handdator

Visa fullständig version : Få armarna jämnstarka


Drago
2006-03-18, 01:12
OffTopic: Mitt första inlägg :)

OnTopic: Det är så att jag tränat i cirka ett halvår och har märkt klara förbättringar själv. Men ett problem jag har med träningen är att min höger är starkare än min vänster, ganska mycket faktiskt. Och högerarmen är större också, vilket inte ser speciellt bra ut....

Körde i början bara i maskiner och lade då inte märke till detta. Men med tiden så har jag mer och mer gått över till fria vikter och nu kör jag så mycket fritt som möjligt. I och med att jag börjat med detta så har jag märkt att högerhanteln åker upp mycket lättare än vänstern. T.ex i triceps extensions så kan jag köra 3*8*13 med höger medan vänstern knappt klarar 3*8*9-10.

Så min fråga är hur jag ska få dem jämnstarka. Jag kör i nuläget lika tungt på både armarna, och vänstern blir ju då betydligt mer belastad än högern. Ska jag fortsätta så eller ska jag göra annorlunda? Ska jag kanske lägga in ett pass i veckan som enbart tränar vänstern? Vad tycker ni?

/Drago

polaren
2006-03-18, 01:17
Så min fråga är hur jag ska få dem jämnstarka. Jag kör i nuläget lika tungt på både armarna, och vänstern blir ju då betydligt mer belastad än högern. Ska jag fortsätta så eller ska jag göra annorlunda?
/Drago

Forsätt så!

Och välkommen hit! :thumbup:

barda
2006-03-18, 01:30
köra tvåhandsövningar bara kanske?! och strikta så att du inte skevar

Styrkebyggare
2006-03-18, 07:37
I de övningar där du kör var arm för sig så är det också bra att alltid börja med den svagare sidan. Dels får man aningen mer fokus och energi, och framförallt kan man lätt balansera repsantalet (inte fler reps med den starka armen) efter den svagare armens max.

Jorgen
2006-03-18, 08:58
Kör hantelövningar, absolut inte mer på den svagare armen, det hjälper inte ändå. Du har inte tränat så länge, det kommer att rätta till sig med tiden.

GymTT
2006-03-18, 09:12
Kör hantelövningar, absolut inte mer på den svagare armen, det hjälper inte ändå. Du har inte tränat så länge, det kommer att rätta till sig med tiden.


+1

Drago
2006-03-18, 10:11
Och välkommen hit! :thumbup:
Tackar


I de övningar där du kör var arm för sig så är det också bra att alltid börja med den svagare sidan. Dels får man aningen mer fokus och energi, och framförallt kan man lätt balansera repsantalet (inte fler reps med den starka armen) efter den svagare armens max.
Mm det verkar rimligt. Annars verkar det som jag ska fortsätta som jag gör nu. Känns bara lite tråkigt att det inte finns något snabbt sätt att fixa till skillnaden ;)

Styrkebyggare
2006-03-18, 16:19
TKänns bara lite tråkigt att det inte finns något snabbt sätt att fixa till skillnaden ;)

Det kommer nog inte att ta så hemskt lång tid innan du är hyggligt jämnstark. I och med att den svagare armen får betydligt mer stimulans, och dessutom mer energi för återuppbyggnad (i och med att du inte nöter den andra lika hårt), så skall du se att det inte blir något stort problem.