handdator

Visa fullständig version : Kass kontakt i biceps


mr_ping
2002-10-21, 19:13
Kör bicepscurl, bicepscurl i preacher stolen och när jag gör chins (fast sittandes med stång till hakan).

Känner inte nån vidare kontakt... hantlar ska vi inte prata om.

Kan nån hjälpa mig o hitta bättre övningar ?

dared
2002-10-21, 19:34
Kör rakskivstångscurl tungt sen håller du imot mycket i den negativa fasen, då bränner det skönt.

Langster
2002-10-21, 19:46
Jag känner typ aldrig kontakt i biceps... Kör nästan aldrig koncentrationsövningar för biccarna heller...
Men de växer så det knakar!

Jag rekomenderar brutaltunga skivstångscurl med ostbåge-rygg.

mr_ping
2002-10-21, 20:01
Skummt... jag känner ju att ja tränat biceps... kan knappt ta schampoo i håret efteråt sen!

Men.... dom växer inte.... brösten växer bra vilket tyder på att jag äter rätt iaf... ?

Petrus
2002-10-21, 21:25
Hur tränar du biceps och hur tränar du brösten?

Vänligen,,,
Petrus

mr_ping
2002-10-21, 21:27
Brösten kör jag 3 olika sätt...

bänkpress 4 set tungt
snebänk smith 3 set tungt
bröstmaskin "pressa ihop" 3 set x 6 reps


biceps kör jag 6 reppare x 4 set bicepscurl, "chins" fast sittandes med stång mot hakan typ....

Petrus
2002-10-21, 21:53
Verkar som brösten reagerar bättre på träningen för att du håller dig mer till simpla basövningar i första hand. Testa att göra detsamma på biceps... Eller är det så enkelt att dom behöver mer/mindre träning.

Testa att basera din bicpesträning på vanliga stående stångculrs, tänk på att hålla fram armbågarna under rörelsen.
Basövning numero 2 kan du ta t ex alt hantelcurl, samma sak med armbågarna här.
Avsluta passet med någon koncentrationsövning som t ex preachercurls (fast med plattan rakt upp, så att du hänger över den med armarna rakt ner i bottenläget.)

Experimentera så mycket du vill med sista övningen. Testa cable-curls av olika slag, killer-sets, drop-sets, forced reps, negativa reps etc... Men använd det varsamt. Prova fler/färre repetitioner, vad som helst. Gör det du måste för att få dom att växa! Men jag tycker du ska lägga av med chins-grejjen...

Lycka till :cheers:
Vänligen,,,
Petrus

mr_ping
2002-10-21, 22:00
Varför det ?
Jag gör det enbart för att bli bra på chins och till slut ska kunna göra en enarms-chin...

Petrus
2002-10-21, 22:19
Om det är chinsförmågan du vill träna upp så lägg den övningen på ryggträningen då!
Du ska inte göra ryggövningar för biceps!!! Då växer dom inte speciellt....

Vänligen,,,
petrus

palme
2002-10-22, 00:14
Ta 2st 5 kg´s vikter och håll i de med armbågarna mot kroppen när du kör skivstångscurl. Pröva jag lovar du får bättre kontakt. Eller ont i fötterna :p

mr_ping
2002-10-22, 05:21
Hur menar du nu ?

Det är inte så att jag inte kör strikt för det gör jag...
Och ostrikt med dessutom...

Kanske håller för brett eller nåt ?

Langster
2002-10-22, 07:43
Chins med smalt omvänt grepp är ett måste för stora biceps. Fortsätt köra den, kör INTE preachecurls alls.

mr_ping
2002-10-22, 07:45
Heheh alla säger olika som vanligt...

Varför inte preacher curl ?

Pez
2002-10-22, 07:52
Lyssna på Langster nu, killen har armar som talar för sig själva. :D

MrPing - tycker det verkar som du funderar för mycket och testar för lite, enda egentliga sättet att se vad som funkar för just dig är att testa dig fram med olika övningar, antal set/reps, utförande osv... Tänk på att det inte är många som "hittar rätt" på första försöket.

/pez

mr_ping
2002-10-22, 09:25
Problemet är ju att det känns så rätt... det tar som fan om jag kör vanliga stångcurls, preacher och kanske dropset i nån ställning.

Men biceps växer liksom inte!

z_bumbi
2002-10-22, 09:47
mr_ping: då är det ju något annat. Några faktorer som kan inverka.
För lite mat.
För lite vila, både sömn och mellan träningspassen.
För lite träning, inte troligt men det finns ett fåtal fall. Du är nog inte ett sånt btw
För mycket träning för just den muskelgruppen.
För mycket träning för hela kroppen.

Muskelsmurfen
2002-10-22, 10:17
mr_ping>Jag förstår vad du menar... jag har själv haft samma problem. Resten av kroppen svarar bra men armarna ser ut som tändstickor.:insane:
Jag har experimenterat runt lite och hör och häpna, jag tror ta mig sjutton att armarna äntligen börjat röra på sig =)
Finns bara en sak att göra prova, prova och fortsätt prova. Se till att inte få för mycket träning på armarna.
Hur svarar dina Triceps? Det är ju Tricepsen som gör armarna grova, bicepsen ger dem den lite bulligare formen.
Glöm inte att räkna in alla pressövningar som tar mer eller mindre på triceps och alla dragövningar tar ju på Biceps i olika mån.

mr_ping
2002-10-22, 10:51
Om jag skulle äta dåligt så skulle inte dom andra musklerna växa eller hur ?

