handdator

Visa fullständig version : Sända trådlöst från datorn till teven.


Bönne
2006-03-19, 14:46
Hundratal filmer har rullat på min teve inne på rummet via TV-out, men vill kunna se filmerna på stora teven på nedervåningen och att bränna ut filmerna varje gång är inte rimligt och att dra en kabel kommer inte att bli snyggt.

Så tänkte ifall man skulle köra trådlöst istället.

Avståndet är kanske tio-femton meter, då går man igenom en del väggar och ett golv.

Video går via sådan vanlig gul rund plugg (som liknar sådana vit/röda kablar som man brukar ha för ljud).

Min budget för detta projekt ligger på max 1500 kr.



Förslag på vart man kan köpa utrustningen för att sända och ta emot?

reinholdsson
2006-03-19, 14:50
Hundratal filmer har rullat på min teve inne på rummet via TV-out, men vill kunna se filmerna på stora teven på nedervåningen och att bränna ut filmerna varje gång är inte rimligt och att dra en kabel kommer inte att bli snyggt.

Så tänkte ifall man skulle köra trådlöst istället.

Avståndet är kanske tio-femton meter, då går man igenom en del väggar och ett golv.

Video går via sådan vanlig gul rund plugg (som liknar sådana vit/röda kablar som man brukar ha för ljud).

Min budget för detta projekt ligger på max 1500 kr.



Förslag på vart man kan köpa utrustningen för att sända och ta emot?


Något sånt här? Spräcker iofs budgeten :/
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310458&view=detailed


hittade denna med
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122366

Bite
2006-03-19, 14:59
att bränna ut filmerna varje gång är inte rimligt

Har du en DVD som klarar de vanliga skurkformaten? RW-skiva?

sunkan
2006-03-19, 15:02
Avant WT200 RF-Link 399kr på netonnet, funkar ju. Hur kvalitèn är tänker jag inte uttala mig i för jag är inte den som är den när det gäller sånt.

nemd
2006-03-19, 15:02
Kolla in på Clasohlson dem har sån trådlös överföring mellan 400-1200 ca.

Jarod
2006-03-19, 15:02
Jag kör dvd som klarar avi och bränner allt på dvd-rw alternativt dual-layer om det när något jag vill spara. Får plats med en massa krejjer på en skiva... =)

hahavaffan
2006-03-19, 15:12
Alltså det finns ju svinbilliga A/V-sändare som är trådlösa. Claes Olsson har sånna vet jag. Då kopplar du t.ex. din gula RCA-kontakt till en sändare, som sedan sänder A/V-signalerna ner till en mottagare, som t.ex. via scart, s-vhs eller komposit (den gula) kopplas till TVn. S-vhs från dator till sändare, och scart från mottagare till TV rekommederas klart.

Inzza
2006-03-19, 15:13
Förlorar så mycket i kvalite om du försöker köra bild trådlöst..

internethjälten
2006-03-19, 15:20
Förlorar så mycket i kvalite om du försöker köra bild trådlöst..

hur är kvalliten på "datafilmer" från början då ?

internethjälten
2006-03-19, 15:20
på NetOnNet finns en audio/video-sändare som funkar
kanon, kostar 399+porto så runt en 500'ing så är den
din.

reinholdsson
2006-03-19, 16:08
Man borde väll inte förlora så mycket kvalite på en trådlös länk med hyffsat bra fart?

tossefar
2006-03-19, 16:10
hur är kvalliten på "datafilmer" från början då ?
De allra flesta använder väl ändå dvd-avbildningar? Speciellt om man ska titta på tv.

Kimo
2006-03-19, 16:18
Jag köpte trådlös överföring av ett märke som heter Trust. Även om sändaren och mottagaren står tre meter ifrån varandra flimrar bilden och ljudet brusar. Jag skickade tillbaka utrustningen och fick tillbaka två (!) paket tillbaka som fungerade precis lika dåligt.

http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/processed/250/122366.jpg

Nån som vill köpa, bättre begagnat? :D

z_bumbi
2006-03-19, 16:23
Förlorar så mycket i kvalite om du försöker köra bild trådlöst..

Jag tycker man får en ganska bra bild på en tv? :D

dice
2006-03-19, 17:34
Min mor har en sån där Pinnacle Showcenter. Det blir lika bra att titta på tvn som att titta på datorn direkt. Iaf divx/xvid etc, dvd blir nog för hög bitrate (inte provat öht). Fördelen med en sån jämfört med bara sändare är ju att man får med en fjärrkontroll, så man kan sittai soffan och pausa etc utan att behöva springa till datorn.

Arnesson
2006-03-19, 17:39
D-link har vågra dvds som kör trådlöst om jag intre minns fel. Vet dock inte hur kvaliteten är på dem.

MasterChief
2006-03-19, 17:46
Det här går inte att lösa med oförändrad kvalitet under 1500. Även om du använder divx från början så vill man ju knappast att "skitkvalitet" ska bli ännu sämre. Philips anses väl ha de bästa trådlösa sändarna för övrigt, har inga egna erfarenheter men denna har väl fått en del bra kritik:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=17160

Här har du marknadens alla produkter:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=294

z_bumbi
2006-03-19, 17:52
För 1500 kr.

