handdator

Visa fullständig version : linfröolja vs "Udos Choice"


HowardMarks
2006-03-17, 12:19
Hej!

Jag är vego, nästan vegan. Drar i mig ett par skedar linfröoljha per dag, nu undrar jag om det är värt att byta eller komplettera med Udos Choice? Har hört att den ska vara väldigt bra..

Jag är ganska mån om att hålla den bästa kosten ur ett näringsperspektiv.

Vad är det jag "missar" om jag avstår från udos choice och bara kör på linfröolja!

pragmatist
2006-03-17, 15:01
Du missar omega-6 och omega-9, men de är ju busenkla att få i sig på annat sätt. Jag gillar Udos men det är egentligen ingen idé att betala dyrt för fettsyror som är så enkla och billiga att få i sig ändå. Det är ju omega-3 man vill ha mer av, och då ger linfröolja mer pang för pengarna.

WheyProtein
2006-03-17, 16:31
Jag känner en läkare som har doktorerat i näringsfysiologi....och han rekommenderade inte linfröolja eftersom det fettet tydligen härsknar så fort det har tagits ut från linfröet. Och härsket fett bealstar immunförsvaret.

Det var vad han sa, och faktiskt, under ett par månader då jag åt linfröolja varje dag, blev jag sjuk med bara några veckors mellarum. Jag tänkte på vad doktorn hade sagt och slutade med oljan och jag slutade bli sjuk.

Om det var en slump vet jag ej, men jag kan inte tänka mej nån annan anledning till varför jag blev sjuk så ofta då, det var inget fel på kosten då(förutom oljan..(?)) och övertränad var jag knappast heller...

pragmatist
2006-03-18, 01:35
Alla fetter härsknar i kontakt med syre, det är en konstant process efter det att de har utvunnits. Det går dock mer eller mindre fort beroende på oljans sammansättning, och det är sant att just linfrö tenderar härskna fortare än de flesta oljor. Man brukar dock känna ganska tydligt om linfröolja härsknat, det luktar och smakar som oljebaserad färg ungefär.

Man kan bromsa förloppet genom att förvara oljan mörkt, svalt och lufttätt, eller genom att tillsätta antioxidanter (t.ex. E-vitamin) till oljan.

Sverker
2006-03-18, 06:52
Affären med bilar som tema har rostskyddspreparat som vi ska spruta in i plåtvecken på bilen, kring baklucka, dörrar, stänkskärmar etc.
Rostskyddet är linolja och lösningsmedel som pollymericerar och ger ett starkt skydd som hindrar att vatten tränger in :thumbup:

RajtanTajtan
2006-03-18, 10:04
Du missar omega-6 och omega-9, men de är ju busenkla att få i sig på annat sätt. Jag gillar Udos men det är egentligen ingen idé att betala dyrt för fettsyror som är så enkla och billiga att få i sig ändå. Det är ju omega-3 man vill ha mer av, och då ger linfröolja mer pang för pengarna.

Har du ngt tips om en bra linfröolja man kan köpa? Du behöver inte ta hänsyn till priset utan den ska vara så bra som möjligt :)

pragmatist
2006-03-18, 10:33
Senast köpte jag själv Barlean's Flax Oil Complex som innehåller mycket lignaner, vilket annan linfröolja inte brukar göra. Verkar helt ok och smakar bra (för att vara linfrö...) tycker jag, även om den inte var helt billig.

HowardMarks
2006-03-18, 12:22
hur får man i sig omega-6 och omega-9?

Linfröolja ska vara ok SÅ LÄNGE den förvaras mörkt och kallt och utan kontakt med syre.

Den linföroljan jag köper är kväveförseglad och ska konsumeras inom en månad efter kväveförseglingens öppnande. Det är "helhetshälsa" som marknadsför och är ekologiskt certifierad av Skal (nederländska KRAV typ..)

Det jag hört är att det är fiskbaserade fettsyror som härsknar i kroppen när man överdoserar, kroppen kan inte ta till sig mer än en viss mängd av dessa och dom överblivna härsknar något linfröolja inte gör.

HowardMarks
2006-03-18, 12:23
Sen är det ju så att själva balansen mellan fettsyrorna är väldigt viktig, något udos choice erbjuder.. eller?

pragmatist
2006-03-18, 18:49
hur får man i sig omega-6 och omega-9?


Olivolja och nötter är bra källor.

Sen är det ju så att själva balansen mellan fettsyrorna är väldigt viktig, något udos choice erbjuder.. eller?

Ja, om man bara ser på oljan i sig. Men eftersom man vanligen får i sig omega-6 och omega-9 i tillräckliga mängder redan (och mer därtill om vi talar om omega-6) så blir det totala intaget mer balanserat om man fokuserar på att få i sig extra omega-3.

Men om man av någon anledning bara får i sig essentiella fettsyror från en enda källa så är förstås Udo's väldigt bra.

z_bumbi
2006-03-18, 22:49
hur får man i sig omega-6 och omega-9?

Äter linfröolja t ex, även om det troligtvis inte är någon människa som lider brist på omega-6 och -9.

Det jag hört är att det är fiskbaserade fettsyror som härsknar i kroppen när man överdoserar, kroppen kan inte ta till sig mer än en viss mängd av dessa och dom överblivna härsknar något linfröolja inte gör.

Alla fleromättade fetter löper en risk att oxidera i kroppen, det är därför man inte ska äta för mycket sådant fett totalt.

Omega-3 från fiskolja behöver inte omvandlas på samma sätt som omega-3 från linfröolja, fisk är alltså en bättre källa för omega-3 (Alla animaliska omega-3 är troligtvis bättre även om jag inte har detaljstuderat frågan.)