handdator

Visa fullständig version : Är du starkast i latsdrag framför eller bakom huvudet?


Lipos
2006-03-19, 19:31
Som titeln lyder...

Skulle gjort en poll, men det sket sig!

sunkan
2006-03-19, 19:34
fram tror jag, får så ont i axlarna av bak så det kör jag aldrig ändå

Lodiz2
2006-03-19, 19:34
har faktiskt ingen aning kör aldrig bakom så jag skulle tippa att jag är mycket starkare framför

olwe
2006-03-19, 20:25
Är man inte alltid starkare framifrån? Jag kör inte bakifrån själv men det känns som att det borde vara mycket tyngre.

robba_86
2006-03-19, 20:27
Jag är starkast i latsdrag som man gör framför sig, kör aldrig bakom därför att jag är så lång och "maskinen" så liten.

Sonny
2006-03-19, 20:33
Aldrig testat bakom men jag skulle tro att jag är starkare fram. Känns som att man kan använda mer momentum fram.

Conanthebodybuilder
2006-03-19, 20:59
Starkare framför.

Fartman
2006-03-19, 20:59
Garanterat framför då det bara är den jag kör.

Zerom
2006-03-19, 21:04
Kör med en 30kg mer framför.

Alexlindgren
2006-03-19, 21:17
framför

Yip_man
2006-03-19, 21:21
Vet ej kör bara bakom

Cypher
2006-03-19, 21:32
Är minst 30% starkare bakom nacken än framför.

Baan
2006-03-19, 21:40
tagit tyngre vikter bakom, framifrån går inte ens bedöma ordentligt, man kan ju fuska så sjukt mycket

Elias
2006-03-19, 22:39
Framför, är ju inte ens bra att köra bakom.

Alexlindgren
2006-03-19, 22:42
Framför, är ju inte ens bra att köra bakom.

varför?

TheGovernator
2006-03-19, 22:43
Framför, är ju inte ens bra att köra bakom.

Varför?

OnT: framför

edit: fan va snabba folk ska vara då :D

polaren
2006-03-19, 22:44
Jag är starkare bakom nacken

muffe85
2006-03-19, 22:47
framför

Alexlindgren
2006-03-19, 22:48
varför det inte ens är bra att köra bakom undrar jag.

Jorgen
2006-03-19, 22:54
Jag är starkare i latsdrag bakom. Skiljer 10-15 kg.

Arne Persson
2006-03-19, 23:06
varför det inte ens är bra att köra bakom undrar jag.


Jag har ett otal gånger förtvivlat försökt att förklara att det går ALLDELES UTMÄRKT att även köra bakom nacken trots all cool skrämselpropaganda!

Mago
2006-03-19, 23:13
Jag har ett otal gånger förtvivlat försökt att förklara att det går ALLDELES UTMÄRKT att även köra bakom nacken trots all cool skrämselpropaganda!

Själv har jag aldrig haft några problem och har alltid kört bakom nacken.
Det kan inte vara så att det är lättare att göra fel när man kör bakom nacken och p.g.a. det blir latsdrag bakom nacken en mindre lämplig övning?

Arne Persson
2006-03-19, 23:19
Själv har jag aldrig haft några problem och har alltid kört bakom nacken.
Det kan inte vara så att det är lättare att göra fel när man kör bakom nacken och p.g.a. det blir latsdrag bakom nacken en mindre lämplig övning?


Inte alls! Det är mycket lättare att köra korrekt bakom nacken. Alla anatomiska förklaringar om inklämningar, farliga nackrörelser mm håller inte enligt mig!

Dissector
2006-03-20, 00:27
Framför helt klart. Har inga direkta siffror att bistå med, men det är klart mer styrka framför. Känner att man kan "slita" ner vikten mycket rejälare. Dessutom känns det som ett obekvämt läge i nedersta delen när jag kör bakom.

Diggler
2006-03-20, 10:03
Faran med att köra bakom är mest att man kan dra stången i skallen om man kör för lätt och fort.

