handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vatten binder salt?


hasse36
2006-03-17, 19:29
Hur mycket vatten binder salt i kroppen?
Hur mycket salt finns i kroppen som minst?
Hur mycket salt finns i kroppen som mest?
Var i kroppen finns vattnet som binds till saltet?

Akilles
2006-03-17, 19:30
Menar du natrium eller kalium?

Yankeee
2006-03-17, 19:38
Lite info hittar du nog här (http://www.mowifit.com/mat-06_07-05-01.htm).

Yankeee
2006-03-17, 19:45
Lite info hittar du nog här (http://www.mowifit.com/mat-06_07-05-01.htm).

Det var nog inte alls vad du letade efter. Bra läsning ändå :)

Lizard
2006-03-18, 01:19
Hur mycket vatten binder salt i kroppen?
Hur mycket salt finns i kroppen som minst?
Hur mycket salt finns i kroppen som mest?
Var i kroppen finns vattnet som binds till saltet?

Du håller en kaffekopp ungefär med salt i kroppen. Salt som mineral kan variera i mängd och vanligen regleras det hela med hjälp av njurarna. Desvärre förhåller det sig på det viset att vanligt bordsalt uteslutande är uppbyggt på Natrium (NaCl) vilket i sig ökar vätskemängden i kroppen (det behövs en viss mängd vätska till en viss mängd natrium). Nackdelarna är uppenbara för den som är insatt och väldokumenterade; Natrium bidrar till förhöjda blodtrycksvärden - Hypertoni.
Hypertoni, är en folksjukdom som alltså brukar benämnas högt blodtryck. Om hypertoni får fortgå utan behandling kan allvarliga komplikationer som åderförkalkning, blodpropp i hjärtat, hjärtsvikt (nedsatt pumpfunktion som leder till att vätska samlas i kroppen), njursvikt, förlorad syn eller hjärnblödning.
1,8 miljoner svenskar, eller var femte grovt räknat, beräknas lida av för högt blodtryck, det stora flertalet utan att veta om det.

Enligt docent Olle Melander, som är en av de främsta experterna vi har i det här landet kring natriums skadeverkningar, kan det röra sig om flera liter extra vätska som drivs ut vid sänkt natriumkonsumtion (du saltar mindre eller byter sort). Många upplever en "kuddig" känsla som släpper när de sanerar sin saltkonsumtion till rekommenderade 5-6g/dygn mot nuvarande snittvärde på ca 10g/dygn.

Saltet binds i blodplama och extracellulärt, dvs det ligger, till skillnad från det betydligt äckligare kaliumet, utanför cellen och det är bla därför du kan känna dig uppsvullen av salt mat.

Lizard

Sverker
2006-03-18, 06:22
Kalium smakar mer beskt, vilket gör det svårt att ersätta natrium med kalium.



Det påpekas också ofta att kalium inte alls har samma konserverande effekt när mat saltas in. Det går alltså INTE att gör laxen nyttigare genom att grava den med kaliumklorid :(

hasse36
2006-03-18, 06:51
Jo tack, jag har allt känt mig lite "kuddig" den senaste tiden. För mig betyder nyttigare mat oftast större volym på maten med större saltmängd som följd. Jag tror jag skall försöka att minska på saltet under en av dagens måltider. Det är mer realistiskt än att konsekvent dra ner på saltet.

Lizard
2006-03-18, 09:23
Jo tack, jag har allt känt mig lite "kuddig" den senaste tiden. För mig betyder nyttigare mat oftast större volym på maten med större saltmängd som följd. Jag tror jag skall försöka att minska på saltet under en av dagens måltider. Det är mer realistiskt än att konsekvent dra ner på saltet.
Det finns speciella saltsorter att köpa som benäms "mineralsalt" i mathyllan och har identiska egenskaper oavsett varumärke. Du kan prova att byta till en av dessa och endast salta vid matbordet.
Annars är det på så vis att den stora delen av saltintaget du får kommer från processad mat, alltså sådan som är industriellt preparerad som smörgåspålägg, bröd och andra halv- och helfärdiga produkter. Nu vet jag att du jonnar rejält nästa varje dag hasse36 och då utsöndar du mer natrium än en person som är inaktiv vilket betyder att du tål/behöver en aning mer natrium.

Sverker: Prosmakade igår första batchen av nästa generations mineralsalt. Beräknas komma ut första veckan i September.

Lizard

hasse36
2006-03-18, 12:10
Jag har testat Seltin vid flera tillfällen - första gången för kanske 10 år sedan. I likhet med många andra så tyckte jag inte om smaken. Men jag skall göra ett nytt försök. Det måste inte vara jättegott varje gång man äter. Lika lite som att det är jättekul att träna alla gånger.

skaparn
2006-03-18, 12:56
Någon som gjort ett försök med seltin i havregrynsgröten?

Ytterligare en fråga. Om rekommendationen är 5-6 gram salt per dag, hur påverkas denna av att man svettas? Ökar saltbehovet av långvarig svettning och om ja, i vilken utsträckning?

Stundtals funderar jag på att dra ner på mitt saltintag, inte minst de gånger jag läser Lizards ihärdiga varningar för att överkonsumtion är dumt. Inte heller gillar jag den plufsiga känslan jag får i kroppen när jag dragit i mig en påse saltade jordnötter.

Lizard
2006-03-18, 15:24
Någon som gjort ett försök med seltin i havregrynsgröten?

Ytterligare en fråga. Om rekommendationen är 5-6 gram salt per dag, hur påverkas denna av att man svettas? Ökar saltbehovet av långvarig svettning och om ja, i vilken utsträckning?

Stundtals funderar jag på att dra ner på mitt saltintag, inte minst de gånger jag läser Lizards ihärdiga varningar för att överkonsumtion är dumt. Inte heller gillar jag den plufsiga känslan jag får i kroppen när jag dragit i mig en påse saltade jordnötter.
Ja, natrium utsöndras mer än andra salter vid svettning och därför tål den som tränar högre doser. En upkattning på hur mycket mer är omöjlig att ge, men en ren gissning är att den som tränar måttligt tål 30% mer natrium än den som inte tränar alls. Att, i unga friska år, ha ett förhöt saltintag är som att fickparkera bilen med handbromsen i; hjärtat sliter i onödan men effekterna är som mest dramatiska efter en tid eller högre upp i åldern. Att vid medelåldern få beskedet att du har förhöjda blodtrycksvärden är som att få påhälsning av självaste Liemannen. Varje dag rycks någon svensk man eller kvinna från livet hux flux långt innan den första pensionen är uthämtad till allmän bestörtning och förvåning av de anhöriga. Eller så slutar de sina sista år i livet med halva ansiktet och kroppen förlamad och bundna till rullator i bästa fall.

Mineralsalter fungerar som bäst i matlagningen och som sämst att "toppa på" dina färdiga rätter - tyvärr. Precis som när du vänjer dig vid fettsnåla alternativ så krävs en viss tillvänjning mao. Ingen har någonsin påpekat att min havregrynsgröt eller någon annan rätt smakar annorlunda av att jag har mineralsalt i maten. Det är först när de vet som en några ytterst få reagerar. Precis som Sverker redogör för högre upp så går det inte att salta in eller grava med mineralsalt.

Lizard