jag tycker bodybuilding är en jävla cirkus.
Har nog problem med fuskande inom min egen sport, hur dom ska lösa det inom bodybuilding vet jag faktiskt inte. Jag drar mitt strå till stacken genom att försöka hålla mina gym fria från doping.

Bolio
2006-03-22, 00:34
Jag tycker bodybuilding är en jävla cirkus.
Har nog problem med fuskande inom min egen sport, hur dom ska lösa det inom bodybuilding vet jag faktiskt inte.

Okej. Din åsikt är ytterst kontroversiell på detta forum må jag säga! Tur att jag inte är ensam om sådant. :D

jwzrd
2006-03-22, 00:35
Hur mycket av det som sker på ett gym är egentligen "seriöst"? Töntig du är nu. Varför är det mer oseriöst att träna uselt med steroider än att träna uselt utan steroider? Töntighetsfaktorn stiger och det bådar inte alls gott.



Okej, det här är alltså ditt enda argument? Att du inte kan ta med dina "vanliga vänner" till gymmet utan att behöva vara rädd för att de ska höra grabbarna prata om steroider och misstänka att också du kurar? Skäms du inte, jwzrd? :) Vad har hänt med dig? Var är den retoriska begåvningen som jag en gång i tiden så uppskattade? Logiken? Resonen? Skarpsyntheten? :)

Dina förolämpningar klär dig verkligen. Argument försvinner fortfarande, hur många gånger har jag sagt det nu, inte för att du säger att dom inte finns. Och mer seriositet mäter jag inte deras insats på gymmet i allmänhet utan hur vanliga normala människor ser på dom. Du vet, utanför din huslänga, utanför gymmet på arbetsplatsen där det finns fungerande människor som inte mäter sin penis i hur farlig hunden dess husse är.

jwzrd
2006-03-22, 00:36
Bullshit. Du har skrytit i massor av trådar om att du har kurat och hur mycket du kan om steroider.

Är kunskap samma sak som att ideligen berätta att man trycker tren?

Bolio
2006-03-22, 00:39
Dina förolämpningar klär dig verkligen. Argument försvinner fortfarande, hur många gånger har jag sagt det nu, inte för att du säger att dom inte finns. Och mer seriositet mäter jag inte deras insats på gymmet i allmänhet utan hur vanliga normala människor ser på dom. Du vet, utanför din huslänga, utanför gymmet på arbetsplatsen där det finns fungerande människor som inte mäter sin penis i hur farlig hunden dess husse är.

Nä, men argumentet är skitdåligt. Det är ju skillnad på bra och dåliga argument. Det där argumentet har du i efterhand konstruerat som stöd för din moral. Det är knappast ett bekymmer för dig att du inte kan ta med "vanligt folk" till gymmet som kan RÅKA höra folk prata om steroider och senare tro att du också kurar vilket medför problem för dig. Jag köper inte argumentet faktiskt.

Varför är det så viktigt för dig hur vanliga människor ser på dem?

Bolio
2006-03-22, 00:41
Är kunskap samma sak som att ideligen berätta att man trycker tren?

Du har ju också berättat massor av gånger att du har tryckt olika steroider. Varför skulle inte ditt vara skryt medan mitt är det? Jag påstår ju att jag inte skryter, men du säger att jag ljuger. Hur ska jag besvara det tycker du? Joho, nehe, joho, nehe, joho, nehe - ad infinitum? Jag skryter inte om mitt steroidbruk. Ifall du tar dig rättigheten att proklamera att jag skryter utan att ha någon som helst inblick i mitt medvetande kan jag göra detsamma, och vara precis lika fördomsfull som du är.

jwzrd
2006-03-22, 00:44
Nä, men argumentet är skitdåligt. Det är ju skillnad på bra och dåliga argument. Det där argumentet har du i efterhand konstruerat som stöd för din moral. Det är knappast ett bekymmer för dig att du inte kan ta med "vanligt folk" till gymmet som kan RÅKA höra folk prata om steroider och senare tro att du också kurar vilket medför problem för dig. Jag köper inte argumentet faktiskt.

Varför är det så viktigt för dig hur vanliga människor ser på dem?

Är det för att du inte erkänner argumentet du säger att det är dåligt eller för att du blandar ihop ditt eget tyckande med det allmänna? Det handlar inte om hur jag påverkas varken direkt eller indirekt, utan att det är olagtligt det dom pysslar med. Dom får pyssla med vaffan dom vill, men jag vill kunna välja vad jag blir associerad med. Du tycker att det är coolt att folk ser att du antagligen trycker, jag vill inte att någon någonsin ska tänka så eftersom trovärdigheten är 0 när man sitter och försöker förklara att det som säger om AAS grundas på skrämselpropaganda om kvinnors klitorisar på 1dm och allt det där alla fått höra i skolan.

Eller är det där problemet ligger? Ingen tycker du är stor nog för att misstänka något?

jwzrd
2006-03-22, 00:45
Du har ju också berättat massor av gånger att du har tryckt olika steroider. Varför skulle inte ditt vara skryt medan mitt är det? Jag påstår ju att jag inte skryter, men du säger att jag ljuger. Hur ska jag besvara det tycker du? Joho, nehe, joho, nehe, joho, nehe - ad infinitum? Jag skryter inte om mitt steroidbruk. Ifall du tar dig rättigheten att proklamera att jag skryter utan att ha någon som helst inblick i mitt medvetande kan jag göra detsamma, och vara precis lika fördomsfull som du är.

Givetvis kan du det och det var ett bra inlägg.

Tolkia
2006-03-22, 00:46
Vad spelar det då för roll att det är just ditt gym som Ubbe kurar på? Sänder inte bodybuilding i sin helhet dessa signaler till ungdomarna då? Vill du förbjuda bodybuilding helt och hållet?
Var det alltså fel att stänga av de dopade finnarna och tyskarna i förra (alltså inte årets) vinter-OS (för att ta ett känt exempel)? Om vi tycker att det var rätt att göra det, tycker vi då automatiskt att vi borde förbjuda skidåkning eftersom det sänder osunda signaler till ungdomar?

För mig spelar det roll att det är "just mitt gym som Ubbe kurar på", för det är ju där jag är, och det är där jag spelar med i spelet om jag ser honom agera på ett sätt som är a) skadligt för honom själv och b) skadligt för andra (t.ex. ungdomar) och inte säger vad jag tycker. Jag kan förstås inte tvinga honom att låta bli; det är ett fritt land (dock kan jag se till att han blir avstängd om han gör det i tävlingssammanhang om det är inom en sådan sport att detta är aktuellt); men jag kan ju försöka övertyga honom. Särskilt om Ubbe skulle vara någon jag känner. Och kan jag inte övertygfa honom om att sluta "kura" som förståsigpåarna kallar det, kan jag kanske få honom att sköta det hela lite diskretare, för omgivningens skull. Något som jag faktiskt inte tror är alltför svårt egentligen, eftersom de flesta som håller på med doping förmodligen är medvetna om att det ide gör inte ses som riktigt "OK" (det är inte alla som vill skylta med hur bra de tycker att det är, även om de tycker att det är bra - i det här fallet som med så mycket annat).

En annan möjlighet är ju att jag är gymägaren, och då vill jag förmodligen inte ha "kurande" individer på mitt gym eftersom det ger dålig publicitet och är dåligt för affärerna.

Bolio
2006-03-22, 00:47
Är det för att du inte erkänner argumentet du säger att det är dåligt eller för att du blandar ihop ditt eget tyckande med det allmänna? Det handlar inte om hur jag påverkas varken direkt eller indirekt, utan att det är olagtligt det dom pysslar med. Dom får pyssla med vaffan dom vill, men jag vill kunna välja vad jag blir associerad med. Du tycker att det är coolt att folk ser att du antagligen trycker, jag vill inte att någon någonsin ska tänka så eftersom trovärdigheten är 0 när man sitter och försöker förklara att det som säger om AAS grundas på skrämselpropaganda om kvinnors klitorisar på 1dm och allt det där alla fått höra i skolan.

Eller är det där problemet ligger? Ingen tycker du är stor nog för att misstänka något?

Nej, folk skulle nog inte tänka att jag tryckte bara genom att se mig, jag är inte så himla stor. Och nej, jag tycker inte alls att det är coolt att folk ser att jag antagligen trycker. Varför berättar du för mig hur jag känner och tycker? Vem har gett dig den rätten? Är inte det du gör tecken på en mycket usel diskussionskultur?

Ditt argument framstår för mig som ett uselt sådant utifrån mina preferenser. Jag har ingen aning vad andra tycker, jag kan bara utgå från mig själv.

Bolio
2006-03-22, 00:54
Var det alltså fel att stänga av de dopade finnarna och tyskarna i förra (alltså inte årets) vinter-OS (för att ta ett känt exempel)? Om vi tycker att det var rätt att göra det, tycker vi då automatiskt att vi borde förbjuda skidåkning eftersom det sänder osunda signaler till ungdomar?

Bodybuilding idag bygger ju på steroider. Även odopade byggare skickar signaler till ungdomar att bli stora, vilket i sin tur gör att ungdomarna blir sugna på steroider. Bodybuilding skapar de facto ett ideal där steroider blir attraktivt ifall man skall uppnå det idealet. Skidåkning gör inte riktigt det. I varje fall inte i lika hög utsträckning.

