handdator

Visa fullständig version : studentlägenheter/lägenhet


NiklasR
2006-03-19, 12:02
Hej, undrar om de finns några bosatta i linköping här ?

Skall läsa på LIU nu till hösten och undrar var är bra att bo, då man inte alls är sugen på att åka buss till skolan. Och vill ju inte cykla ifrån skäggetorp.

Ryd, lambohov, t1 hur är det, verkar det bra ?

Några bra gym, såg att campus gymmet verkade bra, stort och billigt iaf. :)

/mvh Niklas

The_RobRoy
2006-03-19, 12:05
Billigt var väl att ta i, men stort är det iallafall :)

Ryd är där man hamnar först, T1/Valla är väl lite "schystare" men oftast lite dyrare också, lambohov är en outsider, inte så många som bor där, inte bland teknologer iallafall.

Vad ska du läsa?

NiklasR
2006-03-19, 12:12
Jag skall maskinteknik där i 4.5 år, så har gott om tid och bli biff.

Bodde där 96-98 då jag gick på andersljungstedska(flygtekniska) men då bodde jag i skäggetorp och mjölby, inget jag vill återuppleva. *whatever*

OggeP
2006-03-19, 12:12
www.gymbolaget.se lätt bästa gymet i stan. ;) ,


Ryd= Studentghetto a´la korridor
T1/irrbolosset= Bra, men dyrt
Valla/Gottfridsberg= Mest vanliga lägenheter men bra läge.
Lambohov= Jävligt off från allt.

NiklasR
2006-03-19, 12:14
Gillar skarpt din tolkning där oggep :D

Verkar vara ett bra gym, dyrt ?

Såg priset nu, sry *rolleyes*

The_RobRoy
2006-03-19, 12:16
www.gymbolaget.se lätt bästa gymet i stan. ;)


Jo, men det ligger ju jääkligt off från skolan också :)

Är inte där hockey grabbarna tränar ett bra alternativ annars, hört att det ska va väldigt mycket styrkelyft över det gymmet, och riktigt bra pris också.

The_RobRoy
2006-03-19, 12:16
Gillar skarpt din tolkning där oggep :D

Verkar vara ett bra gym, dyrt ?

Såg priset nu, sry *rolleyes*

Va snackar du om Campushallen kostar ju en tusing mer per år.

NiklasR
2006-03-19, 12:21
De kan jag unna mig, betalar nu 500:-/mån på friskvågen, älskar stället, men visst lite dyrt, men de tillhör ju prioriteringarna :)

Zera
2006-03-19, 12:29
Bor i Ryd nu.. funkar väl. Störigt när grannar har fester långt in på natten dock och man inte själv är på fest.
Om du ska bo i Ryd så försök få tag i en lägenhet på Björnkärrsgatan, där slipper du alla störiga korridorer och så är lägenheterna väldigt fräscha.

Edit: Studentlägenheter jag snackar om nu

The_RobRoy
2006-03-19, 12:31
Bor i Ryd nu.. funkar väl. Störigt när grannar har fester långt in på natten dock och man inte själv är på fest.
Om du ska bo i Ryd så försök få tag i en lägenhet på Björnkärrsgatan, där slipper du alla störiga korridorer och så är lägenheterna väldigt fräscha.

Edit: Studentlägenheter jag snackar om nu

Ahh coolt. bor du så nära mig alltså, bor på bk 11 :)

Zera
2006-03-19, 12:36
Ahh coolt. bor du så nära mig alltså, bor på bk 11 :)

Jag bodde i BK 13 för några månader sen :) Nu har jag flyttat ihop med min flickvän, och ii detta hus är det massa störiga korridorer med utbytesstudenter *grr*

The_RobRoy
2006-03-19, 12:41
Jag bodde i BK 13 för några månader sen :) Nu har jag flyttat ihop med min flickvän, och ii detta hus är det massa störiga korridorer med utbytesstudenter *grr*

Surt, men vadå flytta ihop, då behövde du väl större, dom stora lägenheterna ligger ju här där du bodde innan?? (Bor i en 3a med flickvännen också)

Zera
2006-03-19, 12:50
Surt, men vadå flytta ihop, då behövde du väl större, dom stora lägenheterna ligger ju här där du bodde innan?? (Bor i en 3a med flickvännen också)

Vi bor i en 2:a. Det ena rummet var ett förrådsrum som de byggde ihop med en vanlig 1:a som ligger på 4:e våningen ovanför alla korridorer.

tegel
2006-03-19, 13:51
Bor själv i en etta (25 m2) med kokvrå (jäkligt bra kök faktiskt trots namnet, stort kylskåp och frys vilket är viktigt om man bygger). Kostar runt 3500 i månaden inkl. internet. Även om det är mitt i ghettot så bor man högst upp i nån sorts påbyggnadslägenhet så det funkar..det är mer civiliserat och man avskiljs från korridorerna. Kan rekommenderas om du vill bo i ryd och inte har nån att bo med.

