handdator

Visa fullständig version : Fet på protein ?


re3t
2006-03-17, 10:32
Har precis inhandlat "Twinlabs Triple Whey Fuel" och efter att ha läst innehållsdeklarationen kunde jag konstatera att det pulvret innehåller obetydligt små mängder av fett och kolhydrater. Ändå har jag vid åtskilliga tillfällen blivit varnad för att bli fet om jag överdoserar eller inte rör på mig tillräckligt. Det jag undrar är: Kan protein verkligen omvandlas till kroppsfett?

Bajsas inte överskottsprotein ut?
Någon som vet?

King Grub
2006-03-17, 10:33
Ja visst. Äter du mer protein än du behöver oxiderar det till energi, och den energin används antingen som energi, eller, om du hamnar över ditt energibevov, lagras in som kroppsfett.

Du bajsar eller kissar inte ut överskottsprotein.

Så länge du inte äter mer än du gör av med, allt inkluderat, blir du inte fet. Du blir inte fet av proteintillskott i sig, utan av ett energiöverskott

re3t
2006-03-17, 10:47
Ja visst. Äter du mer protein än du behöver oxiderar det till energi, och den energin används antingen som energi, eller, om du hamnar över ditt energibevov, lagras in som kroppsfett.

Du bajsar eller kissar inte ut överskottsprotein.

Så länge du inte äter mer än du gör av med, allt inkluderat, blir du inte fet. Du blir inte fet av proteintillskott i sig, utan av ett energiöverskott

Tack för svaret! Det leder mig in till nästa fråga - Hur energirikt är protein?
Hur många kalorier motsvarar 25g protein t.ex?

Davil
2006-03-17, 10:53
Tack för svaret! Det leder mig in till nästa fråga - Hur energirikt är protein?
Hur många kalorier motsvarar 25g protein t.ex?
Det beror på vilken typ av protein det handlar om men i snitt 4kcal/gram protein tror jag man kan räkna på.