För mig spelar det roll att det är "just mitt gym som Ubbe kurar på", för det är ju där jag är, och det är där jag spelar med i spelet om jag ser honom agera på ett sätt som är a) skadligt för honom själv och b) skadligt för andra (t.ex. ungdomar) och inte säger vad jag tycker. Jag kan förstås inte tvinga honom att låta bli; det är ett fritt land (dock kan jag se till att han blir avstängd om han gör det i tävlingssammanhang om det är inom en sådan sport att detta är aktuellt); men jag kan ju försöka övertyga honom. Särskilt om Ubbe skulle vara någon jag känner. Och kan jag inte övertygfa honom om att sluta "kura" som förståsigpåarna kallar det, kan jag kanske få honom att sköta det hela lite diskretare, för omgivningens skull. Något som jag faktiskt inte tror är alltför svårt egentligen, eftersom de flesta som håller på med doping förmodligen är medvetna om att det ide gör inte ses som riktigt "OK" (det är inte alla som vill skylta med hur bra de tycker att det är, även om de tycker att det är bra - i det här fallet som med så mycket annat).

Din utgångspunkt är moralisk, right? Du tycker att det han gör är moraliskt fel och vill hjälpa honom att inte göra det?

En annan möjlighet är ju att jag är gymägaren, och då vill jag förmodligen inte ha "kurande" individer på mitt gym eftersom det ger dålig publicitet och är dåligt för affärerna.

Det förstår jag. Girig som jag är skulle jag ha tänkt likadant.

Tolkia
2006-03-22, 01:01
Din utgångspunkt är moralisk, right? Du tycker att det han gör är moraliskt fel och vill hjälpa honom att inte göra det?
När det gäller hur han påverkar andra: Ja. När det gäller hur han agerar i en tävlingssituation: Ja. När det gäller honom själv: Nej, där handlar det ju om att han gör något med kroppen som inte är speciellt bra för den. Precis som om han skulle supa sönder sig eller svälta sig - ett liknande dilemma hamnar man ju t.ex. i när man stöter på tjejer med ätstörningar; det är inte förbjudet att ha ätstörningar, men det är jävligt dåligt för den som har det, och så illa ser jag helst inte att mina medmänniskor gör sig. Detta aspekt kommer även till viss del in under punkten "hur han påverkar andra"; där handlar det om hans inverkan på andras hälsa.

Man kan säkert även vara "rättfram" och kalla det moralistiskt över hela linjen också.

Bolio
2006-03-22, 01:03
Man kan säkert även vara "rättfram" och kalla det moralistiskt över hela linjen också.

Ja. :)

Så du är starkt emot allt som skadar en persons hälsa och villig att bekämpa det?

Tolkia
2006-03-22, 01:10
Bodybuilding idag bygger ju på steroider.
Det är möjligt; jag vet väldigt lite om BB (fast Sverker kanske har en annan åsikt där?).
Även odopade byggare skickar signaler till ungdomar att bli stora, vilket i sin tur gör att ungdomarna blir sugna på steroider.
Här håller jag inte med. Om det finns odopade byggare är det ju rätt uppenbart att det går att blir stor utan steroider. Om sedan ungdomar väljer att se något annat i det är det synd, men kanske inte något vi kan vaccinera dem mot. Man kan inte skydda människor från sig själva i hur stor utsträckning som helst. Däremot kan man göra sitt till för att skapa ett samhälle där folk inte leds att tänka så himla mycket dumheter som man skulle vilja skydda dem mot (jag ser här en i mina ögon tydlig parallell till tjejer, smalhetsideal och ätstörningar). Jag ser ingen motsättning i att träna och vilja bli "stor" och att vara negativ till doping, lika lite som jag ser en motsättning i att vilja vara vacker och att vara negativ till vissa kanske mindre lämpliga åtgärder för att bli vacker (botox, underlivskirurgi etc.; nu pratar vi om sådant som faktiskt inte är så nyttigt, inte om sådant som man kan tycka är mer eller mindre "fel").

Det känns lite som att du försöker få det till att det inte finns några andra ståndpunkter än att a) vara positiv till doping b) vilja förbjuda all aktivitet där dopi8ng kan förekomma eller där man kan känna sig frestad att prova doping? I så fall är vi inte överens.

Tolkia
2006-03-22, 01:10
Ja. :)

Så du är starkt emot allt som skadar en persons hälsa och villig att bekämpa det?
"Svara ja eller nej, har du slutat slå din fru?"

Bolio
2006-03-22, 01:18
Det är möjligt; jag vet väldigt lite om BB (fast Sverker kanske har en annan åsikt där?).

Det är faktum.

Här håller jag inte med. Om det finns odopade byggare är det ju rätt uppenbart att det går att blir stor utan steroider. Om sedan ungdomar väljer att se något annat i det är det synd, men kanske inte något vi kan vaccinera dem mot. Man kan inte skydda människor från sig själva i hur stor utsträckning som helst. Däremot kan man göra sitt till för att skapa ett samhälle där folk inte leds att tänka så himla mycket dumheter som man skulle vilja skydda dem mot (jag ser här en i mina ögon tydlig parallell till tjejer, smalhetsideal och ätstörningar). Jag ser ingen motsättning i att träna och vilja bli "stor" och att vara negativ till doping, lika lite som jag ser en motsättning i att vilja vara vacker och att vara negativ till vissa kanske mindre lämpliga åtgärder för att bli vacker (botox, underlivskirurgi etc.; nu pratar vi om sådant som faktiskt inte är så nyttigt, inte om sådant som man kan tycka är mer eller mindre "fel").

Det känns lite som att du försöker få det till att det inte finns några andra ståndpunkter än att a) vara positiv till doping b) vilja förbjuda all aktivitet där dopi8ng kan förekomma eller där man kan känna sig frestad att prova doping? I så fall är vi inte överens.

Nejdå. Det jag säger är att kroppsbyggning och kroppsbyggare som fenomen har gjort oändligt mycket mer för att få unga killar på gymmen att vilja kura än vad några ungdomar som snackar öppet om roids på gymmen har gjort. Ifall man vill bekämpa grabbarna på gymmet så mycket får man vara konsekvent och bekämpa kroppsbyggning i sin helhet då kroppbyggningen är den största bidragande faktorn till att folk faktiskt kurar (tror jag). Kroppsbyggarna är idealen för unga killar och man vill se ut som dem - et voila, steroider! Hur många VanligaNormalaMänniskor(tm) som såg Sverker träna på ett gym skulle tro att han var ren liksom?

Bolio
2006-03-22, 01:19
"Svara ja eller nej, har du slutat slå din fru?"

Problemet låg inte i min fråga, utan ditt bristande resonemang som möjliggjorde frågan. Allt frågan gjorde var att blottgöra och manifestera detta usla resonemang.

Tolkia
2006-03-22, 01:49
Hur många VanligaNormalaMänniskor(tm) som såg Sverker träna på ett gym skulle tro att han var ren liksom?
Det tror jag beror VÄLDIGT mycket på vilka "VanligaNormalaMänniskor(tm)" det är fråga om och i vilken miljö respektive vilket sällskap de befinner sig. Vem är det nu som utgår från att alla är som han själv?
Problemet låg inte i min fråga, utan ditt bristande resonemang som möjliggjorde frågan. Allt frågan gjorde var att blottgöra och manifestera detta usla resonemang.
Fel. Problemet ligger (sett ur min synvinkel) i din alttltyd när du ställer frågan. Du får tycka hur du vill, det är ett fritt land. Du får dopa dig om du vill, det är ett fritt land. Däremot får du inom de flesta sporter inte vara dopad på tävling (personligen är jag inte så förtjust i vad du lägger till sjukvårdskostnaderna som jag är med och betalar, men det hör egentligen inte hit). Eftersom det är ett fritt land har emellertid även jag rätt att tycka vad jag vill, även om du tycker att det är ultra-mega-supertöntigt.
Jag försöker inte övertyga dig om att jag har rätt och du har fel (det är din tolkning), jag försöker förklara varför jag tycker (ja, TYCKER!) som jag gör.

För mig handlar det när det gäller hälsoeffekter mycket om vad som är godtagbara risker och inte, vilken exponering för riskfaktorer som är nödvändig och inte etc. Många dödas i trafiken varje år, men jag ser det inte som ett tillräckligt skäl för att sluta åka bil, buss, tåg etc., eftersom samhället ser ut så att jag behöver kunna nyttja färdmedel för att kunna fungera i det. En nödvändig exponering således (hur nödvändig kan säkert diskuteras), eller åtminstone en där risken uppvägs av fördelarna. Å andra sidan anser jag, just p.g.a att så många skadas oc dödas i trafiken att det är viktigt att hålla hastighetsgränser, vara nykter bakom ratten, inte prata i telefon när man kör eller göra annat som äventyrar medtrafikanter ÄNNU mer. Onödig exponering, som inte tillför något som uppväger de ökade riskerna.

Ett mer närliggande exempel: Det finns en sjuhelsikes mediciner som har osympatiska biverkningar, men som det ändå kan vara motiverat att de, eftersom den sjukes tillvaro utan dem skulle vara ännu värre (om än kanske på annat sätt). Doping har också en och annan mindre rolig bieffekt, men där kan jag inte se nyttan som skulle uppväga risken ("man känner sig tuffare när man är stor" är ett icke-argument, eftersom vi i så fall också måste godkänna mobbing och trakasserier som får utövaren att känna sig tuffare). En onödig exponering för en riskfaktor, således - så mycket mer som jag misstänker att ganska många av de som använder sig av doping på "hobbynivå" inte alls har den kunskap om hur preparaten (eller för den delen kroppen) fungerar som krävs för att verkligen få ut något mer än biverkningarna ur det hela. Det kostar mer än det smakar, helt enkelt.

Man kan naturligtvis argumentera in absurdum när det gäller vad som är en acceptabel risk, vad som är en (för) stor samhällskostnad, vilken skadeeffekt som är tillräckligt stor för att inte vara OK eller tillräckligt liten för att vara det.
Skall man förbjuda kaffe? Nej, det tycker jag inte (å andra sidan vet jag ingen som har dött av sitt kaffedrickande).
Skall man förbjuda sprit? Nej, det skulle inte fungera med den tradition vi har, men jag ser gärna att man använder den med STOR måtta (och fjortisar göre sig icke besvär, apropå tidigare kommentarer i tråden).
Skall man få försvara sig om man blir påhoppad på gatan, trots att det inte är tillåtet att misshandla andra? Skall man få tvångsomhänderta personer (kidnappning är ju förbjudet)? Skall man få frånta människor makten över sin ekonomi? Osv. osv, i all oändlighet.

