handdator

Visa fullständig version : Samma muskelgrupp flera gånger i veckan?


woxiz
2006-03-19, 13:46
Blir man inte övertränad om man kör samma muskelgrupper 2 gånger i veckan? Sen borde ju skaderisken bli bra mycket högre!?

Nu är triceps det ända jag kör 2 gånger i veckan pga att dom släpar efter biceps så mycket.

Men jag har funderat på att köra bröst 2 gånger i veckan. Fast när man kör bröst så blandar man in en del andra muskelgrupper.
Så man kan tycka att det vore smartast att bara köra det en gång i veckan, som första sak på veckan?

Tänker också lite på att om jag köra tex bröst igen på ryggdagen så kommer min ryggträning bli sämre


Just nu kör jag
Måndag: Bröst, triceps
Tisdag: Axlar, biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, mage
Fredag: Ben, triceps

WheyProtein
2006-03-19, 13:53
Finns många delade meningar om det där. Jag tycker själv att det program du kör nu är att föredra.

emil123
2006-03-19, 14:33
Jag kör först biceps, rygg, mage och ben på måndag, sen tisdag triceps, axlar, bröst och underarmar sen vila onsdag sen kör jag lika igen torsdag och fredag, det funkar finfint.

barda
2006-03-19, 14:57
kör efter emils modell. många föredrar det schemat du kör nu, mestadels för att folk är slöa :p

WheyProtein
2006-03-19, 16:04
kör efter emils modell. många föredrar det schemat du kör nu, mestadels för att folk är slöa :p
Eller så kanske de föredrar den för att de tror att det är den bästa modellen. Inte pga slöhet*screwy*

barda
2006-03-19, 16:06
de kanske tror på den för att de vill tro att den är bäst? :D

Kotten
2006-03-19, 17:08
axlar dagen efter bröst jobbigt och sliter ganska fint på axlarna

edit skulle ha bytt och kört axlar/biceps på torsdagar och rygg/mage på tisdagar istället

wo0b9n
2006-03-19, 17:23
jag kör.

Måndag:Biceps
Tisdag: Triceps
Onsdag:Rygg
Torsdag:Ben
Fredag:Bröst
Lördag:Axlar
Söndag:Biceps

Jishuku
2006-03-19, 17:53
Jag kör DC, och det funkar bra. Så min erfarenhet är att sålänge man håller volymen låg så kan man träna samma muskel åtminstone 2ggr/vecka.

Så om du håller dig till 1-2 set per pass borde det inte vara några bekymmer.

TaNK
2006-03-20, 10:23
Jag kör först biceps, rygg, mage och ben på måndag, sen tisdag triceps, axlar, bröst och underarmar sen vila onsdag sen kör jag lika igen torsdag och fredag, det funkar finfint.

blev lite nyfiken på ditt upplägg...
hur många set och reps kör du på varje muskel?
hur länge har du kört så här? hur länge har du tränat?

Raggis
2006-03-20, 10:44
Måndag: Bröst, triceps, Mage
Tisdag: Axlar, nedre rygg, Mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, mage, biceps
Fredag: Ben, Biceps, Mage

Så ser mitt shcema ut.

jwzrd
2006-03-20, 10:46
jag kör.

Måndag:Biceps
Tisdag: Triceps
Onsdag:Rygg
Torsdag:Ben
Fredag:Bröst
Lördag:Axlar
Söndag:Biceps

Biceps på både söndag och måndag?

Jay-Z
2006-03-20, 10:51
jag kör.

Måndag:Biceps
Tisdag: Triceps
Onsdag:Rygg
Torsdag:Ben
Fredag:Bröst
Lördag:Axlar
Söndag:Biceps

Kan vara det sämsta upplägget i världshistorien. :)

pragmatist
2006-03-20, 11:53
Blir man inte övertränad om man kör samma muskelgrupper 2 gånger i veckan? Sen borde ju skaderisken bli bra mycket högre!?

