handdator

Visa fullständig version : Bra PT dålig PT?


mysassygirl
2006-03-16, 22:00
Tänkte kolla här hur ni ser på ptarna. Har lite erfarenhet i ämnet men skulle vilja höra om hur ni som är ptar och inte är ptar men erfarna ser på ämbetet. Vilka kriterier som är viktiga för en pt. Vad anser ni krävs och vad är eg. viktigt? Att man har en pt som är tekniskt bra men socialt sätt en idiot (läs: saknar pedagogisk färdighet) eller ngn som är lite sämre tekniskt men funkar jättebra rent personlighetsmässigt vilket underlättar för själva träningen? Vad skulle ni betala för?

Välkomnar fri association! (ursäkta högtravande språk, gammal miljöskada).

Arne Persson
2006-03-16, 22:36
Tänkte kolla här hur ni ser på ptarna. Har lite erfarenhet i ämnet men skulle vilja höra om hur ni som är ptar och inte är ptar men erfarna ser på ämbetet. Vilka kriterier som är viktiga för en pt. Vad anser ni krävs och vad är eg. viktigt? Att man har en pt som är tekniskt bra men socialt sätt en idiot (läs: saknar pedagogisk färdighet) eller ngn som är lite sämre tekniskt men funkar jättebra rent personlighetsmässigt vilket underlättar för själva träningen? Vad skulle ni betala för?

Välkomnar fri association! (ursäkta högtravande språk, gammal miljöskada).


Det minsta man kan begära av en PT är att han/hon minst har flera års egen träningserfarenhet och ett gediget sunt förnuft. Annars har Hon/han inte mycket nytta av sina teoretiska kunskaper hon ofta har anammat under några få dagar. Man blir ingen instruktör efter någon kurs! GLÖM DET!

mysassygirl
2006-03-16, 22:57
Det minsta man kan begära av en PT är att han/hon minst har flera års egen träningserfarenhet och ett gediget sunt förnuft. Annars har Hon/han inte mycket nytta av sina teoretiska kunskaper hon ofta har anammat under några få dagar. Man blir ingen instruktör efter någon kurs! GLÖM DET!


Hej Arne,

tack för svar. Ser lite tomt ut bland dom.

Nej jag har inte för avsikt att bli PT, thank you. Men jag använder ibland en och annan sådan och jag upplever att det är svårt att få info om ptar och hur kunder upplever att de varit/är. En gång har jag stött på patrull med en pt och ibland har det känts bättre. Vad jag eg är ute och far efter är ngn form av stöttestenar man kan luta sig på när man väljer en pt. Frågor man kan ställa och kan man eg be om en kundreferens tex?

mini
2006-03-16, 22:57
Just i dagsläget skulle jag inte betala för en PT då jag har tillräckligt många kompetenta personer i min omgivning ändå.
Som Arne säger måste väl en lägstanivå vara egen erfarenhet. Att på det ha kunskaper inom anatomi, näringsfysiologi och viss pedagogisk förmåga ser jag också som självklart och vikitgare än ett diplom på väggen.

Garnax
2006-03-17, 00:13
Dom PTs som mitt gym har anställda är inget jag vill använda mig av.

Det är uteslutande helt vanliga människor som skickats på kurs som
sedan ska instruera andra. Innan kursen kan dom knappt tittat på en vikt. Dock har jag något av en egen PT då jag alltid tränar med en vän som är riktigt duktig och riktigt stor, vilket ger bra motivation.