handdator

Visa fullständig version : Tunisien


mmartin
2006-03-19, 19:36
Japp efter att ha startat en tråd om rumänien där jag önskade tips kom jag fram till att stället verkar hel-dött, inga svar här o de på resebyrån visste typ inget om stället...

Så tunisien!!! vad vet ni om det!? var bodde ni och i vilket område? hotell?

bra och dåligt?

Helena B
2006-03-19, 19:40
Jag bodde i Sousse och jag vill aldrig åka dit igen. Men en häftig sak var att vi var där när de spelade in en av Star Wars filmerna så vi fick se inspelningsplatsen. Varför jag inte gillar Tunisien beror helt enkelt på araberna.

grisbil3n
2006-03-19, 19:45
Jag bodde i Sousse och jag vill aldrig åka dit igen. Men en häftig sak var att vi var där när de spelade in en av Star Wars filmerna så vi fick se inspelningsplatsen. Varför jag inte gillar Tunisien beror helt enkelt på araberna.

Berätta mer *popcorn*

Helena B
2006-03-19, 19:51
Berätta mer *popcorn*

Finns inte så mycket mer att säga. Inget land jag skulle rekommendera någon att åka till, inte som tjej iaf.

Jay-Z
2006-03-19, 20:16
Hammamet. Och jag skulle aldrig åka till Tunisien igen. Gick inte att gå på gatan och vara ifred från diverse försäljare. Påstridiga som fan.

n1tro
2006-03-19, 20:17
var i hammamet med familjen... min farsa och morsa kan arabiska (vi är kurder) så då ere inga problem alls, då är dom mycket trevliga och så. kan fan rekommendera stället...

n1tro
2006-03-19, 20:18
alltså va inte en überturist bara så klarar du dig fint

mistermr
2006-03-19, 20:20
Jag bodde i Sousse och jag vill aldrig åka dit igen. Men en häftig sak var att vi var där när de spelade in en av Star Wars filmerna så vi fick se inspelningsplatsen. Varför jag inte gillar Tunisien beror helt enkelt på araberna.

Stötte dem på dig hela tiden eller?

Helena B
2006-03-19, 20:22
Stötte dem på dig hela tiden eller?

Ja det kan man lugnt säga. Kunde knappt gå utanför hotellet.

kimonque
2006-03-19, 20:23
Stötte dem på dig hela tiden eller?
har du varit i ett sånt land så skulle du inte behövt fråga. folk från arabiska kulturer kan vara väldigt påträngande.

mistermr
2006-03-19, 20:30
har du varit i ett sånt land så skulle du inte behövt fråga. folk från arabiska kulturer kan vara väldigt påträngande.

Du sade just "kan", så varför generalisera?

mistermr
2006-03-19, 20:30
Ja det kan man lugnt säga. Kunde knappt gå utanför hotellet.

På vilket sätt?

Helena B
2006-03-19, 20:34
På vilket sätt?

Påträngande, närgångna och kommer med mindre trevliga förslag. Man fick aldrig vara i fred och det var inte en person utan flera samtidigt. Inte roligt alls.

mistermr
2006-03-19, 20:36
Påträngande, närgångna och kommer med mindre trevliga förslag. Man fick aldrig vara i fred och det var inte en person utan flera samtidigt. Inte roligt alls.

Men tror du inte att på samma sätt som flera här generaliserar, så gör dem samma sak på grund av alla filmer där blonda svenskor brukar framställas som mer eller mindre villiga?

kimonque
2006-03-19, 20:40
ja jag generaliserade, talar bara från egna erfarenheter.

har du varit i ex. tunisien och tycker annorlunda, eller är du bara på bitch-humör?

Helena B
2006-03-19, 20:44
Men tror du inte att på samma sätt som flera här generaliserar, så gör dem samma sak på grund av alla filmer där blonda svenskor brukar framställas som mer eller mindre villiga?

Har ingen aning om varför de gör det. Tycker bara inte att man ska behöva känna obehag när man går utanför hotellets område. Jag är inte blond så jag ser inte heller ut som den typiska svenska tjejen. Det var exakt samma sak nu när jag var i Egypten. Jag frågade en kille som var en av de få som inte höll på som alla andra försäljare, varför de gjorde så. Han svarade att det berodde på att de andra försäljarna arbetade på provison. De har på något sätt fått för sig att det är aggressiv maknadsföring som gäller.

mistermr
2006-03-19, 20:47
Har ingen aning om varför de gör det. Tycker bara inte att man ska behöva känna obehag när man går utanför hotellets område. Jag är inte blond så jag ser inte heller ut som den typiska svenska tjejen. Det var exakt samma sak nu när jag var i Egypten. Jag frågade en kille som var en av de få som inte höll på som alla andra försäljare, varför de gjorde så. Han svarade att det berodde på att de andra försäljarna arbetade på provison. De har på något sätt fått för sig att det är aggressiv maknadsföring som gäller.

Så du menar att det var försäljare som höll på så där?

Jag trodde att du menade att de mer eller mindre hade oanständiga förslag.

MVH

Helena B
2006-03-19, 20:50
Så du menar att det var försäljare som höll på så där?

Jag trodde att du menade att de mer eller mindre hade oanständiga förslag.

MVH

Det var försäljarna som kom med oanständiga förslag. De började med att försöka sälja en vara om det inte gick så tog de fram bilnycklarna...typ.

Cilia
2006-03-19, 20:53
äsch, se bara till att se ut som jag gör så får ni vara ifred.
förstår inte varför ni gnäller för
det är ert straff för att ni är snygga

mistermr
2006-03-19, 20:55
Det var försäljarna som kom med oanständiga förslag. De började med att försöka sälja en vara om det inte gick så tog de fram bilnycklarna...typ.

Då är det konstigt ju, men du kan la inte skylla det på ett helt folkslag (även om de är olika inom det folkslaget från land till land)?

kimonque
2006-03-19, 20:58
Då är det konstigt ju, men du kan la inte skylla det på ett helt folkslag (även om de är olika inom det folkslaget från land till land)?
finns fan gränser för politisk korrekthet...

Helena B
2006-03-19, 20:59
Då är det konstigt ju, men du kan la inte skylla det på ett helt folkslag (även om de är olika inom det folkslaget från land till land)?

Jag har varit i Egypten, Tunisien och Marocco och det är samma beteende hos araberna där. Vad kan jag säga, berättar bara vad jag har varit med om.

mistermr
2006-03-19, 21:03
finns fan gränser för politisk korrekthet...

Så du menar det är okej att säga så?


Är det okej att säga att alla blondiner är ....., ja du vet vad?

Cilia
2006-03-19, 21:05
Jag har varit i Egypten, Tunisien och Marocco och det är samma beteende hos araberna där. Vad kan jag säga, berättar bara vad jag har varit med om.
men varför åker du till arabländer då?
det kommer alltid att vara araber där och det är deras kultur.

mathor
2006-03-19, 21:06
Som Helena B säger; det är ett helvete att åka till Tunisien, Egypten eller Marocco om man är tjej från Europa. Där är det nu som det var i exempelvis Italien på 70-talet. Påstridiga män precis överallt, utan någon som helst respekt. För övrigt kan jag inte direkt rekommendera dig att turista i Tunisien om du inte ser inhemsk ut.

Ryska_raketen
2006-03-19, 21:06
men varför åker du till arabländer då?
det kommer alltid att vara araber där och det är deras kultur.


haha, sant :D

mistermr
2006-03-19, 21:06
men varför åker du till arabländer då?
det kommer alltid att vara araber där och det är deras kultur.

Jag tror inte att det handlar om kultur, utan mer som du sade innan ju mer de säljer desto mer bonus de erhåller,

Fan kollo medlemmar ni har så många föutfattade meningar så det är inte sant.

mistermr
2006-03-19, 21:08
Som Helena B säger; det är ett helvete att åka till Tunisien, Egypten eller Marocco om man är tjej från Europa. Där är det nu som det var i exempelvis Italien på 70-talet. Påstridiga män precis överallt, utan någon som helst respekt. För övrigt kan jag inte direkt rekommendera dig att turista i Tunisien om du inte ser inhemsk ut.

Där har vi ngt som är sant, att detta fenomen handlar inte om vilket folkslag man tillhör utan det handlar om att vissa är så och de söker sig framförallt till turister. Italienarna är så himla jobbiga, men inte hör man ngn säga "de jävla romarna" utan då är det kanske rent av romantiskt eller?

Helena B
2006-03-19, 21:09
men varför åker du till arabländer då?
det kommer alltid att vara araber där och det är deras kultur.

Lär mig aldrig? Det finns fortfarande mycket man vill se och göra i dessa länder. Tycker bara att det är synd att det ska behöva vara så här.

Helena B
2006-03-19, 21:10
Fan kollo medlemmar ni har så många föutfattade meningar så det är inte sant.

Hur kan jag ha förutfattade meningar när jag har varit där och berättar bara vad jag har varit med om?

Cilia
2006-03-19, 21:12
Lär mig aldrig? Det finns fortfarande mycket man vill se och göra i dessa länder. Tycker bara att det är synd att det ska behöva vara så här.
jag förstår att det finns massor av fint där.
jag tror bara att jag har en annan acceptans för hur det är dit jag kommer.
Har lite svårt för att åka någonstans och klaga på hur dom är.

mistermr
2006-03-19, 21:12
Hur kan jag ha förutfattade meningar när jag har varit där och berättar bara vad jag har varit med om?

och när man har sett ett urval av säg 1000 egyptier (inte för att jag tycker om dem) så kan man bara göra samma bedömning om övriga drygt 76 miljoner?

Helena B
2006-03-19, 21:17
och när man har sett ett urval av säg 1000 egyptier (inte för att jag tycker om dem) så kan man bara göra samma bedömning om övriga drygt 76 miljoner?

Jag vet att du förstår vad jag menar så varför du håller på så här vet jag inte. Men tråden handlade om Tunisien och trådskaparen ville att vi skulle berätta vad vi tyckte om landet och det gjorde jag, ser inget fel i det.

kimonque
2006-03-19, 21:18
mrmr

när man har varit i många arabländer och de beteer sig på det sättet så är svårt att säga att de inte är påträngande. Väldigt lätt att utan egna erfarenheter sitta vara duktig och säga att man inte ska generalisera

Baan
2006-03-19, 21:19
Jag vet att du förstår vad jag menar så varför du håller på så här vet jag inte. Men tråden handlade om Tunisien och trådskaparen ville att vi skulle berätta vad vi tyckte om landet och det gjorde jag, ser inget fel i det.

han försöker väl kommunicera att du ska säga att försäljarna var jobbiga och inte säga araberna, för det är inte snällt att generalisera.

kimonque
2006-03-19, 21:20
Har lite svårt för att åka någonstans och klaga på hur dom är.
jag är lite nyfiken.. om du åker ner till Skåne en sväng och ser att de är rasistiska, har du svårt att klaga på dem du träffa därnere?

Helena B
2006-03-19, 21:25
han försöker väl kommunicera att du ska säga att försäljarna var jobbiga och inte säga araberna, för det är inte snällt att generalisera.

Men det var inte bara försäljarna som var jobbiga. Även killarna på gatan kom med kommentarer. Men det var försäljarna som man hade en tvåvägskommunikation med. Alla andra försökte man ignorera så mycket man kunde. Fast det är inte så lätt när de är en klunga som ställer sig i vägen för en. Jag vet vart han vill komma men han hoppar på fel person.

mistermr
2006-03-19, 21:30
Men det var inte bara försäljarna som var jobbiga. Även killarna på gatan kom med kommentarer. Men det var försäljarna som man hade en tvåvägskommunikation med. Alla andra försökte man ignorera så mycket man kunde. Fast det är inte så lätt när de är en klunga som ställer sig i vägen för en. Jag vet vart han vill komma men han hoppar på fel person.

Ursäkta Helena B, ta det inte så personligt. Jag har själv varit med om ngt liknande. Jag var i Syrien en gång och allt jag kan säga är att de sista tre dagarna av resan stannade jag på hotellet varje dag för att slippa alla sjuka försäljare och otrevliga människor. De blir lätt att man drar slutsatser och generaliserar. Jag håller med dig och även andra här som skrev ngt liknande.

Hoppas du ej tog illa upp?

Cilia
2006-03-19, 21:34
jag är lite nyfiken.. om du åker ner till Skåne en sväng och ser att de är rasistiska, har du svårt att klaga på dem du träffa därnere?
du kan fortsätta vara nyfiken.

Helena B
2006-03-19, 21:35
Ursäkta Helena B, ta det inte så personligt. Jag har själv varit med om ngt liknande. Jag var i Syrien en gång och allt jag kan säga är att de sista tre dagarna av resan stannade jag på hotellet varje dag för att slippa alla sjuka försäljare och otrevliga människor. De blir lätt att man drar slutsatser och generaliserar. Jag håller med dig och även andra här som skrev ngt liknande.

Hoppas du ej tog illa upp?

Missförstå mig inte men om jag skriver att jag inte gillar Tunisien (som tråden handlar om) pga av araberna så trodde jag att folk (som du) förstod att jag menade araberna som jag har träffat på. Jag kan inte ha en åsikt om personer som jag inte har träffat på eller hur? Men tydligen så gick inte det fram. Lovar att vara mer specifik i mina framtida inlägg, oki :)

mistermr
2006-03-19, 21:36
Missförstå mig inte men om jag skriver att jag inte gillar Tunisien (som tråden handlar om) pga av araberna så trodde jag att folk (som du) förstod att jag menade araberna som jag har träffat på. Jag kan inte ha en åsikt om personer som jag inte har träffat på eller hur? Men tydligen så gick inte det fram. Lovar att vara mer specifik i mina framtida inlägg, oki :)

Jag ville bara kommunicera med dig lite, det var ju ett tag sedan sist!

:love:

H.Emanuel
2006-03-19, 21:41
Missförstå mig inte men om jag skriver att jag inte gillar Tunisien (som tråden handlar om) pga av araberna så trodde jag att folk (som du) förstod att jag menade araberna som jag har träffat på. Jag kan inte ha en åsikt om personer som jag inte har träffat på eller hur? Men tydligen så gick inte det fram. Lovar att vara mer specifik i mina framtida inlägg, oki :)
Det fattar man ju, du behöver inte förklara, möjligtvis för mrmr, men antagligen inte för övriga som läser tråden

marst060
2006-03-19, 21:43
Håller med Helena B.

Kommer aldrig mer sätta min fot i Tunisien igen. Slitet och fult land, men värst av allt var araberna. Extremt enerverande människor. Påträngande, otrevliga och allmännd jobbiga. *grr*

Åk inte dit. Lägg pengarna på nåt annat än det. Vad som helst. Semester i Arabvärlden om du inte är arab. Nix, inte trevligt.

mistermr
2006-03-19, 21:44
Det fattar man ju, du behöver inte förklara, möjligtvis för mrmr, men antagligen inte för övriga som läser tråden

Ta det lugnt, jag fattar också det hela!

Helena B
2006-03-19, 21:49
Håller med Helena B.

Kommer aldrig mer sätta min fot i Tunisien igen. Slitet och fult land, men värst av allt var araberna. Extremt enerverande människor. Påträngande, otrevliga och allmännd jobbiga. *grr*

Åk inte dit. Lägg pengarna på nåt annat än det. Vad som helst. Semester i Arabvärlden om du inte är arab. Nix, inte trevligt.

Om man vill åka till något arabland så är Egypten något att rekommendera. Att besöka pyramiderna, sfinxen, konungarnas dal etc är värt besöktet. Man får helt enkelt hålla sig ifrån shoppingen, svårt jag vet :D

Pingu
2006-03-19, 21:51
Håller med Helena B.

Kommer aldrig mer sätta min fot i Tunisien igen. Slitet och fult land, men värst av allt var araberna. Extremt enerverande människor. Påträngande, otrevliga och allmännd jobbiga. *grr*

Åk inte dit. Lägg pengarna på nåt annat än det. Vad som helst. Semester i Arabvärlden om du inte är arab. Nix, inte trevligt.

Min polare fröken Tore *kissass* var i Tunisien och det var nära på fight varenda dag. Araberna var på hans tjej hela tiden och det spelade ingen roll om hon gav dom en bitchslap i ansiktet så fortsatte dom.

mmartin
2006-03-19, 22:56
oj då... mkt intressant... precis detta e vad jag läst om o hört innan, o vill ha mer kött på benen bara. Sjukt billigt, MYCKET problem med bakterier samt då dessa araber e ständigt återkommande disskussioner...

Vi är ju tre killar o tre tjejer, o tjejerna är kanske aningens oroade över alla kommentarer om hur äckligt närgångna araberna är samt alla varningar att inte gå i kort-kort eller bikini o då framförallt på stan....

men e dem verkligen påflugna även om det inte är ensamma tjejer? menar att visst de kanske e smått deperata o satsar gärnet på 2 turisttjejer som går där, men fattar de inte vinken om tjejerna har killar med sig?

mathor
2006-03-19, 23:03
men e dem verkligen påflugna även om det inte är ensamma tjejer? menar att visst de kanske e smått deperata o satsar gärnet på 2 turisttjejer som går där, men fattar de inte vinken om tjejerna har killar med sig?

Nej, de kommer att se er som konkurrenter och spela allan för att fånga tjejernas uppmärksamhet.

Plastkasse
2006-03-20, 00:57
men varför åker du till arabländer då?
det kommer alltid att vara araber där och det är deras kultur.

Precis det kommer nog alltid vara araber i arabländerna, & det kommer väl då vara arabisk kultur i dessa länder. Men vadå man behöver väl inte åka utanför Sverige för att uppleva arabisk kultur? Åk till någon förort i STHLM, GBG, Malmö osv.

& kom ihåg vad Jens Orback sagt:

– Jens Orback i P1:
Vi måste vara öppna och generösa mot muslimer och islam för när vi blir i minoritet kommer dom att göra likadant tillbaka mot oss.

Så i framtiden kommer Sverige vara en muslimskt arabland det med.
:bow: :whipped:

ante
2006-03-20, 02:29
men e dem verkligen påflugna även om det inte är ensamma tjejer? menar att visst de kanske e smått deperata o satsar gärnet på 2 turisttjejer som går där, men fattar de inte vinken om tjejerna har killar med sig?

Nej. De bryr sig inte.

Var i egypten i höstas med tjejen och då var det ett jävla jobb att hålla snubbarna borta. Tjejen vågade knappt gå fem meter bakom mig för då var det någon som blev jobbigt direkt. Rekommenderas inte, det förstör stämningen på semestern.

Trance
2006-03-20, 03:25
Har enbart varit i turkiet och där är de ju nästan normala på turistställena iallfall. Men vad jag hört av en kompis så skulle jag aldrig åka till Tunisien med tjejen. Min kompis(är tjej) blev tafsad på, skrek saker konstant och vad grymt påträngande och otrevliga. Tyvärr verkar det vara så.

Däremot om ni väldigt värlsvana, vana vid att resa och har rejält med skinn på näsan så skall det väl vara ok kanske.

D Andersson
2006-03-20, 08:13
De flesta arabländer ska man inte åka till annat än som soldat.

Cilia
2006-03-20, 09:27
samt alla varningar att inte gå i kort-kort eller bikini o då framförallt på stan....
det är så himla jobbigt då man inte kan gå i bikini på stan......

Piranha
2006-03-20, 09:28
det är så himla jobbigt då man inte kan gå i bikini på stan......


Hur många Kameler vart du erbjuden ?

Baan
2006-03-20, 10:15
tror det kommer ändras med tiden, så att turisterna lämnas mer ifred så fler turister kommer, i alla fall för länderna som lever mycket på turismen, och där skulle jag ändå placera tunisien. kan tänka mig att många klassiska turistländer också hade en hel del folk som raggade på turistbrudarna; uttrycket grekisk strandraggare finns ju inte för ingenting :D

nr9
2006-03-20, 10:53
jag var i Tunisien för några år sedan med min familj. var både i större och mindre städer. killarna var lika jobbiga överallt. en del kunde följa efter en i en halvtimme och några var så fräcka att de försökte köpslå med min far (100kg bjässe) om mig och min syster. många kameler var det..
ps. hårfärg tror jag de skiter fullständigt i. jag var svarthårig då och såg definitivt inte ut som någon "svensk blondin".

Löjtnant Blank
2006-03-20, 11:02
Min bror var där för några år sedan, och det var tydligen hans värsta semester någonsin. Bara försäljare och håriga machoaraber överallt. Åk för helvete inte dit, Tunisien förtjänar inga turister.

Avesta
2006-03-20, 12:15
Det är egentligen turisternas fel att de blir behandlade så där, det gäller inte bara i arabländerna, Cypern och många andra ställen är precis likadan. Man har skapat en marknad där man bor på vissa ställen, man gör vissa saker, man konsumerar helt enkelt det man förväntas göra och folk vill tjäna pengar på det. Därför ska man inte spela den "dumma turisten" om man vill slippa sånt.

Kwon
2006-03-20, 12:58
äsch, se bara till att se ut som jag gör så får ni vara ifred.
förstår inte varför ni gnäller för
det är ert straff för att ni är snygga

LOL!

Cillia du e så jäkla go! :laugh:

Är du säker på att du går säker där nere i Tunis? :D

Trance
2006-03-20, 20:46
Det är egentligen turisternas fel att de blir behandlade så där, det gäller inte bara i arabländerna, Cypern och många andra ställen är precis likadan. Man har skapat en marknad där man bor på vissa ställen, man gör vissa saker, man konsumerar helt enkelt det man förväntas göra och folk vill tjäna pengar på det. Därför ska man inte spela den "dumma turisten" om man vill slippa sånt.

Inte en chans, det handlar om idioter med en primitiv syn på kvinnor.

Pingu
2006-03-20, 20:47
Inte en chans, det handlar om idioter med en primitiv syn på kvinnor.

Exakt