handdator

Visa fullständig version : Problem med TV:n :/


bengdoktor
2006-03-17, 09:59
Det är så att det är två ganska stora områden i TV:n där färgen är skum. Oftast grön färg men det beror lite på själva programmets färg, dvs området som skall typ projiceras, lr nåt.

Använder två magneter som man egentligen ska rensa akvarium med, två gröna magnetstavar. Detta funkar ganska bra men det är lite jobbigt att hela tiden behöva ta på dom och av dom.

Kan man reparera bildrören eller på annat sätt åtgärda felet en gång för alla?


TV:n är en Sony 32" 100hz, DRC MF, ett par år gammal.

Juliette
2006-03-17, 11:49
Jag förstod inte riktigt hur magnetstavarna så att säga "kom in i bilden"?

Hur använder du dem på TVn???

Personliga Persson
2006-03-17, 11:55
förut hade jag två stora högtalare bredvid min gamla tv, och de blev så som du säger med missfärgningar.
kan de kanske vara nåt sånt?
skulle tydligen kunna vara något med magneterna i högtalarna som påverkar tv:n.

Hamrin
2006-03-17, 12:00
Om du har någon datormonitor (CRT) med degauss(?)-funktion så kan du hålla den mot TV:n samtidigt som du kör detta. Har du riktigt mycket tur så kan det "smitta" av sig till din TV och ta bort magnetfälten.

hahavaffan
2006-03-17, 12:17
Har också missfärgningar i min TV... men det syns bara om det är helt vitt. Och min TV har en funktion som avmagnetiserar den varje gång den startas, men det hjälper icke.

Juliette
2006-03-17, 12:22
skulle tydligen kunna vara något med magneterna i högtalarna som påverkar tv:n.

Är lite nyfiken på hur/var han sätter dem..??

grisbil3n
2006-03-17, 12:32
Gå in på prisjakts forum, har för mig att jag läste om nån smart lösning på detta för nåt år sen.

Ninjamicke
2006-03-17, 12:45
Magneter brukar väl vara nåt man absolut inte ska använda på tvapparater eller datorskärmar?
Sen har jag för mig att missfärgningar på rutan/skärmen brukar vara ett tecken på att bildröret håller på attge upp, vilket i sin tur brukar betyda att man måste byta tv/skärm.

Personliga Persson
2006-03-17, 13:01
Är lite nyfiken på hur/var han sätter dem..??


hade en högtalare vid varje sida om tv:n, högtalarna stod på golvet.

bengdoktor
2006-03-17, 14:18
Har två högtalare bredvid men dom har ingat att göra med saken då färgfälten fanns redan innan jag fick den.
Magneterna sätter jag uppepå TV:n i hörnen.

_________________________________________
| X X |
\ /
\ /
\ /
| |
| |
|____________________________________|

Illustrationen är uppifrån, magneterna så nära hörnen så möjligt och skruvas in så att nån av - och + ligger nära hörnen och då försvinner missfärgningarna. Lösningen har hållt ett par år men med tiden blir både magneterna mindre magnitiserade och TV:ns färgfält större.

Intresserad av lösningen på prisjakt, ska kolla där men ingen som vet det i huvudet?

Edit: hmm ingen vidare bild. ska attacha en ist.

bengdoktor
2006-03-17, 14:25
http://uploadhut.com/upload/111515.bmp

skippy
2006-03-17, 14:49
precis som en datorbildskärm, så har en tv oxå en avmagnetiseringskabel lindad som en X inuti tvn, och tvn ska kunna avmagnetisera av sig själv, om den inte gör det så kan avmagnetiserings-motståndet PTC ha gått sönder, detta motstånd sitter brevid kontakten för avmagnetiseringskabeln (i nätdelen där 220voltenkommer in) tror att motståndet brukar vara svart och fyrkantigt, eller rektangulärt, brukar vara ganska lätt att gissa sig till, du kan ju kolla med voltmetern (inställt på ohm) och kolla om motståndet är söndert,
visar voltmeter O.L (oändligt) så är motståndet söndert.

ett annat alternativ är att du går in ett ställe där dom lagar tv-apparater och fråga om du kan få låna en fri avmagnetiseringsslinga för att avmagnetisera din TV manuellt, eller fråga om dom kan lära dej att göra en, det är nog inte så svårt, den ser ut som en cirkel, med massa små strömkablar lindad inuti, kanske lite svårt att förstå för en okunnig men, fråga nåt ställe där dom reparerar tv-apparater

lycka till

Lallle
2006-03-17, 15:00
Testa att stänga av tv:n och dra ut sladden. Låt den vara i nån halvtimme eller så, sen sätter du igång den igen.

Så gjorde jag och det funkade.

bengdoktor
2006-06-30, 14:13
Det funkar inte alls. Så här har det varit sedan länge.. men skippy verkar vara väldigt kunnig! Tack för hjälpen!

Metal_boy_
2006-06-30, 14:18
Det har nog blivit så för att du har haft magneter där innan med. Kan vara jävligt känsligt och det är svårt att räta till det igen. Man brukar kunna dra upp skiten till hörnet, men det är svårt att få bort det helt med magneter.