handdator

Visa fullständig version : Kanske dags...


tigerofsweden
2006-03-16, 21:15
..att skicka ut "Om detta må ni berätta" återigen?

http://www.levandehistoria.org/img/bok_omdetta.jpg

http://www.expressen.se/index.jsp?a=546661

tossefar
2006-03-16, 21:28
Äh, kan man inte skämta om det efter 60 år så borde man ta sig en funderare.

tigerofsweden
2006-03-16, 21:36
Äh, kan man inte skämta om det efter 60 år så borde man ta sig en funderare.

Jag tycker iallafall det är osmakligt och hade jag sett några ungdomar som lyssnat på sån musik så hade ja gått fram o *slap*

Tolkia
2006-03-16, 21:38
Att tonåringar kittlas av att göra (eller av tanken på att göra) allt som känns lite "förbjudet" är inte precis något nytt (därmed inte sagt att de bor FÅ göra allt som känns kittlande). Mest osmakligt tycker jag det är att någon gör den här musiken och spelar den för att vara lite tuff och tjäna lite kulor.

timoat
2006-03-16, 21:40
Skönt att dom inte generaliserar iallafall
"går hem hos svenska ungdomar"

Catstyle
2006-03-16, 21:42
..att skicka ut "Om detta må ni berätta" återigen?

http://www.levandehistoria.org/img/bok_omdetta.jpg

http://www.expressen.se/index.jsp?a=546661
Absolut, sen borde nazistjävlarna få skaka galler i ett antal år också.
Givetvis är det faktum att man lyssnar på "dj adolf" ett uttryck för extrem antisemitism.

Jorgen
2006-03-16, 21:45
Äh, kan man inte skämta om det efter 60 år så borde man ta sig en funderare.
Jag tror inte att dom som satt i läger för 60 år sedan känner för att skämta om det nu. Tycker du att dom också skall ta sig en funderare?

Tycker nog snarare att det är du som skall fundera lite.

tigerofsweden
2006-03-16, 21:45
Att tonåringar kittlas av att göra (eller av tanken på att göra) allt som känns lite "förbjudet" är inte precis något nytt (därmed inte sagt att de bor FÅ göra allt som känns kittlande). Mest osmakligt tycker jag det är att någon gör den här musiken och spelar den för att vara lite tuff och tjäna lite kulor.

Jo det är ju ännu värre att någon tjänar pengar på att sitta o göra skiten. Och jo jag va tvungen och lyssna och det var de värsta jävla skräpet..

Tolkia
2006-03-16, 21:47
Med tanke på hur psalmerna går när folk uttrycker sig nedsättande om "byggare" eller Anna Skipper och hennes kollegor (typ Aftonbladets kostexperter(tm) ) uttalar sig kanske vi skall ligga lite lågt med ironierna ...?

tigerofsweden
2006-03-16, 21:47
Absolut, sen borde nazistjävlarna få skaka galler i ett antal år också.
Givetvis är det faktum att man lyssnar på "dj adolf" ett uttryck för extrem antisemitism.

Nej det är ett uttryck för att dagens ungdomar blir allt mer korkade och obildade.

Edit. Och nej jag har ingen källa för det utan det är min åsikt :)

Sonny
2006-03-16, 21:49
Tror jag har den här någonstans, mkt bra.

hahavaffan
2006-03-16, 21:51
Den ingick i en lärobok i gymnasiet har jag för mig.

tigerofsweden
2006-03-16, 21:51
Tror jag har den här någonstans, mkt bra.

Jo ett av Socialdemokraternas smartare agerande att ge ut ett sånt informationshäfte :thumbup:

Catstyle
2006-03-16, 21:54
Finns dock en del faktafel i den, dessvärre har jag den inte i närheten för närmare utpekanden.

Perscitus
2006-03-16, 21:55
Desto länge tillbaka i tiden något ligger ju svårare blir det för följande generation att förstå och leva sig in i en tragisk händelse. Idag kan vi skämta om mycket, t.ex. hur hårt det var på medeltiden, även om det många gånger säkert var värre än något är idag. T.ex. alla galgvisor som handlar om människor som blev hängda. Jag tycker självklart det är rätt osmakligt att skämta om nazismen till en viss gräns. Men jag kan inte sitta och förneka att jag t.ex. skrattade rätt mycket när jag såg parodifilmen "Alla flickor utom Eva Braun". Jag kan inte känna med alla judarna som dog, att påstå att jag gråter över det vore att ljuga.

Skulle man förresten inte satsa pengar på att skriva en bok om Sovietunionens folkutrotningar istället? Nazisterna får ju all uppmärksamhet, men det har väl sina förklaringar...

Alexlindgren
2006-03-16, 21:56
Kommer säkert bli stenad nu, men jag har en låt av denna "dj adolf" som jag tycker är bra, inte p.g.a. vad den grunar sig på, utan jag gillar den sortens musik.

Trance
2006-03-16, 22:01
Jag tror inte att dom som satt i läger för 60 år sedan känner för att skämta om det nu. Tycker du att dom också skall ta sig en funderare?

