handdator

Visa fullständig version : Hejsan allihopa! Är ny här! har ett par frågor!


Raggis
2006-03-19, 02:15
Hejsan allesammans.

Jag sökte runt, och har dessvärre inte hittat något som passar in på min fråga.

Det är så att jag har tränat i ett år. Ganska oseriöst tyvärr. Jag tränar oftast med ett par kompisar.

Vi brukar ofta köra 4-5 övningar per muskelgrupp. Min fråga är: Är det verkligen nödvändigt? Blir verkligen uttråkad av att köra 4-5 övningar på just samma muskelgrupp. T.ex. Biceps

Någon som kan komma med några bra tips? Ber om ursäkt om det har tagits upp förut. Om en moderator finner det olämpligt, så är det bara att låsa tråden :)

Tack på förhand.

Raggis
2006-03-19, 02:21
Glömde tillägga att när vi kör biceps, så brukar vi köra nedanstående övningar:

Stångcurl, Hantelcurl, Cablecurl, Sittande (lutande) curl, Scottcurl, Koncentrationscurl, Hammercurl.

Vi kör faktiskt ALLA dom :S Är det verkligen nödvändigt?

barda
2006-03-19, 02:45
nej det är det nog inte. det räcker med 2-3 övningar tex. stångcurl, hantelcurl. samma med triceps, kör triceps extrention och smal bänk.
rygg, ben är väl mer lämpligt/nödvändigt att köra 4-5övningar på.

GymTT
2006-03-19, 09:14
Glömde tillägga att när vi kör biceps, så brukar vi köra nedanstående övningar:

Stångcurl, Hantelcurl, Cablecurl, Sittande (lutande) curl, Scottcurl, Koncentrationscurl, Hammercurl.

Vi kör faktiskt ALLA dom :S Är det verkligen nödvändigt?

Att köra alla de där övningarna för biceps låter mindre vettigt då muskeln borde bli helt övertränad, iaf biceps.
Prova typ 2-3 övningar á 3-4 set för biceps.

men det är ju olika för alla, men prova är mitt tips!

Som ovanståande sade, mer för ben, rygg osv.

Kör hårt

Tricklev
2006-03-19, 09:51
Jag sökte runt, och har dessvärre inte hittat något som passar in på min fråga.


Det luktar skumt.. :D


4-5 övningar på dom flesta muskelgrupper är verkligen inte nödvändigt, det funkar för en del, precis som 1-2övningar också funkar för en del.

Sänk övningarna om du inte finner dom roande/givande, inget skäl att tvinga sig själv till något som bara är trist.

Doctor Snuggles
2006-03-19, 11:24
Luktar lite som taget ur en byggartidning. Hoppas du/ni tränar annat än bara biceps också. ;)

Är väl snarast proffsbyggare som efter åratal jobbar upp sig till den volymen (och kan träna hårt och effektivt på samtliga set).
2 övningar är absolut max, t.o.m 1 räcker.
Det viktigaste är att man försöker ökar reps/vikt varje, eller åtminstone varannan träning, så använd det som en måttstock, hur mycket du ökar.

Baan
2006-03-19, 11:32
Luktar lite som taget ur en byggartidning. Hoppas du/ni tränar annat än bara biceps också. ;)

Är väl snarast proffsbyggare som efter åratal jobbar upp sig till den volymen (och kan träna hårt och effektivt på samtliga set).
2 övningar är absolut max, t.o.m 1 räcker.
Det viktigaste är att man försöker ökar reps/vikt varje, eller åtminstone varannan träning, så använd det som en måttstock, hur mycket du ökar.

vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa? jag kör själv fyra övnignar på biceps och triceps, för mig är det överlägset EN övning. sen skulle man kanske kunna köra samma antal set fast på färre övnignar och få samma resultat, det är en möjlighet som jag inte provat själv. jag tycker själv det är ganska lätt träna "hårt och effektivt" på fler än en eller två övnignar efter ett par års träning, förvisso är det ju inte fallet i den här tråden

Raggis
2006-03-19, 12:18
Ni har nog rätt. För, jag har inte ökat mycket muskelmassa om man tänker på hur ofta + hårt jag tränar. Ännu ett fall av överträning?

Tack så mycket för era svar =)

Några viktiga övningar som jag inte borde skippa?
Om jag kör dessa: Sittande (lutande) curl, Hantelcurl och Scottcurl?


Tack på förhand.