handdator

Visa fullständig version : precore assisted chin/dip


Challenge
2006-03-20, 17:40
http://www.precor.com/popup.php?p_picname=md320_main.jpg&p_modelno=md320&p_machinename=320

Detta shabrak har instalerats på gymmet där jag tränar, någon som tränar med en sånhär? Grejen går ut på att man får lite hjälp under hela övningen, antingen man tränar chins eller dips. Själv tycker jag den känns lite skum, känns inte som man får hela den naturliga rörelsen...ska man köra maskin tycker jag latsdrag funkar likabra.

Men frågar är hur bör man lättast göra framsteg i övningarna, kanske främst chins? att köra med lite hjälp hela tiden eller köra max (låt oss då anta att man kanske endast klarar 1 eller 2) Eller tex börja i överläget och sedan sakta hålla emot på tillbakavägen?

1986
2006-03-20, 19:01
Finns en sån där jag gymmar. Brukar värma upp med ett par kilo när jag ska köra dips, och sen köra helt utan. Chins klarar jag väldigt få utan extra-hjälpen.
Tycker den är smidig som fan faktiskt.

Diggler
2006-03-20, 19:58
Skit i hjälp och skit i assistansmaskinen. Vill du lära dig köra chins, kan du göra såhär istället.

En egenpatenterad metod som nästan garanterat får upp dina 1-2chins till en hejdundrade 6-7 på 7 bara veckor. Rena TV-shop!

Du kör 2ryggpass/vecka, var tredje eller fjärde dag således, och lägger bicceträningen efter.

Passen startar du med "chins", följer upp med latsdrag och rodd och avslutar med bicce, men lite mer om det senare, nu startar vi med huvudövningen, "chins".

Första passet kör du 5*3 (5set tre reps) men du drar bara tills pannan är i nivå med stången. Nästa pass 4*4, nästa pass igen 3*5. På fjärde passet kör du 5*3, fast denna gången lyfter du till ögonen, fortsätt som förut( med 4*4, 3*5 fast till ögonen. På sjunde till hakan, på tionde riktiga. På 13:e passet, maxar du, och förundras över att du klarar 6-7st.

I varje chinspass skall du även köra 1-2set latsdrag, 2-3set rodd, 2-4set bicce, håll dig mellan 8-12 reps på ryggövningarna, och 4-8 på bicce och du kan även eventuellt köra något för korsryggen på samma dag.

Challenge
2006-03-20, 20:36
Skit i hjälp och skit i assistansmaskinen. Vill du lära dig köra chins, kan du göra såhär istället.

En egenpatenterad metod som nästan garanterat får upp dina 1-2chins till en hejdundrade 6-7 på 7 bara veckor. Rena TV-shop!

Du kör 2ryggpass/vecka, var tredje eller fjärde dag således, och lägger bicceträningen efter.

Passen startar du med "chins", följer upp med latsdrag och rodd och avslutar med bicce, men lite mer om det senare, nu startar vi med huvudövningen, "chins".

Första passet kör du 5*3 (5set tre reps) men du drar bara tills pannan är i nivå med stången. Nästa pass 4*4, nästa pass igen 3*5. På fjärde passet kör du 5*3, fast denna gången lyfter du till ögonen, fortsätt som förut( med 4*4, 3*5 fast till ögonen. På sjunde till hakan, på tionde riktiga. På 13:e passet, maxar du, och förundras över att du klarar 6-7st.

I varje chinspass skall du även köra 1-2set latsdrag, 2-3set rodd, 2-4set bicce, håll dig mellan 8-12 reps på ryggövningarna, och 4-8 på bicce och du kan även eventuellt köra något för korsryggen på samma dag.

Låter som ett bra program..Men mitt problem är att jag är klen i botten..börjar jag med lite böjda armar går det lättare..men ska jag dra från raka armar är det totaltstopp... *rolleyes*

Baan
2006-03-20, 20:40
har provat maskinen för skojs skull, väldigt tveksam till hur mycket den kan ge för riktiga chins. jag hade nog föredragit att ha någon som kan trycka lite när det behövs, det har funkat rätt bra för mig

Allan
2006-03-20, 20:51
Skit i hjälp och skit i assistansmaskinen. Vill du lära dig köra chins, kan du göra såhär istället.


Mmmm... eller så väger man kring hundra kilo och då funkar de där maskinerna jättebra (kan jag säga av egen erfarenhet). Det enda jag inte gillar är det bockadfe greppet - fast det löser vi genom att helt enkelt lägga en rak stång ovanpå.

allan

Lillgrabben
2006-03-20, 20:55
Mmmm... eller så väger man kring hundra kilo och då funkar de där maskinerna jättebra (kan jag säga av egen erfarenhet).
allan


Måste hålla med Allan där!


Jag väger kring 132-135 kg & det finns inte en chans att jag orkar köra chins ( annat än möjligen ett enda reps).

Diggler
2006-03-20, 21:04
Jag väger 100, och jag är smällfet, jag kan ändå köra chins. Så Allan och Lillgrabben, ni får helt enkelt snäppa upp er! :whipped: ;)

gustavk
2006-03-20, 23:06
Jag har en sådan på gymmet jag går till. Har inget emot hjälpvikten då den är något valfritt. Behöver själv ingen hjälp med chinsen, men när tyngre och otränade vill köra 3*12 breeeda så kan man förstå varför hjälpplattan finns :)

Nitrometan
2006-03-20, 23:32
Måste hålla med Allan där!


Jag väger kring 132-135 kg & det finns inte en chans att jag orkar köra chins ( annat än möjligen ett enda reps).
Har du sett Josh Bryant? Ungefär din storlek (viktmässigt iaf). Här gör han en chin/pullup med 60 kg hängande runt midjan:
http://www.joshstrength.com/Atlantis%20Pullup%20130%20pounds.wmv

Klart att det går om man vill.

Lillgrabben
2006-03-20, 23:38
Har du sett Josh Bryant? Ungefär din storlek (viktmässigt iaf). Här gör han en chin/pullup med 60 kg hängande runt midjan:
http://www.joshstrength.com/Atlantis%20Pullup%20130%20pounds.wmv

Klart att det går om man vill.


Jo, jag har sett den filmen. Stark herre, den gode Josh!

Läste att han bytt gym till Metroflex.

Baan
2006-03-21, 00:50
~100 är iaf ingen jättejobbig vikt för chins, klart har man kört chins när man vägt runt 80 så är det ganska stor skillnad, men det går köra.

Cykelmannen
2006-03-21, 01:08
Okej, jag företräder alla normala människor i den här tråden. Jag väger 75 kg och klarar max 2 reps vanliga chins. Brukar köra med 15 kg hjälp i den här maskinen och det fungerar jättebra. Ännu bättre är den till dips där den tillåter de mindre starka att kunna göra riktigt djupa dips och träna bröstmuskulaturen till maximum.

Nitrometan
2006-03-21, 08:32
Jo, jag har sett den filmen. Stark herre, den gode Josh!

Läste att han bytt gym till Metroflex.
Visst är han stark...

Han ville flytta ner till Texas. Tror det var nåt spännande jobb. Sen letade han bra gym i närheten av där han skulle bo. Metroflex är väl bra?

Själv väger jag knappt hundra så jag vet inte hur jobbiga chins bli när man blir ...tung.

bubbe
2006-03-21, 08:52
Visst är han stark...

Han ville flytta ner till Texas. Tror det var nåt spännande jobb. Sen letade han bra gym i närheten av där han skulle bo. Metroflex är väl bra?

Själv väger jag knappt hundra så jag vet inte hur jobbiga chins bli när man blir ...tung.

jag trodde turordningen var så här:

1. Du hittar ett ett bra gym
2. flytta dig
3. sök nytt jobb nära gymet.

Nitrometan
2006-03-21, 09:42
jag trodde turordningen var så här:

1. Du hittar ett ett bra gym
2. flytta dig
3. sök nytt jobb nära gymet.
Prioriteringar.

Beror väl på vilket gym det är också. Samt i vilket syfte man söker upp det?

Arf Pingvin
2006-03-21, 13:28
100 är väl ingen vikt att tala om för chins för nån som tränar. Jag gjorde i princip lika många chins vid 85 som 100 kg. Det beror ju helt på hur dessa kilon är fördelade.

Jag tycker mig se många som tar alldeles för mycket hjälp av apparaten. De kan hålla armarna i helt osannolika vinklar som de aldrig skulle kunna hängandes i en stång.