Tycker nog snarare att det är du som skall fundera lite.

Nej, att skämta om tragiska saker är både naturligt och bra. Dessutom är den judiska galghumorn rätt berömd.

Catstyle
2006-03-16, 22:04
Jag tror inte att dom som satt i läger för 60 år sedan känner för att skämta om det nu. Tycker du att dom också skall ta sig en funderare?

Tycker nog snarare att det är du som skall fundera lite.
Personligen så anser jag att det är fullt naturligt att skämta om det, liksom man skämtar om 9/11 och allt vad det är.

Trance
2006-03-16, 22:08
Ok, var tvungen att leta upp ett par av låtarna på grund av uppmärksamheten. Jag kan ganska snabbt säga att det är inte av de musikaliska färdigheterna som lockar. Låter som en kille som brukar säga: "Jo, jag pillar lite med musik framför datorn" på fester har gjort det. Han har ett vanligt ljudkort och hållt på ett halvår etc.

Hur som helst, det är några stulna kassa samplingar av andra låtar och klassisk "kebab-bas"(Det kan vara riktigt bra ibland, men visar inte direkt skicklighet). Lyssna gärna på skiten om ni vill vara speciella och hemlighetsfulla men det är fan inte bra musik för fem öre.

tigerofsweden
2006-03-16, 22:09
Ok, var tvungen att leta upp ett par av låtarna på grund av uppmärksamheten. Jag kan ganska snabbt säga att det är inte av de musikaliska färdigheterna som lockar. Låter som en kille som brukar säga: "Jo, jag pillar lite med musik framför datorn" på fester har gjort det. Han har ett vanligt ljudkort och hållt på ett halvår etc.

Hur som helst, det är några stulna kassa samplingar av andra låtar och klassisk "kebab-bas"(Det kan vara riktigt bra ibland, men visar inte direkt skicklighet). Lyssna gärna på skiten om ni vill vara speciella och hemlighetsfulla men det är fan inte bra musik för fem öre.

Nej håller med, riktigt skräp är det

arkebuzer
2006-03-16, 22:11
Äh, kan man inte skämta om det efter 60 år så borde man ta sig en funderare.

Skrattar du åt folkmord? *screwy*

Catstyle
2006-03-16, 22:13
Skrattar du åt folkmord? *screwy*
I form av skämt, absolut.

Jag förmodar att herren själv aldrig skrattar åt någoting som kan uppfattas som stötande av någon annan?

Trance
2006-03-16, 22:15
Skrattar du åt folkmord? *screwy*

Att skratta åt skämt som.. "Vad var det snabbaste fordonet 1939" etc ser jag inget fel med. Gå ner från din höga häst nu, att skämta om det betyder inte att man föringar det. Jag är tveksam att du har legat uppe och gråtit hela nätterna över afrikanska folkmord etc.

egge
2006-03-16, 22:19
Att skratta åt skämt som.. "Vad var det snabbaste fordonet 1939".

Ehhm...vad är svaret? :em:

tigerofsweden
2006-03-16, 22:20
Att skratta åt skämt som.. "Vad var det snabbaste fordonet 1939" etc ser jag inget fel med. Gå ner från din höga häst nu, att skämta om det betyder inte att man föringar det. Jag är tveksam att du har legat uppe och gråtit hela nätterna över afrikanska folkmord etc.

Jo jag tycker också det är okej att skämta om men det går lite till överdrift när ungdomar dansar och heilar till sådana här låtar, tycker inte du de?

fat_joe
2006-03-16, 22:21
Dj adolf känns väl mer som en rolig låt än något sätt att sprida nazistisk propaganda.

Tycker det är helt naturligt att skämta om saker som hänt i historien även
om dom må vara tragiska,

tigerofsweden
2006-03-16, 22:24
Dj adolf känns väl mer som en rolig låt än något sätt att sprida nazistisk propaganda.

Tycker det är helt naturligt att skämta om saker som hänt i historien även
om dom må vara tragiska,

Det är ingen låt, det är en DJ som gett ut fler än en låt. Och jag tror inte heller killen/tjejen gör det för att sprida nazistisk propaganda utan för pengar och uppmärksamhet. Tydligen drar sig folk inte för något längre :(

Mago
2006-03-16, 22:24
Ehhm...vad är svaret? :em:

En jude på cykel i Berlin. :sleep:


Ser inte de där låtarna som något större hot.

zoltan_hellhound
2006-03-16, 22:25
..att skicka ut "Om detta må ni berätta" återigen?

http://www.levandehistoria.org/img/bok_omdetta.jpg

http://www.expressen.se/index.jsp?a=546661


Bra att det blir lite aväpnande komedi

arkebuzer
2006-03-16, 22:26
Jo jag tycker också det är okej att skämta om men det går lite till överdrift när ungdomar dansar och heilar till sådana här låtar, tycker inte du de?