Jag tror att du, om du för ett ögonblick skulle välja att inte låtsas om att jag har Fel(tm), faktiskt åtminstone ungefär kan förstå hur jag resonerar. jag är inte så korkad att jag inte ser luckorna i resonemanget, men jag tror inte att någon, inte ens husguden Nietzsche, någonsin har kommit med ett resonemang helt utan luckor som täckt alla tänkbara situationer. Eftersom det ofta inte finns en tydlig Gräns(tm) mellan Rätt(tm) och Fel(tm) kan man bli tvungen att dra sin egen gräns någonstans där man tror att det kan funka. Jag drar min gräns här; eftersom jag ser doping som något som medför risk, men noll komma noll fördel (om man inte lider av någon hormonbrist), och som dessutom i många fall inte är lagligt gillar jag inte att man sysslar med. Särskilt inte framför ögonen på folk som man tror kan ta intryck (barn, t.ex). Om du sedan tycker att det är ett uselt resonemang, så be my guest - men gör det och stå för att du TYCKER det, försök inte framställa det som om du var den objektiva sanningens företrädare.

oksiv1
2006-03-22, 08:12
Varför inte bara försöka efterleva det som gäller idag?
AAS är förbjudet det är inte BB.
BB hör hemma på ett gym men inte AAS.

Bolio
2006-03-22, 12:08
Det tror jag beror VÄLDIGT mycket på vilka "VanligaNormalaMänniskor(tm)" det är fråga om och i vilken miljö respektive vilket sällskap de befinner sig. Vem är det nu som utgår från att alla är som han själv?

Vanliga tränande människor (motionärer) som precis börjat på gym och ser Sverker träna. Hur stor chans är det att de tror att han är ren? Jag skulle kunna tänka mig det med tanke på hans ålder, men de flesta kan inte sånt och tar för givet att en person som är bra mycket större än "medelgymmaren" måste ha kurat.

För mig handlar det när det gäller hälsoeffekter mycket om vad som är godtagbara risker och inte, vilken exponering för riskfaktorer som är nödvändig och inte etc. [...] Onödig exponering, som inte tillför något som uppväger de ökade riskerna. [...] Doping har också en och annan mindre rolig bieffekt, men där kan jag inte se nyttan som skulle uppväga risken ("man känner sig tuffare när man är stor" är ett icke-argument, eftersom vi i så fall också måste godkänna mobbing och trakasserier som får utövaren att känna sig tuffare).[...]

Vilka fördomar du bär på Tolkia! Jag blir genuint förbryllad att en intellektuellt begåvad och därtill intelligent kvinna så som du själv kan ha sådana fördomar om andra människor, och det dessutom på den nivån! Vilka ensidiga gynnanden av de karaktäristika inför vilka du själv finner uppskattning som du gör, helt utan att ta i beräkning att andra människor kanske inte resonerar som du. Det är faktiskt lågt av dig.

Jag kurar inte för att "man känner sig tuff när man är stor". Jag har bra självförtroende på det planet. De flesta som kurar skulle jag vilja säga gör det till störst del av den anledningen att de vill vara så fysiskt attraktiva som möjligt för tjejer. De kurar för att få snygg kropp så att fler tjejer vill ha dem, vilket leder till mer sex och ett gladare och mer obekymrat handlingsliv.

Själv ser jag tyvärr inte så mycket "snyggt" i byggaridealet, jag föredrar att vara lite mindre, men stark, riktigt stark. Jag tycker att det är skönt att lyfta tungt, och ännu skönare att bli bättre och bättre på det jag gör för var dag. Steroiderna tillsammans med träningen och kosten bygger helt enkelt upp det optimum av förutsättningar som behövs för att jag, utifrån min usla genetik, ska kunna bli så bra som jag förmår.

Det har absolut ingenting med att jag skulle vilja "känna mig tuff" att göra. Vill jag känna mig farlig köper jag hellre en pistol. Inte ens Coleman kan nämligen jiddra med en pistol! Grejen är bara att i mitt liv så hamnar jag inte i situationer där jag har nytta av min fysiska storlek eller styrka. Folk tjaffsar ytterst sällan med mig på det sättet, och de som gör det är knappst rädda för mig för att jag marklyfter några gånger deras kroppsvikt.

Folk springer runt med pistol och kniv nuförtiden. Muskler skrämmer kanske människor om man bor i en liten by utanför Karjala eller Haparanda. För min del handlar det om att jag är för glad och lycklig för att vilja beblanda mig med slagsmålspöbeln i förorterna, därför hamnar jag inte i bråk och har ingen användning av att vara "tuff". Jag har mycket mer nytta av egenskaper som smart, snygg och intellektuellt begåvad i mitt vardagliga liv än den egenskapen du tror att jag vill ha. Och ändå gillar jag steroider!

En onödig exponering för en riskfaktor, således - så mycket mer som jag misstänker att ganska många av de som använder sig av doping på "hobbynivå" inte alls har den kunskap om hur preparaten (eller för den delen kroppen) fungerar som krävs för att verkligen få ut något mer än biverkningarna ur det hela. Det kostar mer än det smakar, helt enkelt.

Du har alldeles rätt. Jag tycker att vi borde legalisera steroider, men införa bl.a. åldersgräns (23 skulle kanske funka bra?) och reglera det med hjälp av läkare som kunde skriva ut steroiderna till folk och ge dem kunskapen som behövs. Om du inte vill betala för det, nå, vad hemskt! Jag vill inte betala för massor av dumheter som försigår här i landet, typ religioner, men jag blir så illa tvungen.

Man kan naturligtvis argumentera in absurdum när det gäller vad som är en acceptabel risk, vad som är en (för) stor samhällskostnad, vilken skadeeffekt som är tillräckligt stor för att inte vara OK eller tillräckligt liten för att vara det.

Det man samt och synnerligen kommer komma fram till är "för vem?". Vi värderar helt olika. Någon gång måste också du inse detta Tolkia.

Jag tror att du, om du för ett ögonblick skulle välja att inte låtsas om att jag har Fel(tm), faktiskt åtminstone ungefär kan förstå hur jag resonerar. jag är inte så korkad att jag inte ser luckorna i resonemanget, men jag tror inte att någon, inte ens husguden Nietzsche, någonsin har kommit med ett resonemang helt utan luckor som täckt alla tänkbara situationer. Eftersom det ofta inte finns en tydlig Gräns(tm) mellan Rätt(tm) och Fel(tm) kan man bli tvungen att dra sin egen gräns någonstans där man tror att det kan funka. Jag drar min gräns här; eftersom jag ser doping som något som medför risk, men noll komma noll fördel (om man inte lider av någon hormonbrist), och som dessutom i många fall inte är lagligt gillar jag inte att man sysslar med. Särskilt inte framför ögonen på folk som man tror kan ta intryck (barn, t.ex). Om du sedan tycker att det är ett uselt resonemang, så be my guest - men gör det och stå för att du TYCKER det, försök inte framställa det som om du var den objektiva sanningens företrädare.

Jag förstår hur du resonerar. Du resonerar utifrån dina egna prioriteringar och vad du själv gillar utan att ta hänsyn till att jag kanske tycker om helt andra saker; att det kan vara så att helt andra saker gör mig ledsen, glad, sjuk, kåt, olycklig, lycklig etc. Du utgår från dig själv, dina egna intressen, prioriteringar och moral. Och jag säger inte emot dig. Men var också medveten om det.

Bara detta uttryck förtäljer vilken trångsynthet som ligger bakom ditt resonemang: "eftersom jag ser doping som något som medför risk, men noll komma noll fördel".

Fördelen är att man får förbättrad proteinsyntes Tolkia.

oksiv1
2006-03-22, 12:23
Bolio, även om jag inte håller med dig alls så tycker jag du ska ha cred för dina inlägg. Du för en saklig debatt men tycker fortfarande du ska tänka om ;)

