handdator

Visa fullständig version : Sötsug när försvinner det.


Fredrik_S
2006-03-19, 22:35
Man kan antagligen inte vara sockerberoende men man kan vara sugen på söt smak. Jag är oftare sugen på nått sött om ja ätit det nyligen, tex dagen innan. När jag inte ätit nått sött på nån vecka är jag inte så sugen men börjar jag så blir det ofta flera dagar i sträck.

Är det verkligen ett sug eller är det bara en vana. Ju längre tid det går ju lättare blir det att inte äta nått sött.

Min fråga är hur länge tar det innan det blir mer otänkbart till gränsen på äckligt med söt smak.
(delfråga, om man undviker sötningsmedel också borde det inte bli ännu lättare att vänja bort gillandet av söt smak).

Fredrik_S
2006-03-19, 22:42
Gröt med bär i är gott
;men det är godare om jag har på socker eller sötningsmedel.
Varför? Det måste vara en vana?

Yoghurt är gott
;men det är godare med lite socker eller sötningsmedel till.
Också vana?

Grapefrukt är gott
;men det är godare med lite socker eller sötningsmedel.
vana...?

Någon som tränat bort vanan med söt smak??

Ikon
2006-03-19, 22:49
Om man på sin höjd bara käkar några frukter om dagen försvinner det "fysiska" suget efter en vecka ungefär. Efter det är det bara en mental process. Efter ytterliggare ett par veckor behöver man knappt något sött i desserter överhuvudtaget för att man tycka att det smakar bra.

Sniggel
2006-03-20, 00:41
Jag kan få sötsug om jag har tillåtit mig själv att gå hungrig för länge, exempelvis mer än 6 timmar.

Fartman
2006-03-20, 07:48
Gröt med bär i är gott
;men det är godare om jag har på socker eller sötningsmedel.
Varför? Det måste vara en vana?

Yoghurt är gott
;men det är godare med lite socker eller sötningsmedel till.
Också vana?

Grapefrukt är gott
;men det är godare med lite socker eller sötningsmedel.
vana...?

Någon som tränat bort vanan med söt smak??

Jag, typ. Jag slutade bara äta en massa sockersötat tjafs så kom jag efter ett tag på att jag inte längre blev sötsugen, för mig var "sötsuget" oftast att jag var hungrig och inte hade ätit på några timmar.

Milia
2006-03-20, 09:07
Håller med ovanstående inlägg. Oftast kommer sötsug vid hunger.
Men det du beskriver att du föredrar sötare alternativ framför osötade är bara en vana. Om man helt avstår från sötade produkter (inklusive sötningsmedel) som du säger, så försvinner sötsuget. Jag sötar för det mesta nu med naturliga smaker, t.ex. frukt, bär, kanel ( mkt kanel ger en sötare smak) och är sällan sötsugen. Är jag det så beror det oftast på för lite mat.

Jag känner ofta när jag väl äter söta saker att jag blir äcklad efter någon tugga för att det smakar alledels för sötsliskigt och maffigt. (men ibland är precis varenda tugga bara förj*vla gott)