handdator

Visa fullständig version : Effektivitet


Beazt
2006-03-18, 11:59
Tjena jag undrar om dem flesta övningar ger samma resultat eller blir det mer effektivt att köra vissa övningar?

Detta gäller dem flesta kännda muskelgrupperna.

Någon som hra lust att hjälpa lilla mig? *flex*

Thewind
2006-03-18, 14:39
En generell regel är väl basövningar, både när det gäller styrka och muskelmassa.

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Chins
Raka mark
Stående vadpress
Militärpress

osv

Beazt
2006-03-18, 16:43
En generell regel är väl basövningar, både när det gäller styrka och muskelmassa.

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Chins
Raka mark
Stående vadpress
Militärpress

osv


Tack så mycket! *kissass*

Baan
2006-03-18, 16:51
kanske blir en upprepning men

bröst - bänkpress eller hantelpress
triceps - Liggande tricepsextention och dips
axlar - hantelpress, militärpress och press bakom nacke
rygg - marklyft och chins
mage - crunches
biceps - stångcurl och hantelcurl
ben - knäböj och benpress
vader - stående vadpress

underarmar är jag inte alls säker på, men själv kör jag underarmscurl och det funkar.

skulle säga att man bör ha med någon av alternativen på varje muskelgrupp när man tränar den muskelgruppen, det som kanske inte alla håller med om är väl ryggen där du har väldigt många övningar som funkar bra, sen att många inte kör marklyft.

Beazt
2006-03-18, 17:19
:thumbup: kanske blir en upprepning men

bröst - bänkpress eller hantelpress
triceps - Liggande tricepsextention och dips
axlar - hantelpress, militärpress och press bakom nacke
rygg - marklyft och chins
mage - crunches
biceps - stångcurl och hantelcurl
ben - knäböj och benpress
vader - stående vadpress

underarmar är jag inte alls säker på, men själv kör jag underarmscurl och det funkar.

skulle säga att man bör ha med någon av alternativen på varje muskelgrupp när man tränar den muskelgruppen, det som kanske inte alla håller med om är väl ryggen där du har väldigt många övningar som funkar bra, sen att många inte kör marklyft.

Tack så mycket! Bra djup på din förklaring där, riktigt bra.

Fettecke
2006-03-18, 21:45
alltså, jag måste ge er alla en CP-klapp... ni har glömt den kanske näst viktigaste rygg övningen i princip.... stång/hantel-rodd.

Yankeee
2006-03-18, 21:51
alltså, jag måste ge er alla en CP-klapp... ni har glömt den kanske näst viktigaste rygg övningen i princip.... stång/hantel-rodd.

Och det baserar du på?

Fettecke
2006-03-18, 21:56
Och det baserar du på?
Att den involverar många muskler i sitt utförande... varierat på vilket grepp man nyttjar, vinkeln på överkroppen, parallelt med golvet eller inte, följsam med överkroppen eller inte.

Yankeee
2006-03-18, 22:00
Att den involverar många muskler i sitt utförande... varierat på vilket grepp man nyttjar, vinkeln på överkroppen, parallelt med golvet eller inte, följsam med överkroppen eller inte.

Inte direkt stor skillnad på muskelaktivering i ryggen mot chins.

Taririi
2006-03-19, 09:33
alltså, jag måste ge er alla en CP-klapp... ni har glömt den kanske näst viktigaste rygg övningen i princip.... stång/hantel-rodd.
Måste hålla med dig om det :P. Jag tänkte också på skivstångsrodd. Den är riktigt bra för hela ryggen, om man utför den korrekt. Även hantelrodd, som du nämnde. Kabelrodd, med bred stång har också sina fördelar, om man vill träffa hela ryggen, men utförandet är lite klurigt. Jag finner det svårt att hitta var gränsen för korrekt övningsutförande och fusk ligger. Jag har tidigare sett en person som tagiy hela magasinet, på 125kg, men använde korsryggen och benen som en galning. Måste tyvärr erkänna att han hade en väldigt välformad rygg ändå.

bubbe
2006-03-19, 09:36
Måste hålla med dig om det :P. Jag tänkte också på skivstångsrodd. Den är riktigt bra för hela ryggen, om man utför den korrekt. Även hantelrodd, som du nämnde. Kabelrodd, med bred stång har också sina fördelar, om man vill träffa hela ryggen, men utförandet är lite klurigt. Jag finner det svårt att hitta var gränsen för korrekt övningsutförande och fusk ligger. Jag har tidigare sett en person som tagiy hela magasinet, på 125kg, men använde korsryggen och benen som en galning. Måste tyvärr erkänna att han hade en väldigt välformad rygg ändå.

Kan ju tänkas att det så omtalade begreppet kontakt ala stel-som-en-pinne utförandet inte alls är överlägset som muskelbyggare.....