handdator

Visa fullständig version : Nytt träningsupplägg, kostfrågor


MacLeod
2006-03-17, 14:59
Efter att ha varit borta från träningen ca 7 veckor efter ryggoperation tänkte jag starta igen, dock med lite ändring i träningen.

3 dagar i veckan planerar jag att köra cardio på morgonen innan frukost. Frågan är vad jag ska stoppa i mig efter passet?
Blir det snabba kolhydrater direkt efter plus "vanlig" frukost då?

Tänkte även 11 timmar senare på kvällen köra ett pass med vikter som vanligt. Totalt blir det 4-5 pass med vikter samt 3 cardio i veckan.
Några ändringar i matväg när jag kör 2 pass om dagen?

King Grub
2006-03-17, 15:22
1. Vanlig frukost räcker säkert.

2. Tillräckligt med kolhydrat mellan passen är nog det enda som du behöver tänka på. Det behöver inte vara snabba, bara det är tillräckligt för att orka prestera.

MacLeod
2006-03-19, 23:45
Tack. Tidsmässigt då? Är det kanske bättre att äta frukosten 1h innan cardiopasset på morgonen för att orka längre och mer. Jag har aldrig kört hårt på tom mage tidigare, bara gått morgonpromenader. Vet att magen skriker efter mat vissa mornar.

Pez
2006-03-20, 00:33
Tack. Tidsmässigt då? Är det kanske bättre att äta frukosten 1h innan cardiopasset på morgonen för att orka längre och mer. Jag har aldrig kört hårt på tom mage tidigare, bara gått morgonpromenader. Vet att magen skriker efter mat vissa mornar.
Då är väl frågan - är det förbränning eller konditionsträning du är ute efter?
Med det förra så är träning - sen mat nog att föredra.

MacLeod
2006-03-20, 16:26
Då är väl frågan - är det förbränning eller konditionsträning du är ute efter?
Med det förra så är träning - sen mat nog att föredra.

Svårt val. Att äta innan cardio så tidigt för ju att jag måste upp tidigare för att hinna smälta maten. Så det lutar åt att äta efteråt för min del. Får se till att äta lite mer kolhydrater under dagen antar jag för att inte rinna iväg för mkt innan jag byggt upp lite.

King Grub
2006-03-20, 16:29
Prestationsmässigt rent fysiskt skall det inte vara några problem - glykogendepåerna är större när du vaknar än när du går och lägger dig.

Det du äter en timme innan passet hinner inte lagras in som muskelglykogen. Hinner knappt lämna magen ens.