handdator

Visa fullständig version : Gainer före passet?


HjulaMedMig
2006-03-19, 01:33
Är det bra att ta en gainer före styrketräningspasset? Tänkte mest på att det är snabba kolhydrater, är det bra att ta före?

barda
2006-03-19, 01:49
jaa det är överlägset att ta en direkt före.
det stimulerar proteinsyntesen 1 timma efter träning med flera hundra procent mer än om du tar en efter.
så drick en sån direkt före, kolhydrater direkt efter, gainer 1 timma efter och 3 timmar efter.

Apos78
2006-03-19, 11:09
Gissar att du inte vill hälla i dig 3-4 drinkar vid varje pass så gör så här: Kör Gainer före eller efter. På andra tider käkar du mat. T.ex gainer före, mat efter. Kan bli lite mycket med alla dessa drinkar...

Robban
2006-03-19, 11:19
Är det bra att ta en gainer före styrketräningspasset? Tänkte mest på att det är snabba kolhydrater, är det bra att ta före?
Inte för mig!

Elias
2006-03-19, 22:00
Man ska väl inte ta en gainer före passet eftersom att de snabba kolhydraterna ger en ett blodsockerfall. Endast proteiner före träning är däremot bra.

Har själv känt av att jag blir helt seg i mitten av passet när jag tagit gainern före.

King Grub
2006-03-19, 22:03
Man ska väl inte ta en gainer före passet eftersom att de snabba kolhydraterna ger en ett blodsockerfall. Endast proteiner före träning är däremot bra.

Har själv känt av att jag blir helt seg i mitten av passet när jag tagit gainern före.

Vid högintensiv träning är insulinsvaret på glukosintag undertryckt och utsöndring av epinefrin/adrenalin ökar; dessa två hormonsvar interagerar för att behålla eller öka nivåerna av blodglukos och förhindra hypoglykemi. Dom allra flesta som drabbas av blodsockerfall tar gainern för lång tid innan passet. Omedelbart innan och under uppvärmning är vad som gäller.

Elias
2006-03-19, 22:08
Vid högintensiv träning är insulinsvaret på glukosintag undertryckt och utsöndring av epinefrin/adrenalin ökar; dessa två hormonsvar interagerar för att behålla eller öka nivåerna av blodglukos och förhindra hypoglykemi. Dom allra flesta som drabbas av blodsockerfall tar gainern för lång tid innan passet. Omedelbart innan och under uppvärmning är vad som gäller.


jag tog min gainer precis innan passet, under uppvärmningen....

King Grub
2006-03-19, 22:10
Då är du antingen mycket känslig eller blandar med för lite vatten.

Hursomhelst är det nog fel att säga, att man inte skall ta det före träning, då det har en positiv effekt på proteinbalansen och den exogena kolhydratoxidationen, så kan man är det utmärkt.

Även om man till äventyrs drabbas av blodsockerfall, så har det ingen negativ påverkan på den fysiska prestationsförmågan (även om det är otrevligt).

Men kan man, av någon anledning, inte prestera, går träningen givetvis först. Det är träningen som har överlägset störst effekt på proteinsyntesen, oavsett drinkar hit eller dit.

muffe85
2006-03-19, 22:50
Vad händer om man blandar i för lite respektive för mycket vatten i gainern eller proteinet? alltså, vet att inget egentligen händer med själva produkten förutom att den blir mer eller mindre utspädd!!
Men om den tas upp snabbare med mer vatten eller hur det går till...?

mange_
2006-03-19, 23:01
jaa det är överlägset att ta en direkt före.
det stimulerar proteinsyntesen 1 timma efter träning med flera hundra procent mer än om du tar en efter.
så drick en sån direkt före, kolhydrater direkt efter, gainer 1 timma efter och 3 timmar efter.


bara kolhydrater efter, inga proterinet i den? varför inte?
1 timme och 3 timmar efter. är det itne bättre att äta mat där nånstanst menar sitta å trycka i dig massor med gainer med snabba kolhydrater?! ska man inte även ta kasein isåfall istället för vassle el?

TylerDurden84
2006-03-19, 23:54
Det känns som kolhydraterna från maten man ätit ett tag innan träningen räcker, om det bara gäller ett styrketräningspass...

barda
2006-03-20, 02:07
bara kolhydrater efter, inga proterinet i den? varför inte?
1 timme och 3 timmar efter. är det itne bättre att äta mat där nånstanst menar sitta å trycka i dig massor med gainer med snabba kolhydrater?! ska man inte även ta kasein isåfall istället för vassle el?


för att proteinsyntesen är i "viloläge" direkt efter träning för att sen peaka ca en timma efter träning. så nog kan du dricka proteiner då också men det är nog bortkastat.

snabba kolhydrater är väl precis vad du behöver då? :)

kasein eller vassle efter träningen, det spelar ingen roll.

King Grub
2006-03-20, 07:53
Vad händer om man blandar i för lite respektive för mycket vatten i gainern eller proteinet? alltså, vet att inget egentligen händer med själva produkten förutom att den blir mer eller mindre utspädd!!
Men om den tas upp snabbare med mer vatten eller hur det går till...?

En minst isoton lösning lämnar magsäcken fortare.

Apos78
2006-03-20, 09:55
Där isoton är detsamma som blodplasman kan man väl säga. Hyperton är med högre koncentration och hypoton med lägre...

Och är det inte så att en hyoton lösning har snabbare upptag än en isoton lösning?

King Grub
2006-03-20, 09:58
Jo, men det kan bli mycket att dricka. Druvsockerlösning t ex blir ju isoton vid en koncentration av 6%, dvs 60 g glukos per 1 L vatten. Ytterligare en fördel med maltodextrin, som blir isotont vid en koncentration av 15-20%.

muffe85
2006-03-20, 17:15
Svenska : Mer vatten = effektivare upptag?
Eller förstår jag fel?

Extas
2006-03-20, 19:31
Så det är altså viktigt att blanda med mkt vatten ? sånna fall blandar jag nog med för lite vatten.
men man kan inte blanda i för mkt vatten lr ?