handdator

Visa fullständig version : Flyes?


Wider
2006-03-19, 22:05
Hejsan, jag är ganska ny här på kollo, har läst ganska mycket, men inte skrivit något.

Jag har märkt att alla verkar ha väldigt olika åsikter om just övningen flyes, och därför undrar jag - hur bra är egentligen flyes? Och nu vill jag inte höra något om att den "känns" bra, utan jag menar hur bra den är i att öka muskelmassa/styrka. Hoppas det är någon som har ett bra svar :bow: *yourock*

Jorgen
2006-03-19, 22:08
Flyes är en bra slutövning. Sträcker ut bröstet bra. Ingen övning man använder så tunga vikter i dock. Jag avslutar alltid mina bröstpass med flyes.

Timme
2006-03-19, 22:09
jag hatar flyes..... skit bajs för den! Jag tycker att det är svårt att smiska brösten med den övningen, men som föregående talare, den sträcker bra.

Slartibartfast
2006-03-19, 22:09
Flyes äger. Har nog byggt mina pattar bättre än nån annan övning.

Timme
2006-03-19, 22:10
Och nu vill jag inte höra något om att den "känns" bra, utan jag menar hur bra den är i att öka muskelmassa/styrka. Hoppas det är någon som har ett bra svar :bow: *yourock*


Den är nog inget vidare bra för att öka i styrka. Skit i bajs övningen och kör hantelpressar och bänkpress istället. Mycket bättre övningar!

Timme
2006-03-19, 22:11
Flyes äger. Har nog byggt mina pattar bättre än nån annan övning.

Hur ofta kör du flyes kontra bänk/hantelpressar?

Jorgen
2006-03-19, 22:11
jag hatar flyes..... skit bajs för den! Jag tycker att det är svårt att smiska brösten med den övningen, men som föregående talare, den sträcker bra.
Teknikgrej det där.
Jag hade också väldigt svårt för flyes ett tag, hatade övningen, men efter att jag fått rätt på den så är den guld värd. Får riktigt bra kontakt i den.

Wider
2006-03-19, 22:13
Låter ganska logiskt faktiskt, killen jag tränar med tror stenhårt på att det är en jättebra övning som man lika gärna kan ta istället för bänk eller hantelpress utan att ha något att basera det på ^^

Edit: Kör 3 helkropps i veckan, en gång bänk, en gång hantel, och en gång flyes (inte jag som har skrivit schemat dock)

Jorgen
2006-03-19, 22:16
Den är nog inget vidare bra för att öka i styrka. Skit i bajs övningen och kör hantelpressar och bänkpress istället. Mycket bättre övningar!
Här har du en som kör en del flyes (på rätt tunga vikter dessutom)
Mr Klo:
http://www.kolozzeum.com/OLD_kolozzeum/fototavling_2005/Tavlande_/male_/klo/Klo.sidechest.JPG

Sonny
2006-03-19, 22:19
Här har du en som kör en del flyes (på rätt tunga vikter dessutom) Mr Klo:Mr. Bästa Fysiken ;)

Wider
2006-03-19, 22:21
Tack för de bra svaren :D Nu har jag en lite bättre uppfattning om hur bra flyes är ^^

Timme
2006-03-19, 22:28
Här har du en som kör en del flyes (på rätt tunga vikter dessutom)
Mr Klo:
http://www.kolozzeum.com/OLD_kolozzeum/fototavling_2005/Tavlande_/male_/klo/Klo.sidechest.JPG


Han har inget dåligt bröst!

Men jag tänker nog alldrig börja köra flyes trots allt. Jag kanske ratade den lite väl hårt. Visst har det med teknik att göra men ända anledningen jag ser till att använda flyes som bröstövning är ifall man skulle ha problem med triceps eller nått. Bänkpress bygger ju inte bara bröst utan axlar och triceps till stor del också. Flyes isolerar ju istort sett bröst.


"What's a Money Exercise?

A money exercise has the following characteristics:

1) It's a multi-joint exercise: The more articulations in the movement the better.

2) It's a multi-muscle exercise: The more muscle mass is involved in an exercise the better.

3) It's an accelerative exercise: The greater the possibility to accelerate during an exercise the better it is.

4) It's a "target" exercise: The more an exercise uses muscles needed in sports the better."