Tolkia
2006-03-22, 14:56
Det här blir ett inlägg som är väldigt off topic egentligen, jag litar på att det plockas bort om det stör.
Vanliga tränande människor (motionärer) som precis börjat på gym och ser Sverker träna. Hur stor chans är det att de tror att han är ren? Jag skulle kunna tänka mig det med tanke på hans ålder, men de flesta kan inte sånt och tar för givet att en person som är bra mycket större än "medelgymmaren" måste ha kurat.
Nu känner jag mig frestad att köra en Kolozzeumklassiker: Källa på det? Jag håller nämligen inte med här (även om jag fattar att det säkert finns en massa personer som tror att alla som är större än slumpmässigt valt spinko använder doping), och jag misstänker att du faktiskt inte har mer än jag på fötterna här.
Vilka fördomar du bär på Tolkia! Jag blir genuint förbryllad att en intellektuellt begåvad och därtill intelligent kvinna så som du själv kan ha sådana fördomar om andra människor, och det dessutom på den nivån! Vilka ensidiga gynnanden av de karaktäristika inför vilka du själv finner uppskattning som du gör, helt utan att ta i beräkning att andra människor kanske inte resonerar som du. Det är faktiskt lågt av dig.
Ett personligt påpekande: Jag tycker att du kan sluta doppa kniven i sirap innan du sticker. Jag är väldigt tveksam till att någon alls går på det tricket längre, inte ens moderatorerna. Tycker du att jag har fördomar, konstiga åsikter, är en idiot i största allmänhet, fine. Vi har åsiktsfrihet i det här landet, det vet jag nog - men åtminstone jag respekterar att man vågar stå för vad man tycker.
Jag kurar inte för att "man känner sig tuff när man är stor". Jag har bra självförtroende på det planet. De flesta som kurar skulle jag vilja säga gör det till störst del av den anledningen att de vill vara så fysiskt attraktiva som möjligt för tjejer. De kurar för att få snygg kropp så att fler tjejer vill ha dem, vilket leder till mer sex och ett gladare och mer obekymrat handlingsliv.
Jag inser att "tuff" var ett dåligt val av ord här. Vad jag menade var att jag inte tycker (observera nu orden "jag tycker", det kan ju vara roligt att prova att ser dem, bara som omväxling) att doping är något bra sätt att försöka få bättre självförtroende - ochg jag tror att det är det som det handlar om i många fall, i alla fall när "hobbybyggare" som aldrig kommer att hamna i närheten av en tävlingssituation dopar sig. Jag tycker inte att det är någon vidare bra lösning på samma problem att plastikoperera sig heller. Undantag finns förstås, som alltid. Känna sig "farlig" tror jag egentligen inte att det är så många som vill överhuvudtaget, däremot vill man i regel ha anseende, respekt och beundran ("man" innefattar här även mig, även om jag har andra metoder för att försöka få det).
Om du inte vill betala för det, nå, vad hemskt! Jag vill inte betala för massor av dumheter som försigår här i landet, typ religioner, men jag blir så illa tvungen.
Jag antar att jag som religiös ber om det där varenda gång jag yttrar mig, så jag bjuder på den. När det gäller sjukvårdskostnader har jag dock ingen större lust att betala för att folk t.ex. blir misshandlade av religiösa fanatiker heller (jag gör det dock, för är man skadad behöver man vård). Eller för att folk inte kan dricka med måtta och i fyllan skadar sig själv och andra. Eller för att folk beter sig som idioter i trafiken. Det känns trist att resurser måste gå till sådant som så lätt hade kunnat undvikas när det inte finns tillräckligt med resurser till att ta hand om sådant som inte lätt hade kunnat undvikas.
Det man samt och synnerligen kommer komma fram till är "för vem?". Vi värderar helt olika. Någon gång måste också du inse detta ... (...) Bara detta uttryck förtäljer vilken trångsynthet som ligger bakom ditt resonemang: "eftersom jag ser doping som något som medför risk, men noll komma noll fördel".

Fördelen är att man får förbättrad proteinsyntes Tolkia.
[/QUOTE]
Nähä? Vet du, det hade jag aldrig kunnat ana. Allvarligt talat så inser jag att "noll komma noll" var ett illa valt uttryck, eftersom det egentligen är osant. Jag borde istället ha skrivit "väldigt små" fördelar i fölrhållande till biverkningar/andra risker; jag får ber om ursäkt för det.

Och, vet du, att vi har väldigt olika syn på många saker är inte heller direkt något som slår mig med överraskning. Jag tycker själv (men det är ju återigen bara vad jag "tycker", kanske kan man inte anse mig själv objektiv nog för att rätt bedöma vad jag tycker, jag vet inte) att jag är ganska öppen med att jag just TYCKER det jag TYCKER, åtminstone anstränger jag mig för att vara det. Jag kan inte med någon större rättighet än någon annan säga att det jag tycker är "rätt" verkligen ÄR "rätt", men jag har vissa svårigheter med att se hur jag (hur NÅGON) skulle kunna "tycka" på något slags objektivt" sätt?

Jag vet att alla värderar olika. Jag vet att alla har rätt att tycka vad de vill. Innebär det att jag måste tycka att alla tycker rätt, oavsett vad de tycker? Och, framför allt, får du väldigt gärna förklara för mig varför det är moraliserande, trångsynt och förkastligt när jag moraliserar, men inte när du gör det? För allvarligt talat, det tycker jag faktiskt att du gör. Jag tycker att du har fel. Du tycker att jag har fel. Vi kan tala om för varandra varför vi tycker som vi gör (det har jag försökt göra, men jag kan inte se att du egentligen svarar särskilt mycket annat än "du är trångsynt"), men vi lär inte kunna omvända varandra. Men din framställning av att det i själva verket inte alls är så här det förhåller sig, utan att det är jag som tycker och du som Vet Hur Det Är(tm), nej, den köper jag inte.

Min moral = min moral
Din moral = din moral
Min åsikt = min åsikt
Din åsikt = din åsikt

Bolio
2006-03-22, 15:52
Det här blir ett inlägg som är väldigt off topic egentligen, jag litar på att det plockas bort om det stör.

Sluta smöra för moderatorerna. ;)

Nu känner jag mig frestad att köra en Kolozzeumklassiker: Källa på det? Jag håller nämligen inte med här (även om jag fattar att det säkert finns en massa personer som tror att alla som är större än slumpmässigt valt spinko använder doping), och jag misstänker att du faktiskt inte har mer än jag på fötterna här.

Eh, jo? Jag kan mer än vad du kan om träning, steroider, folk på gymmen och hur de uppfattar andra människor på gym. Sverker är inte bara större än "slumpmässigt valt spinko". Sverker är riktigt jävla grov. Han är en tävlande kroppsbyggare; större än de flesta på vilket gym som helst. Det är ytterst FÅ människor som lyckas uppnå det han har uppnått även med steroider. Det är klart som fan att vanliga gymbesökande ungdomar tänker att han har kurat. På mitt gym misstänker nog 90% att jag har kurat (ALLA jag träffar på som diskuterar det med mig misstänker det), och jag kan bara drömma om att vara ens i närheten av lika stor och hård som Sverker. Han hör till 1-2% av de som tävlar i byggning här i landet som inte kurar. Du tror inte att folk som inte känner honom skulle misstänka att han hör till de 98-99% som faktiskt kurar? Jag tror det. Och jag är mycket mer insatt än vad du är. Du tränar väl inte ens på gym? Jag har tränat på massor av olika gym och vistats bland massor av olika "gymmare" i många år. Kurande som icke-kurande, oftast icke-kurande. Det är få som skulle gissa på att Sverker inte kurade, ytterst få.

Ett personligt påpekande: Jag tycker att du kan sluta doppa kniven i sirap innan du sticker. Jag är väldigt tveksam till att någon alls går på det tricket längre, inte ens moderatorerna. Tycker du att jag har fördomar, konstiga åsikter, är en idiot i största allmänhet, fine. Vi har åsiktsfrihet i det här landet, det vet jag nog - men åtminstone jag respekterar att man vågar stå för vad man tycker.

Vem är det som sticker vem egentligen? Du är mycket mer ond än vad jag är. Du hatar ju mig. Varje gång immoralisten bolio skriver något måste du vara där och hota med stryk eller liknande. Jag tycker att du är riktigt jävla töntig som har sådana fördomar om folk som när du hävdar att folk kurar för att bli tuffare. Du tror att de tävlande byggarna här i landet och världen utsätter sig själva för allt för att känna sig tuffare? Isåfall är du inte bara trångsynt, det fattas också dig allt vad känsla för psykologi heter.

Jag inser att "tuff" var ett dåligt val av ord här. Vad jag menade var att jag inte tycker (observera nu orden "jag tycker", det kan ju vara roligt att prova att ser dem, bara som omväxling) att doping är något bra sätt att försöka få bättre självförtroende - ochg jag tror att det är det som det handlar om i många fall, i alla fall när "hobbybyggare" som aldrig kommer att hamna i närheten av en tävlingssituation dopar sig. Jag tycker inte att det är någon vidare bra lösning på samma problem att plastikoperera sig heller. Undantag finns förstås, som alltid. Känna sig "farlig" tror jag egentligen inte att det är så många som vill överhuvudtaget, däremot vill man i regel ha anseende, respekt och beundran ("man" innefattar här även mig, även om jag har andra metoder för att försöka få det).

Varför är dopning en dålig metod för att vinna anseende, respekt och beundran?

Jag antar att jag som religiös ber om det där varenda gång jag yttrar mig, så jag bjuder på den. När det gäller sjukvårdskostnader har jag dock ingen större lust att betala för att folk t.ex. blir misshandlade av religiösa fanatiker heller (jag gör det dock, för är man skadad behöver man vård). Eller för att folk inte kan dricka med måtta och i fyllan skadar sig själv och andra. Eller för att folk beter sig som idioter i trafiken. Det känns trist att resurser måste gå till sådant som så lätt hade kunnat undvikas när det inte finns tillräckligt med resurser till att ta hand om sådant som inte lätt hade kunnat undvikas.

Jag vill inte betala för NÅGON form av religion. Jag tycker att det är rent ut sagt dumheter på alla sätt och vis, och jag vill inte betala för det. Ditt argument är fortfarande lika dåligt. Erkänn dina misstag istället. Det om något kan främja diskussionen i en vettig riktning. Envishet ad infinitum klär dig inte Tolkia. Särskilt inte när all logik pekar mot att motsatsen skulle gynna dig.

Nähä? Vet du, det hade jag aldrig kunnat ana. Allvarligt talat så inser jag att "noll komma noll" var ett illa valt uttryck, eftersom det egentligen är osant.

Varför försöker du vara ironisk och förlöjliga mig när du själv erkänner att du uttryckte dig helt felaktigt? Är det en sån där metod som trängda debattörer tar till som försvarsmekanism?

Jag borde istället ha skrivit "väldigt små" fördelar i fölrhållande till biverkningar/andra risker.

Hur mäter man ett tings fördelar för någon annan än sig själv? Hur kan du veta om jag har störst fördel i det långa loppet i mitt liv av att träna shootfighting eller styrketräna? Hur mäter man sådant?

Och, vet du, att vi har väldigt olika syn på många saker är inte heller direkt något som slår mig med överraskning.

