handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk av träning


TheGovernator
2006-03-19, 16:49
Hej allesammans,
kom nyss hem från det sämsta träningspasset jag någonsin varit med om.
Bröst, triceps stog på schemat. Värmde upp som vanligt, 10 minuter på cykel.
Sen var det dags för bänkpress körde ett uppvärmninsset med bara stången och efter det var det menat att jag skulle köra ett till på 50 kg. Men här hände någonting. Körde 10 reps riktigt långsamt med stop. när jag sedan la upp stången så kände jag att det dunkade i huvudet. Tänkte inte mer på det, la upp 80 kg på stången och tänkte göra en 6:a. På tredje reppet sa det bara PANG. Kändes riktigt äckligt, som om något spruckigt på höger sida/bakhuvet typ. Ajajaj. Efter detta kunde jag inte rubba en vikt utan att få ont. Tänkte cykla lite istället och inte heller det gick. *grr*

Nu sitter jag här med världens huvudvärk och undrar vad f-n det är som har hänt. Är detta farligt? Många som upplevt samma sak?

reinholdsson
2006-03-19, 17:04
Obs, detta är en spekulation bara.

Kan det vara vätskebrist?

occt
2006-03-19, 17:31
Har fått liknande flera gånger när man har tagit i och inte andas, känns som ett blodkärl bak i huvet spricker eller något :S (länge sedan det var sist)

vill också veta vad det kan va...

Jishuku
2006-03-19, 17:39
Har fått likadant när jag kört Breathing Squats.. så jag gissar att i mitt fall berodde det på syrebrist.. jag fick lägga mig ner på golvet och andas i några minuter, tack och lov var det sista övningen i passet.

OBS! Kan inte garantera att det är samma orsak för dig, men det KAN bero på det.

Jarod
2006-03-19, 17:39
Ett av trapezius muskelfäste i skallbasen som rykit?

timoat
2006-03-19, 17:59
In till läkaren, det är väl inget att tjafsa om? Ring och beskriv dina problem, så får du höra vad dom säger. Du vill väl inte vakna död? ( Ja jag vet....)

TheGovernator
2006-03-19, 21:41
Ett av trapezius muskelfäste i skallbasen som rykit?

Kan det vara så? :confused:

Vad finns att göra åt det i såna fall.

H.Emanuel
2006-03-19, 21:47
Kan det vara så? :confused:

Vad finns att göra åt det i såna fall.
kolla upp det till att börja med, skulle jag göra. Det låter inget bra det där

Jarod
2006-03-19, 22:08
Jag håller med alla som sagt att du ska kolla med läkare. Better safe than sorry när det gäller saker som ingen här kan hjälpa dig med.

TheGovernator
2006-03-19, 22:09
glömde tillägga att värken har släppt nu, känns inte alls. Men ska vila från styrketräningen den här veckan i alla fall och sedan se hur det blir.

Så jäkla jobbigt när sånt här händer *grr*

Johan O
2006-03-19, 22:38
Obs, detta är en spekulation bara.

Kan det vara vätskebrist?

Det brukar inte komma så plötsligt, enligt egen erfarenhet iallafall. Brukar inte gå att känna det på någon speciell punkt i huvudet heller utan det är mer som en "vanlig" huvudvärk.

Tjabo
2006-03-21, 11:06
Ett av trapezius muskelfäste i skallbasen som rykit?
Tror nog på detta eller liknande, sitter ju en del muskler runt skallen...

MasterChief
2006-03-22, 14:04
Jag klistrar in mitt svar jag gav till en kille i en gammal tråd som hade samma problem:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig ännu mer. Som sagt, jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor. Använd ditt sunda förnuft och sök upp din läkare vid osäkerhet!

Tjabo
2006-03-22, 15:38
Jag klistrar in mitt svar jag gav till en kille i en gammal tråd som hade samma problem:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig ännu mer. Som sagt, jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor. Använd ditt sunda förnuft och sök upp din läkare vid osäkerhet!
Ansträngningshuvudvärk kallas det, jag har haft det sen 14is åldern..
Ligga på maxpuls länge utlöser en dunkande baksmälle huvudvärk i några timmar.
Försvinner dock på mig ju mer tränad jag blir (kondition)

JAM
2006-03-23, 01:03
Jag har varit med om exakt det samma, men jag hittar inte den tråden. Kanske för gammal och därmed bortrensad. Tips: Vila en vecka och prova igen. Jag tränade dagen efter, men fick direkt avbryta eftersom huvudet värkte så mycket. Efter en vecka gick det dock prima.