Ett gammalt härke till dator, ett grafikkort samt två hårdiskrack.

Tomten
2006-03-19, 17:54
hur är kvalliten på "datafilmer" från början då ?

Den är ju inte direkt ljusår ifrån dvd kvalitet. DVD skiva ligger på 4-8 gig och då tar ljudspåret upp en hel del plats. Standard DVD-rip ligger idag på 1.4gig och komprimerad för att förlora så lite kvalitet som möjligt. Ljudspåret är nog det man drar ner mest i storlek.

Ärligt talat så ska man nog fråga sig om man har en tv där man överhuvudtaget märker skillnad på en DVD-rip och en DVD. För många blir nog svaret ett rungande "NEJ".

MasterChief
2006-03-19, 17:55
För 1500 kr.

Ett gammalt härke till dator, ett grafikkort samt två hårdiskrack.

Bäst lösning, helt klart.

Bönne
2006-03-19, 18:01
Bäst lösning, helt klart.Varför jag tycker att du har fel:

* En dators ljudnivå är tillräckligt för att störa.
* Jag måste ändå föra över filmerna till datorn.
* En dator är för stor och ful för att ha i vardagsrummet.



Kommer inte köpa en sändare för 400kr som någon föreslog, söker en för 800-1500kr, finns en del alernativ, men hittar inte recensioner, så svårt att välja.

Använder inte någon av er här en inom de prisintervallerna som kan skriva en kort recension?

z_bumbi
2006-03-19, 18:08
* Jag måste ändå föra över filmerna till datorn.

I första inlägget ville du slippa bränna ut det på skiva, då ligger väl redan filmerna på datorn?

Om filmerna ligger på en skiva så är det ju bara att skaffa en spelare som läser filformatet..

Piranha
2006-03-19, 18:09
Pinnacles mediabox is the shit isåfall.

Den fixar Wlan, kräver dock en server med sql.

Prislapp på ca 2k

Bönne
2006-03-19, 18:14
I första inlägget ville du slippa bränna ut det på skiva, då ligger väl redan filmerna på datorn?

Om filmerna ligger på en skiva så är det ju bara att skaffa en spelare som läser filformatet..Filmerna ligger på huvuddatorn på övervåningen, de förs dit via internet. Skulle jag ha en dator på nedervåningen vid teven skulle jag få föra över filmerna dit på något sätt...

I dagsläget så bränner jag ut ibland, är inte så bra lösning för mig, då jag ofta vill se flera filmer i sträck eller massor av tv-serier, att packa upp filmerna är jobbigt nog enligt mig, att bränna ut filmerna också får mig att vilja ge upp.

Jag vill ha en smidig lösning.

MasterChief
2006-03-19, 18:18
Varför jag tycker att du har fel:

* En dators ljudnivå är tillräckligt för att störa.
* Jag måste ändå föra över filmerna till datorn.
* En dator är för stor och ful för att ha i vardagsrummet.



Kommer inte köpa en sändare för 400kr som någon föreslog, söker en för 800-1500kr, finns en del alernativ, men hittar inte recensioner, så svårt att välja.

Använder inte någon av er här en inom de prisintervallerna som kan skriva en kort recension?


Jag förstår att den inte är bäst lösning för dig, men rent allmänt tycker jag nog det. Kolla länkarna i mitt tidigare inlägg. Där finns en del recensioner.

z_bumbi
2006-03-19, 18:19
Filmerna ligger på huvuddatorn på övervåningen, de förs dit via internet. Skulle jag ha en dator på nedervåningen vid teven skulle jag få föra över filmerna dit på något sätt....

Hårddiskracken var inte för att du skulle hänga dem i taket som prydnad..

Bönne
2006-03-19, 18:26
Hårddiskracken var inte för att du skulle hänga dem i taket som prydnad..Model billig går väl inte att koppla in/ur under drift?

Hur som helst, så väger de två andra punktern långt över...

christian
2006-03-19, 18:27
hur är kvalliten på "datafilmer" från början då ?

DVD-R är just DVD-replikor. Dvs samma som om du köpt en DVD-skiva.

Största vinsten, tycker jag, är alla HDTV-rippar på schyssta serier med AC3/5.1 ljud man får ned ist för ngn sunkig svensk-tv-skräp.

Min lösning är en HTPC dold i stereobänken med WLAN och blåtandstangentbord och -mus. Hörs knappt, syns knappt.

z_bumbi
2006-03-19, 18:31
Model billig går väl inte att koppla in/ur under drift?

Det är ju bara att stänga av datorn?

Bönne
2006-03-19, 18:32
Det är ju bara att stänga av datorn?Nej tack.

christian
2006-03-19, 18:44
Det är ju bara att stänga av datorn?

2.5" disk och ett skal med USB-interface som knappt är större. Fungerar ypperligt.