handdator

Visa fullständig version : Djupa knäböj


Chandler
2006-03-17, 18:24
Postar det i det här forumet eftersom det närmast har med skador att göra.

Var och talade med en läkare/fysioterapeut igår, som efter vad jag förstått skall vara en av de mest kompetenta i landet. När jag förklarade hur skadan uppstått frågade han genast om jag kör djupa knäböj, varvid jag erkände att så var fallet (dock kör jag inte riktigt "ass to the grass"). Han påpekade genast hur farligt det var och det har att göra med geometri och att man inte bör köra djupare än 90 grader för belastningarna mångfaldigas isf. Jag försökte kontra med det jag läst mig till om att det är som farligast att vända just vid 90 och att det är skonsammast att köra "hela vägen", men han var mycket bestämd. Till slut blev vi nästan osams.. *rolleyes*

Kommentarer? Uppstötningar?

Slartibartfast
2006-03-17, 18:37
Många fysioterapeuter och framför allt läkare är okunniga. De lär sig en sak och håller sedan fast vid den åsikten oberoende.

Chandler
2006-03-17, 18:47
Många fysioterapeuter och framför allt läkare är okunniga. De lär sig en sak och håller sedan fast vid den åsikten oberoende.

Jovars, men han skulle ju vara så bra! Blev något av en besvikelse sedan. Han hade kommit ända från Åbo och jag lyckades få en tid och sett fram emot det så mycket och så *cry*...

grabben i skogen
2006-03-17, 18:59
Jag har alltid haft problem med knäna i stort sett. Det som hjälpte var djupa knäböj.

Slartibartfast
2006-03-17, 19:10
Jag har alltid haft problem med knäna i stort sett. Det som hjälpte var djupa knäböj.

Där ser man.

grabben i skogen
2006-03-17, 19:11
Där ser man.

I kombination med glukosamin och viss triggerpunktsterapi kanske jag ska lägga till. Vilket av det som nu hjälpte mest eller om det var en kombo av allt.

Slartibartfast
2006-03-17, 19:17
Var gjorde du triggerpointterapi?

grabben i skogen
2006-03-17, 19:22
Var gjorde du triggerpointterapi?

hemma med trubbigt föremål :) varje kväll.

de flesta, tror jag iaf, har fina triggerpunkter i vastus medialis, nästan mitt i "droppen" så att säga. tänk dig att någon nyper dig precis ovanför knäleden. ingen skön känsla för de flesta. jag letade helt enkelt igenom hela lårmuskulaturen och applicerade tryck på varje öm punkt jag hittade. Men som sagt jag vet inte om det var det, djupa knäböj eller glukosaminet eller kombon av alltihop som fixade mina knän. löpning gör ju som sagt att mina knän mår ypperligt också.

Slartibartfast
2006-03-17, 19:25
hemma med trubbigt föremål :) varje kväll.

de flesta, tror jag iaf, har fina triggerpunkter i vastus medialis, nästan mitt i "droppen" så att säga. tänk dig att någon nyper dig precis ovanför knäleden. ingen skön känsla för de flesta. jag letade helt enkelt igenom hela lårmuskulaturen och applicerade tryck på varje öm punkt jag hittade. Men som sagt jag vet inte om det var det, djupa knäböj eller glukosaminet eller kombon av alltihop som fixade mina knän. löpning gör ju som sagt att mina knän mår ypperligt också.

Löpning är rena döden för mitt knä. :(

grabben i skogen
2006-03-17, 19:28
Löpning är rena döden för mitt knä. :(

går jag mkt på jobbet, vilket jag ofta gör, håller de sig också friska.

en semester minns jag, då satt jag mest å softade. började få ont i knäna, kom tillbaka till jobbet efter 3v, efter 3 dagars gående så avtog smärtan igen.