Andra:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13972&page=3&pp=15
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/printthread.php?t=13972&pp=100

Tjabo
2006-03-23, 08:31
Jag har varit med om exakt det samma, men jag hittar inte den tråden. Kanske för gammal och därmed bortrensad. Tips: Vila en vecka och prova igen. Jag tränade dagen efter, men fick direkt avbryta eftersom huvudet värkte så mycket. Efter en vecka gick det dock prima.

Andra:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13972&page=3&pp=15
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/printthread.php?t=13972&pp=100


Kan ju kanske vara nån form av överträning som orsakar denna huvudvärk??
Eller :confused:
Jag får det vid hård konditionsträning (thaibox), samt fotboll osv.

Zaglyon
2006-07-19, 06:31
Jag klistrar in mitt svar jag gav till en kille i en gammal tråd som hade samma problem:

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Hoppas det här lugnade dig ännu mer. Som sagt, jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor. Använd ditt sunda förnuft och sök upp din läkare vid osäkerhet!

Har precis de symptomen. Trodde det berodde på min gamla skada men det där stämmer i detalj. När jag får huvudvärken sänker jag bara vikterna lite och då stannar värken i stadiet den var i. Lite sveda och värk får man väl utstå ;)

Guddi
2006-07-19, 08:42
intressant ämne då det även har hänt mig en 3-4 gånger. Hittade följande klassifikation från The International Headache Society.

1—The headache is specifically brought on by physical exercise.
2—The headache is bilateral, throbbing in nature at onset, and
might develop migrainous features in those patients susceptible to
migraine.
3—The headache only lasts from 5 minutes to 24 hours.
4—The headache is prevented by avoiding excessive exertion,
particularly in hot weather or at high altitude.
5—The headache is not associated with any systemic intracranial
disorder.

Guddi
2006-07-19, 09:07
har nu läst klart hela artikeln som jag refererade till ovan och hittade följande som kan vara av intresse.

"In a later study, when neuroimaging tests were more
readily available, Pascual et al16 investigated 28 patients
with headaches precipitated by physical exercise......
After further investigation, 16 of the 28 met criteria for benign exertional headache. However, 12 of those patients with headache caused by
physical exercise were found to have symptomatic exertional
headaches. The causes of these headaches were
found to be subarachnoid hemorrhage in 10 patients,
pansinusitis in 1 patient, and multiple brain metastasis
in 1 patient. This study underscores the need for serious
investigation as to the potential cause for headaches
brought on by exertion because they can be classified as
benign only after intracranial pathology has been excluded."

Med andra ord så kan det nog vara en bra idé att gå till en läkare om huvudvärken håller i sig

The_RobRoy
2006-07-19, 10:35
Har fått samma sak, riktigt kraftig variant av samma sak.

Läkarna här i Linköping hade inte en susning om vad de var för något, så de var rädda för hjärnblödning. Fick åka till akuten, bli magnetröntgad, ligga kvar över natten för att på morgonen ta ett ryggmärgsprov av nån märla ifrån Australien som va AT-läkare och körde in nålen rätt i nervbanorna i ryggen istället.

SMÄRTA!

Så åk inte till läkaren i Linköping iallafall.

Max
2006-07-19, 20:47
Har fått samma sak, riktigt kraftig variant av samma sak.

Läkarna här i Linköping hade inte en susning om vad de var för något, så de var rädda för hjärnblödning. Fick åka till akuten, bli magnetröntgad, ligga kvar över natten för att på morgonen ta ett ryggmärgsprov av nån märla ifrån Australien som va AT-läkare och körde in nålen rätt i nervbanorna i ryggen istället.

SMÄRTA!

Så åk inte till läkaren i Linköping iallafall.
Jag skulle nog tycka att det vore bra att de var noggranna, en missad hjärnblödning eller hjärntumör är inte så roligt.

LAR
2006-07-29, 13:32
Har fått samma sak, riktigt kraftig variant av samma sak.

Läkarna här i Linköping hade inte en susning om vad de var för något, så de var rädda för hjärnblödning. Fick åka till akuten, bli magnetröntgad, ligga kvar över natten för att på morgonen ta ett ryggmärgsprov av nån märla ifrån Australien som va AT-läkare och körde in nålen rätt i nervbanorna i ryggen istället.

SMÄRTA!

Så åk inte till läkaren i Linköping iallafall.

samma för mig fast ingen spruta och jag slapp sova över. annars exakt likadant.

mickeboll
2008-03-12, 20:51
Hej, Vet inte om det hör riktigt hit under den här tråden, men ja undrar om någon på det här forumet har prövat på ljudterapi mot huvudvärk?
Jag hittade ett par sidor som sålde sådan produkter på nätet. Det var inte så dyrt om det funkar.

www.assistingsounds.com (http://www.assistingsounds.com) och
www.binaural-beats.com (http://www.binaural-beats.com)

Jiess
2008-04-09, 17:00
Hade ätit och druckit bra under hela dagen.
Värmde upp, körde 4 sets Chins utan några problem och gick över till att köra breda latsdrag. Värmde upp med låg vikt, gick sedan upp till ca 80% av max. Vid fjärde repsen så kände jag en lätt antydan till huvudvärk och vid den sjätte repsen så var det som om något exploderade vid vänster tinning/bakom vänster öga. Det svartnade för ögonen och jag kände den värsta huvudvärk jag någonsin kännt, en nia på en tioskala. Har i vanliga fall aldrig huvudvärk förutom när jag druckit för mycket alkohol kvällen innan. Satt kvar och vågade inte resa på mig. Reste på mig efter några minuter för att sätta mig ner och vila ca 10 minuter, huvudvärken gick sakta ned, men pulserade fortfarande som en femma på samma tioskala. Dum/envis som jag är så försökte jag igen med lite lättare vikter men då kom den extrema huvudvärken tillbaka vid den åttonde repsen.

Det var bara att ge upp. Jag tog en dusch och åkte hem. Huvudvärken gav inte med sig utan var kvar ca 7 timmar tills det att jag somnade. Sov som en klubbad björn. Vaknade vid halv åtta av väckarklockan men jag fick fråga tjejen varför den ringde. Hon svarade att den ringde för att jag skulle upp och jobba, jag förstod fortfarande inget. Polletten trillade ner först när hon sa att jag skulle till Sthlm för att jobba. Har aldrig tidigare varit med om något liknande, riktigt läskigt.

Huvudvärken var borta men jag kände fortfarande ett tryck i huvudet på precis samma ställe. Dagen gick men jag kände mig lite konstig. Eftersom samma sak hände för ca tre månader sedan, utan att jag följde upp det, blev jag nu tvingad till att ringa Sjukvårdsupplysningen (tel. 1177). Där sa sjuksköterskan att jag skulle kontakta en läkare, helst en idrottsläkare, vilket jag gjorde. Jag beskrev vad som hänt och han beordrade mig att åka raka vägen till Akuten.

Efter några timmars väntan fick jag komma in till ett par trevliga sjuksköterskor där jag fick beskriva vad som hänt och lämna blodprov. När det var gjort så trodde jag att jag skulle få resa på mig och gå, men så var inte fallet. Jag fick order om att ligga still på den britsen jag låg på och att varken äta eller dricka. In med en kanyl i handen. Läkaren kom efter en stund och gjorde bl.a. en massa neurologiska tester på mig vilket gjorde att de kunde utesluta sådana skador.
Nästa steg var att göra en CT-röntgen. CT:n gick fort när jag väl kom upp på röntgen. Tiden gick och när jag väl fick svaren från röntgen så visade det sig att allt såg bra ut.
Nästa steg var att ta prover på ryggmärgsvätskan, vilket verkade läskigare än vad det var. Jag är glad att jag slapp se nålen de sticker en med. Även dessa prover såg bra ut, men jag var ändå tvungnen att ligga kvar för observation. Äntligen fick jag äta! Varma koppen och ostmackor smakar aldrig så bra som när man inte fått äta på 14 timmar!

Det läkarna kom fram till var att de kunde utesluta neurologiska skador, brustna blodkärl eller andra blödningar samt att allt såg bra ut. De tror inte att det är migrän då jag aldrig kände något illamående eller ljuskänslighet och att den närmsta i min släkt med migrän är min mormor. De kan inte ge något svar på vad som har hänt. Trots att vi spenderade över 14 timmar på akuten utan att få något riktigt svar så känns det ändå bra att veta att allt ser ut som det ska. Personalen på Uppsala Akademiska Sjukhus Akut är underbara som gör allt de kan för att man ska känna sig trygg.

Händer det igen så vill de att jag åker raka vägen till akuten. Denna vecka blir det nog ingen mer träning.

Råkar ni ut för liknande sak så tycker jag helt klart att ni ska uppsöka läkare så att de om inte annat kan säga att det inte är någon fara.

Träna hårt men lyssna på kroppen.

Mvh Jonas