handdator

Visa fullständig version : Växtpåverkan.


Absinteh
2006-03-18, 18:20
Sökfunktionen är borta och jag behöver fakta över konsekvenser som styrketräning kan ge på tillväxten, längd då i första hand.
Nu pratar vi 15 - 18års ålder.

Wikner
2006-03-18, 18:28
Fanns en tråd för inte så länge sedan om detta, tror man kom fram till att de inte påverkar längden.

Absinteh
2006-03-18, 18:31
Men det känns generellt som att det gör det.
Desutom så säger ju en hel del att det gör det. Fakta är vad som behövs, har nämligen en debatt med min mor.
Jag tror personligen att det påverkar lite.

Wikner
2006-03-18, 18:35
Synd att inte sökfunktionen funkade nu, men längden är väl bara genetiskt.
Skulle man bli ihoptryckt aav allt lyfta tungt eller ?

Maaattias
2006-03-18, 18:37
Jag fortsatte att växa sen jag började träna...

Har kanske växt 7-10 cm sen jag satte min fot på gymmet första gången.... tror att jag blivit precis så lång som jag borde blivit genetiskt!

Sniggel
2006-03-18, 18:50
Tillväxtplattor i rörbenen är en av de känsligaste ställena på kroppen när man växer. Det gäller "nog" mest före och i början av puberteten men det skadar kanske inte att vara försiktig i din ålder om man vill vara på den säkra sidan. Med försiktig menar jag att du kanske inte ska köra låga reps förrän du vuxit färdigt.
Om du skulle skada en tillväxtzon kan du stanna i tillväxt i det benet/benen, men risken är "nog" låg.

Kotorna har även så kallade ringapofyser som diskarna fäster i. Ringapofyserna sitter i anslutning till tillväxtzonerna i kotorna och det kan ta upp till 17 års ålder innan ringapofysen har fusionerat med kotan, vilket kan innebära att man bör undvika tung belastning på ryggen i de tidiga tonåren.

Nu hoppar väl snart Arne P på mig för detta :D

Absinteh
2006-03-18, 19:33
Jamen, där ser man
Där har vi en som påstår att det har en stor koppling.
För övrigt så kör jag inte lungt. Kör låga reps och tungt så. Vill ha lite king grub facts.

Sonny
2006-03-18, 20:07
Jag personligen har aldrig hört om nånting som skulle bekräfta att det är sant lr inte.

King Grub
2006-03-18, 20:21
Vill ha lite king grub facts.

Korrekt utförd styrketräning påverkar inte tillväxten på längden hos unga.

Vill du ha vetenskapliga referenser får du vänta på sökfunktionen, då jag postat ett dussintal sådana.

Absinteh
2006-03-18, 20:28
I know. Men grejjen var vetenskapliga. Kan ju googla. men då tar det hela kvällen. För att hitta en vettig..

King Grub
2006-03-18, 20:30
"Site:kolozzeum" på Google fungerade fint:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-18973.html

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/printthread.php?t=33703&page=2&pp=15

Absinteh
2006-03-19, 13:48
Jag tyckte mig inte se något specefikt om längd och styrketräning.
Vill även ha info om TUNG styrketräning

keffat_liv
2006-03-19, 15:17
Jag tyckte mig inte se något specefikt om längd och styrketräning.
Vill även ha info om TUNG styrketräning

nej, du stannar inte i växten.

King Grub
2006-03-19, 15:21
Du läser inte speciellt noga...

Absinteh
2006-03-20, 17:13
Jag ser informationen. Men det verkar gälla 8åringar och väldigt puttenuttig styrketräning?
Jag undrar över max-ot style, som det är jag kör. ( lite mer reps ) 5-8

Raggis
2006-03-20, 17:27
Jag ser informationen. Men det verkar gälla 8åringar och väldigt puttenuttig styrketräning?
Jag undrar över max-ot style, som det är jag kör. ( lite mer reps ) 5-8


Det enda som jag kan se som kan ha en inverkan på växten, är om du tar preparat av olika slag. Jag tror du funderar på den här snubben som är typ 12? Och en bodybuilder? Han stanna i växten. Men, jag tror att det mest berodde på kosten, samt alla preparat han tog.

Är dock inte helt 100. Tror inte styrketräningen i sig borde spela någon större roll. Eller, förresten. Dom snacka om på något program på TV att det sitter bråsk eller något i utkanten av varje ben. Det är det bråsket som sedan blir ben (det hårdnar). Tror det kan brista om du tränar för hårt, vilket resulterar att du växer mindre.