handdator

Visa fullständig version : Längdskidor - kaloriförbrukning


maRRtin
2006-03-17, 19:59
Eftersom solen sken och jag var ledig idag så gav jag mig ut på mossen åkt åkte 2 mil i spåret.
Detta tog mig 1h45min, dvs säga ett tempo på ungefär 11,5 km/h
Min snittpuls låg på 158 under turen, jag är 24 år och 75 kilo lätt.

När jag tänkte kolla upp kaloriförbrukningen på caloriesperhour.com så blev resultaten såhär. Ska man tro dom här siffrorna så hade jag gjort av med 650 kcal mer om jag bara ökat tempot med 1 km/h :confused:
Vad ska man räkna med att det gick åt under turen? Det skiljer ju liksom ganska mycket.

Skiing - cross-country, over 12.7 km/h (racing)
1,838 calories in 1 hr 45 min
Skiing - cross-country, 8-12.7 km/h (vigorous)
1,181 calories in 1 hr 45 min

En annan sak jag tänkte på var att det är mycket lättare att ligga på en hög puls under skidåkning än om t ex ska springa med samma puls i en mil. Man kan ligga på hög puls med fortfarande ha en väldigt avslappnad andning, varför är det så?

pecson
2006-03-17, 20:28
man kanske anstränger musklerna mer vid löpning. och gör man det aerobiskt leder väl detta till bättre flås tror jag. bara spekulationer ändå

pumpare
2006-03-17, 21:25
En annan spekulation: eftersom man när man löper stöter till kroppen varje gång man sätter i foten så kanske man får lite "ryckigare" andning av det och på så sätt upplevs den som flåsigare. Jämfört med när man åker skidor har lite mjukare rörelser som låter andningen vara "ifred" eller vad man skall säga. Kanske aningen långsökt ;) dock

Cykelmannen
2006-03-18, 00:42
Vadå "Skiing - cross-country, 8-12.7 km/h (vigorous)" ?? Du bör välja: "Skiing - snow, general" för att få rätt resultat. D.v.s, vanlig längdskidåkning.

Det ger en energiförbrukning på 919 kcal för 105 min skidåkning i ditt tempo och med din vikt. Vad gäller din puls så måste du ha otroligt dålig kondition om du har så hög puls i det tempot (vilket iofs inte är så lågt tempo), vilket inte rimmar med att du ändå orkar hålla så pass länge i ett hyfsat tempo. När du springer med samma puls så kommer du att förbränna betydligt mer.

maRRtin
2006-03-18, 06:35
Jag jag är lite otränad för tillfället eftersom mitt knä inte klarat löpning på ett tag. Men nu har det fixat till sig lagom till våren. Jag klarar nog inte att springa milen mycket snabbare än 44 minuter för tillfället. Min vilopuls har stigit från 36 till 46 sen i höstas :(

Googlar man på cross country skiing så får man t ex fram en sån här bild:
http://www.chelanvalley.com/nordic/images/Uhlhorn/01ricky.jpg

Ganska precis det jag sysslade med.