Nej, alla kan inte ha samma syn som jag, ingen är perfekt. Inte ens du. :)

Jag tycker själv (men det är ju återigen bara vad jag "tycker", kanske kan man inte anse mig själv objektiv nog för att rätt bedöma vad jag tycker, jag vet inte) att jag är ganska öppen med att jag just TYCKER det jag TYCKER, åtminstone anstränger jag mig för att vara det. Jag kan inte med någon större rättighet än någon annan säga att det jag tycker är "rätt" verkligen ÄR "rätt", men jag har vissa svårigheter med att se hur jag (hur NÅGON) skulle kunna "tycka" på något slags objektivt" sätt?

Jag vet att alla värderar olika. Jag vet att alla har rätt att tycka vad de vill. Innebär det att jag måste tycka att alla tycker rätt, oavsett vad de tycker? Och, framför allt, får du väldigt gärna förklara för mig varför det är moraliserande, trångsynt och förkastligt när jag moraliserar, men inte när du gör det? För allvarligt talat, det tycker jag faktiskt att du gör. Jag tycker att du har fel. Du tycker att jag har fel. Vi kan tala om för varandra varför vi tycker som vi gör (det har jag försökt göra, men jag kan inte se att du egentligen svarar särskilt mycket annat än "du är trångsynt"), men vi lär inte kunna omvända varandra. Men din framställning av att det i själva verket inte alls är så här det förhåller sig, utan att det är jag som tycker och du som Vet Hur Det Är(tm), nej, den köper jag inte.

Min moral = min moral
Din moral = din moral
Min åsikt = min åsikt
Din åsikt = din åsikt

Var någonstans har jag moraliserat och hur har jag påstått att det jag säger är Absolut Sanning(tm)? Du säger att steroider är dåligt. Jag säger varken att steroider är bra eller dåligt.

Bolio
2006-03-22, 19:21
Bump @ Tolkia. :em:

Ryska_raketen
2006-03-22, 20:02
Oskiv1 Jupiter är ett bra gym MEN det lär inte vara steroidfritt om det är det du är ute efter. Tror knappast du kan hitta ett enda, faktiskt. vart tränar du nu?

Pressarn
2006-03-22, 20:33
Sköt ditt eget, nörd.

Golar du så hoppas jag att någon tappar en hantel på ditt huvud.

Bolio
2006-03-22, 20:34
Käften Pressarn, sluta förstöra en bra tråd med dina dumheter. Spela tuff någon annanstans.

Metal_boy_
2006-03-22, 20:48
Sköt ditt eget, nörd.

Golar du så hoppas jag att någon tappar en hantel på ditt huvud.


Lite för mycke Svartsoppa Nils Holgersson?

oksiv1
2006-03-22, 21:04
Oskiv1 Jupiter är ett bra gym MEN det lär inte vara steroidfritt om det är det du är ute efter. Tror knappast du kan hitta ett enda, faktiskt. vart tränar du nu?

Med tanke på att folk vill tappa hantlar i huvudet på mig avstår jag med att berätta vilket gym det rör sig om. :cool:

Bolio
2006-03-22, 21:05
Med tanke på att folk vill tappa hantlar i huvudet på mig avstår jag med att berätta vilket gym det rör sig om. :cool:

Han är välkommen. Då tappar jag min bolio jr. på hans öron. Det gör mer ont än någon hantel. ;)

Allan
2006-03-22, 21:05
Sköt ditt eget, nörd.

Golar du så hoppas jag att någon tappar en hantel på ditt huvud.

Varnad.


allan

Baan
2006-03-22, 21:09
Ganska steroidfritt gym i GBG vore väl fysiken gibraltargatan, jag vet jag tränar där ;) nej men jag har sett rätt få som kvalificerar sig som dopingsfall.

oksiv1
2006-03-22, 21:12
Ganska steroidfritt gym i GBG vore väl fysiken gibraltargatan, jag vet jag tränar där ;) nej men jag har sett rätt få som kvalificerar sig som dopingsfall.

Tyvärr lite långt att ta sig i mitt fall.
Men jag har funderat på Fysiken...

Baan
2006-03-22, 21:14
Tyvärr lite långt att ta sig i mitt fall.
Men jag har funderat på Fysiken...

Det finns säkert fler gym där folk håller sina aasvanor för sig själv, bara höra med lite folk hur det är och så.

Trance
2006-03-22, 21:51
Var någonstans har jag moraliserat och hur har jag påstått att det jag säger är Absolut Sanning(tm)? Du säger att steroider är dåligt. Jag säger varken att steroider är bra eller dåligt.

Känns mest som ord där, helt neutralt är väl inte steroider för dig heller. Du anser att fördelarna kan uppväga nackdelarna. Tolkia(och jag) anser att fördelarna inte uppväger nackdelarna. Bara olika sidor på samma våg.

Dessutom på samma sätt som du har rätt att säga till gymägaren om folk går omkring och predikar religion för dig när du tränar så har ju folk rätt att säga till om de blir störda av AAS-snack. Inget av det är väl ett socialt accepterat sätt på ett vanligt gym.

Metal_boy_
2006-03-22, 22:27
Ganska steroidfritt gym i GBG vore väl fysiken gibraltargatan, jag vet jag tränar där ;) nej men jag har sett rätt få som kvalificerar sig som dopingsfall.


Allt är inte alltid som det verkar.

Bolio
2006-03-22, 22:45
Känns mest som ord där, helt neutralt är väl inte steroider för dig heller. Du anser att fördelarna kan uppväga nackdelarna. Tolkia(och jag) anser att fördelarna inte uppväger nackdelarna. Bara olika sidor på samma våg.

Du har ju ingen aning om vad "moralisera" betyder. :)

Jag anser att fördelarna KAN uppväga nackdelarna HELT beroende på situation. Jag sätter inte upp några allmängiltiga regler (moral). Ni gör däremot det. Ni anser att steroider ALDRIG kan vara bra. Ni moraliserar, jag utgår från ett etiskt förhållningssätt.

Dessutom på samma sätt som du har rätt att säga till gymägaren om folk går omkring och predikar religion för dig när du tränar så har ju folk rätt att säga till om de blir störda av AAS-snack. Inget av det är väl ett socialt accepterat sätt på ett vanligt gym.

Klart man får gola. :)

Trance
2006-03-22, 22:55
Du har ju ingen aning om vad "moralisera" betyder. :)

Jag anser att fördelarna KAN uppväga nackdelarna HELT beroende på situation. Jag sätter inte upp några allmängiltiga regler (moral). Ni gör däremot det. Ni anser att steroider ALDRIG kan vara bra. Ni moraliserar, jag utgår från ett etiskt förhållningssätt.


Nej inte alls så. Du anser förmodligen att det är fel om en 10-årig grabb kör en riktigt tung kur. På samma sätt som varken jag eller förmodligen Tolkia har något emot att personer som får det utskrivet av en doktor för medicinska problem tar det. Det är två situationer där. Sjäva substanserna är helt neutrala så klart på samma sätt som en pistol är neutral. Men på samma sätt så anser jag att pistoler skall endast poliser ha och inte vem som helst.

Så jag skulle vilja säga att jag utgår från ett praktiskt förhållningssätt?

Baan
2006-03-22, 23:44
Allt är inte alltid som det verkar.

Nej, jag är i inte blind. Finns det små killar som kurar så hör man ändå ignet aastjöt för dom är rädda för att erkänna att dom kurar och ändå inte kommer nånstanns, och då har vi täckt alla tränande med enbart god syn!

oksiv1
2006-03-23, 09:50
Nej, jag är i inte blind. Finns det små killar som kurar så hör man ändå ignet aastjöt för dom är rädda för att erkänna att dom kurar och ändå inte kommer nånstanns, och då har vi täckt alla tränande med enbart god syn!

Är med på vad du menar.
Gymet där jag går verkar ha en ganska slapp syn på droger. Eller rättare sagt en stor del av besökarna. Detta gör att shitkidzen kan "skryta" om sin kommande kur osv osv... Men detta är en känsla jag fått de senaste veckorna. Får se ur det fortgår.
Visst finns det säkert droger på alla gym men jag vill varken se eller höra om dem. Det får helt enkelt skötas på ett mognare sätt.
Snackade med en polare igår så jag ska iväg å provträna på Jupiter i nästa vecka.

Tolkia
2006-03-23, 11:04
Envishet ad infinitum klär dig inte Tolkia. Särskilt inte när all logik pekar mot att motsatsen skulle gynna dig.
Det enda all logik pekar mot, och pekade mot redan från början, även om jag var dum nog att inte låtsas om det, var att den här diskussionen skulle sluta som våra tidigare i samma ämne. Jag tycker - du tycker. Jag köper inte dina argment - du köper inte mina argumet. Du håller ett brandtal om fördomar - jag blir förbannad. Du tycker att jag skall hålla käft för jag vet ju ändå inget om hur något verkligen är.