Detta skrevs av CT på T-nation. Detta tycker jag låter väldigt vettigt och jag försöker endast använda mig av sk "money oney Exercises"

Jorgen
2006-03-19, 22:34
Flyes isolerar ju istort sett bröst.
Och det är dåligt när man tränar bröst för att?
Jag menar såklart inte att man endast skall köra flyes, men det är absolut ingen dålig övning.

muffe85
2006-03-19, 22:36
Om jag inte vill köra flyes med fria vikter kan du köra "Flyes" i CableCross.
Handtagen nedifrån, liggandes på bänk i mitten. Jag tycker den tar bra och jag får inte ont i axlarna som i vanliga flyes. Kan dessutom ta mycket mer vikt. Kan bero på att Vinkeln (F/kraft) är annorlunda, I fria vikter är kraften rakt ned (gravitationen), I Cablecross är vinkeln kanske 45% högre än rakt nedåt.

Slartibartfast
2006-03-19, 22:38
Hur ofta kör du flyes kontra bänk/hantelpressar?

Lika ofta som bänk/snedbänk. Kör aldrig hantelpressar.

Timme
2006-03-19, 22:55
Lika ofta som bänk/snedbänk. Kör aldrig hantelpressar.


Okej, men hur vet du att hantel flyeas bygger dina bröst bäst när du lika ofta kör hantelpressar?

Don_Kocke
2006-03-19, 22:59
Tycker också flyes suger rätt hårt..då gör jag tydligen fel.. finns det några viktiga saker man bör tänka på ang utförandet när man gör flyes?

Slartibartfast
2006-03-19, 23:06
Okej, men hur vet du att hantel flyeas bygger dina bröst bäst när du lika ofta kör hantelpressar?

För att jag fick en tillväxtspurt då jag inkluderade flyes.

Cerberus
2006-03-20, 00:25
min teknik i flyes suger rätt hårt, funderar dock på att förbättra den :D

Fartman
2006-03-20, 07:35
Flyes äger :thumbup:
Kör precis som Jörgen den sist i bröstpasset, fungerar jävligt bra att ta ut det där sista.

z_bumbi
2006-03-20, 07:42
-snip- CableCross. -snip-

Kan dessutom ta mycket mer vikt. Kan bero på att Vinkeln (F/kraft) är annorlunda, I fria vikter är kraften rakt ned (gravitationen), I Cablecross är vinkeln kanske 45% högre än rakt nedåt.

Snarare att du har utväxling i cablecrossen, vikten i handtaget är ungefär hälften av vad som står på magasinet på de flesta jag har sett.

pragmatist
2006-03-20, 09:44
Den stora nackdelen med flyes är att man egentligen bara arbetar hårt i en ganska begränsad vinkel, i övre delen arbetar man ju inte mot gravitationen särskilt mycket eftersom rörelsen är i stort sett horisontell. På det sättet är ju cablecross bättre eftersom belastningen är betydligt större i slutkontraktionsläget.

Diggler
2006-03-20, 09:52
Flyes är ett utmärkt alternativ. Med den kan du träna pecs effektivt utan att bli trött i triceps.

Taririi
2006-03-20, 09:56
Lika ofta som bänk/snedbänk. Kör aldrig hantelpressar.

Waaaas? Hantelpressar är ju otroligt sköna. Man kan hantera mycket vikt och man riktigt känner hur det tar i bröstmusklerna. För att ha någon relevans till den här tråden säger jag att jag inte är en riktig fan av flyes. Den övningen har aldrig riktigt känts some en övning för mig. Jag har brosk i min vänstra axel och på något vis gör det väldigt ont när jag utför övningen. Hantelpress/bänkpress har jag inga problem med. Men, vad vet jag, mina bröstmuskler är inte de starkaste musklerna precis... skulle påstå att de är rätt svaga *grr27*.

Baan
2006-03-20, 10:32
jämföra cable cross med hantelflyes? wtf cable cross suger ju pung. har kört cable cross på alla möjliga sätt i många år, dte ger absolut ingenting jämfört med säg hantelpress, bänk och hantelflyes.

själv gillar jag hantelflyes och tyckar man ska våga belasta lite som i andra övningar, så inga mesvikter med massor av reps. som jörgen säger är flyes en bra avslutningsövning.

pumpare
2006-03-20, 11:17
Om jag inte vill köra flyes med fria vikter kan du köra "Flyes" i CableCross.
Handtagen nedifrån, liggandes på bänk i mitten. Jag tycker den tar bra och jag får inte ont i axlarna som i vanliga flyes. Kan dessutom ta mycket mer vikt. Kan bero på att Vinkeln (F/kraft) är annorlunda, I fria vikter är kraften rakt ned (gravitationen), I Cablecross är vinkeln kanske 45% högre än rakt nedåt.