Cilia
2006-03-19, 14:15
va många ni är som bor i den där "staden".
kan man kalla det för stad?

elan
2006-03-19, 14:53
Jag bor i Lambohov jag, visst är det en bit om man ska ta sig till andra sidan staden men om du mest ska ta dig till universitetet så borde det funka utmärkt. Har dessutom hört att det går bra med bussar in till stan, själv cyklar jag överallt. :D

Tror det finns några få studentlägenheter här, det är en väldigt blandning på bostadsformer. Allt från superdyra villor till bostadsrätter, hyresrätter och studentlägenheter.

Baan
2006-03-19, 14:58
Jag bodde i BK 13 för några månader sen :) Nu har jag flyttat ihop med min flickvän, och ii detta hus är det massa störiga korridorer med utbytesstudenter *grr*

Visserliggen bor jag i GBG, men fan för korridor alltså. Nu har jag haft två utbytesstudenter som grannar och ingen av dom verkar vara här för att plugga. Holländaren hade någon efterfest kl 5 en söndag morgon till 6 och var allmänt gapig (besök hela tiden), nu är det en tysk brud som haft massa folk på besök typ varje dag (eskortservice?) och så är det gap/tjöt fram till 12-1 på vardagarna (lugnat ner sig nu av någon anledning). Kul att det inte bara är jag som stör mig på utbytesstudenterna :D

NiklasR
2006-03-19, 15:02
Låter ju helt kalas allt detta. tackar för alla tips :)

Så lambohov ligger sålångt bort att man måste ta bussen ;)

Blir säkert någon 1;a på nått konstigt sätt, då min lilla magra kisse gärna vill följa med. Hade nog annars blivit en korridorslägenhet.

Så billigt som möjligt, så det blir plats för mera mat i bulkperioderna H3 H3

Baan
2006-03-19, 15:04
om du kan få tag på en etta, så ta chansen, skitsamma om korridor är billigt, det är inte värt det !!!111

evil
2006-03-19, 15:14
Ska du plugga i lkpg och vill ha nära till "allt" ska du satsa på en lägenhet i valla eller gottfridsberg. Jag bor i en etta i valla och har en hyra på 1300/mån, men det är iofs en bostadsrätt.

olwe
2006-03-19, 15:18
Jag bor i Tannefors. långt från universitetet men gångavstånd till stans i särklass bästa gym: gymbolaget. dessutom är det (hyffsat) nära till stan. Det tar 20min att cykla till campus men jag ser det som en morgonpromenad ungefär.

Försök fixa något i T1, valla eller stan är mitt förslag. annars kan det ju vara juste att bo ett litet tag i ryd i början om du är ny till stan eftersom många andra studenter bor där.

Studentkorridor är inte för alla, själv stör jag mig inte en sekund på att det är fester o sånt, mer på att man måste diska efter sig (får klagomål lite hela tiden). Men å andra sidan så bor jag i tannerfors enda korridorbyggnad och det är nog inte så hardcore.

Bo för fan inte i lambohov eller nått annat off-ställe, finns ingen vits med det. Buss är inget alternativ om du lever på studielån.

NiklasR
2006-03-19, 15:35
sant, lambohov kommer jag vägra.

Nä, det med korridor är nog inget för mig, jag kan bli rätt sur om någon klagar på mig. Är väldigt skötsam, men de finns ju alltid pedanter som kan klaga.

Sen är jag inte helt festartypen heller varje helg. Kan ta det vid tillfällen. Träna, plugg och gaming är väl mera min stil :cool:

Ryd it will be l *think*

Baan
2006-03-19, 16:15
sant, lambohov kommer jag vägra.

Nä, det med korridor är nog inget för mig, jag kan bli rätt sur om någon klagar på mig. Är väldigt skötsam, men de finns ju alltid pedanter som kan klaga.

Sen är jag inte helt festartypen heller varje helg. Kan ta det vid tillfällen. Träna, plugg och gaming är väl mera min stil :cool:

Ryd it will be l *think*

Det är väl mest disken som inte uppskattas om du låter den ligga framme och så, en granne till mig lånade massa disk (självklart verkar han inte ha haft med sig någn egen), från två andra och inte diskade han lånedisken heller utan lät det ligga kvar. Sånt är ganska självklart att man blir lack över.

