handdator

Visa fullständig version : MRP:s och frågor


paddanboy
2006-03-19, 00:54
Tjenare

Nu börjar måltidsersättaren sina och jag har inte lust att lägga ut stora summor på detta. Så jag skall försöka fixa något eget som ersätter detta.
Jag använder Maltodexterin och Wheyprotein som kosttillskott.
Whey är som sagt snabba proteiner och maltodexterin snabba kolhydrater.

En måltidsersättare innehåller vad jag fått för mig långsamma kolhydrater men används wheyprotein till MRP.

Jag hade tänkt att ta Wheyprotein + kolhydratskälla som MRP.

Hur som helst; Spelar det någon roll om proteinet är Whey(snabba) eller Kasein(långsamma) till exempel när man skall inta ett visst antal proteiner?
Har de olika egenskaper som måltid?

Finns det långsamma kolhydrater i pulverform?

Fredrik_S
2006-03-19, 01:11
Kolhydraterna i dom flesta MRP består av fruktos. Fruktos ska enbart intas från frukter och grönsaker. Äts det i koncentrerad pulverform bli intaget snabbt alldeles för högt.
Alla MRP som innehåller fruktos är väldigt dåliga, och det innefattar nog nästan alla MRP.

paddanboy
2006-03-19, 01:29
Mja, den jag har var rätt dyr och kolhydratskällan kallas för Litesse® och har GI 11. Detta är riktigt lågt. Proteinkällor i den är 50/50 Whey/Kasein.

Fredrik_S
2006-03-19, 11:41
har den inte 15% fruktos och 25% litess

paddanboy
2006-03-19, 11:44
Möjligt, men det jag prata om: 50/50 var proteinet.

Fredrik_S
2006-03-19, 11:48
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48176

Från post 6 och neråt diskuteras litess och MRP

Fredrik_S
2006-03-19, 11:56
Tjenare
Nu börjar måltidsersättaren sina och jag har inte lust att lägga ut stora summor på detta. Så jag skall försöka fixa något eget som ersätter detta.


Ersätt måltidsersättaren med en måltid. Lite krångligare kanske men många gånger bättre än måltidsersättaren.