handdator

Visa fullständig version : Kör bil i USA?


Dicken
2006-03-17, 19:39
Undrar om det är någon som har koll på om de har några knepiga trafikregler i USA, North Carolina.

Ska dit med en kompis på praktik och jag måste köra till jobbet (ca 20 min) varje morgon och kväll, sen kanske lite nöjestrippar på helgerna;)

Vill ju inte bli tagen av snuten första dagen...

Cilia
2006-03-17, 20:13
hhmmm jag har kört från LA till Chicago.
Tyckte det var som att köra här.
Dom gillar dock inte att man ligger i rumpan på bilen framför. Jag bor ju i Stockholm och vi älskar att lukta på varandras avgasrör.

Sen bör man inte köra för fort i närheten av polisen.
Vi fick tipset att aldrig köra fortare än långtradarna för dom brukade ha koll.
Det löste sig med att vår femte växel gick sönder så vi kunde ändå inte köra fortare än ca 80 km/h.

Annars är det urlätt att köra där eftersom allt är uppbyggt för fordonstrafik.

Ha det kul

bubbe
2006-03-17, 20:16
När du blir tagen av polisen, kan det vara ide att vara ge dom ett trevligt bemötande. Betyder mycket för om du får böter eller ej.....yes sir, thank you sir osv.

edit: eller rättare sagt, om du är otrevlig el likn kan du åka på både den ena och andra anmärkningen.....

Dipshit
2006-03-17, 21:27
som sagt, inte ligga i arslet på bilar framför..
de säger att man ska kunna se bakhjulen på bilen framför.. funkar inte alltid,
men tumregel..
sen gäller inte högerregeln, utan det är försten in i korsningen som kör!

Nitrometan
2006-03-17, 23:30
Polisen är noga med hastigheten. Det brukar finnas många poliser.

Det är en del olika trafikregler mellan delstaterna. Jag har inte koll på om det är nåt särskilt som gäller i North Carolina.

hahavaffan
2006-03-17, 23:52
Dom tutar jävligt mycket, för minsta grej. Så få inte panik om de börjar tuta bakom dig vid ett rödljus direkt det blir grönt.

Metal_boy_
2006-03-18, 02:47
hhmmm jag har kört från LA till Chicago.
Tyckte det var som att köra här.
Dom gillar dock inte att man ligger i rumpan på bilen framför. Jag bor ju i Stockholm och vi älskar att lukta på varandras avgasrör.

Sen bör man inte köra för fort i närheten av polisen.
Vi fick tipset att aldrig köra fortare än långtradarna för dom brukade ha koll.
Det löste sig med att vår femte växel gick sönder så vi kunde ändå inte köra fortare än ca 80 km/h.

Annars är det urlätt att köra där eftersom allt är uppbyggt för fordonstrafik.

Ha det kul


Hatar er som ligger och sniffar i röven, så jävla roligt att leka med bromsljuset för att jävlas helt enkelt eller bromsa till så dom vaknar till och tvärnitar. Tycker inte ett jävla dugg synd om asen, det finns regler om att hålla avstånd.

tossefar
2006-03-18, 04:11
Hatar er som ligger och sniffar i röven, så jävla roligt att leka med bromsljuset för att jävlas helt enkelt eller bromsa till så dom vaknar till och tvärnitar. Tycker inte ett jävla dugg synd om asen, det finns regler om att hålla avstånd.
Det är för att du bor i en håla, där behövs det inte ;)

jimcg
2006-03-18, 07:24
Undrar om det är någon som har koll på om de har några knepiga trafikregler i USA, North Carolina.

Ska dit med en kompis på praktik och jag måste köra till jobbet (ca 20 min) varje morgon och kväll, sen kanske lite nöjestrippar på helgerna;)

Vill ju inte bli tagen av snuten första dagen...

Jag var i North Carolina (Raleigh) för sex år sedan och jobbade en vecka. Tog sedan ledigt en vecka och körde hyrbilen 40 mil västerut och hälsade på släktingar som bodde där.

Tre saker som jag upplevde lite besvärliga i trafiken där:

Man får köra mot rött om man ska svänga höger, bara det är fritt från trafik. Minns inte om det bara var i korsningar med separat fil för högersvängare men det kan vara bra att kolla upp. Jag blev tutad på flera ggr innan jag började se sammanhanget och frågade någon.
Man blir omkörd på båda sidor på motorvägen. De har egentligen samma regel som vi att långsammast kör i körfältet längst till höger men det efterlevs inte särskilt bra. Emellanåt kan man bli omkörd av en jättelångtradare på varje sida.
Högerfilen kunde helt plötsligt bli avfart. På de ibland fem-filiga motorvägarna kunde det vara tjockt med bilar i alla filerna och visste man att man snart skulle svänga höger ville man gärna ligga i högerfilen men helt plötsligt kunde den bli avfart alltså inte som vi har att en avfart dyker upp vid sidan om högerfilen.


Men det var otroligt kul att vara där och att köra bil där. Lycka till! :thumbup:

//Jim

Pdaddy
2006-03-18, 11:37
Ja tänkte på Svänga höger fast det är rött, men Jim sa de nu ;) ..

Det borde vi ha i Sveariket åsså..

M

hulken
2006-03-18, 12:25
Hatar er som ligger och sniffar i röven, så jävla roligt att leka med bromsljuset för att jävlas helt enkelt eller bromsa till så dom vaknar till och tvärnitar. Tycker inte ett jävla dugg synd om asen, det finns regler om att hålla avstånd.

Kan bara hålla med :thumbup: