handdator

Visa fullständig version : Eiselt maxgain


Elwyndaz
2006-03-20, 16:16
Hej hej!
Har letat runt lite här på forumet, och jag har sett att den allmänna åsikten är att man ska blanda sin gainer själv med kolhydrater och protein.

men om man vill ha en färdigblandad gainer att dricka före och efter träning är då eiselt maxgain en bra gainer?
läste någon reply om att kolhydraterna var av en "dålig" sort?

iallafall så är det jag letar efter en färdigblandad gainer som ska drickas i samband med träning.
ålder 17 längd 170 vikt 60, styrketränar fyra gånger i veckan. Har svårt som fan att gå upp i vikt och hinkar i mig mat, lite svårt att få i sig massa mellanmål bara.

EiseltUK
2006-03-20, 16:29
Hej hej!
Har letat runt lite här på forumet, och jag har sett att den allmänna åsikten är att man ska blanda sin gainer själv med kolhydrater och protein.

men om man vill ha en färdigblandad gainer att dricka före och efter träning är då eiselt maxgain en bra gainer?
läste någon reply om att kolhydraterna var av en "dålig" sort?

iallafall så är det jag letar efter en färdigblandad gainer som ska drickas i samband med träning.
ålder 17 längd 170 vikt 60, styrketränar fyra gånger i veckan. Har svårt som fan att gå upp i vikt och hinkar i mig mat, lite svårt att få i sig massa mellanmål bara.


Kolhydratbladningen är bra om du har svårt för att gå upp i vikt då den hämmar fettförbränningen.

/ Henrik

Elwyndaz
2006-03-20, 19:50
någon annan som inte jobbar på eiselt som kan svara? :)

det var mest det här jag tänkte på:
Eiselts maxgain går väll mer ut med att vara en mellanmålsgainer. Halva kolhydrat delen består av långsamma kolhydrater (fruktos) vilket inte lämpar sig i samband med träning då man vill ha snabba kolhydrater.

Dessutom har man nyligen upptäkt att fruktos är den stora boven bland ungdommar som har problem med övervikt, läsk innehåller mycket fruktos och är således inte bra. Fruktos är till och med sämre än vanligt socker eftersom det tas upp direkt i tarmen utan att ge insulinpåslag och är därför mycket fettbildande. Om det var så den exakta prossesen gick till kan jag inte garantera (har inte nyheten i färskt minne)

skrev He-man i denna tråd http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53600, så det borde finnas någon gainer som lämpar sig mer? för jag har inte tänkt ta gainern vid fler tillfällen än vid träningen.

Ninjasmurf
2006-03-20, 19:53
Du kan ju köra med den här (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=148) annars

EiseltUK
2006-03-21, 12:22
[QUOTE=Elwyndaz]

Dessutom har man nyligen upptäkt att fruktos är den stora boven bland ungdommar som har problem med övervikt, läsk innehåller mycket fruktos och är således inte bra. Fruktos är till och med sämre än vanligt socker eftersom det tas upp direkt i tarmen utan att ge insulinpåslag och är därför mycket fettbildande. Om det var så den exakta prossesen gick till kan jag inte garantera (har inte nyheten i färskt minne)

QUOTE]

Att ungdomar är fetare beror på vad jag har hört överkonsumption av kalorier. En undersökning som gjordes i England nyligen visade att läsk tillför en massa extra kalorier som ungarna inte förbränner. Dagligt läskedrickande kan göra att de lägger på sig ca 0,5 kg per månad. Sen kan givetvis fruktosets hämmande effekt på fettförbränningen vara en delorsak. Maxgain är framtagen för "hard gainers" där målsättningen är att minska förbränningen och gå upp i vikt.

/ Henrik

Elwyndaz
2006-03-21, 20:12
det var mest dethär jag tänkte på:

"Eiselts maxgain går väll mer ut med att vara en mellanmålsgainer. Halva kolhydrat delen består av långsamma kolhydrater (fruktos) vilket inte lämpar sig i samband med träning då man vill ha snabba kolhydrater."

EiseltUK
2006-03-22, 12:55
det var mest dethär jag tänkte på:

"Eiselts maxgain går väll mer ut med att vara en mellanmålsgainer. Halva kolhydrat delen består av långsamma kolhydrater (fruktos) vilket inte lämpar sig i samband med träning då man vill ha snabba kolhydrater."

För att fylla på muskelglykogen är snabba kohydrater bättre men det har ingen större inverkan på nettoproteinbalansen (nedbrytning minus uppbyggnad av muskelvävnad).

Fruktos funkar ganska olika beroende på om man är i negativ eller positiv energibalans. För dem som vill bränna fett är fruktos ganska dåligt eftersom det hämmar oxidationen av fett - men samtidigt är det mer termogent är t ex maltodextrin eller dextros så det ökar kolhydratoxidationen. Om du är smal och har svårt för att gå upp i vikt är du sannolikt i negativ energibalans och då kan nog fruktos i måttlig mängd vara en fördel. Allt handlar om vilka mängder fruktos du får i dig. För mycket är inte bra, speciellt om du redan är i positiv energibalans. Om du vill ta Maxgain som mellanmål rekommenderar vi vanligen 50 gr / drink vilket ger dig ca 10 gr fruktos.

Vi har gjort en studie med Maxgain efter träning och det funkade bra. Då testade vid 200 gr dirket efter träningen och de tränande gick upp bra i muskelmassa och lite i fett. Det hade ingen negativ inverkan på bl a triglycerider (troligen för att testpersonerna låg i negativ e-balans efter träningen). 200 gr är lite väl mycket. 100-150 gr är nog mer lagom.

/ Henrik

Ekonom
2006-03-22, 14:48
Vi har gjort en studie med Maxgain efter träning och det funkade bra. Då testade vid 200 gr dirket efter träningen och de tränande gick upp bra i muskelmassa och lite i fett. Det hade ingen negativ inverkan på bl a triglycerider (troligen för att testpersonerna låg i negativ e-balans efter träningen). 200 gr är lite väl mycket. 100-150 gr är nog mer lagom.

He, lycka till att få i sig 200g maxgain... tapetklister räcker inte för att ge en liknelse, gröt är snarare mer rättvist..

Bite
2006-03-22, 14:50
He, lycka till att få i sig 200g maxgain... tapetklister räcker inte för att ge en liknelse, gröt är snarare mer rättvist..
Det är mycket svårt att blanda med mer vatten?

EiseltUK
2006-03-22, 16:10
Det blir ganska mycket vatten..... :) Man kan i o f sprida ut intaget. Finns ingen större anledning att ta 200 gr på en gång.

/ Henrik

Elwyndaz
2006-03-22, 16:45
tackar för svaren! :)

tenchi
2006-07-27, 11:28
jag fortsätter på den här tråden istället för att starta en ny om samma produkt.

Hur är det med smaken på choklad? Sist jag provade Eiselts gainer så smakade chokladen ljuvligt, speciellt med mjölk så var det som att dricka Ekströms chokladpudding :)

Det var dock mer 5-6 år sen... säkert ännu längre tillbaka. Har det gjorts förändringar i smaken? Protec t ex förändrades ju på nåt sätt, om det var mer glutamin osv och det fick en helt annan smak tyckte jag.

skanmal
2006-07-27, 12:49
Hur är det med smaken på choklad? Sist jag provade Eiselts gainer så smakade chokladen ljuvligt, speciellt med mjölk så var det som att dricka Ekströms chokladpudding :)
Den smakar fortfarande Ekströms chokladpudding. :cool: Av alla gainers jag provat tycker jag att Maxgain har den mest "naturliga" chokladsmaken.

dmasl
2006-07-27, 12:52
Kolhydratbladningen är bra om du har svårt för att gå upp i vikt då den hämmar fettförbränningen.

/ Henrik

Gäller det i största allmänhet för gainers? Jag har en gammal gainer pro jag fortfarande använder nu när jag dietar.

tenchi
2006-07-27, 13:46
Den smakar fortfarande Ekströms chokladpudding. :cool: Av alla gainers jag provat tycker jag att Maxgain har den mest "naturliga" chokladsmaken.

härligt! då får det nästan bli en laddning Maxgain!

muskelbyggarn
2006-07-28, 09:45
Smaken är lite ändrad tycker jag, men inte så mycket. Så gillade du den förr så lär du nog göra det nu också :)


Vänl,,,
Tobbe