Det är det här sista som egentligen retar mig mest. Du måste få tycka som du tycker, även när det innebär att du tycker att jag är en fördomsfull, tråndsynt idiot, men jag är inte riktigt klar över vad du vet om mig som gör att du med någon säkerhet kan uttala dig om vad jag vet och inte vet, vad jag har sett och inte har sett. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Man måste inte vara en cool kille från förorten med lagom många ärr från slagsmål och lagom många amfetaminpsykoser att bre ut sig om för att ha sett eller upplevt något. Så mycket kan jag säga, att det jag har sett av den mindre färgglada sidan av droger i alla dess former är alldeles tillräckligt för att inte kunna uppvägas av hur många förbättrade ego/självkänslor som helst. Särskilt när det inte är de vilkas egon förbättras som får betala priset. Trots att jag inte tillhör de coola boysen in the hood.
Du är mycket mer ond än vad jag är. Du hatar ju mig. Varje gång immoralisten bolio skriver något måste du vara där och hota med stryk eller liknande.
Peka gärna ut var jag hotar dig.
Varför är dopning en dålig metod för att vinna anseende, respekt och beundran?
Här resonerar jag högst känslomässigt, ungefär som jag resonerar när det gäller narkotika och alkohol. Skall man behöva laborera med kroppen på ett sätt som inte är odelat bra för den för att få respekt, bli omtyckt (mot invändningen att träning inte alltid heller är odelat bra är mitt svar att man faktiskt inte skall behöva träna för att bli accepterad och respekterad heller)? Skall man behöva visa att man kan supa lika mycket som alla andra för att få respekt? Måste man visa fjortisgänget att man vågar snatta på Åhléns för att få respekt? Måste man våga köra för fort (vissa tycker uppenbarligen det)? Måste man rösta blått för att inte anses naiv? Och så vidare. Jag tycker inte det, men man kan ju såklart tycka olika.

Varför är det en bra metod, du som tycker att det är det? Vad krävs för att vinna anseende, respekt och beundran överhuvudtaget? Vad är det som gör att du själv respekterar folk, beundrar folk, gillar folk?
Envishet ad infinitum klär dig inte Tolkia. Särskilt inte när all logik pekar mot att motsatsen skulle gynna dig.
Det enda all logik pekar mot, och pekade mot redan från början, även om jag var dum nog att inte låtsas om det, var att den här diskussionen skulle sluta som våra tidigare i samma ämne. Jag tycker - du tycker. Jag köper inte dina argment - du köper inte mina argumet. Du håller ett brandtal om fördomar - jag blir förbannad. Du tycker att jag skall hålla käft för jag vet ju ändå inget om hur något verkligen är.
Hur mäter man ett tings fördelar för någon annan än sig själv?
Ingen aning. Jag tvivlar på att det överhuvudtaget är möjligt, t.o.m. när man anlägger ett samhällsekonomiskt perspektiv utgär man ju från sin egen uppfattning om vad som är bra. Och det blir ju också alltid en uppskattning, inte en mätning (vilken storhet skulle man mäta då?). Jag tycker dock att jag är ganska tydlig med att jag baserar mina omdömen på min uppfattning om vad som är ett acceptabelt pris att betala för att vinna något. Att du inte håller med är ju en annan sak.
Var någonstans har jag moraliserat ...?
Tja, i så gott som samtliga inlägg riktade till mig, möjligen? Din moral är just din moral, inte någon objektiv sanning.
Jag säger varken att steroider är bra eller dåligt.
Inte? Skillnaden är, skullel jag vilja påstå, NÄR du resp. jag tycker att steroider är bra eller dåligt. Lika lite som Trance skulle jag neka någon steroider av medicinska skäl, däremot tycker jag inte att de är lämpade för boost av resultaten på gymmet hos friska individer. Du verkar tycka att steroider är bra när de används av vissa byggare, dåliga när de används av andra. Ibland bra - ibland inte bra. Exempel:
Jag tycker att vi borde legalisera steroider, men införa bl.a. åldersgräns (23 skulle kanske funka bra?) och reglera det med hjälp av läkare som kunde skriva ut steroiderna till folk och ge dem kunskapen som behövs.

Innan någon fler känner sig förolämpad å Sverkers vägnar vill jag slutligen påpeka att jag vet hur han ser ut.

Mitt sista inlägg i den här debatten. Tack för god kamp.

Herkulez
2006-03-23, 11:05
på tal om sverker, såg att han var med i 86:års Junior sm igår, ballt.

Bolio
2006-03-23, 15:04
Det enda all logik pekar mot, och pekade mot redan från början, även om jag var dum nog att inte låtsas om det, var att den här diskussionen skulle sluta som våra tidigare i samma ämne. Jag tycker - du tycker. Jag köper inte dina argment - du köper inte mina argumet. Du håller ett brandtal om fördomar - jag blir förbannad. Du tycker att jag skall hålla käft för jag vet ju ändå inget om hur något verkligen är.

Det är det här sista som egentligen retar mig mest. Du måste få tycka som du tycker, även när det innebär att du tycker att jag är en fördomsfull, tråndsynt idiot, men jag är inte riktigt klar över vad du vet om mig som gör att du med någon säkerhet kan uttala dig om vad jag vet och inte vet, vad jag har sett och inte har sett. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Man måste inte vara en cool kille från förorten med lagom många ärr från slagsmål och lagom många amfetaminpsykoser att bre ut sig om för att ha sett eller upplevt något. Så mycket kan jag säga, att det jag har sett av den mindre färgglada sidan av droger i alla dess former är alldeles tillräckligt för att inte kunna uppvägas av hur många förbättrade ego/självkänslor som helst. Särskilt när det inte är de vilkas egon förbättras som får betala priset. Trots att jag inte tillhör de coola boysen in the hood.

Jag undrar, är detta en början på slutet för dig i något underligt, alltför-underligt avseende? Varför måste du bli defensiv varje gång diskussionens båge spänns allt hårdare av stridens gång? Det är ju du som konstruerar denna bild av dig själv, som du sedan tar för givet att jag har - att jag skall tycka att du är någon slags "intellektuell nörd". Faktum är att jag inte tycker så. Jag hyser mer tilltro till "intellektuella betraktelser" än de hos "coola killar från förorten". Jag är ju själv i allt väsentligt inte heller särskilt mycket "cool kille från förorten". Hur många coola killar från förorten läser obskyr tysk filosofi från 1800-talet?

Du tror att jag sorterar dig i något slags fack - och du har fel, mer fel kunde du inte ha. Jag är villig att lyssna till dina åsikter utifrån de värden du själv tillskriver dem. Jag dömer inte dig på förhand så som du oftare än sällan gör mot mig. I det avseendet är jag allt för blygsam - jag vet inte ens riktigt hur man gör längre.

När jag skriver att du inte har någon kunskap eller erfarenhet kring en del ting är det inte på grund av din person, det är av mycket mer konkreta anledningar än så, t.ex. att du faktiskt inte tränar på gym, som du själv har sagt flera gånger? Jag tror alldeles säkert att om du hade börjat träna på gym och varit lite mer insatt i träning, muskler och steroider, att också du hade haft en större inblick i ämnet. Det är ju som med allt annat; man måste sätta sig in i det. Det har ingenting med att du inte är en "cool förortskille med amfetaminpsykoser att bre ut" att göra. Det där är en bild som du själv i egenskap av en - i och för sig alldeles utmärkt - försvarsmekanism har konstruerat, det är ingenting du kan beskylla mig för, ty jag har inte den bilden av dig. Jag ser dig som en klok och beräknande människa, och det väger för mig upp intellektet hos hundra coola förortskillar!

Peka gärna ut var jag hotar dig.

Äh, det törs han inte, för då kommer mamma (aka Moralens Väktare) och tar honom i örat. *slap*

Det är alltid lite allvar i varje skämt. ;)

Här resonerar jag högst känslomässigt, ungefär som jag resonerar när det gäller narkotika och alkohol. Skall man behöva laborera med kroppen på ett sätt som inte är odelat bra för den för att få respekt, bli omtyckt (mot invändningen att träning inte alltid heller är odelat bra är mitt svar att man faktiskt inte skall behöva träna för att bli accepterad och respekterad heller)? Skall man behöva visa att man kan supa lika mycket som alla andra för att få respekt? Måste man visa fjortisgänget att man vågar snatta på Åhléns för att få respekt? Måste man våga köra för fort (vissa tycker uppenbarligen det)? Måste man rösta blått för att inte anses naiv? Och så vidare. Jag tycker inte det, men man kan ju såklart tycka olika.

Skall man behöva efterleva kristna värderingar för att bli omtyckt av Gud? Du ställer idel omöjliga frågor; frågorna referarar nämligen till sig själva. Jag tycker inte ens att man skall behöva vara snygg för att få den snyggaste tjejen i världen, och att man helst av allt inte skall behöva vara stark för att lyfta 500 kg i marklyft. Dina frågor saknar logisk och retorisk grund därför att de byggs upp "bakochfram". Du börjar från den andra änden och bygger upp ditt argument på det sättet som gynnar din på förhand uttänkta slutledning (som du givetvis har baserat på din moral), du utgår inte från de faktiska förhållandena, för att utifrån dessa bygga upp ett system som svarar mot dem, som beskriver eller förklarar dem.

Du börjar med att konstruera systemet som du ändamålsanpassar till dina moraliska värderingar och utifrån detta system enbart tilldiktar själva orsakerna till hur systemet har byggts upp. Det är lite som att du skall gömma någonting bakom en buske för att sedan hitta det och glädjas däröver, för att du har funnit någonting nytt och ännu oupptäckt. Vad hade du förväntat dig att hitta egentligen?

Din redan på förhand konstruerade och hundra gånger om, i de skrymslen där du förvarar din moral, undangömda åsikt är att "droger" är dåliga. Utifrån denna din vedertagna och - om lite fördomar också tillåts utav mig - egentligen troligtvis inte särskilt ifrågasatta åsikt, konstruerar du de mest häpnadsväckande systemen och teorierna där du in i detalj går in på hur och under vilka förutsättningar en drog eller ett dopningspreparat är dåligt. Din utgångspunkt blir dock aldrig, i de fall där du värderar på detta sätt, fallet självt - nej, det måste med nödvändighet bli ditt a priori, din grundidé, din grundåsikt: att droger är dåliga, och att det därmed inte kan vara så att de i den del fall (också utanför läkekonstens territorium) kan gynna en organism i dess livsföring mer än det missgynnar denne.

Och det min gamla vän är ingenting annat än trångsynthet och moralism. En moralism till vilken jag inte alls bekänner mig, då jag alltid utgår från det specifika fallet för vilket jag konstruerar den relevanta regeln. Regler är för mig förbrukningsvaror...