Nej, det beror helt på intensitet, hur enformigt du tränar och den totala träningsvolymen. Den totala belastningen blir inte nödvändigtvis större för att du tränar oftare. Om du t.ex. kör tre övningar för en viss muskel på måndagen eller en på måndagen, en på onsdagen och en på fredagen så har du ju tränat lika mycket totalt sett.

woxiz
2006-03-20, 17:42
axlar dagen efter bröst jobbigt och sliter ganska fint på axlarna

edit skulle ha bytt och kört axlar/biceps på torsdagar och rygg/mage på tisdagar istället

Jo de e lite problem, iaf med framsida axlar... Kör inte framsida axlar under axelträningen. Tycker framsidan växer bra av framåtlutade hantelpressar och bänkpressar. Sen e jag väldigt rädd för att köra axelpressar och utmana ödet med för mycket viket (vilket man automatiskt ska göra när man gör en övning där man KAN slänga på tyngre vikter).
Men jag vet dock inte om det hade sett mycket bättre ut om jag hade kört seriös framsida träning? Känner alltid en jädra träningsvärk i framsida axlar efter bröst träning...

Kör 3 övningar vardera på biceps och triceps. 3x8 på varje övning.

Men då är detta mitt nya schema:
Måndag: Bröst, triceps
Tisdag: Rygg, mage
Onsdag: Vila
Torsdag:Axlar, biceps
Fredag: Ben, triceps

WheyProtein
2006-03-20, 20:29
Kan vara det sämsta upplägget i världshistorien. :)
Varför det?? Förutom att biceps tränas två dagar i rad (skrivit fel?) så är det där det bästa upplägget i den här tråden enligt mej.

Baan
2006-03-20, 20:38
Varför det?? Förutom att biceps tränas två dagar i rad (skrivit fel?) så är det där det bästa upplägget i den här tråden enligt mej.

Måndag:Biceps
Tisdag: Triceps
Onsdag:Rygg
Torsdag:Ben
Fredag:Bröst
Lördag:Axlar
Söndag:Biceps

där har vi det.

Kan väl börja med att bara köra biceps och triceps på en dag låter som en halvtimmes träning om man nu inte kör sjuttio set, vilket jag är lite tveksam till att författaren gör. Rygg och ben är ingen större hit, jag kör själv med 48h vila efter ryggträning och då kan man fortfarande ha lite träningsvärk i ryggen, vilket inte är optimalt när du tränar ben. Axlar dagen efter bröst känns lite som axlarna kan vara ganska sega. Biceps två dagar efter varann förklarar sig själv rätt bra.

Tillbaks till trådämnet; jag är tveksam till att man skulle kunna träna samtliga muskler flera gånger i veckan så länge man kör högvolym, ska inte uttala mig om samtliga träningsmetoder men jag hade haft svårt att göra det som jag kör nu (rätt många övnignar och set per muskelgrupp.). Möjligt med en seriös satsning på byggning med två pass per dag (något som inte är särskilt itnressanta för dom flesta antar jag), så skulle man kunna köra det mesta rätt frekvent i veckan

Diggler
2006-03-20, 20:57
Jag kör fn såhär:
Dag1: Bänk 5*2-5, smalbänk5*3-6, triceps pushdowns 5*10
Dag2: Knäböj 3*5-8, chins 5*max, hantelcurl 5*5-10, sit-ups 2*20
Dag3: vila
Dag4: Bänk5*5, militärpress5*3-6, dips 5*max
Dag5: Chins, pullups, chins bakom nacke 30*max

Alltså: rygg, bröst, triceps 2ggr/vecka resten 1gång. Jag är grov som en noshörning.

Guwwic
2006-03-20, 23:00
Hmm... Har inte hängt på gymforum förrut och har inte läst någonting om "bra" träning.

Jag har iaf kört 4 dagar i veckan och då alltid kört likadan träning varje gympass:

Bröst
Biceps
Triceps
Axlar

Är det helt åt h***** eller? Jag vill ju få ut så mycket av träningen som möjligt...

Tacksam för svar :)