handdator

Visa fullständig version : Smärtor i bröstbenet


carlsm
2006-03-17, 17:43
Hallå...

Har gått och dragit på mig någon åkomma som sitter i mitten av övre delen på bröstkorgen. Känns som jag har knäckt något fast jag vet att så inte är fallet.

Om jag exempelvis sitter rakt upp och ner och flyttar över vänster arm till höger sida och lutar fram så bröstet komprimeras tappar jag nästan andan.

Samma tappaandan värk dyker upp lite sporadiskt när jag rör mig vanligt också.

Vad kan det vara??

Pepparkakssmurfen
2006-03-17, 17:59
Jag hade något som liknar din beskrivning för några veckor sedan,jag hade en inflammation mellan bröstkotorna.
Självklart ska du låta det undersökas om du är orolig!

carlsm
2006-03-17, 18:05
Ska kolla upp det om det håller i sig, nu började det först igår så ett par dagar till en vecka får det nog gå. Konstiga är att jag liksom inte "gjort något" speciellt.

Pepparkakssmurfen
2006-03-17, 18:09
Jag hade en "brännande" känsla på bröstet,gick över efter en vecka.

grabben i skogen
2006-03-17, 19:17
har knäckt till mig så när jag kört militärpress och släppt ner vikten lite snabbt mot bröstet för att sedan bromsa upp. tror det är sträckningar i den interkostala muskulaturen. har tagit mig minst 4v att bli återställd. har hänt 2-3ggr tror jag.

H.Emanuel
2006-03-17, 19:22
antagligen bör du vila från tung bröstträning ett tag iaf.

carlsm
2006-03-17, 20:31
Jag körde faktiskt bröstträning idag, inte allra tyngst men väl näst tyngst på hantelpress och så tyngt jag kan på hantelflyes och det gick faktiskt utan problem. Det känns mao. inte egentligen i musklerna utan under dem i bröstkorgen.

Känslan kan liknas med den man kan få i bröstet efter att man maxat i scott-curlsbänken och det känns som man tryckt in bröstplattan. Skillnaden är att jag inte gjort den eller någon liknande övning.

Förhoppningsvis går det över om någon dag eller så men det känns väldigt märkligt.

timoat
2006-03-19, 18:28
Jag har samma symptom, men jag har inte tränat på ca 3 måander. Undrar vad fan det kan vara.

carlsm
2006-03-19, 21:40
Kan faktiskt redan idag säga att det värsta gått över :) fast att nysa hårt är fortfarande rätt jävligt och det kändes inte helt bra att köra i bänken idag men det försvinner nog helt tills imorgon.

heffa
2006-03-20, 16:02
Jag hade én liknande smärta som den du beskriver, den satt i i flera månader. Först försökte jag vila ett par veckor men inget blev bättre sedan började jag träna igen och det blev inte sämre och gjorde inte särskilt ont under träningen. När det var som värst gick jag till Läkaren som inte kunde hitta något fel. Det enda han sa var att jag hade en "överutvecklad bröstmuskulatur" Det tyckte jag var lite roligt. Han skickade mig i alla fall på magnet röntgen men inte heller där såg man någonting.

Tjabo
2006-03-21, 10:49
Jag har även samma fenomen i bröstbenet, ömmar och knakar/knäcker.. När jag nyser eller gör en snabb sit-up knäcker det gött.
Har haft detta till och från i ett år..
Hade ett träningsuppehåll ett tag och då var det som värst, det verkar försvinna lite när jag ligger i träning.
Broskinflammation mellan revben/bröstben har jag hört att det kan vara, tror det kan vara Tietzes syndrom, inte alls farligt men jobbigt. Googla lite...

JAM
2008-01-13, 23:13
Hallå...

Har gått och dragit på mig någon åkomma som sitter i mitten av övre delen på bröstkorgen. Känns som jag har knäckt något fast jag vet att så inte är fallet.

Om jag exempelvis sitter rakt upp och ner och flyttar över vänster arm till höger sida och lutar fram så bröstet komprimeras tappar jag nästan andan.

Samma tappaandan värk dyker upp lite sporadiskt när jag rör mig vanligt också.

Vad kan det vara??


Jag upplever exakt det samma sedan ett drygt halvår tillbaka. Det smärtar när revbensfästet rör sig, dvs. när bröstbenet trycks innåt. För mig är det endast då det värker. Om jag exempelvis endast använder ett finger för att trycka på bröstbenet gör det inte ont. Tar jag dock hela handen får jag kraft nog att pressa samman bröstkorgen lite och då värker det direkt.

"Problemet" för mig del är att det aldrig gör ont i vardagen och endast i bänkpressen på gymmet, så jag har blundat för det hela under hösten... Men nu måste jag börja undersöka det hela känner jag...

Hur har det gått för dig? Ont än?


Jag hade én liknande smärta som den du beskriver, den satt i i flera månader.

Nu har det gått ett bra tag sedan din post. Smärtfri idag?


Har haft detta till och från i ett år..

Se frågan till heffa.

Tacksam för era svar!

skyler
2008-01-15, 21:03
Jag har samma symptom med en värkande känsla i bröstbenet som sprider sig upp mot strupen. En blandning mellan en kittlande och värkande känsla i framsidan av halsen. Har haft det till och från i 6 veckor nu och börjar bli lite orolig. Allt som stod att läsa i sjukvårdsguiden gjorde mig inte lugnare heller..... *gah!*

Crocker
2010-08-05, 22:38
Någon som kan ge tips hur man knäcker bröstkorgen riktigt? :)

Jochen123
2010-08-06, 08:06
Haft samma problem i några månader nu också.

Ett tag sträckte det sig ända bak till baksida axel, gjorde riktigt ont.

Jag bestämde mig för att vila, men det gjorde inte saken bättre.

Började träna igen lite mer sporadiskt och kände genast en förbättring, men jag har fortfarande känningar, tycker dock det går att leva med för stunden.

Degpekka
2010-08-06, 08:28
Någon som kan ge tips hur man knäcker bröstkorgen riktigt? :)

Är nog klokast att besöka en kiroprakter för det. :)

Crocker
2010-08-06, 10:41
Tänkte främst då folk skrev i andra trådar ex. mattilainen, saker man kunde göra hemma?

Tolkia
2010-08-06, 18:23
Någon som kan ge tips hur man knäcker bröstkorgen riktigt? :)
Vad menar du egentligen med att "knäcka bröstkorgen" och varför vill du (eller tror du att du vill)? Enklare att svara om man vet vad målet är.

Crocker
2010-08-06, 20:29
Vad menar du egentligen med att "knäcka bröstkorgen" och varför vill du (eller tror du att du vill)? Enklare att svara om man vet vad målet är.
Känt mig halvkonstig där(ömma revben), hört massor med liknande problem. Där de säger att de knäckt bröstkorgen hemma, blivit bättre. Inget jag oroar mig, vore kul om det kunde bli bättre bara.