Det väger väl också in att det sitter en talja i kabelhissen som förstärker lyftkraften, att t.ex. köra en bicepscurl på 50 kg i en kabelhiss blir ungefär samma arbete som att köra en bicepscurl med stång på 25kg (bortsett kanske från viss friktion i kabelhissen)

Maverick
2006-03-20, 11:48
Jag kör alltid någon form av fly övning som sista övning i bröst passen. Skönt sträck och bra kontakt.

lloyd
2006-03-20, 13:46
Vilken föredrar ni mellan cablecrossen och pecdecken då? Själv har jag precis vart och tränat. Körde pecdecken, tycker den är helt ok.

Maverick
2006-03-20, 14:46
Liggand på lätt lutande bänk med hantlar.

Timme
2006-03-20, 17:07
Vilken föredrar ni mellan cablecrossen och pecdecken då? Själv har jag precis vart och tränat. Körde pecdecken, tycker den är helt ok.


inget av skiten i min mening. Kör några riktiga övningar istället som bänk och hantelpressar. Mycket bättre och du kommer garanterat få bättre resultat!

Cablecrossen och alla andra maskin varianter suger apa! (i min mening)
Jag är en så kallad "anti maskin och cablecross kille"

muffe85
2006-03-20, 17:12
Snarare att du har utväxling i cablecrossen, vikten i handtaget är ungefär hälften av vad som står på magasinet på de flesta jag har sett.

Ja det är hälften så tungt i CC, I men jag får ont i axlarna av 12.5kgs hantlar, och kör på 30kg på varje sida i CC liggande flyes (30/2 = 15kg per arm)

Så jag har räknat med detta fenomen

petersson
2006-03-20, 17:12
Cablecrossen och alla andra maskin varianter suger apa! (i min mening)
Jag är en så kallad "anti maskin och cablecross kille"

Så kallad "läst för mycket artiklar på internet (max-ot osv) och tro att det är det enda rätta"-kille menar du? :)

lloyd
2006-03-20, 17:38
inget av skiten i min mening. Kör några riktiga övningar istället som bänk och hantelpressar. Mycket bättre och du kommer garanterat få bättre resultat!"

Det håller jag fullständigt med om, men nu var ju frågan vilket av de två alternativen jag nämnde som ni tycker är bäst. Har för tillfället lite svårt att köra för mycket pressövningar p.g.a. känningar i axlarna. dessutom är det ju bra att ha lite övningar att varirera sig med.

Fartman
2006-03-20, 20:17
inget av skiten i min mening. Kör några riktiga övningar istället som bänk och hantelpressar. Mycket bättre och du kommer garanterat få bättre resultat!

Cablecrossen och alla andra maskin varianter suger apa! (i min mening)
Jag är en så kallad "anti maskin och cablecross kille"

Och det har du kommit fram till på vad? 1års träning?
Tagga ner lite, var inte så djävla kvick med att totalt dömma ut kablar och maskiner bara för att du läst lite texter på internet. Även om jag själv inte är någon fan av kablar och maskiner så dömmer jag inte ut dom på det sättet som du gör.

Fartman
2006-03-20, 20:19
Vilken föredrar ni mellan cablecrossen och pecdecken då? Själv har jag precis vart och tränat. Körde pecdecken, tycker den är helt ok.
Cabeln helt klart, jag har grova svårigheter att ställa in pecdecen rätt.
Men kör du pecdecen om du tycker att den känns bra, du är förmodligen medveten om att den inte är något att basera passet kring men som tex sista övning duger den.

Baan
2006-03-20, 20:30
Och det har du kommit fram till på vad? 1års träning?
Tagga ner lite, var inte så djävla kvick med att totalt dömma ut kablar och maskiner bara för att du läst lite texter på internet. Även om jag själv inte är någon fan av kablar och maskiner så dömmer jag inte ut dom på det sättet som du gör.

men om man har nu massa folk som tränat rätt länge som dömmer ut kabelövningar och pecdec (den vette fan om jag sett någon nånsin propagera för) så kan man väl dra vissa slutsatser om vad som funkar bra. om man nu ska tvinga alla att träna en tio år innan dom uttalar sig om vilka övningar är bra, så kommer alla behöva att återuppfinna hjulet.

carlsm
2006-03-21, 01:31
Cable Cross äger jämfört med hantelflyes. Jag kör båda nu men kommer utesluta hantelflyes ett bra tag framöver till förmån för cable crossen av den enkla anledning att jag lyckas få såpass mycket bättre kontakt i bröstmusklerna i CC. Förhoppningsvis är det inte bara som det känns utan kommer ge synbart resultat också.

