handdator

Visa fullständig version : Bieffekter utav underskott av kolhydrater?


Alexlindgren
2006-03-19, 21:08
Halå. Jo jag tänkte, vad händer om jag till lunch t.ex. äter 90% kött och 10% pasta/ris, alltså i princip bara protein och fett? Vad får det för konsekvenser om det ens finns några?

Vad är sedan de negativa effekterna utav att ha ett lågt intag utav fett?

DragonOrb
2006-03-19, 21:11
Lågt intag av kolhydrater kommer göra dig väldigt trött och okoncentrerad.

Alexlindgren
2006-03-19, 21:15
okej, vad är rekommenderad mängd då? och då talar vi inte godiskolisar utan från pasta och ris t.ex.

Fredrik_S
2006-03-19, 22:08
okej, vad är rekommenderad mängd då? och då talar vi inte godiskolisar utan från pasta och ris t.ex.

55-60% av energiintaget

källa: SNR 1997

pragmatist
2006-03-19, 23:45
Tröttheten är (för de allra flesta) ett övergående fenomen tills kroppen ställt om sig till att i huvudsak bränna fett istället för kolhydrater.

Konsekvenserna av att äta begränsat med kolhydrater kan vara positiva på många sätt - bättre blodfettvärden, lägre halter LDL-kolesterol, ökad insulinkänslighet m.m. Alla försök att visa att en kolhydratbegränsad kost skulle vara ohälsosam på något sätt har misslyckats - och många har försökt. För idrottsmän kan det dock vara en nackdel att äta för lite kolhydrater, dels presterar man sämre och dels är det svårare att bygga muskler.

Robban
2006-03-22, 09:54
Fungerar bra för mig att utsluta de flesta kolhydraterna ur kosten, dock ej i samband med träning. Jag kan inte träna utan energi och heller inte återhämta mig utan den...