handdator

Visa fullständig version : NASA tittar på Big Bang


Nitrometan
2006-03-17, 08:45
Om de lyckas se Big Bang, kommer de att se Gud då?

De har hittat långt tillbaka... Spännande sånt här.

Kolla WMAP-sonden.
http://map.gsfc.nasa.gov/m_mm.html

MasterChief
2006-03-17, 09:19
Extremt spännande! Bra länk. :thumbup:

Zakath
2006-03-17, 10:14
Intressant! :thumbup:

HajduMan
2006-03-17, 10:38
Finns det några teorier om vad som hände före smällen och vad den kan ha orsakats av, hur materia bildas? och vad som skedde före smällen?

sehnpaa
2006-03-17, 12:02
Brukar man inte lite klatchigt säga att tiden skapades vid Big Bang?

HajduMan
2006-03-17, 12:27
Brukar man inte lite klatchigt säga att tiden skapades vid Big Bang?


inte så logiskt, finns materia finns tid, då skulle isåfall materian skapats i samband med big bang

jwzrd
2006-03-17, 12:28
inte så logiskt, finns materia finns tid, då skulle isåfall materian skapats i samband med big bang

Det känns inte logiskt nej men det är så teorin lyder.

Papi
2006-03-17, 13:01
Finns det några teorier om vad som hände före smällen och vad den kan ha orsakats av, hur materia bildas? och vad som skedde före smällen?
Det går inte att definiera vad "före" Big Bang skulle vara. Enligt teorin så var all tid, rum och materia koncentrerad till en punkt med oändlig massa. Inga av de fysikaliska lagar vi har idag gällde då.

MasterChief
2006-03-17, 13:15
Det går inte att definiera vad "före" Big Bang skulle vara. Enligt teorin så var all tid, rum och materia koncentrerad till en punkt med oändlig massa. Inga av de fysikaliska lagar vi har idag gällde då.


Njaeee...Det där resonemanget (från standardsmodellen) är förlegat i och med att strängkosmologin har utvecklats sista tio åren. Fysiker gillar verkligen inte begreppet oändlighet

Det finns spekulationer om hur universum skapats genom arbeten av Brandenberger, Vifa, Veneziano, Witten med flera och allt bygger på den M-teori som förenar de 6 varianterna av strängteorier. Man resonerar om att samtliga(11) dimensioner var hårt ihoprullade till plancklängden och det rådde fullständig symmetri. Därefter, pga av vissa omständigheter, skiljs tre rumsdimensioner och en tidsdimension ut och expanderar kraftigt (och denna etapp förklaras närmare av inflationsteorin).

Inga frågor om matematiken kring detta, tack. :D

Papi
2006-03-17, 13:26
Är strängteorin ens bevisad? Kan man använda den för att räkna på sådant verkligen?
Jag är mer matematiker än fysiker. ;)
Astronomi är bara ett fritidsintresse.

Doctor Snuggles
2006-03-17, 13:42
Jag förstår att fysiker inte gillar frågan ang. oändlighet. Personligen så tror jag att frågan är felställd, som jag nämnde i tråden om oändlig regress.

Vilken teori är den som pratar om "plana skivor" som när de stöter ihop resulterar i en slags lokaliserad big bang, och ett universum skapas? D.v.s att detta redan har hänt oräkneliga gånger.
Parallella världar teorin är också intressant, vissa anser att kvantmekaniken inte skulle kunna fungera annars.

Doctor Snuggles
2006-03-17, 13:44
Är strängteorin ens bevisad? Kan man använda den för att räkna på sådant verkligen?
Jag är mer matematiker än fysiker. ;)
Astronomi är bara ett fritidsintresse.

Bevisad? Inget i vetenskapen är bevisat, allt är bara mer eller mindre hållbara hypoteser, iaf ur en strikt kunskapsteoretisk synpunkt.
Strängteorin har väl iaf ett relativt stort stöd bland fysiker.

kneger
2006-03-17, 15:34
Finns det några teorier om vad som hände före smällen och vad den kan ha orsakats av, hur materia bildas? och vad som skedde före smällen?
vad jag har hört så håller big bang på hela tiden... typ..

så just nu exploderar den och när den "exploderat färdigt" så börjar den implodera och när den imploderat färdigt exploderar den igen.. det är vad jag har hört iaf.

någon som vet om det är en känd teori eller bara någon som hittat på för mig?

Papi
2006-03-17, 16:28
vad jag har hört så håller big bang på hela tiden... typ..

så just nu exploderar den och när den "exploderat färdigt" så börjar den implodera och när den imploderat färdigt exploderar den igen.. det är vad jag har hört iaf.

någon som vet om det är en känd teori eller bara någon som hittat på för mig?
Jo, det har varit en vanlig teori att universum ska dras ihop i en Big Crunch eftersom all materia i universum utövar dragningskraft på den övriga materian.
Nuförtiden är det vanligaste dock att man INTE tror att detta kommer ske, eftersom det inte finns tillräckligt med materia i universum för att det ska kunna ske. De tror alltså att universum kommer fortsätta expandera i all oändlighet.
Forskarna är inte direkt överens om detta.

Snuggles: Klart att man kan bevisa vissa saker helt säkert. Matematik utgår ju från ett fåtal mycket enkla axiom som lätt går att bevisa och sedan bygger man vidare på dessa för att bevisa mer avancerade grejer.

Fysiker är konstiga...och smutsiga. De håller på och testar saker empiriskt och avrundar och har sig. *screwy*

MasterChief
2006-03-17, 16:51
Fysiker är konstiga...och smutsiga. De håller på och testar saker empiriskt och avrundar och har sig. *screwy*


Jo, det stämmer nog men verktygen har ju trots allt ni matematiker skapat, såsom störningsteori (som används mycket i strängfysiken).

Det fascinerande med strängfysiken är att det inte är lösningarna som är approximationer utan ekvationerna. :D

Dock så finns det några riktiga giganter inom fysiken som har fått "newtonskt blod" och är både extremt begåvade fysiker samt matematiker. Edward Witten exempelvis, av många ansedd som en av de främsta genom tiderna, kanske till och med den främste. Han har varit med i 250(!) arbeten kring strängteori och är tydligen overkligt smart. Jag har en slags naiv förhoppning att TfA:n snart är komplett så vi kan börja utveckla teknik såsom tidsresor, transporter till avlägsna galaxer och så vidare. Jag vill resa ut i jymden nu!

BigForre
2006-03-17, 16:59
En kort teori som jag fick presenterad på en förläsning för ett par månader sedan (detta är en av många teorier) är att universum så att säga går i cykler, entropin ökar som känt hela tiden i universum och vi kommer tillslut att nå ett tillstånd som kallas för värmedöden (all energi i form av värme är utjämnad beroende på faktum att värme ständigt går från varm till kall kropp). Teorier om återgången var många, tankar om att motsatt värmegång osv...sedan rådde även oenighet om även dessa cykler var konstanta, avtagande eller ökande, men summa summarum är att det vi kallar big-bang enbart är en av många påbörjade expensioner...