Sir Anselm
2006-03-21, 09:42
Jag tycker flyes är suveränt... Jag försöker tänka på att få ordentligt sträck i botten och sen göra en långsam vändning för att stanna av precis innan jag tappar kontakten... När jag inte orkar fler brukar jag pumpa ut lite extra genom att köra några vanliga hantelpressar med samma vikt....

Men vissa verkar tro att man byter ut bänkpress och hantelpress, det verkar som en dålig idé. Flyes är en utmärkt avslutningsövning (tycker jag).

Kan man av någon anledning inte köra pressövningar för bröst har man ju egentligen inte så mycket att välja på.... Då är det ju flyes, cc eller pecdeck som gäller....

Baptiste
2006-03-21, 10:59
Kör tunga flyes 34-42kg/hand och max 8reps.

BYGGER GULD

muffe85
2006-03-21, 12:03
Kör tunga flyes 34-42kg/hand och max 8reps.

BYGGER GULD

upp till 42kilos hantlar i flyes? fy fan =)

Anonym112
2006-03-21, 12:04
upp till 42kilos hantlar i flyes? fy fan =)

Tro inte på allt du läser :D

Tjabo
2006-03-21, 12:07
Kan man av någon anledning inte köra pressövningar för bröst har man ju egentligen inte så mycket att välja på.... Då är det ju flyes, cc eller pecdeck som gäller....

:( Detta händer mig ikväll, då mitt bröstpass endast kommer innefatta disco p.g.a skada...

petersson
2006-03-21, 12:32
Tro inte på allt du läser :D

Det går ju att vinkla armbågen en hel del :)

Baptiste
2006-03-21, 12:38
???

vaför skulle jag behöva ljuga?
Har ju tävlat i flera år *screwy*

Fartman
2006-03-21, 14:08
men om man har nu massa folk som tränat rätt länge som dömmer ut kabelövningar och pecdec (den vette fan om jag sett någon nånsin propagera för) så kan man väl dra vissa slutsatser om vad som funkar bra. om man nu ska tvinga alla att träna en tio år innan dom uttalar sig om vilka övningar är bra, så kommer alla behöva att återuppfinna hjulet.
Visst, tyngre övningar såsom bänk och hantelpress ÄR bättre. Det håller jag med om. Det är mera stilen och attityden i Timmes inlägg som gör mig lite less, bara för att just han inte tycker om övningarna i fråga så behöver dom knappast suga för den delen. Sen är det ingen som sagt att tex cabelcross är en bra övning att ersätta bänken med. Det betyder dock inte att den är sämst och att den inte kan ha en given plats i tex slutet hos mångas bröstpass. Jag menar inte att man ska behövt träna lika länge som Allan för att man ska få uttala sig, däremot tycker jag att det är lite tråkigt när praktiskt taget nybörjare så snabbt dömmer ut övningar bara för att dom hört att vissa av dom stora killarna på forumet inte gillar dom eller för att det står i MAX-OT att dom är sämst.

Timme
2006-03-21, 15:08
Så kallad "läst för mycket artiklar på internet (max-ot osv) och tro att det är det enda rätta"-kille menar du? :)


Ja kanske det men cablecrossen är ju inget vidare. De enda maskinerna jag gillar är vadpressen, lårcurlen och benpressen. All annat kan man träna mycket bättre med fria vikter. Så tycker och tänker jag.

Timme
2006-03-21, 15:20
Och det har du kommit fram till på vad? 1års träning?
Tagga ner lite, var inte så djävla kvick med att totalt dömma ut kablar och maskiner bara för att du läst lite texter på internet. Även om jag själv inte är någon fan av kablar och maskiner så dömmer jag inte ut dom på det sättet som du gör.


Jag har tränat i två år. Det tycker jag räcker för att skapa en uppfattning om hur dåliga kabelövningarna är. Jag tycker inte att det ger någonting. Ett tag så körde jag ändast kabel övningar för triceps. Jag gjorde allt, mega strikt med rakrygg och droppsets på det. Jag mosade och mosade men det kändes inte mycket i mina små triceps. Dagen efter så känndes det inte ens som om jag gjort någonting. När jag bytte ut kable övningen mot triceps extensioner runt huvudet så började det hända grejer. Dan efter så var triceps alltid rejält mörbultade och styrkan ökade snabbt.

