handdator

Visa fullständig version : Kraftutveckling och hävstänger.


Fagen
2006-03-18, 00:21
Hur mycket mer kraft måste en person som är 200 cm lång utveckla i chins, än en person som är 150cm lång, förutsatt att de väger lika mycket? På ett ungefär.

krok
2006-03-18, 00:32
har väl mer att göra med längden å¨armarna?

Fagen
2006-03-18, 02:04
Person lång har 60cm långa armar (30 under 30 över)

Person kort har 50cm långa armar (25-25)

mange_
2006-03-18, 10:06
olika kraft i olika vinklar, musklerna fäster olika, den ena personen msåte färdas längre m.m mycket att ta hänsyn till. varför vill du veta det?

putteb
2006-03-18, 10:47
Lyftkraften på kroppen är ju densamma då kropparna väger lika mycket. Kraftutvecklingen i musklerna som används borde också vara samma såvida armarnas längd och muskelfästenas placering är proportionerade på samma sätt för de olika personerna. Detta fall bygger alltså på att hävarmen som åstadkoms av armens längd är proportionerlig mot muskelfästets hävarm.

Jorgen
2006-03-18, 12:42
Det här är ett ämne för Arne.

krok
2006-03-18, 12:53
olika kraft i olika vinklar, musklerna fäster olika, den ena personen msåte färdas längre m.m mycket att ta hänsyn till. varför vill du veta det?

klart man vill veta, jag e också sjukt intresserad..
man får vetskap i hur mycket det ger att vara kort vs lång..

tex om någon har sjukt långa armar och bänkar 100 skulle vilja veta vad en person som har har tränat lika länge, samma vikt och muskelmassa, exakt samma utvecklingscykel och samma förutsättnigar på alla möjliga vis fast han är 30cm kortare tar i bänken.

skulle gissa på att det rör sig om över 10 % minst

mange_
2006-03-18, 12:59
Lyftkraften på kroppen är ju densamma då kropparna väger lika mycket. Kraftutvecklingen i musklerna som används borde också vara samma såvida armarnas längd och muskelfästenas placering är proportionerade på samma sätt för de olika personerna. Detta fall bygger alltså på att hävarmen som åstadkoms av armens längd är proportionerlig mot muskelfästets hävarm.

men jag otrr verkligen inte hävarmen för tex biceps fäste är propotonerligt mot armlängden, tror det är ganska stor skillnad individer emellan. Och sedan är det ju väldigt många muskler som inverkar vilket gör det hela ännu svårrare.

Fagen
2006-03-18, 14:02
Arne! *ropar*

supermatt
2006-03-18, 14:18
Det borde gå åt samma kraft.

Om killarna antas ha exakt samma proportioner så går det åt 33% mer energi för den långe killen att höja sin tyngdpunkt den extra sträckan (33% längre) som krävs. Dock får man anta att hans muskler är 33% längre än den kortare killens, varför den utvecklade kraften i musklerna blir densamma. (energi = kraften* sträckan)

putteb
2006-03-18, 15:30
men jag otrr verkligen inte hävarmen för tex biceps fäste är propotonerligt mot armlängden, tror det är ganska stor skillnad individer emellan. Och sedan är det ju väldigt många muskler som inverkar vilket gör det hela ännu svårrare.

Det förekommer säkert individuella skillnader, svårt att säga hur betydelsefulla de är dock. Sen om det generellt sett är någon skillnad mellan långa och korta personer vore intressant att veta. Jag skulle gissa att det inte råder nån skillnad i genomsnitt.

En liten tanke och sidospår är att om en lång person väger lika mycket som en kort så har den korte större muskelmassa för han har mindre "muskelfri" massa (ben, organ...), dvs den korte är starkare. Allt är generellt sett. Individuella skillnader förekommer alltid.

Fagen
2006-03-20, 23:04
Bumpar så att Arne ska få upp ögonen och upplysa oss med sin kunskap.

Chaan
2006-03-21, 02:23
Lustigt.

Jo jag tänkte senast idag på att jag hade 5:a i konstruktion - vissa av terminerna i alla fall. Men har för mig jag hade femma i slutbetyg. Så det här med kraft, moment och hävstänger har jag kunnat. Det var dock 15 år sedan.

Finns också ett ämne som heter Biomekanik men tyvärr har jag inte kommit Så långt i läkarstudierna :)

Jag skulle tro att kraften som krävs för att utverka rörelse på en hävstång är proportionell mot längden på denna.

Person lång har 60cm långa armar (30 under 30 över)

Person kort har 50cm långa armar (25-25)

Det krävs 20% mer kraft för att lyfta samma vikt i så fall. Själv har jag 68 cm långa armar mellan axelled och grepp (38% mer kraft krävs om detta stämmer) så det är troligt att i princip vem som helst som är 150 cm lång slår mig i chins :) Men det ser mer spektakulärt (alternativt komiskt!) ut när jag gör dem även om det inte blir så många *flex*

Sen är det ju, som någon påpekar, så att infästningen av musklerna spelar lika stor roll som längden på skelettet. Ta som exempel latsdrag. Den som är bredaxlad har en biomekanisk fördel framför dem som är smalaxlade - för på smalaxlade sitter troligen latissimus dorsi långt upp på humerus, överarmsbenet och därigenom blir hävstången (sträckan mellan muskelfästet och axellleden) kortare. Det är alltså kort och bred som gäller i styrkelyft. Långa biffar gör sig bättre i strongmansporter. Där är längd positivt i flera av grenarna (tex stenar, trappa och stångvältning)

klart man vill veta, jag e också sjukt intresserad..
man får vetskap i hur mycket det ger att vara kort vs lång..

tex om någon har sjukt långa armar och bänkar 100 skulle vilja veta vad en person som har har tränat lika länge, samma vikt och muskelmassa, exakt samma utvecklingscykel och samma förutsättnigar på alla möjliga vis fast han är 30cm kortare tar i bänken.

skulle gissa på att det rör sig om över 10 % minst

Om mitt resonemang stämmer så är det snarare 20% teoretisk skillnad. Det blir dock lite missvisande så länge som man inte också gör en uppskattning på biomekaniken. Men i praktiken skulle jag tro att en som är 150, i stället för 180cm, med samma muskelmassa, gör det närmare det dubbla i bänkpress.

Fjod0r
2006-03-21, 10:04
Nu är ju Chins en svår övning att räkna på eftersom det är både styrke och uthållighet. Men vill påstå att hur man är "ledad" är den stora skillnaden vad det gäller maxstyrka. Finns Personer med exakt samma mått och vikt som jag som endå bänkar 50-150kg mer än mig. Samma sak med böj, mark osv. Sen tror jag dock att det är extremt ofördelaktigt att vara lång i övningar som handlar om den egna kroppsvikten. Eftersom ökningen styrka inte är propertionerlig i förhållande till längd > vikt.

Vad det gäller bänkpress så säger ju folk rent spontant att det är fördelaktigt att vara kort eftersom det är kortare väg att flytta vikten. Men Jag tror det är samma sak där. "ledningen" och muskelfästen är olika optimerade för att utveckla kraft. tex vissa bänkar ju 150+ första gången de lägger sig under en bänk, medans sådana som jag, får slita som djur för att spräcka 100. Genetik och muskeltyper. Styrka föds man med till 80%.

my 0.2$


(kan tillägas att det är utan direkt vetenskaplig grund)