Och resultatet i styrka blir ju bättre även ifall det tar lång tid för mina biceps.

Jag har väl trots allt ungefär 40cm armar, men det är nog tricepsarna som gör det....

Lord_X
2002-10-22, 11:31
Originally posted by Langster
Jag rekomenderar brutaltunga skivstångscurl med ostbåge-rygg.

"ostbågeställning" med ryggen är ju väldigt bra ur skadesynpunkt.. Vill man ha ryggskador så är det ju bara att köra så, så händer det grejor. Fast, det är klart kör man med *host*kärringvikter*host*så är det nog ingen fara. :p

Lord_X
2002-10-22, 11:37
Originally posted by mr_ping
Kör bicepscurl, bicepscurl i preacher stolen och när jag gör chins (fast sittandes med stång till hakan).

Känner inte nån vidare kontakt... hantlar ska vi inte prata om.

Kan nån hjälpa mig o hitta bättre övningar ?

Prova med att minska ner på antal set, kanske bara 2 set och förslagsvis då 1 set med fri skivstång och 1 set preachercurls med valfritt "hjälpmedel", vilket du tycker känns bäst.. kör så det smärtar i musklerna:naughty:

mr_ping
2002-10-22, 12:09
Då kommer det ju garanterat inte kännas...
Kanske ska börja köra biceps i sån ställning jag kör triceps som jag gjorde en gång i tiden...

Fast egentligen är det väl att man inte ser vart musklerna börjar o slutar så bra... för känna dom det gör man ju helt klart.

Blir det en confirm med bilder kanske ?

palme
2002-10-22, 14:35
Vad förstog du inte?
Ta en 5 kg´s platta/vikt och håll fast med vänster armbåge mot kroppen, gör samma sak på höger sida. Ta stången och kör. Eftersom du kommer hålla in armbågarna för att inte tappa vikterna på fötterna så kommer du få ett korrekt utförande.

Dorn
2002-10-22, 16:05
Jag har hittat en övning som jag själv har fått grymt bra kontakt i bicepsarna med. Övningen är en slags preachercurl där man använder cabelmaskinen. Ställ scottbrädan vid maskinen och kör på som om du hade en skivstång där.

Jag vet inte riktigt om detta är den bästa övningen för att bygga upp ett par stora armar, men jag har aldrig fått så bra kontakt i bicepsen som när jag kör den.

Ta och testa den övningen, den är jävligt skön att avsluta ett pass med.

iconoclast
2002-10-22, 17:36
Erbjuder härmed lite distans till problemet...

Har alltid läst om att stående bicepscurls med rak stång är den ultimata bicepsövningen. Efter att prövat den till och från under de sex år som jag styrketränat har jag aldrig fått någon som helst kontakt med muskeln... förrän så sent som igår kväll!! Det var en nära på religiös upplevelse då jag i brist på mer fantasifulla övningar lastade på några mesigt små vikter på skivstången och började köra... Det brände som bara den!! Har idag en träningsverk i bicepsen som jag inte haft på månader! Kanske, kanske blir det t o m kul att träna biceps igen!

Tänker inte ge mig på teknikbeskrivning, tror man tjänar på att upptäcka det själv. Jag tror inte på universallösningar, alla är olika...

Vet inte hur länge du har tränat men för mig tog det alltså 6 år att "hitta" bicepsen. Många andra, t ex Johan Oldenmark har liknande historier att berätta. Så vad ville jag egentligen säga med detta? Vet inte riktigt, men ge inte upp för tidigt bara. Det brukar lösa sig...

mr_ping
2002-10-23, 21:37
Jag KÄNNER ju det .... men det händer inget visuellt (får jag för mig iaf) men jag e nog övertränad... kan inte ens spänna biceps nu och har inte tränat den.

Om det bränner har jag hört att det är mjölksyra o det e la ingen höjdare ?

Vic
2002-10-24, 09:18
Originally posted by palme
Vad förstog du inte?
Ta en 5 kg´s platta/vikt och håll fast med vänster armbåge mot kroppen, gör samma sak på höger sida. Ta stången och kör. Eftersom du kommer hålla in armbågarna för att inte tappa vikterna på fötterna så kommer du få ett korrekt utförande.

Korekt utförande my ass, säger jag bara. Det där är säkert en liten pt som tutat i dig. Ett korrekt utförande är att låta kroppen röra sig fritt utan att bli upplåst i rörelse med förminskad rörelselängd.

Men vad vet jag...
Mvh Vic

Boven2k1
2002-10-24, 23:42
Jag tycker att en korrekt rörelse är en naturlig rörelse. Testa dig fram vad som känns bäst! Man ska inte lyssna för mkt då blir man bara förvirrad, ned på gymet o prova dig fram! :bpump:

palme
2002-10-25, 08:16
Originally posted by Vic


Korekt utförande my ass, säger jag bara. Det där är säkert en liten pt som tutat i dig. Ett korrekt utförande är att låta kroppen röra sig fritt utan att bli upplåst i rörelse med förminskad rörelselängd.

Men vad vet jag...
Mvh Vic


Nej tror han är skogshuggare, men jag är inte säker. Pröva en gång innan du dissar det.