Jag överreagerade nog lite när jag ratade övningarna så hårt, men jag tycker faktiskt att det är lite synd att så många styrketränande personer slösar bort så pass mycket tid i den där cablecrossen. Det finns ett antal killar som i princip bor vid cablecrossen på vårt gym. Det enda jag ser han göra är att nöta pushdowns och olika bröst varianter med kablarna. Men visst, det är ju inte mitt problem och de får ju göra som de vill.

Timme
2006-03-21, 15:25
Visst, tyngre övningar såsom bänk och hantelpress ÄR bättre. Det håller jag med om. Det är mera stilen och attityden i Timmes inlägg som gör mig lite less, bara för att just han inte tycker om övningarna i fråga så behöver dom knappast suga för den delen. Sen är det ingen som sagt att tex cabelcross är en bra övning att ersätta bänken med. Det betyder dock inte att den är sämst och att den inte kan ha en given plats i tex slutet hos mångas bröstpass. Jag menar inte att man ska behövt träna lika länge som Allan för att man ska få uttala sig, däremot tycker jag att det är lite tråkigt när praktiskt taget nybörjare så snabbt dömmer ut övningar bara för att dom hört att vissa av dom stora killarna på forumet inte gillar dom eller för att det står i MAX-OT att dom är sämst.


Jag har nött pushdown i 1.5 år innan jag slutade helt med det. Man märker när en övning inte är effektiv. Jag har precis börjat med styrkefrivändningar och vanliga frivändningar. Fy sjutton vilka effektiva och explosiva övningar det är! Man märker nästan dirket om en övning är bra eller dålig.

Men jag ber om ursäkt för mitt raseri utbrott mod kabel och maskiner.

Timme
2006-03-21, 15:28
Så kallad "läst för mycket artiklar på internet (max-ot osv) och tro att det är det enda rätta"-kille menar du? :)


Oh just det. Jag har aldrig läst Max-Ot :) Men en heldel t-nation och mycket av det som skrivs där verkar ganska vettigt.

hmmm en till liten grej bara. Vad betyder förkortningarna Mao och Dito?

Kimball
2006-03-21, 17:16
hmmm en till liten grej bara. Vad betyder förkortningarna Mao och Dito?

med andra ord | detsamma

Stål
2006-03-21, 17:32
Skitövning enligt mig men det är jag det. Men för att sträcka ut bröstet i slutet av varje bröstpass så är det perfekt att lägga sig som om man skulle börja göra sina flyes men sedan bara ligga där och lata sig.

Timme
2006-03-21, 17:41
med andra ord | detsamma


Tack så mycket! hmm Du går på oscarsgymnasit och tränar på träningsverket va?

wo0b9n
2006-03-21, 17:57
finns inget bättre än att köra flyes som som avslutande övning. får bra kontakt plus att det känns så sjukt rätt.Tar sin tid att lära sig som med allt annat.

Johan86
2006-03-21, 18:00
hur står sig pullover jämfört flyes? det får väl anses som likvärdiga övning då dom bägge sträcker ut bröstkorgen

Jorgen
2006-03-21, 18:01
hur står sig pullover jämfört flyes? det får väl anses som likvärdiga övning då dom bägge sträcker ut bröstkorgen
Det är verkligen inte en likvärdig övning.

Diggler
2006-03-21, 19:18
hur står sig pullover jämfört flyes? det får väl anses som likvärdiga övning då dom bägge sträcker ut bröstkorgen

helt olika rörelser, även om båda sträcker ut bröstkorgen. stor skillnad på synergister. (Flajs-biceps, framsida axel, pullover-lats, baksida axel, triceps långa huvud)

Popeye
2006-03-21, 23:25
Flies är väl en helt ok övning. Personligen Gillar jag tunga basövningar och dit räknas inte Flies men den kan ändå ha sin plats i programmet. Man kanske inte bygger programmet runt övningen men det är en bra isolationsövning. Maskiner kan vara väldigt bra de med men då är det isolationsövningar vi pratar om.

Tjabo
2006-03-22, 10:49
Jävlar va bra det gick med hantelflyesen, kunde/ville inte köra några pressövningar pga armbågen, så jag startade med sneda hantelflyes.
Strikt tungt och kontrollerat..
Sicket jävla tryck, fick ruggig kontakt, körde liggande efteråt, och pattarna svällde ordentligt.
Vissa dagar har man ju iofs extra bra kontakt o vissa e det kass, men ska nog fan lura in hantelflyes i varje bröstpass :thumbup: