handdator

Visa fullständig version : Maximal muskelvolym


gladiatorerna1
2002-10-22, 13:46
När jag kör ben så kör jag extemt hårt och väldigt strikt.När jag kör haqlift tar det ca 10 sekunder i den negativa fasen och den positiva ca 5-8 sekunder. När det gäller benspark går det också sakta.Jag vet att det går väldigt långsamt, men jag får mer pump och det är framför allt mycket jobbigare.Jag får en extrem träningsvärk vilket jag alltid strävar efter.Min fråga till er är: är det för långsamt? Blir detta en statisk träning? Jag är som sagt ute efter maximal muskelvolym.

Frazze
2002-10-22, 16:59
Statisk träning blir det inte. Statisk träning ärnär du håller helt stilla...

Kjellstroem
2002-10-22, 17:29
Har du någon uppfattning om hur mycket 10 sekunder är?
Be gärna någon räkna för det låter som jävligt jävligt mycket.

När man normalt talar om att gå långsamt i negativa fasen så snackar man om 3 sekunder typ. Även 3 sekunder mycket långsamt. Räkna själv högt och se. tänkt på att börja på 0 ;)

John M
2002-10-22, 17:33
Desto långsammare man kör desto mindre vikt kan man använda, vilket innebär att muskeln inte blir lika mycket överbelastad. Jag kör med tyngre vikter och i ett högre tempo, men är fortfarande noga med att hålla kontakten med muskeln och inte fuska med utförandet. Enligt Ingvar Larsson så är detta bättre. Tror att dom flesta håller med om det. När du kör långsammare så får du ju mer mjölksyra också, vilket inte kanske är så önskvärt för muskelbygge.

Officer
2002-10-22, 18:01
Träningsvärk/pump måste inte alltid betyda samma sak som muskeltillväxt.. Bara så du har klart det för dig. Varierar från person till person.

Sen till frågan.. 10 sekunder är onödigt jävla mycket. 10 sekunder är JÄVLIGT mycket alltså vill jag säga igen.
John M har totalt rätt här. Mindre belastning: mindre muskeltillväxt, inte större muskler om du så har världens pump.

Jag tror det var Arne Persson som också nämnde något om att man ska köra med tunga vikter "lite" ostrikt hellre än att köra med låga vikter och köra "helt strikt".. för då blir man grövre. Så är det bara.

//AnabolicP

gladiatorerna1
2002-10-23, 12:00
Tack så mycket för alla svar!

Citat av Johan M:

"Destor långsamare man kör desto mindre vikt kan man använda, vilket innebär att muskeln inte blir lika överbelastad"

Där kan jag inte riktigt hålla med.Jag tycker att det är MYCKET jobbigare som jag nämt tidare än att köra med tyngre vikter utan s k pump.

Vill gärna höra andras åsikter och tankar kring detta.

mr_ping
2002-10-23, 12:25
10 sekunder är som 0-100 med en Golf med medelmotor och det säger ju rätt mycket.

gladiatorerna1
2002-10-24, 10:55
Jag körde ben igår, men jag var mycket svagare.Vad tror ni att detta beror på? Det är absolut inte överträning då jag kör ben 1 gång/veckan med 2-3 övningar.

palme
2002-10-24, 11:23
Originally posted by mr_ping
10 sekunder är som 0-100 med en Golf med medelmotor och det säger ju rätt mycket.

Golf bag eller?

hulken
2002-10-24, 14:10
Sega långsamma lyft utvecklar långsamma muskelfibrer medans tunga och explosiva lyft utvecklar snabba fibrer,vill du bli större och starkare så bör du utveckla dom snabba muskelfibrerna.

MiniYates
2002-10-24, 16:59
Jag håller med anabol.prot helt klart med att tyngre vikter med kontrollerat fusk är bättre än små vikter och skitstrikt. De flesta proffsen kör ju även så när man ser lite närmre på det. Inga peakcontractions direkt.

Jag brukar börja med en förutmattningsövning typ benspark och sen köra tungt i böj och sen tungt i benpress... Få hårda set till max...

Khadon
2002-10-24, 17:01
läste en sida som hade med detta att göra ...

http://www.athletic-fitness.com/artiklar/001.asp

gladiatorerna1
2002-10-25, 14:10
Den artikeln argumenterar ju emot de svar jag fått:rolleyes: :confused:

dared
2002-10-25, 16:28
...men det är ju klart man skall trycka så explosivt som möjligt och sedan hålla imot på vägen ner men inte för länge..

Tror inte det minsta på en lugn rörelse i den positiva fasen.

John M
2002-10-25, 17:58
Jobbigt=muskeltillväxt....nej nej nej.....det är grymt att stå och göra en 100 reppare i knäböj jämfört med en 10 reppare, men tio reps bygger nog mer.

Apan Koko
2002-10-25, 17:58
http://www.superslow.com

Har ingen aning om det fungerar bra. Jag har för mig att några på pauluns forum (ett par år sedan) körde superslow och tyckte det var bra. Jag har också för mig att någon körde ben genom att köra en enda reps på så lång tid som möjligt. Bara vad jag har för mig, kommer inte ihåg så mycket.

razores
2002-10-26, 08:19
Jag körde ben igår, men jag var mycket svagare.Vad tror ni att detta beror på? Det är absolut inte överträning då jag kör ben 1 gång/veckan med 2-3 övningar.

Och vad säger dig då detta?? Inte styrker det din teori om att du möjligtvis skulle få maximal muskelvolym med denna träningsmetod eller??
Antingen äter du för lite eller så tränar du inte till failure, vilket leder till att musklerna växer sig större till nästa pass.
Alltså fungerar förmodligen inte din metod för du kanske inte kan köra till just den failure som krävs för muskeltillväxt!

Men det är bra att man provar, annars kan man ju inte lära sig... Trial and error är BB:s ständiga soulmate...

Johan1685
2002-10-26, 09:48
Jag håller ju med om att 10 sek i den negativa fasen är att överdriva men 3 sek är nog lagom och 1-2 i den positiva.

Men det där att muskeln inte växer sig starkare om man inte kör till failure kan jag inte hålla med om, jag har undvikit att köra till failure så ofta som möjligt och jag ökar hur bra som helst. T ex har jag ökat från att inte klara 8 reps i dips utan vikt till att göra en 8 reppare och en 7 reppare 2 minuter efter med 15kg runt midjan. Så jag säger att failure inte är nödvändigt men ständigt tyngre vikter är det.

gladiatorerna1
2002-10-26, 11:39
Tack så mycket för alla svar!

Till razores!

Vad menar du med failure? Antar att det betyder att köra stenhårt till absolut 100 %.Jag kör visst stenhårt!!!Föresten jag har inte sagt att mina ben inte växt för det har de.

Linnet
2002-10-26, 12:01
Failure är när du inte riktigt orkar genomföra den sista repetitionen.

hulken
2002-10-26, 13:10
Att köra till failure är överreklamerat,visst kan det vara bra ibland att chocka musklerna till det yttersta,men ju mer man kör till failure ju längre återhämtning får man,själv så kör jag aldrig till failure,tycker den totala vikten under ett pass är mer intressant och har gett mig mer utveckling.

Muskelsmurfen
2002-10-26, 16:28
Det är vaäl bara bra att köra till failure för då vet man att man gjort allt vad har kunnat, muskeln är slut och orkar inget mer.
Längre återhämtning borde väl vara lite av ett kvitto på ett bra pass då man verkligen lyckats mosa musklerna... :hbang:

z_bumbi
2002-10-27, 21:38
hulken: Jag är mer inne på din linje. Varför pressa kroppen så mycket genom att köra till failure varje pass ?
Speciellt när man inte har några tävlingsmål utan bara kör för att må bra.

gladiatorerna1: Det funkar tydligen för dig eftersom du växer.
Är du nöjd med resultaten så kan du ju fortsätta en stund för att i nästa schema testa något annat. Får du bättre eller sämre resultat av den nya metoden/schemat ? Finns det någon annan förklaring än själva träning ? osv osv..
Efter ett tag har du lärt dig hur du reagerar på olika typer av träning, kost och andra faktorer och då har du vunnit så mycket mer då du lärt känna det viktigaste du har: Din egen kropp.

När du har testat lite olika metoder och testat några olika typer av dieter så är det sen ganska enkelt att gå tillbaka till anteckningarna och skriva ihop egna program och dieter.

razores
2002-10-28, 10:05
Vad menar du med failure? Antar att det betyder att köra stenhårt till absolut 100 %.Jag kör visst stenhårt!!!Föresten jag har inte sagt att mina ben inte växt för det har de.

Jag kanske uttryckte mig dåligt...
Vad jag menar är att köra på tills man inte kan köra mer. Det är iallfall så jag tränar och det har givit mig bra resultat. Huruvida man inte ska träna till failure låter jag var och en ha sin egen åsikt om. Men en muskel växer ju av överbelastning dock inte nödvändigvis av en tyngre vikt utan fler reps, annan träningsmetod osv. Dvs att om du hela tiden kör 6-8 reps och ökar vikten så blir du ju starkare men du blir ju också bara bra på 6-8 reps. Enligt mig går BB ut på att arbeta en muskel på ett så effektivt sätt som möjligt. Och det kan man göra på ett OÄNDLIGT antal vis!!! Bl a genom det som du beskriver att du gjorde med 10 sek negativ reps. Men om du skriver att du blir svagare så är det ju inget tecken på att muskeln blir starkare, eller?? Och ju starkare muskeln blir desto större/uthålligare blir den.
Jag tycker för övrigt att du har en bra inställning till träningen när du strävar efter att få träningsvärk, för det är ju, ENLIGT MIG, ett kvitto på att du har påfrestat muskeln så pass mycket att den måste läka ihop och bygga upp sig starkare.

Tack för mig.

Kristian

Lord_X
2002-10-28, 10:19
Måste säga att jag förvånas över att folk här tycker att 10 sek negativ fas är så mycket.. själv har jag det som minimum på vissa övningar... t.ex DIPS, prova det ni sänka ner på 10 sek till absolut bottenläge och sen mycket explosivt skjuta ifrån uppåt, tar väldigt bra på bröstmusklerna.. kan ju variera från person till person, men prova det :)

gladiatorerna1
2002-10-28, 10:39
Till z_bumbi!

För mig är det en självklarhet att köra det failure då det är ett måste för att musklerna ska växa. Jag har som ni kanske förstått höga mål med träningen dvs jag ska tävla.Jag har alltid kört till failure.Gör man inte det är det enligt mig helt onödigt att träna.

Lord_X
2002-10-28, 10:43
Originally posted by gladiatorerna1
Till z_bumbi!

För mig är det en självklarhet att köra det failure då det är ett måste för att musklerna ska växa. Jag har som ni kanske förstått höga mål med träningen dvs jag ska tävla.Jag har alltid kört till failure.Gör man inte det är det enligt mig helt onödigt att träna.


Jag håller med du!!

gladiatorerna1
2002-10-28, 10:59
Det är bra :thumbup:

hulken
2002-10-29, 17:26
För mig är det en självklarhet att köra det failure då det är ett måste för att musklerna ska växa. Jag har som ni kanske förstått höga mål med träningen dvs jag ska tävla.Jag har alltid kört till failure.Gör man inte det är det enligt mig helt onödigt att träna. Tävlar själv på elitnivå i bänkress och kör aldrig till failure förutom på tävling,men då tränar jag bänk upp till 3 pass i veckan också,så det skulle vara omöjligt att köra till failure.:bpump:

mr_ping
2002-10-29, 19:02
Jasså ?
Vill jag med göra... fast jag har en lite bit kvar inna jag får vara med tror jag.

Hur gammal e du, vad lyfter du och vad väger du ?

hulken
2002-10-29, 21:52
Vi har ju alla varit nybörjare nån gång,så hur mycket du lyfter nu har som ingen betydelse,tycker du ska prova på om du känner för det,bara av att börja tävla så kommer du nog att öka ganska mycket ibörjan,och skit i hur mycket alla andra lyfter,det är mot dig själv du ska tävla,åtminstone i början;) tyngre vikter kommer med tiden det är bara att nöta på,själv har jag tävlat i 2 år och väger 123 kg och pers är 230 kg(med tröja)utan tröja +200 kg.

PS, jag är 33 år ung :cheers:

gladiatorerna1
2002-10-30, 09:01
Jag tror ni har missuppfattat mig lite. Jag ska tävla i byggning och inte i styrkelyft.Här kommer lite fakta om mig iallafall:

Kön:tjej
Ålder:fyller 19 nästa år
vikt ca 64-65 kg
Längd:164 cm
Tränat i 1,5 år
Tar i bänkpress:90 kg (detta var länge sedan, vet ej vad jag tar nu,jag kör bara snedbänkpress nu)

z_bumbi
2002-10-30, 09:55
Originally posted by gladiatorerna1
Jag tror ni har missuppfattat mig lite. Jag ska tävla i byggning och inte i styrkelyft.Här kommer lite fakta om mig iallafall:


Skillnaden är inte så stor som du tycks tro, med en 90 bänk utan tröja så har du chans på en pallplats på ett sm i bänk, kör du med lyftartröja så ska du hamna på pallen i din viktklass.

Att styrkelyftare har bra ben och rygg är ju också intressant när det gäller byggningen.
Kolla de in de lite äldre byggarna t ex Arnold, Platz och Franco och se hur de lagt sin grund, att "offra" några månader på rent styrkelyft är alltså inte bortkastat om du vill tävla i byggning.

gladiatorerna1
2002-10-30, 10:23
När jag tog 90 var jag väldigt trött innan och det var självklart utan bänkpresströja.Mina bästa muskelgrupper är rygg och ben.

z_bumbi
2002-10-30, 11:12
gladiatorerna1: Oki, då är du stark alltså.

gladiatorerna1
2002-10-30, 12:11
Hej Z-bumbi!

Jag har väldigt bra gener, så visst är jag stark.Var dessutom bara 17 år när jag tog 90 kg.

spinkoo
2002-10-30, 12:14
Jag är också 17 men jag tar inte 90 i bänk. Och är kille...:cryout: :cryout:



MYCKET STARKT JOBBAT:kickass:

gladiatorerna1
2002-10-30, 13:27
Jag är inte 17 nu ,jag fyller 19 nästa år.

Citat:

"mycket starkt jobbat"

Tack så mycket:bow: :)

Vill bara säja att du inte behöver känna dig dålig.Att ta 90 i bänkpress som 17 åring och dessutom som tjej är inte normalt.

Nils
2002-11-18, 12:06
Ett mycket sent inlägg i den tidigare delen av denna tråd.
Jag tror det är bevisat att man kan träna nästan i vilken hastighet som helst och ändå få större och starkare muskler om man bara tar tillräckligt tungt och inte så länge att det är mjölksyra eller energibrist som gör att det känns tungt. Tom helt statiskt. (Men då mycket kort tid /set då cirkulationen är så dålig och gigantiska vikter då man klarar väldigt tungt statiskt). Det hela handlar ju bara om att överbelasta musklerna med belastning. (och inte med återhämtningsförmåga om man är ute efter större och starkare i första hand).

Nils:bpump:

gladiatorerna1
2002-11-18, 16:26
Till Nils!

Måste säja att det var mycket bra sagt,kunde inte sagt det bättre själv.Bra,du verkar kunnig!:thumbup:

Lord_X
2002-11-19, 13:54
Kanske lite inaktuellt nu, men men.. Man blir bra på det man tränar, det råder det väl inget tvivel om. Men vad gäller att bygga muskler så gäller bara en sak.. Nämligen att stressa musklerna så mycket som möjligt, musklerna skiter fullständigt i hur du gör, de bara svara på stressen, långsamt med lätt vikt eller snabbt med tung vikt spelar ingen roll såvida det ger samma stress på musklerna, däremot finns det andra faktorer som spelar roll som skaderisk.
Det viktiga är att se till att man håller sin träning inom vettiga ramar och kör på det sätt som det rent psykiskt känns att man kan ta ut sig bäst på. ´nuff said.