När det gäller fest och liknande så är nog betydligt högre smärtgräns än i övrigt, visst finns det sura människor som jag som går och klagar, men det känns mer allmänt accepterat att föra oväsen av sig och ha fest för 50 i sin 18m2

Trident
2006-03-19, 16:22
T1 och Vallaplan är schysstast.

Ryd om du vill uppleva det trashiga studentlivet. Majoriteten bor ju även där.
Bor själv mitt i stan, så det är grymt skönt om man ska dra ut å partaja / shoppa etc.

Bodde i vallaplan fram tills i somras, bodde ihop med flickan vid den perioden. Nära till campus, nära till "city" + nerförsbacke.

Campushallen är guld eftersom du kan träna i anslutning till dina lektioner/föreläsningar. Sen om du ska träffa en kamrat och träna, brukar en central punkt vara just universitetet (förutsatt om denna också pluggar).

raZmus
2006-03-19, 17:41
Jag har bott i Ryd på BK8 :D

Jag hade inte valt att bo där om jag hade flyttat dit idag, om man nu hade fått välja ;)

Zera
2006-03-19, 17:47
Jag har bott i Ryd på BK8 :D

Jag hade inte valt att bo där om jag hade flyttat dit idag, om man nu hade fått välja ;)

Det är bästa stället i "student"ryd iaf :P Nyrenoverade lägenheter oxå.

Zera
2006-03-19, 17:49
Visserliggen bor jag i GBG, men fan för korridor alltså. Nu har jag haft två utbytesstudenter som grannar och ingen av dom verkar vara här för att plugga. Holländaren hade någon efterfest kl 5 en söndag morgon till 6 och var allmänt gapig (besök hela tiden), nu är det en tysk brud som haft massa folk på besök typ varje dag (eskortservice?) och så är det gap/tjöt fram till 12-1 på vardagarna (lugnat ner sig nu av någon anledning). Kul att det inte bara är jag som stör mig på utbytesstudenterna :D

Mm, hata!
Igår hade de fest från halv 10 tills det att vi ringde polisen på natten/morgonen :devil:

The_RobRoy
2006-03-19, 17:52
Jag har bott i Ryd på BK8 :D

Jag hade inte valt att bo där om jag hade flyttat dit idag, om man nu hade fått välja ;)

Jag bodde på bk8 när det var som sunkigast :hbang:

Fick flytta när dom skulle renovera, då flytta jag till 11an istället :)

The_RobRoy
2006-03-19, 17:53
va många ni är som bor i den där "staden".
kan man kalla det för stad?

Stockholm är då inte roligare som studentstad iallafall, kommer därifrån och alla kompisar bor kvar och pluggar där.

olwe
2006-03-19, 17:53
Mm, hata!
Igår hade de fest från halv 10 tills det att vi ringde polisen på natten/morgonen :devil:

Men seriöst vad förväntar du dig? Det är en studentkorridor, kan man inte stå ut med liv och smutsighet ska man inte bo där. Jag tycker att det är dålig stil att ringa polisen för en sådan sak i en studentkorridor.

Zera
2006-03-19, 17:55
Men seriöst vad förväntar du dig? Det är en studentkorridor, kan man inte stå ut med liv och smutsighet ska man inte bo där. Jag tycker att det är dålig stil att ringa polisen för en sådan sak i en studentkorridor.

Jag bor i en lägenhet över korridor. Jag ska få sova på natten. Punkt.

Zera
2006-03-19, 17:59
Dumma edit.
En sak är ju om de informerar om att de ska ha fest just då och hålla på just så länge. Eller om de bara festar till typ 12 och sen drar ut på krogen, det bryr jag mig inte om.

Kebab-Arne
2006-03-19, 17:59
Trodde inte de hade studentkorridorer i Ryd men men...

Snart dags att välja vad jag ska utbilda mig till. Har tänkt industriell ekonomi i Luleå då jag inte kommer in på den utbildningen med mina betyg( :D ). Så frågan är ju om jag ändå ska läsa industriell ekonomi i Luleå eller nån annan civilingenjörsutbildning i Link, typ teknisk biologi. För bor i Finspång vilket är en 40 min bilresa till Link. Så finns ju vissa fördelar med att plugga i Link.

Trident
2006-03-19, 18:14
Varför inte industriell ekonomi i Linköping. Har för mig att den är den bästa i Sverige?

kalle_banan
2006-03-19, 19:21
Vad säger ni inbitna om biologi i linköping? Jag funderar själv på att söka i år eller nästa år, har ni ngn uppfattning om utbildningen eller rent av går den?
Och som jag ser det är det en etta som inte är korridor jag ska ha, jag är reggad på studentbostader.se och har typ 130 poäng, hur långt räcker det när jag ska söka till hösten? Har jag mycket förtur gentemot andra sökande eftersom jag har ganska mycket poäng (eller har jag?)

Annars funderar jag på gbg/uppsala --> biologi i båda.

Baan
2006-03-19, 19:27
Men seriöst vad förväntar du dig? Det är en studentkorridor, kan man inte stå ut med liv och smutsighet ska man inte bo där. Jag tycker att det är dålig stil att ringa polisen för en sådan sak i en studentkorridor.

vart fan ska man bo då? beteer man sig som djur så kan man lika gärna flytta ut i skogen och lämna stan för dom som kan sköta sig. jag tänkte fan inte vara uppe en hel natt för någon tysk bög vill festa hela kvällen men är alldeles för snål för att gå till krogen!

olwe
2006-03-19, 19:47
vart fan ska man bo då? beteer man sig som djur så kan man lika gärna flytta ut i skogen och lämna stan för dom som kan sköta sig. jag tänkte fan inte vara uppe en hel natt för någon tysk bög vill festa hela kvällen men är alldeles för snål för att gå till krogen!

I en vanlig lägenhet. Det finns sådana också, man har råd och de går att hitta.

Du vet ju redan på förhand hur det kommer att vara i ett korridorrum, varför då flytta in när du vet att det inte är "your cup of tea". Det är som att flytta till norrland och klaga på att det är massa norrlänningar överallt.

Kebab-Arne
2006-03-19, 22:00
Varför inte industriell ekonomi i Linköping. Har för mig att den är den bästa i Sverige?

Jo, men men kommer inte upp i 18 i snittbetyg eller liknande som behövs för att komma in där.

elan
2006-03-19, 22:21
Ja man _måste_ ju inte åka buss för att komma in till stan från Lambohov. Själv jobbar jag på andra sidan av stan och cyklar dit och hem varje dag, cirka 30 minuter enkel resa ger lite fin extra motion. Tippar på att det tar 15-20 minuter in till stan med cykel men det lär det väl göra från Ryd också?

Det optimala torde dock vara typ Valla/T1 då är du mitt mellan allt du vill till. :D

olwe
2006-03-19, 22:38
Ja man _måste_ ju inte åka buss för att komma in till stan från Lambohov. Själv jobbar jag på andra sidan av stan och cyklar dit och hem varje dag, cirka 30 minuter enkel resa ger lite fin extra motion. Tippar på att det tar 15-20 minuter in till stan med cykel men det lär det väl göra från Ryd också?

Det optimala torde dock vara typ Valla/T1 då är du mitt mellan allt du vill till. :D

aa, T1 har riktigt fräscha lägenheter också. Det enda är att du aldrig är precis där du vill vara. även om du inte behöver cykla långt så måste du alltid cykla en bit. Själv tycker jag nästan att det är skönare att vara jättenära ibland och långt ifrån ibland, men det är väll som baken o smaken.

The_RobRoy
2006-03-19, 22:39
Jo, men men kommer inte upp i 18 i snittbetyg eller liknande som behövs för att komma in där.

högskoleprovet, 1.3 borde du ju fixa?

Yxel
2006-03-19, 22:42
Vad säger ni inbitna om biologi i linköping? Jag funderar själv på att söka i år eller nästa år, har ni ngn uppfattning om utbildningen eller rent av går den?
Och som jag ser det är det en etta som inte är korridor jag ska ha, jag är reggad på studentbostader.se och har typ 130 poäng, hur långt räcker det när jag ska söka till hösten? Har jag mycket förtur gentemot andra sökande eftersom jag har ganska mycket poäng (eller har jag?)

Annars funderar jag på gbg/uppsala --> biologi i båda.

Jag har läst biologiprogrammet i 3,5 år i Linköping. Det är ett kul program, med många roliga kurser. Jag hoppade dock av när jag tappade studiemotivationen...

Trident
2006-03-19, 22:42
Problemet med T1 är att det är sugdyrt.

Kostar inte de mikroskopiska ettorna där typ 4200 kr /mån?

Då bor jag hellre i en prisvärd 2a i Valla!

evil
2006-03-19, 22:53
Problemet med T1 är att det är sugdyrt.

Kostar inte de mikroskopiska ettorna där typ 4200 kr /mån?

Då bor jag hellre i en prisvärd 2a i Valla!

Och sen när blev Valla billigare än T1? (Är ju iofs i princip samma område).

Trident
2006-03-19, 22:57
Anledningen till det är för att lägenheter vid T1 är helt/ eller sågott som nyrenoverade. Med andra ord fräscht boende mitt i T1.

Vallaplan har en salig blandning mellan gammalt å nytt. Jag bodde i en helt okej tvåa för lägre pris än för en etta i T1.