Varför är det en bra metod, du som tycker att det är det? Vad krävs för att vinna anseende, respekt och beundran överhuvudtaget? Vad är det som gör att du själv respekterar folk, beundrar folk, gillar folk?

Det är här vi skiljer oss Tolkia. Jag moraliserar inte. Jag säger inte att det är en bra metod, jag undrar bara varför det med nödvändighet behöver vara en dålig metod. Jag tror att det helt beror på från fall till fall och kontext till kontext. Ta Nina L här på forumet som exempel. Jag tycker att hon är skitfin, och det måste till stor del (förutom hennes ansikte, som ju självklart är riktigt fint) bero på hennes kropp. Och då hamnar vi där. Jag tycker att hon har fina bröst. Vari ligger egentligen felet i det? Varför skulle det vara sämre att jag gillar henne (till en viss, i själva verket obetydlig, men ändock fullt befintlig och verksam del) för att hon har fina bröst, än att hon är bra på filosofi, typ?

Alltså, jag är ledsen att behöva säga det men ett fördelaktigt utseende gynnar de allra flesta. Jag vet inte varför eller hur men jag tänder på snygga tjejer, och för att få tillgång till (ptja, åtminstone någorlunda) snygga tjejer måste jag använda hårvårdsprodukter som vax och se till att åtminstone vara någorlunda vältränad. Det funkar liksom inte att som tjockis på 160kg kräva att man minnsann skall få ta del av de snygga tjejerna där ute. Tjejerna vill inte ha en kille som ser ut så, och tillgången på snygga tjejer gör i varje fall mig, och troligtvis också väldigt många andra killar glada och bidrar till ett fritt, bekymmerslöst och obehindrat handlingsliv, grundförutsättningarna för en god hälsa. Ifall dopning, silikontuttar, KBT, psykoterapi, filosofi, pengar eller styrketräning i allmänhet kan bidra till denna hälsa? Välan, så har jag ingenting att invända emot dessa ting.

Världen är ju i sin grundnatur ytlig. Vi dras till könsorgan och muskelprotein. Att kristendomen försöker få oss att glömma bort sådant gör det inte mindre verkligt. Biologin blottlägger detta förhållande för oss varje gång vi studerar det naturliga urvalet. En gång i tiden var det i allt väsentligt enbat "ytliga" (i själva verket "konkreta", ett i mitt tycke mycket bättre ord) egenskaper som gynnade organismerna i det naturliga urvalet, men människoarten evolverade - och för första gången på jordelivet fick en organism i egentlig mening "djup", och först i och med detta fick mer abstrakta egenskaper såsom intelligens (list, slughet, förmågan att ljuga och luras...) och numera också ekonomisk rikedom plats i detta genernas slagfält.

Idag kan flickor bli våta där nere av tanken på att en pojke har läst mycket böcker. Man sätter upp en sexuell ekvation där antalet böcker, tjockleken på dem, svårighetsgraden i dem, etc. står i direkt relation med hur mycket kroppsvätska som utsöndras i flickans könsorgan. Är inte detta minst lika besynnerligt, som att vi kan bli kåta och tycka om en kille för att han har mycket muskler, oavsett om han har brukat steroider eller inte? Och att detta i sin tur kan bidra med att killen som läser böcker får bättre självförtroende ju fler böcker han läser, och att killen som tränar och kurar får bättre självförtroende ju större han blir?

Varför skulle det egentligen, om man tar tre steg tillbaka från den gängse moralismens närsynthet, vara så himla osannolikt, eller ens dåligt? Vad är det egentligen som bygger upp ett gott självförtroende om inte ens självbild? Varför skulle inte denna självbild bli allt bättre i takt med att själva motivet för det - vi själva - förbättras, förfinas, stärks? Naturligtvis tycker jag bättre om mig själv och förlitar mig mer på mig själv ju bättre jag blir, därom borde inte det minsta av tvivel råda. Och eftersom jag ser muskler som något positivt, på samma sätt som jag ser bildning som något positivt, så kommer jag att ju större jag blir och ju större bildning jag skaffar mig, få bättre självförtroende. Underligt vore väl det motsatta.

Det enda all logik pekar mot, och pekade mot redan från början, även om jag var dum nog att inte låtsas om det, var att den här diskussionen skulle sluta som våra tidigare i samma ämne. Jag tycker - du tycker. Jag köper inte dina argment - du köper inte mina argumet. Du håller ett brandtal om fördomar - jag blir förbannad. Du tycker att jag skall hålla käft för jag vet ju ändå inget om hur något verkligen är.

Men tycker jag verkligen det Tolkia? Eller är också detta en av dig reflexmässigt konstruerad självbild som inte alls behöver stämma överens med vad jag tycker och tänker? Faktum är att jag finner det otroligt givande att diskutera med dig, förutsatt att du inte blir så himla arg och känslosam. För det tycker jag i sanningens namn är lite obehagligt på denna nivå. Jag förväntar mig mer av vuxna människor i ett land som Sverige. Vi borde kunna diskutera allt möjligt utan att för den sakens skull bli förbannade så som du blir. Hur skulle vi annars komma fram till något om alla gick runt och blev förbannade vid minsta anblick av oliktänkande?

Ingen aning. Jag tvivlar på att det överhuvudtaget är möjligt, t.o.m. när man anlägger ett samhällsekonomiskt perspektiv utgär man ju från sin egen uppfattning om vad som är bra. Och det blir ju också alltid en uppskattning, inte en mätning (vilken storhet skulle man mäta då?). Jag tycker dock att jag är ganska tydlig med att jag baserar mina omdömen på min uppfattning om vad som är ett acceptabelt pris att betala för att vinna något. Att du inte håller med är ju en annan sak.

Just precis Tolkia! Problemet så som jag ser det är just att du försöker mäta saker som egentligen inte går att mäta. Du sätter upp en generisk regel om egentligen helt neutrala preparat som du sedan upphöjer till allmängiltig lag. Det fungerar inte. Man får tänka om. Man får helt enkelt resonera från fall till fall, och det är det jag tycker att diskussionen allt mer skall inrikta sig på. Huruvida steroider (eller vad som helst) är bra eller dåliga beror ju alltid på det specifika fallet. Har man detta som utgångspunkt tror jag att man kan nå fram till riktigare slutledningar.

Tja, i så gott som samtliga inlägg riktade till mig, möjligen? Din moral är just din moral, inte någon objektiv sanning.

Jag moraliserar inte. Det är skillnad på moral och etik. Jag säger inte vad människor bör eller inte bör göra, jag avgör inte hur andra människor skall prioritera. Jag vill att vi gemensamt sätter upp förnuftiga regler utifrån vilka alla skall åtnjuta så mycket frihet som möjligt med så lite förhindrande av andras friheter som möjligt. Libertarianismen och marxismen erbjuder bra möjligheter för detta, men det är en annan diskussion.

Inte? Skillnaden är, skullel jag vilja påstå, NÄR du resp. jag tycker att steroider är bra eller dåligt. Lika lite som Trance skulle jag neka någon steroider av medicinska skäl, däremot tycker jag inte att de är lämpade för boost av resultaten på gymmet hos friska individer. Du verkar tycka att steroider är bra när de används av vissa byggare, dåliga när de används av andra. Ibland bra - ibland inte bra.

Precis så tycker jag, men det jag ännu mer tycker är att det skall vara upp till var och en att avgöra om man tycker att steroiderna gynnar en eller missgynnar en. Precis som det är idag allså, fast med den lilla - men ack så betydliga! - skillnaden att läkare (som man givetvis får betala för själv - alla sjukvårdskostnader som frivillig och icke-medicinskt bruk av dopningspreparat orsakar sker på ens eget ansvar och bekostas utifrån ens egna tillgångar) är med och hjälper människor genom att informera om bieffekterna, utveckla bättre preparat (legaliserar vi det kommer vi att ha råd att utveckla dem ännu mer och göra dem ännu ofarligare), ordinera de för den specifika brukaren bäst lämpade preparaten, i de rätta doserna, etc. Det tror jag att vi alla tjänar på.

Mitt sista inlägg i den här debatten. Tack för god kamp.

Du är välkommen Tolkia, men det är synd att du ser det som en kamp mellan oss två. Jag ser det som en god diskussion där man får möjlighet att framföra och utveckla sina åsikter. Det är verkligen jättetrist att du skall vara så fientlig och negativ.

Bolio
2006-03-23, 15:18
Jaja, strunta nu i språkfelen era uslingar. Jag har använt "men" där "till" skulle användas på flera platser och glömt "inte" innan "dålig" i "Jag säger inte att det är en bra metod, jag undrar bara varför det med nödvändighet behöver vara en dålig metod". Och så lite annat. Jag är fortfarande kurd, you know.

Trance
2006-03-23, 15:44
Precis så tycker jag, men det jag ännu mer tycker är att det skall vara upp till var och en att avgöra om man tycker att steroiderna gynnar en eller missgynnar en. Precis som det är idag allså, fast med den lilla - men ack så betydliga! - skillnaden att läkare (som man givetvis får betala för själv - alla sjukvårdskostnader som frivillig och icke-medicinskt bruk av dopningspreparat orsakar sker på ens eget ansvar och bekostas utifrån ens egna tillgångar) är med och hjälper människor genom att informera om bieffekterna, utveckla bättre preparat (legaliserar vi det kommer vi att ha råd att utveckla dem ännu mer och göra dem ännu ofarligare), ordinera de för den specifika brukaren bäst lämpade preparaten, i de rätta doserna, etc. Det tror jag att vi alla tjänar på.


Jag anser att AAS är skadligt för samhället i stort förutom i medicinska fall. Jag tror säkert det finns folk som kan dopa sig och klara sig utmärkt men för mig uppväger inte det nackdelarna. Du själv vill ju sätta en åldersgräns på 23 är det för att du tror att AAS är dåligt för ALLA som är 21?

Bolio
2006-03-23, 15:48
Jag anser att AAS är skadligt för samhället i stort förutom i medicinska fall. Jag tror säkert det finns folk som kan dopa sig och klara sig utmärkt men för mig uppväger inte det nackdelarna. Du själv vill ju sätta en åldersgräns på 23 är det för att du tror att AAS är dåligt för ALLA som är 21?

Är inte det mesta av det vi gör skadligt för samhället i stort? Typ snabbmat, dålig musik och fysiskt ohälsosamma skönhetsideal som dagens catwalkmodeller? För inte dessa ting med sig mycket mer skada på samhället i stort än vad steroider gör eller kan göra?

Egentligen vill jag inte sätta några åldersgränser alls. Jag tror inte på åldersgränser. Att jag tog 23 som en siffra ur luften var för det första enbart ett exempel, och för det andra ett sätt att visa lite god vilja. ;)

Trance
2006-03-23, 16:01
Är inte det mesta av det vi gör skadligt för samhället i stort? Typ snabbmat, dålig musik och fysiskt ohälsosamma skönhetsideal som dagens catwalkmodeller? För inte dessa ting med sig mycket mer skada på samhället i stort än vad steroider gör eller kan göra?

Egentligen vill jag inte sätta några åldersgränser alls. Jag tror inte på åldersgränser. Att jag tog 23 som en siffra ur luften var för det första enbart ett exempel, och för det andra ett sätt att visa lite god vilja. ;)

Hehe. Jag vet inte hur stor skada steroider skulle göra på samhället däremot så är jag ganska säkert att enligt mina värderingar så gör de mer skada och kostar mer än eventuell nytta. Har såklart inga siffror utan det är enbart vad jag tror. Sedan gör väl saker du räknar upp också skada på samhället men jag ser nyttan de gör som större än nackdelarna.

Lite samma sak som jag vill inte tillåta folk att bära vapen, då den eventuella frihet som skulle fås inte är värd nackdelarna och skadorna på samhället.

Bolio
2006-03-23, 16:08
Hehe. Jag vet inte hur stor skada steroider skulle göra på samhället däremot så är jag ganska säkert att enligt mina värderingar så gör de mer skada och kostar mer än eventuell nytta. Har såklart inga siffror utan det är enbart vad jag tror. Sedan gör väl saker du räknar upp också skada på samhället men jag ser nyttan de gör som större än nackdelarna.

Lite samma sak som jag vill inte tillåta folk att bära vapen, då den eventuella frihet som skulle fås inte är värd nackdelarna och skadorna på samhället.

Ja, du moraliserar. Du anser att dina prioriterar om vad som är gynnsamt för din livsföring också måste gälla på andra och tvingar oss på dem. Det är lite som när folk som tycker att en viss typ av utseende är den snyggaste (byggartjejer, say wut?) upphöjer det utseendet till allmän lag. Hur kan du bedöma vad som är bäst för mig? Varför ska du ha den rätten? Hur skulle det se ut om en massa datornördar (aliquis et al.) skulle avgöra hur vi ska leva och vad som är gynnsamt contra missgynnsamt för oss? Hur skulle det se ut om en massa grova byggare skulle göra det? Alla gillar ju olika saker. Varför inte låta dem få värdera själva? Tror inte du på frihet?

michael
2006-03-23, 16:10
Hehe. Jag vet inte hur stor skada steroider skulle göra på samhället däremot så är jag ganska säkert att enligt mina värderingar så gör de mer skada och kostar mer än eventuell nytta. Har såklart inga siffror utan det är enbart vad jag tror. Sedan gör väl saker du räknar upp också skada på samhället men jag ser nyttan de gör som större än nackdelarna.

Lite samma sak som jag vill inte tillåta folk att bära vapen, då den eventuella frihet som skulle fås inte är värd nackdelarna och skadorna på samhället.

Det där är en subjektiv bedömning då steroider faktist används inom vården och räddar liv. Ska du sätta ett pris på liv?

Trance
2006-03-23, 16:14
Det där är en subjektiv bedömning då steroider faktist används inom vården och räddar liv. Ska du sätta ett pris på liv?

Läs mer än sista inlägget?

Trance
2006-03-23, 16:19
Ja, du moraliserar. Du anser att dina prioriterar om vad som är gynnsamt för din livsföring också måste gälla på andra och tvingar oss på dem. Det är lite som när folk som tycker att en viss typ av utseende är den snyggaste (byggartjejer, say wut?) upphöjer det utseendet till allmän lag. Hur kan du bedöma vad som är bäst för mig? Varför ska du ha den rätten? Hur skulle det se ut om en massa datornördar (aliquis et al.) skulle avgöra hur vi ska leva och vad som är gynnsamt contra missgynnsamt för oss? Hur skulle det se ut om en massa grova byggare skulle göra det? Alla gillar ju olika saker. Varför inte låta dem få värdera själva? Tror inte du på frihet?

Jag tror på frihet, dock så tror jag att låta folk välja fritt bland droger, AAS och vapen etc skulle påverka samhället så negativt att våran frihet i stort skulle bli sämre. Jag tror på frihet som i att man skall få äga saker, man skall kunna tjäna pengar, man skall inte vara rädd att gå ut på kvällarna och kunna yttra sig så som man vill. Det du säger är också frihet, men jag anser att införandet av dessa skulle påverka det andra i sådan stor grad att det inte skulle vara värt det.

michael
2006-03-23, 16:23
Hehe. Jag vet inte hur stor skada steroider skulle göra på samhället däremot så är jag ganska säkert att enligt mina värderingar så gör de mer skada och kostar mer än eventuell nytta. Har såklart inga siffror utan det är enbart vad jag tror. Sedan gör väl saker du räknar upp också skada på samhället men jag ser nyttan de gör som större än nackdelarna.

Lite samma sak som jag vill inte tillåta folk att bära vapen, då den eventuella frihet som skulle fås inte är värd nackdelarna och skadorna på samhället.

Kanske är för att dom saknar samhällsnytta helt och hållet om taget för muskeluppbyggande syfte. Lika mycket som alkohol saknar samhällsnytta om drucket för att bli full. Däremot om det används för antiseptiskt syfte, eller lösa fettlösliga gifter eller liknande då överväger fördelarna nackdelarna rätt snabbt med alkohol. Vilken av dessa två är närvarande i 70% av våra våldsbrott tror du? :) Vilken av dessa två är olaglig resp laglig?

Bolio
2006-03-23, 16:23
Jag tror på frihet, dock så tror jag att låta folk välja fritt bland droger, AAS och vapen etc skulle påverka samhället så negativt att våran frihet i stort skulle bli sämre. Jag tror på frihet som i att man skall få äga saker, man skall kunna tjäna pengar, man skall inte vara rädd att gå ut på kvällarna och kunna yttra sig så som man vill. Det du säger är också frihet, men jag anser att införandet av dessa skulle påverka det andra i sådan stor grad att det inte skulle vara värt det.

Varför skulle införlivandet av följande:

Precis så tycker jag, men det jag ännu mer tycker är att det skall vara upp till var och en att avgöra om man tycker att steroiderna gynnar en eller missgynnar en. Precis som det är idag allså, fast med den lilla - men ack så betydliga! - skillnaden att läkare (som man givetvis får betala för själv - alla sjukvårdskostnader som frivillig och icke-medicinskt bruk av dopningspreparat orsakar sker på ens eget ansvar och bekostas utifrån ens egna tillgångar) är med och hjälper människor genom att informera om bieffekterna, utveckla bättre preparat (legaliserar vi det kommer vi att ha råd att utveckla dem ännu mer och göra dem ännu ofarligare), ordinera de för den specifika brukaren bäst lämpade preparaten, i de rätta doserna, etc.

... vara så pass frihetsbegränsande för oss i andra avseenden? Vad är det du tror ska hända egentligen? Alla löper apok i testoseron-rus och dödar folk?

Trance
2006-03-23, 16:44
... vara så pass frihetsbegränsande för oss i andra avseenden? Vad är det du tror ska hända egentligen? Alla löper apok i testoseron-rus och dödar folk?

Du, det var en kille på skolan när jag var liten som sade att det är dödsfarligt med..

Nej, men allvarligt så handlade min förra post om alla droger etc och om de skulle släppas fria. Angående just AAS i kontrollerade former. Jo, jag tror det skulle resultera i enormt stor ökning i användandet och då diverse biverkningar och kostnader. Läkarna skulle knappast fungera som ett skydd då svarta marknaden skulle bli ännu större. Jag tycker inte det är värt det när det blir lättare och mer accepterat för en 17-åring att trycka AAS. Jämför gärna med systembolaget och hur många som väntar med att dricka på förfester tills de är 20 år. Alltså är "spillet" runt de som tar det seriöst skulle vara för stort.

Sedan vet jag inte heller om t.ex. krogvåldet skulle öka om de flesta killar och omkring med förhöjda testo-nivåer, kanske skulle det eller kanske inte.

Trance
2006-03-23, 16:45
Kanske är för att dom saknar samhällsnytta helt och hållet om taget för muskeluppbyggande syfte. Lika mycket som alkohol saknar samhällsnytta om drucket för att bli full. Däremot om det används för antiseptiskt syfte, eller lösa fettlösliga gifter eller liknande då överväger fördelarna nackdelarna rätt snabbt med alkohol. Vilken av dessa två är närvarande i 70% av våra våldsbrott tror du? :) Vilken av dessa två är olaglig resp laglig?

Vad vill du säga, att vi har en historia av att dricka alkohol i detta landet? Att alkohol inte är bra? Det visste jag faktiskt.