handdator

Visa fullständig version : hjälp att tyda kreatindosering


Mr. Math
2006-03-20, 19:02
Jag eller min kompis har uppenbarligen uppfattat doseringen jävligt fel. På baksidan av förpackningen står följande:

Tag kreatin i 4-8 veckor
Dag 1-5: 4 ggr per dag
Dag 6: 1 gång

Hur fortsätter systemet? Räknar man på en vecka, så att dag 7: 0 doseringar, och att man därefter börjar om varje vecka på samma sätt? Eller ska man f.o.m. dag 6 ta 1 dosering varje dag? Är jävligt förvirrad nu

Vimpyboy
2006-03-20, 19:17
Fr.o.m dag 6 tar du 1 per dag. De första dagarna är bara uppladdningsfasen.

Mr. Math
2006-03-20, 19:19
fuck oxå...vad händer nu då? jag har gått på 4ggr per dag på vardagar i två veckor...blire några negativa effekter? tar bara kreatin under deffen, kan denna påverkas nåt med mitt felaktiga system?

Catstyle
2006-03-20, 19:40
fuck oxå...vad händer nu då? jag har gått på 4ggr per dag på vardagar i två veckor...blire några negativa effekter? tar bara kreatin under deffen, kan denna påverkas nåt med mitt felaktiga system?
Medför inga negativa effekter, snarare positiva.

Mr. Math
2006-03-20, 20:34
så ja skulle lika gärna kunna fortsätta me mitt system?

Larsson
2006-03-20, 20:35
så ja skulle lika gärna kunna fortsätta me mitt system?

När du väl har gjort en uppaddning finns det ingen anledning till att överdosera.

Davil
2006-03-20, 20:44
Ett ev. överskottsintag av kreatin kissas bara ut så värre än så blir det inte.
Jag hade tagit en tesked 2-3ggr/dag utan uppladdning och tills burken är tom.

muffe85
2006-03-20, 22:52
Som tidigare talare säger, att fortsätta med uppladdningsfasen innebär att din burk/påse med kreatin tar slut 4 gånger så snabbt, och överskottet kissar du ut.
Jag tror inte man borde inte överskrida rekommenderad dos även om man bara kissar ut överskottet, Om man ni vill "optimera" så ta 1½ dos istället för rekommenderad 1.
Men nu är jag ingen expert heller.

barda
2006-03-21, 23:24
du bör ju inte ha en dag utan kreatin hur du än gör :p
käka på som vanligt bara. 2-3 ggr/dag

JDEE
2006-03-22, 01:19
Jag hade alltid en uppladdning på kreatinet i början med ca 5 teskedar per dag, det va för mkt så då pissade ja ut överdosen. Men sen ville ja testa om det gick utan uppladdning och då tog jag rekomenderad dos som är en tesked per dag, och då märkte jag att effekten va densamma. Så för mig funkar det utan uppladdningsfas. Jag tror det räcker om du tar en tesked per dag eller att du delar upp det och tar lite innan träning och lite efter så du alltid har kvar kreatin i kroppen.

stenis
2006-03-22, 08:08
När du väl har gjort en uppaddning finns det ingen anledning till att överdosera.

Dedär vet du inget om. Finns inget som säger hur stort upptag kreatin kroppen kan ta. Kan mycket väl medföra positiva effekter av överdosering av kreatin, de vet man inte.

Själva uppladdningsfasen ska man dock ta med en nypa salt, den är inte så viktigt som man först tror när man läser burken, tillverkarna som vill att burken ska ta slut snabbare.

Vill du kan du gott köra på som du gjort om det fungerat för dig och att du har råd att ta så pass. Har inga _kända_ negativa konsekvenser.

jonte85
2006-07-19, 17:52
visst kan man tränar lika hårt under uppladningen?

virrelan
2006-07-20, 14:32
visst kan man tränar lika hårt under uppladningen?ja..

Guddi
2006-07-20, 15:17
Dedär vet du inget om. Finns inget som säger hur stort upptag kreatin kroppen kan ta. Kan mycket väl medföra positiva effekter av överdosering av kreatin, de vet man inte.

Själva uppladdningsfasen ska man dock ta med en nypa salt, den är inte så viktigt som man först tror när man läser burken, tillverkarna som vill att burken ska ta slut snabbare.

Vill du kan du gott köra på som du gjort om det fungerat för dig och att du har råd att ta så pass. Har inga _kända_ negativa konsekvenser.
1)
"Baseline muscle creatine levels are known to modulate the increase in muscle creatine following creatine supplementation (i.e., a higher baseline muscle creatine is associated with a smaller increase in muscle creatine following creatine supplementation), which was true in this case. However, a more important point is that there is clearly a maximal limit to the amount of creatine a muscle can take up (ceiling effect) regardless of baseline levels"

Effects of repeted creatine supplementation on muscle, plasma, and urine creatine levels; Journal of Strength and Conditioning Research, 2004, 18(1), 162–167

Studien är bara på en person så man ska inte dra för stora växlar av den. Jag har dock inte hittat någon studie som har visat på höjd prestation när man går från 5-10g/dag till mer.

2)
Det stämmer till 100%. Dock kommer effekten snabbare om man kör med en uppladningsfas och vi gillar ju alla snabba resultat ;)

3)
Orsaken till att det inte finns några kända konsekvenser kan också vara att kreatin inte har använts i så många år.

“There is more and more mounting evidence that Cr and Crn are precursors for the AIA’s. Shortterm, this is probably not an issue with Cr supplementation. However, long-term, it is a very important issue. Couple that with the fact that it is common to supplement the diet with Cr at levels several hundred to often times several thousand times the level naturally present in the foods…….The specifics of the AIA’s mutagenicity are beyond the scope of this paper but it is sufficient to say they form DNA adducts and hence, interfere with proper functionality of the nucleic acids in the cells.”

“Considering the beneficial effects of Cr on various muscle types and neurons, coupled with a lack of evidence for serious deleterious effects, it seems the answer to the initial question would be a qualified ‘yes.” The qualification for the answer is that proper attention to total nutrition needs to be given. High intakes of water, probiotics, vitamins, minerals and antioxidants is a must. Without such attention, supplemental Cr would fall more heavily on the ‘cost’ portion of a cost-benefit curve.”

Creatine: are the benefits worth the risk?; Toxicology Letters 150 (2004) 123–130

Med tanke på det jag skrivigt ovanför så tycker jag inte att det för tillfället finns någon som helst orsak att gå över det rekommenderade intaget av 5g/dag.