Pepz
2006-03-20, 10:07
För att få samma kontakt framför som bakom så är jag tvungen att " möta" stången med bröstet, bakom nacken får man kontakt bara genom att utföra övningen..

men jag är starkare framför

Maverick
2006-03-20, 11:46
Starkare bakom ca 10-20 kg

bedlam
2006-03-20, 11:56
starkare bakom
jag har lättare att komma ner ordentligt och få bra kontakt vid tunga vikter bakom än om jag kör samma vikt framför.

pragmatist
2006-03-20, 12:00
Latsen är ju upphängda "framifrån-bakåt" och har som funktion att föra skulderbladen nedåt-bakåt så jag kan inte se poängen med att träna bakom nacken. Möjligtvis tränar man teres major effektivare bakom nacken, men det brukar ju vara en väldigt lättränad muskelgrupp som får tillräckligt med stimulans ändå, enligt min erfarenhet.

Och ja, jag är starkare bakom nacken, ungefär 20 kilo.

MasterChief
2006-03-20, 12:22
Latsen är ju upphängda "framifrån-bakåt" och har som funktion att föra skulderbladen nedåt-bakåt så jag kan inte se poängen med att träna bakom nacken. Möjligtvis tränar man teres major effektivare bakom nacken, men det brukar ju vara en väldigt lättränad muskelgrupp som får tillräckligt med stimulans ändå, enligt min erfarenhet.


Que?

Du menar att skulderbladens rörelse skiljer sig avsevärt mellan "framför" och "bakom"? Utveckla gärna...

Latsen för en uppsträckt arm nedåt och den gör det både i bakåtpendling samt i adduktion. Den lilla vinkeländringen som framför/bakom medför lär inte påverka latsens arbete i någon utsträckning.

Jishuku
2006-03-20, 12:22
Innan jag lärde mig korrekt utförande i latsdrag framför så var jag lika stark i både bak och fram.. nu tar jag 10kg mindre fram än bak.

Arne Persson
2006-03-20, 12:47
Que?

Du menar att skulderbladens rörelse skiljer sig avsevärt mellan "framför" och "bakom"? Utveckla gärna...

Latsen för en uppsträckt arm nedåt och den gör det både i bakåtpendling samt i adduktion. Den lilla vinkeländringen som framför/bakom medför lär inte påverka latsens arbete i någon utsträckning.


Utmärkt frågeställning! :thumbup: Så inga större skillnader när jag testade med EMG.

jwzrd
2006-03-20, 13:18
För mig skiljer sig rörelserna åt avsevärt. Drag frampå blir en ren kontraktion från latsen som drar stången mot mig något framifrån på ett sätt som drag bakom inte gör. Drag bakom är "trång" och nyper mycket mer i teres-regionen och bakre deltat. Svårt att komma förbi huvudet blir det också, jag får nackspärr ibland av att hålla nacken rätt.

pragmatist
2006-03-20, 13:48
Jag vidhåller att rörelsen bakåt i skulderbladet (en av latsens huvudfunktioner) blir klart mindre om man drar bakom snarare än framför. Rörelsen blir också vanligtvis längre om man drar framför snarare än bakom, eftersom man kan gå ner djupare om armarna är vinklade något framåt jämfört med överkroppens lodlinje, vilket ger en starkare kontraktion i just latsen (men kanske mindre i teres major).

Men det kan ju för all del bero på att mina enorma lats tar emot. :D

MasterChief
2006-03-20, 14:12
Jag vidhåller att rörelsen bakåt i skulderbladet (en av latsens huvudfunktioner) blir klart mindre om man drar bakom snarare än framför. Rörelsen blir också vanligtvis längre om man drar framför snarare än bakom, eftersom man kan gå ner djupare om armarna är vinklade något framåt jämfört med överkroppens lodlinje, vilket ger en starkare kontraktion i just latsen (men kanske mindre i teres major).

Men det kan ju för all del bero på att mina enorma lats tar emot. :D

Du rör ihop anatomin. ”rörelse bakåt i skulderbladet” är ingen funktion vad jag vet. Rör du ihop engelskans ”shoulder” med skulderblad?

Latsen är engagerade bla i adduktion (chins), extension (pullover) och inåtrotation i axelleden men påverkar även skulderbladet en aning. Detta är dock sekundärt och ganska ointressant för denna frågeställning.

pragmatist
2006-03-20, 14:35
Jag kanske uttrycker mig luddigt.

Den här studien jämförde bl.a. aktiviteten i latissimus dorsi vid fyra olika ryggövningar:

http://bmc.ub.uni-potsdam.de/1476-5918-3-4/

Slutsatsen blev att roddövningarna (sittande med stöd) resulterade i större aktivitet i latissimus än de två latsdragövningarna. Detta tycker i alla fall jag tyder på att det finns en klar poäng med att dra armarna nedåt-bakåt snarare än bara rakt nedåt om man vill träna just latissimus.

Nitrometan
2006-03-20, 14:39
Inte alls! Det är mycket lättare att köra korrekt bakom nacken. Alla anatomiska förklaringar om inklämningar, farliga nackrörelser mm håller inte enligt mig!
Du har säkert rätt idet. Men de jag ser på gymmet som kör den bakom kör alla "puckelrygg-stilen". Hukar ihop sig medan de drar så att de blir helt runda i ryggen. Tror inte det är meningen?

pragmatist
2006-03-20, 15:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12423182&dopt=Abstract

This study aimed at investigating the effects of different hand positions on the electromyographic (EMG) activity of shoulder muscles during the performance of the lat pull-down exercise. Ten healthy men performed 3 repetitions of the lat pull-down exercise using their experimentally determined 10RM (repetition maximum) weight. Four different common variations of the lat pull-down were used: close grip (CG), supinated grip (SG), wide grip anterior (WGA), and wide grip posterior (WGP). Normalized root mean square of the EMG (NrmsEMG) activity for the right posterior deltoid (PD), latissimus dorsi (LD), pectoralis major (PM), teres major (TM), and long head of the triceps (TLH) were recorded using surface electrodes and normalized using maximum voluntary contractions. Repeated measures analysis of variance for each muscle detected statistical differences (p < 0.05) in myoelectric activity among hand positions during both the concentric and eccentric phases of the exercise. During the concentric phase, NrmsEMG results for the LD included WGA > WGP, SG, CG. For the TLH: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG, SG. For the PD: CG, WGA, SG > WGP. For the PM: CG, WGA, SG > WGP. During the eccentric phase, the LD produced the following patterns: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG. The TLH pattern showed WGA > SG and CG. For the PD: CG > WGA, WGP. The results indicate that changes in handgrip position affect the activities of specific muscles during the lat pull-down movement. Also, performance of the lat pull-down exercise using the WGA hand position produces greater muscle activity in the LD than any other hand position during both the concentric or eccentric phases of the movement.

Diggler
2006-03-20, 15:30
Du rör ihop anatomin. ”rörelse bakåt i skulderbladet” är ingen funktion vad jag vet. Rör du ihop engelskans ”shoulder” med skulderblad?

.

Han menar nog adduktion av skulderbladen, med rhomboideus, som det blir när du ror högt.

lauria
2006-03-20, 15:34
Jag kör inte latsdrag så ofta, men då ja kör så blir kontakten mkt bättre frampå.

MasterChief
2006-03-20, 15:42
Jag vidhåller att rörelsen bakåt i skulderbladet (en av latsens huvudfunktioner) blir klart mindre om man drar bakom snarare än framför. Rörelsen blir också vanligtvis längre om man drar framför snarare än bakom, eftersom man kan gå ner djupare om armarna är vinklade något framåt jämfört med överkroppens lodlinje, vilket ger en starkare kontraktion i just latsen (men kanske mindre i teres major).

Den studie som du länkade till säger inte så mycket om denna frågeställning men däremot lämnar den en referens till en annan studie som kom med denna slutsats:

” To get the most activity from the muscles involved with downward pulling (the latissimus dorsi) it is important to use the appropriate hand position. The WGA (pulling with wide grip to the chest) recruits more motor units and requires more work from the lats than the other positions, bringing into question the need to use the WGP position which can increase the potential for injury to the cervical spine as well as the shoulder joint.”

*WGA = framför
*WGP = bakom


Ok, enligt denna studie så aktiveras alltså latsen en aning mer om man drar framför än bakom. Så du har rätt sett från det perspektivet att dessa studier påvisar detta.

Problemet med dessa studier är dock många. Hur skulle en justering på 15 centimeter påverka resultatet? De jämförde inte olika dragdjup på rörelsen, osv. Jag kan rada upp hur många felkällor som helst och därför vågar jag nog påstå att skillnaden på latsen är marginell i de olika fallen. Även om de är ytterst noggranna så är den statistiska signifikans de åberopar tvivelaktig med tanke på hur statiskt detta test utfördes. De har 10 personer i testet och det är miljoner som kör dessa övningar, alla med små men signifikanta (för att använda deras terminologi) skillnader i anatomi, träningsbakgrund osv. Exempelvis fastställde de att man är starkare farmför än bakom. Detta är inte i linje med vad som framkommit i denna tråd.

För bästa effekt skulle jag lägga in en aduktion- och en extensionsrörelse. Övriga mikroskopiska vinkelförändringar tror jag bäst sköts om av individuella värderingar.

MasterChief
2006-03-20, 15:43
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12423182&dopt=Abstract

Samma studie som jag diskuterar ovan. :)

Arne Persson
2006-03-20, 15:54
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12423182&dopt=Abstract


Jag kan glädja dig med efter att ha gjort några hundra EMG-mätningar att det varierar som fan både rekryteringen mellan olika muskler och tex amplitudhöjder mm mm mm. Så jag har själv använt för att hjälpa en VISS individ att för honom hitta en optimal teknik i en viss övning. Många undersökningar har även gjorts av forskare som knapp vet något om praktisk styrketräning och ofta inte upptäcker anomalier i utförande mm. Jag har en egen professionell EMG-utrustning Mega 3000P. Om någon undrar. :)

Otto GROV
2006-03-20, 16:00
hmm nog mycket starkare framför,,, men när ja kör framför brukar de ej bli lika strikt, tycker ja kan köra främför med ett lösare utförande å få bra resultat av de..
kör ja o-strikt bakom gör de bara ont ,föredrara lite mindre vikter å uber-strikt i den övningen faktist

Arne Persson
2006-03-20, 16:01
Jag kan glädja dig med efter att ha gjort några hundra EMG-mätningar att det varierar som fan både rekryteringen mellan olika muskler och tex amplitudhöjder mm mm mm. Så jag har själv använt för att hjälpa en VISS individ att för honom hitta en optimal teknik i en viss övning. Många undersökningar har även gjorts av forskare som knapp vet något om praktisk styrketräning och ofta inte upptäcker anomalier i utförande mm. Jag har en egen professionell EMG-utrustning Mega 3000P. Om någon undrar. :)


Jag menar alltså att det varierar kraftig mellan individer. Därför brukar jag inte dra några djupare slutsatser mer än övergripande. Frågar någon mig tex vad tar bäst på tex M. teres major och M. latissimus dorsi framför eller bakom nacken. Så svarar jag av med tröjan så skall jag mäta dig. :)

jwzrd
2006-03-20, 16:02
Jag menar alltså att det varierar kraftig mellan individer. Därför brukar jag inte dra några djupare slutsatser mer än övergripande. Frågar någon mig tex vad tar bäst på tex M. teres major och M. latissimus dorsi framför eller bakom nacken. Så svarar jag av med tröjan så skall jag mäta dig. :)

Blir det av med brallan för mätning vid jämförelse av front- och bakböj?

Arne Persson
2006-03-20, 16:17
Min lilla EMG-utrustning. Kostade en slant! :)

Arne Persson
2006-03-20, 16:18
Blir det av med brallan för mätning vid jämförelse av front- och bakböj?


Japp, om underlivshygienen är god! :D