Precis! Bra att ngn här fattar vad jag menar och inte bara försöker få mig att verka som en PK idiot :thumbup:

fat_joe
2006-03-16, 22:31
Det är ingen låt, det är en DJ som gett ut fler än en låt. Och jag tror inte heller killen/tjejen gör det för att sprida nazistisk propaganda utan för pengar och uppmärksamhet. Tydligen drar sig folk inte för något längre :(


Haha säg inte att han/hon tjänar pengar på det ?

Då är det ricktigt illa :D

mathor
2006-03-16, 23:05
DJ Adolf-låtarna är ju klockrena! Förbjuden humor är den bästa humorn.

Sonny
2006-03-17, 00:07
Att skratta åt skämt som.. "Vad var det snabbaste fordonet 1939" etc ser jag inget fel med. Gå ner från din höga häst nu, att skämta om det betyder inte att man föringar det. Jag är tveksam att du har legat uppe och gråtit hela nätterna över afrikanska folkmord etc.Detta är läskigt, jag börjar allt mer och mer hålla med Trance.

Metal_boy_
2006-03-17, 00:08
Detta är läskigt, jag börjar allt mer och mer hålla med Trance.


Samma här, det är illa. Vi ska föreställa hårdrockare för hundan!

grisbil3n
2006-03-17, 00:09
DJ Adolf är knäcker ju som någon hade sagt enligt artikeln, och det finns ju inte något destruktivt i det hela. Alla tar det som ett skämt, punkt slut. Om någon sen blir upprörd, tough luck...

Tolkia
2006-03-17, 00:18
Precis! Bra att ngn här fattar vad jag menar och inte bara försöker få mig att verka som en PK idiot :thumbup:
Kolozzeum har en egen definition av "PK" ...

Sonny
2006-03-17, 00:20
Samma här, det är illa. Vi ska föreställa hårdrockare för hundan!Vi får ta ett möte ang. det här, to the heavy metal cave!

Metal_boy_
2006-03-17, 00:23
DJ Adolf är knäcker ju som någon hade sagt enligt artikeln, och det finns ju inte något destruktivt i det hela. Alla tar det som ett skämt, punkt slut. Om någon sen blir upprörd, tough luck...


Dom som äger dom där skräptidningarna verkar ju så bittra och förmedlar det via trycksvärta i sina skittidningar. Gräver ju tills dom hittar bajs inom detta ämne. Gör lite reportage om förorter och folk som jobbar där med att få ungarna på rätt spår ist, för där finns det problem som behöver jobbas med, för allas rätt och lika behandling. Det där är ju bara en sån löjlig artikel, det är som att dom med slingriga ord bara vill säga " svenska barn är inte heller några änglar". Det väcker bara mer hat och fördommar.

Metal_boy_
2006-03-17, 00:24
Vi får ta ett möte ang. det här, to the heavy metal cave!


Haha! :thumbup:

Trance
2006-03-17, 00:28
Kolozzeum har en egen definition av "PK" ...

Nej inte direkt. Poltiskt korrekt är ett nedsättande ord om folk som väljer att följa det som samhället i dagsläget anser att man skall följa. Ser inte att folk använder det annorlunda här?

Tolkia
2006-03-17, 00:39
Nej inte direkt. Poltiskt korrekt är ett nedsättande ord om folk som väljer att följa det som samhället i dagsläget anser att man skall följa. Ser inte att folk använder det annorlunda här?
Vad som egentligen ligger i uttrycket "politiskt korrekt" (vad är egentligen det korrekta?) och hur pejorativt det är verkar i mitt tycke skifta mellan grupper. Jämför t.ex. hur wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Politiskt_korrekt) och susning.nu (http://susning.nu/Politisk_korrekthet) väljer att beskriva det.

I sin "kolozzeiska" version verkar "politiskt korrekt" oftast användas mot meningsmotståndare som man uppfattar som lite moraliserande, eller som man i vart fall känner sig angripen av på ett moraliskt/personligt plan. Även när åsikten egentligen ligger ganska långt ifrån den "gängse" uppfattningen.

Naturligtvis bara min högst personliga åsikt.

Zlin
2006-03-17, 01:14
Bra att det blir lite aväpnande komedi

Grattis, ännu ett IQ-befriat inlägg från dig. Du går från klarhet till klarhet.

sgtbarnes
2006-03-17, 02:16
DJ Adolf är knäcker ju som någon hade sagt enligt artikeln, och det finns ju inte något destruktivt i det hela. Alla tar det som ett skämt, punkt slut. Om någon sen blir upprörd, tough luck...

Alla tar det som ett skämt, punkt slut? om någon blir upprörd, tough luck?

om det nu är möjligt, hur fan tänker du när du skriver så?

tycker bara att det är synd att Hitler blir nån sorts humorfigur ala napoleon eftersom det drar fokus från det fasansfulla i det han stod för och genomförde.

Kwon
2006-03-17, 03:01
En som kunde skämta om Adolf riktigt bra, var John Cleese i Pang i Bygget.

Mago
2006-03-17, 03:49
En som kunde skämta om Adolf riktigt bra, var John Cleese i Pang i Bygget.

Och Charlie Chaplin. :D